بریدگی انگشت یکی از شایع ترین اتفاقاتیست که ممکن است برایتان رخ دهد. درمان بریدگی انگشت دست زمانی حیاتی می شود که این بریدگی عمیق باشد. در صورت وجود بریدگی عمیق می تواند باعث عفونت شود بنابراین لازم است اقدامات لازم قبل از مراجعه به پزشک که در این بخش از پارس نیوز در اختیارتان قرار داده ایم را با دقت مطالعه نمایید.

برای درمان بریدگی انگشت دست چه اقداماتی لازم است ؟

بریدن دست - درمان بریدگی انگشت دست

کنترل خونریزی

بریدگی‌ های تصادفی می‌ توانند جزئی یا شدید باشند. در هر دو حالت، اولین گام، تلاش برای بند آوردن خونریزی است. انجام این کار باعث می‌ شود که بدانید زخم ایجاد شده چقدر عمیق است.

  • بریدگی‌ ها و خراش‌ های جزئی که از آن‌ ها کمی خون می‌‌آید معمولاً نیازی به کنترل خونریزی ندارند. خونریزی آنها معمولاً خود به خود قطع می‌ شود، اما شما می‌ توانید روی بریدگی فشار وارد کنید تا خونریزی سریع‌تر بند بیاید.
  • اگر خونریزی شدید است، رنگ خون قرمز روشن است یا خون فوران می‌کند، در این صورت باید برای کنترل آن اقدام کنید. در اینجا اولویت شما باید وارد کردن فشار به بریدگی با یک گاز استریل و بالا نگهداشتن محل بریدگی باشد.
  • اگر انگشت قطع شده باشد، باید فوراً روی بریدگی فشار وارد کنید تا خونریزی کنترل شود و سپس اقدامات مربوط به قطع عضو را انجام بدهید: انگشت قطع شده را در یک گاز استریل مرطوب یا حوله کاغذی مرطوب قرار داده و آن را در یک کیسه پلاستیکی در بسته‌ پر از یخ قرار بدهید و سریعاً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

اگر خودتان فرد آسیب دیده نیستند، موقع رسیدگی به زخم از دستکش‌ های محافظ استفاده کنید. اقدامات احتیاطی را نیز فراموش نکنید، برای مثال قبل از دست زدن به زخم دست‌هایتان را بشویید. با این کار از عفونت انگشت بریده شده و همچنین سرایت بیماری‌های واگیردار جلوگیری می‌ کنید.

زخم را تمیز کنید.

تمیز کردن جراحت انگشت بریده شده به روش صحیح از عفونت آن جلوگیری می‌ کند. پزشکان و پرستاران این کار را برای بریدگی‌ های عمیق انجام می‌دهند. برای بریدگی‌ های جزئی انگشت مراحل زیر را انجام بدهید:

بانداژ دست - درمان بریدگی انگشت دست

  • با صابون اطراف زخم را بشویید. نیازی به صابون ضدباکتری نیست، اما سعی کنید که صابون وارد زخم نشود چون باعث سوزش و تحریک‌پذیری آن می‌شود. در صورت امکان از صابون‌هایی با عطر زیاد خودداری کنید، چرا که آنها نیز باعث تحریک‌ پذیری زخم می‌ شوند.
  • اگر هرگونه گرد و خاک یا سایر مواد زائد در زخم وجود دارد، یک پنس را با الکل تمیز کرده و تمام ذراتی را که با چشم می‌بینید از زخم خارج کنید. اگر نمی‌توانید همه آن‌ها را خارج کنید بهتر است این کار را به یک پزشک یا پرستار بسپارید.
  • از پیروکسید هیدروژن، ید یا هرگونه محلول پاک کننده‌ای که حاوی ید است استفاده نکنید. این محصولات فقط باعث تحریک‌پذیری جراحت می‌ شوند.

از یک پماد آنتی‌ بیوتیک استفاده کنید.

معمولاً برای اکثر بریدگی‌ های جزئی به پمادهای آنتی‌بیوتیک مثل نئوسپورین یا پولیسپورین نیازی نیست. البته، این پمادها می‌ توانند به جلوگیری از عفونت کمک کنند، خصوصاً برای کسانی که می‌دانند نمی‌توانند در طول روز از ورود مقدار زیادی گرد و خاک و سایر مواد زائد به زخم خود جلوگیری کنند.

هیچ وقت پماد را مستقیماً روی زخم خالی نکنید. این کار باعث آلوده شدن تیوب پماد می‌ شود. در عوض، پماد را روی یک گوش پاک کن پنبه‌ای قرار بدهید و بعد روزی خم اعمال کنید. البته برای این کار می‌ توانید از وسایل دیگری مثل یک تکه گاز استریل یا یک آبسلانگ تمیز استفاده کنید.

