متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی درباره راهکارهای طب سنتی جهت کمک در درمان بیماران مبتلا به ام اس اظهارداشت: بیماری ام اس نوعی بیماری خودایمنی است که در آن فرد به دلیل آسیب‌دیدگی غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی مغز و نخاع دچار گرفتگی و آسیب بافتی می‌شود. 

وی افزود: علت این بیماری روشن نیست و درمان قطعی نیز ندارد. درمان‌های موجود صرفاً برای کنترل نشانه‌های بیماری مؤثر هستند. تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و این تعداد متأسفانه رو به افزایش است. 

وی در پاسخ به این پرسش که درمان ام اس از دیدگاه طب سنتی چگونه است؟ اظهارداشت: ابتلا به ام اس در افراد مختلف اعم از مزاج گرم یا مزاج سرد ایجاد می‌شود و همچنین ممکن است فرد طبعی به‌صورت اخلاط مختلف داشته باشند و اینکه یک طبع خاص سبب بروز این بیماری شود، ثابت نشده است.

وی افزود: پاسخ دهی طب سنتی برای کمک به بیماران ام اس متفاوت است و ممکن است این روش‌های طب سنتی برای برخی تاثیرگذار و در برخی بدون تاثیر باشد همچنین به طور کلی برخی از همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول انجام تحقیق و اقدامات لازم در این زمینه هستند.

این متخصص فیزیولوژی ادامه داد: زمانی که بیماران مبتلا به ام اس به متخصص طب سنتی مراجعه می‌کنند ابتدا مزاج‌شان تعیین می‌شود و سپس سبک زندگی برای آن پیشنهاد و یا داروهای موضعی یا اختصاصی مغز و اعصاب برای تجویز می شود.

به گفته وی به طور کلی افراد مبتلا به ام اس علائم مختلفی ممکن است از خود بروز دهند که این علایم اختلال در حرکت، اختلال در تکلم و حس های بدن از جمله حس بینایی، مشکل در دفع ادرار و مدفوع است بنابراین اگر تدابیر لازم اتخاذ شود و سبک زندگی با توجه به مزاج فرد مورد رعایت قرار گیرد همچنین تقویت قوا در بدن انجام شود، می توان کمک های موثری را برای بیمار انجام داد.

دکتر میر غضنفری با بیان اینکه مصرف بادام، آب سیب و زرده تخم مرغ آبپز عسلی در تقویت قوای بدن موثر است، گفت: مالیدن روغن هایی مانند روغن قسط در بالای شکم و دور کمر شب هنگام می‌تواند در کاهش بروز بی اختیاری ها در افراد مبتلا به ام اس شود البته به شرطی که سایر اقدامات مانند سبک زندگی سالم مدنظر قرار گرفته شده باشد.