چند روزی است که بدلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی سرم تزریقی در داروخانه ها با کمبود مواجه شد. کمبود سرم به دلیل توقیف تولید در یکی از شرکت های تولید کننده هم عنوان شده است.


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت تامین رمدسیویر در داروخانه‌ها گفت: تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم، افزود: دارو باید مطابق گایدلاین‌ها تجویز شود و نظارت بر روی تجویز انجام شود. در هیچ کشوری در دنیا چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم.

شانه ساز درباره موضوع کمبود سرم تزریقی نیز گفت: در زمینه سرم هم ما پارسال این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس اعتراض کردند که سازمان غذا و دارو می‌خواهد سرم وارد کند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های بزرگ‌تولید کننده سرم اعلام کرد که دارد تولیدش متوقف می‌شود و بر همین اساس هم ما برای واردات سرم برنامه ریزی کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس نامه نوشتند و تعهد تامین کرده و از ما خواسته شد اقدامی برای واردات نشود. در حالی که اگر طبق برنامه‌ریزی خودمان پیش می‌رفتیم، اکنون مشکلی برای سرم نداشتیم.