زخم را پانسمان کنید.

بانداژ چسب‌ دار یا چسب زخم از بریدگی در برابر آلودگی‌ ها محافظت می‌ کند. البته، استفاده از آن‌ ها برای بسیاری از بریدگی‌ ها و خراشیدگی‌ های جزئی نیاز نیست؛ مگر اینکه احتمال کثیف شدن یا تحریک‌ پذیری زخم وجود داشته باشد. موقع چسباندن چسب زخم به هیچ وجه پد آن را لمس نکنید.

برای چسباندن چسب زخم، یک طرف از لایه محافظ چسب را بردارید و قسمت چسبناک آن را به انگشتتان بچسبانید. حالا، چسب را دور انگشتان بپیچید و بعد طرف دوم لایه محافظ را بردارید و بقیه چسب را به انگشتتان بچسبانید.

چسب را روزی حداقل یک بار یا هر وقت که کثیف شد عوض کنید. اگر برای زخمتان به پزشک مراجعه کردید، حتماً از دستورالعمل‌ هایی که در مورد تمیز کردن و عوض کردن پانسمانتان به شما می‌دهد پیروی کنید.

مراقب عفونت باشید.

  • تب بالاتر از 38.5 درجه سانتی‌گراد
  • احساس ضعف و بی‌حالی
  • خروج ترشحات چرکی یا سبز از بریدگی
  • ادامه‌دارشدن یا افزایش درد در محل بریدگی؛ در حالت طبیعی انتظار می‌رود با مرور زمان کاهش یابد.
  • طولانی شدن یا افزایش قرمزی در محل بریدگی و اطراف آن؛ معمولاً قرمزی محل بریدگی باید در پنج تا هفت روز اول روندی کاهشی داشته باشد.
  • گرم شدن اطراف محل بریدگی به‌طوری‌که درگذر زمان دمای آن کاهش نیابد.
  • بادکردن و تاول زدن محل خراش به‌گونه‌ای که کاهش نیابد. اما به‌طور کلی همه بریدگی‌ها در ابتدا مقداری تورم دارند که طبیعی است و بهبود می‌یابد.
  • کاهش فعالیت و تحرک در محل آسیب؛ مثلا زمانی‌که مفصل آرنج کودک دچار بریدگی شده است، کودک آن را تکان ندهد یا با تحرک آن دچار درد شود.

بریدن انگشت دست - درمان بریدگی انگشت دست

مراقبت از انگشت بریده شده

اگر بعد از درمان زخم انگشت دست در منزل هیچگونه علامتی از عفونت را مشاهده نکردید یا دچار مشکلات خونریزی نشدید، می‌ توانید به زخم زمان بدهید تا خودش بهبود پیدا کند. روزی دو بار زخم را چک کرده و پانسمان آن را عوض کنید، البته هر وقت که خیس یا کثیف شد هم باید آن را تعویض کنید.

اگر بریدگی ظرف ۲۴ ساعت شروع به التیام نکرد یا علائم عفونت را دارد سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از چند روز دیدید که بریدگی به خوبی در حال التیام پیدا کردن است می‌توانید پانسمان آن را بردارید. سعی کنید تا زمان بهبودی کامل بریدگی، آن را تمیز نگه‌دارید.

ممکن است پزشک توصیه کند که روی انگشت بریده شده‌تان یک اسپلینت کوتاه قرار بدهید تا بیش از حد حرکت نکرده یا خم نشود. حرکت بیش از حد انگشت می‌ تواند باعث تأخیر در التیام پوست بریده شده شود.

بریدگی انگشت چه موقع به بخیه نیاز دارد؟

اگر بریدگی از پوست عبور کرده و باعث یک زخم بزرگ شود، به احتمال زیاد به بخیه نیاز خواهید داشت، خصوصاً اگر بتوانید در زخمتان چربی یا عضله زیر پوست را ببینید. برای جلوگیری از افزایش احتمال به جا ماندن اسکار (جای زخم) و بروز عفونت، می‌ بایست یک متخصص زخم، هرچه سریعتر بریدگی را ببندد.

عوارض و اقدامات احتیاطی

یک بریدگی جزئی که به سرعت تمیز و پوشانده شود به خوبی بهبود می‌ یابد. قطعاً، بریدگی‌ های بزرگتر یا عمیق‌ تر زمان بیشتری می‌ برند. همچنین، این بریدگی‌ ها برای ایجاد بعضی از عوارض پتانسیل بیشتری دارند.

