خشکی پوست در بیشتر موارد نه چنان جدی است که حاضر باشیم برایش وقت زیادی بگذاریم، نه آن‌قدر بی‌آزار است که تحملش کنیم و کاری انجام ندهیم. در این مطلب به ارائه نکاتی در مورد خشکی پوست بخصوص در فصل تابستان پرداختیم.

خشکی پوست در فصل تابستان رایج و شایع نیست، اما افراد دارای پوست خشک همچنان در این ماه‌های گرم سال نیز از کمبود رطوبت پوست رنج می‌برند. در این مطلب با مهم‌ترین عوامل خشکی پوست در تابستان و راهکارهای مقابله با این مشکل آشنا خواهیم شد. 

امروزه تقریبا همه ما می‌دانیم که عواملی مانند سرما و شرایط آب‌وهوایی سردوخشک در فصل زمستان به‌راحتی می‌توانند پوست را دچار آسیب‌دیدگی کنند و باعث خشکی پوست شدید شوند. کسانی که این مشکل را در قالب لکه‌های پوستی خشک یا ترک‌خوردگی پوست تجربه می‌کنند، در تماس با این عوامل آسیب‌پذیرتر هستند. 

درحالی که خشکی پوست در فصل تابستان رایج و شایع نیست، اما افراد دارای پوست خشک همچنان در این ماه‌های گرم سال نیز از کمبود رطوبت پوست رنج می‌برند. در این مطلب با مهم‌ترین عوامل خشکی پوست در تابستان و راهکارهای مقابله با این مشکل آشنا خواهیم شد. 

چه عواملی باعث خشکی پوست در تابستان می‌شوند؟

دکتر دندی انگلمان، متخصص پوست‌ومو می‌گوید که عوامل مختلفی در فصل تابستان می‌توانند باعث خشکی پوست شوند، درحالی که تماس مستقیم و طولانی‌مدت با نور خورشید از مهم‌ترین آنها است. اگر پوست کسی (خصوصا افراد دارای پوست خشک) بدون آبرسانی، مرطوب‌سازی و استفاده صحیح از محصولات ضدآفتاب در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، مشکلاتی مانند خشکی پوست، ترک‌خوردگی و تحریکات پوستی به‌هیچ‌وجه غیرعادی نخواهند بود. به‌علاوه، عواملی مانند کلر و دیگر ترکیبات شیمیایی که در آب استخرها وجود دارند، می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند. 

چگونه با خشکی پوست در فصل تابستان مقابله کنیم؟ 

1. مرطوب‌سازی پوست را جدی بگیرید 

اگر پوست شما خشک باشد، باید در فصل تابستان به‌طور منظم از مرطوب‌کننده‌های تغذیه‌کننده و ترمیم‌کننده پوست استفاده کنید. انجام دادن این کار خصوصا پس از شست‌وشوی پوست و پس از گذراندن اوقات نسبتا طولانی در فضای آزاد ضروری است. ضمنا بهتر است از محصولات آبرسان هم در کنار مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. افراد دارای پوست خشک در فصل تابستان هم می‌توانند از مرطوب‌کننده‌های غلیظ کمک بگیرند. 

2. از تماس بیش از حد با دستگاه‌های تهویه هوا دور بمانید 

اگر فکر می‌کنید که دستگاه‌های حرارتی تنها منبع هوای مصنوعی هستند که می‌توانند باعث خشکی پوست شوند، دستگاه‌های تهویه هوا را نادیده گرفته‌اید. این دستگاه‌ها می‌توانند رطوبت موجود در هوا را از بین ببرند و درنتیجه باعث خشکی شدیدتر پوست در فصل تابستان شوند. اگر نمی‌توانید از تماس با این دستگاه‌ها در محل کار یا دیگر مکان‌ها جلوگیری کنید، حتما استفاده بیشتر و منظم‌تر از مرطوب‌کننده‌ها را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید. 

3. از ماسک صورت برای آبرسانی استفاده کنید 

ماسک‌های آبرسان مخصوص صورت می‌توانند رطوبت مطلوبی را به پوست‌های خشک برگردانند. امروزه بعضی از ماسک‌های آبرسان حاوی ترکیباتی مانند ویتامین B5 و اسید هیالورونیک هستند و درنتیجه اثربخشی بسیار خوبی دارند. ذرات اسید هیالورونیک می‌توانند آب را تا حدود 1000 برابر بیشتر از وزن خودشان جذب کنند. 

4. از اسپری صورت کمک بگیرید 

مرطوب‌کننده‌ها و ماسک‌های آبرسان صورت از بهترین گزینه‌ها برای پوست‌های خشک در فصل تابستان هستند، اما استفاده از اسپری صورت در کنار آنها می‌تواند وضعیت آبرسانی به پوست را در طول روز یک درجه بهتر کند. شما می‌توانید بدون نیاز به شست‌وشوی صورت و بدون نیاز به تماس دست‌ها با پوست صورت از این اسپری‌ها استفاده کنید. همین ویژگی باعث می‌شود که اسپری صورت در موقعیت‌های سخت به کمک شما بیاید.