عفونت

اگر انگشتتان عفونت کرد سریعاً به یک پزشک مراجعه کنید، چراکه در چنین شرایطی، به درمان‌های دیگری مثل مصرف آنتی‌ بیوتیک هم نیاز است.

علائم عفونی شدن یک بریدگی به شرح زیر هستند:

  • اطراف بریدگی قرمزتر شده، یا در نزدیکی زخم رگه‌ های قرمزی ایجاد می‌ شود.
  • ۴۸ ساعت از بعد از آسیب‌ دیدگی، انگشت همچنان در حال ورم کردن است.
  • در اطراف بریدگی یا پوسته زخم (scab)، چرک تشکیل می‌ شود.
  • بعد از آسیب‌ دیدگی، هر روز که می‌ گذرد درد ادامه داشته یا بدتر می‌ شود.

خونریزی

اگر بریدگی بعد از بالا بردن دست و وارد کردن فشار همچنان خونریزی دارد، احتمالاً یکی از عروق خونی آسیب‌ دیده است. البته، این حالت می‌ تواند نشانه وجود یک اختلال خونریزی یا عوارض مصرف یک سری داروها مثل رقیق کننده‌ های خون یا داروهای عارضه‌ های قلبی نیز باشد.

مراقبت های بعدی بریدگی انگشت دست شامل چه مواردی هستند؟

اکثر بریدگی های سطحی انگشت دست طی 2 تا 4 هفته بهبود می یابند. بریدگی های عمیق تر یا آنهایی که مستلزم مراقبت های حرفه ای یا جراحی هستند، زمان طولانی تری را برای بهبود لازم دارند.

چسب زخم - درمان بریدگی انگشت دست

طی پروسه بهبود، افراد می بایست نسبت به علائمی هوشیار باشند که نشان می دهند زخم به درستی بهبود نمی یابد. در صورت مشاهده موارد زیر مراجعه به پزشک ضروری است:

  • علائم عفونت، از جمله:
    • قرمزی
    • ورم
    • درد یا حساسیت
    • چرک
    • بوی بد
  • آهستگی روند بهبود
  • بی حسی
  • درد عصبی

تا زمان بهبود کامل زخم، تعویض روزانه بانداژ زخم ضروری است. از آنجائیکه قرار گرفتن بریدگی در معرض فضای باز می تواند احتمال عفونت را بالا ببرد، هنگام تعویض بانداژ رعایت نکات لازم ضروری است.

بعد از ریپلانتاسیون انگشت دست، ممکن است ماه های یا حتی سال ها زمان ببرد تا بهبود کامل حاصل شود. نکات زیر به تسریع روند بهبود کمک می کنند:

  • تمرینات فیزیوتراپی به منظور جلوگیری از خشکی مفاصل و به حداقل رساندن احتمال ایجاد بافت اسکار
  • اجتناب از پایین نگه داشتن دست (در زیر سطح قلب) به مدت طولانی، اینکار روی گردش خون انگشت ریپلانت شده تاثیر می گذارد
  • ترک سیگار به منظور بهبود گردش خون در انگشت ریپلانت شده
  • پوشیدن بریس برای حمایت از انگشت بخصوص موقع انجام فعالیت های یا سرگرمی های خاص

انچام تمرینات فیزیوتراپی برای کسانی که انگشت آنها بطور کامل قطع شده است، ضروری است. در چنین مواردی ممکن است پزشک برای آنکه فرد بتواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد پروتز انگشت را پیشنهاد کند.

درمان بریدگی انگشت دست با روش های خانگی

تخم مرغ

غشای پوسته تخم مرغ می تواند ضایعات و زخم های جزئی را درمان کند، این ماده می تواند به عنوان باند طبیعی هم استفاده شود، برخلاف باندهای سنتی شما نیاز به چیزی برای بستن باند نخواهید داشت، زیرا این ماده به خودی خود بسیار چسبناک است، این ماده به زخم و آسیب دیدگی می چسبد و آنجا می ماند.

درمان بریدگی انگشت دست با چای کیسه ای

نگهداشتن چای کیسه ای به مدت 10 دقیقه دور زخم جلوی خونریزی را می گیرد، چای سبز کیسه ای تأثیر بیشتری دارد زیرا حاوی کاتچین است که خواص آنتی بیوتیکی دارد، چای سبز از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند، از چای های کیسه ای می توان برای درمان زخم های دهانی استفاده کرد.

تار عنکبوت

می توان از ماده چسبنده موجود در تار عنکبوت برای بانداژ زخم استفاده کرد، تار عنکبوت زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد، خشک می شود.

درمان بریدگی انگشت دست با سرکه سفید

از این ماده نیز برای درمان زخم استفاده می شود، سرکه سفید جلوی خونریزی را می گیرد و از رشد میکرو ارگانیسم ها درون جراحت جلوگیری می کند، بدین ترتیب احتمال وقوع عفونت را کاهش می دهد، سرکه سفید در کنار خواص انعقادی که دارد، می تواند درمان زخم های عمیق را سرعت بخشد، فقط باید احتیاط کنید و از مقدار کمی از این ماده استفاده کنید، زیرا زمانی که سرکه روی زخم های باز ریخته می شود، احساس سوزش شدیدی به شما دست خواهد داد.

بریدن انگشت با چاقو - درمان بریدگی انگشت دست

درمان بریدگی انگشت دست با روغن درخت چای

برخی قبایل ساکن استرالیا هزاران سال است که از روغن درخت چای برای درمان جراحات و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر استفاده می کنند، این ماده دارای خواص ضد درد، ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد عفونت، ضد انگل، ضد میکروب و ضد التهاب است، شما می توانید این ماده را در خانه خود نگهداری کنید زیرا این ماده برای مدتی طولانی سالم می ماند و تجزیه نمی شود.

بومادران

از این درمان خانگی برای سده ها در میدان های جنگ استفاده می شده است، همین موضوع باعث شد در طول جنگ های داخلی آمریکا به این ماده لقب گیاه میدان جنگ را بدهند، برای استفاده از این ماده همه کاری که باید انجام دهید این است که دسته ای از گیاهان بومادران را روی زخم قرار دهید، همچنین پودر این گیاه نیز می تواند خونریزی و التهاب را متوقف کند.

زردچوبه

این ادویه زرد روشن برای از بین بردن درد ناشی از زخم های باز عالی است، زردچوبه همچنین می تواند جلوی التهاب را بگیرد، خونریزی را کاهش دهد و درمان زخم را سرعت بخشد، از آنجایی که این ماده با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند، در عین حال که زخم را تمیز نگه می دارد، به درمان آن نیز کمک می کند.

درمان بریدگی انگشت دست با فلفل هندی

از این ماده معمولاً برای درمان زخم های باز استفاده می شود، برای استفاده از فلفل هندی در درمان زخم ها باید فلفل را روی زخم استفاده کرده و سپس زخم را بانداژ کنید، این ماده با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند و زخم را تمیز نگه می دارد، این ماده همچنین می تواند جلوی خونریزی را هم بگیرد.

شما می توانید برخی از این داروهای گیاهی را در باغچه خود پرورش دهید، همچنین با ترکیب چند درمان می توان به نتایج شگفت انگیزی رسید، با استفاده از این روش های درمان طبیعی نه تنها در مخارج خود صرفه جویی کرده اید، بلکه می توانید مطمئن باشید که دچار هیچ گونه عوارض جانبی هم نخواهید شد.

اقدامات لازم برای درمان بریدگی های عمیق تر انگشت دست چیست؟

اگر بریدگی انگشت دست، وسیع یا عمیق باشد، لازم است توسط پزشک بررسی شود.

ممکن است پزشک قبل از معاینه انگشت، برای کاهش درد آمپول بی حسی تزریق کند.

معمولا پزشکان پس از معاینه، زخم را تمیز کرده و بافت های مرده و آلودگی ها را خارج می کنند. به این پروسه دبریدمان (debridement) گویند.

در برخی موارد پزشک توصیه می کند زخم باز بماند تا خود به خود خوب شود. در سایر موارد جراحی یا بخیه توصیه می شود.

در مورد زخم های وسیع یا عمیق، یا آنهایی که باعث معلوم شدن استخوان شده اند، جراحی ضروری است.

برای بریدگی های عمیق انگشت دست دو نوع جراحی وجود دارد:

بریدن دست با کاغذ - درمان بریدگی انگشت دست

  • پیوند پوست (Skin Graft): در این روش جراح برای پوشاندن نواحی آسیب دیده، از پوست سالم دیگر نواحی بدن کمک می گیرد. برای تحکیم پوست پیوند شده، بخیه انجام خواهد گرفت.
  • جراحی ترمیمی (Reconstructive Surgery): این نوع جراحی برای آسیب دیدگی های شدیدی توصیه می شود که هم پوست و هم بافت های نرم زیرین را درگیر کرده اند. در طی RS جراح برای پوشاندن زخم باز، یک فلپ از پوست، چربی و رگ های خونی را از یک ناحیه دیگر دست بر می دارد.

اگر انگشت قطع شده باشد، ممکن است جراح برای اتصال مجدد آن یک جراحی ریپلانتاسیون ترتیب دهد. دوره لازم برای ترمیم این جراحی پیچیده بسیار طولانی است.

اگر فرد اخیرا واکسن کزاز دریافت نکرده باشد، لازم است برای یادآوری یک نوبت واکسن کزاز هم دریافت نماید.

آیا تماس با هوا باعث تسریع در روند ترمیم بریدگی می‌شود؟

بسیاری بر این باورند که هر زخمی اگر با هوا تماس یابد، زودتر بهبود می‌یابد. پزشکان توصیه می‌کنند ابتدا زخم را با بانداژ یا چسب زخم بپوشانید تا زمانی که زخم خشک و سفت شده و حالت بگیرد. در این مرحله زخم نیاز دارد که مرطوب بماند و جریان هوا باعث خشک شدن زخم می‌شود. همچنین هوا ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشد که روی سطح باز زخم بنشینند و باعث ایجاد عفونت شوند.

پس از چند روز که زخم شکل گرفت و سفت شد، تماس هوا می‌تواند کمک‌کننده باشد و به تسریع درمان بریدگی کمک کند. حتی پوشاندن زخم در این مرحله خطر ایجاد عفونت توسط باکتری‌های بی‌هوازی ( باکتری‌هایی که برای رشد به اکسیژن نیاز ندارند.) را بیشتر می‌کند. همچنین در این مرحله حتماً روی زخم کرم ضدآفتاب یا زینک اکساید بمالید و سعی کنید که نور آفتاب مستقیماً به بریدگی نخورد، این کار احتمال باقی ماندن جای زخم روی صورت کودک را کاهش می‌دهد.

هنگام بریدگی انگشت دست چه زمان دریافت کمک های اورژانسی ضروری است؟

در موارد زیر دریافت کمک های اورژانسی ضروری است:

  • بریدگی های عمیق که نیاز به بخیه دارند
  • فطع کامل انگشت دست یا بخشی از نوک آن

در موارد زیر هم دریافت مراقبت های حرفه ای ضروری است:

  • زخمی که طول آن بیش از 2 سانتی متر است
  • زخمی که عمق آن بیش از 0.5 سانتی متر است
  • جراحتی که منجر به مشهود شدن استخوان شده است
  • خونریزی که بند نمی آید (حتی بعد از بالا نگه داشتن و فشار دادن انگشت آسیب دیده)
  • زخمی که اعصاب، مفاصل یا تاندون ها را درگیر کرده است
  • شستگی احتمالی استخوان
  • وارد شدن خاک یا اجسام خارجی به داخل زخم

بریدن دست با تیغ - درمان بریدگی انگشت دست

اگر به طور تصادفی نوک انگشت خود را قطع کردید چه کاری انجام دهید؟

اگر نوک انگشت خود را قطع کرده اید ، باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. قبل از ورود به اورژانس یا پیش از ورود پزشکان متخصص پزشکی ، برخی اقدامات مهم که باید انجام دهید که شامل موارد زیر می شود:

از کسی که در نزدیکی شما هست کمک بگیرید: از آنها بخواهید با اورژانس تماس بگیرند یا شما را به یک اورژانس ببرند.

سعی کنید با تنفس آرام بگیرید – از طریق بینی نفس بکشید و از دهان خود بازدم کنید.

انگشت خود را به آرامی با آب یا محلول نمکی استریل بشویید.

فشار ملایمی را با پارچه تمیز یا گاز ایجاد کنید.

انگشت خود را بالاتر از قلب خود نگهدارید.

در صورت امکان نوک انگشت قطع شده خود را برداشته و آن را بشویید.

قسمت جدا شده را در یک کیسه تمیز قرار دهید ، یا آن را در چیزی تمیز بپیچانید.

نوک جدا شده را سرد نگه دارید ، اما آن را مستقیماً روی یخ نگذارید و آن را به اورژانس منتقل کنید.

مدت زمان ترمیم زخم چقدر است؟

  • بعد از حدود پنج روز از بریدگی، رشد مجدد بافتی آغاز می‌شود. معمولاً ترمیم سطحی زخم‌های جزئی سه هفته طول می-کشد.
  • بیشتر زخم‌ها نهایتاً بعد از سه ماه کاملاً ترمیم یافته و پوست به 80 درصد استحکام اولیه خود می‌رسد.
  • چندین ماه تا سال طول می‌کشد که جای زخم کاملاً از بین برود.
  • معمولاً پزشک بعد از هفت تا 10 روز بخیه کودک را می‌کشد.
  • استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین A، ویتامین C و روی (Zink) در تسریع روند بهبودی زخم موثر بوده و مقاومت بدن در ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.