مرغ در بسیاری از خانواده ها یک گوشت اصلی است. با این حال، این منبع سالم و خوشمزه از پروتئین دارای خطر بالای آلودگی باکتریایی است. به همین دلیل مهم است که آماده سازی، ذخیره سازی و پختن آن به درستی انجام شود

در غیر این صورت، این می تواند به یک منبع بیماری غذا تبدیل شود. ذخیره مرغ در یخچال مناسب است اما بسیاری از مردم سرگردان هستند که چه مدت می توانند مرغ را با خیال راحت در یخچال نگهداری نمایند.

این مقاله به شما کمک می کند تا دریابید چه مدت مرغ را در یخچال خود نگهداری کنید.

مدت نگهداری مرغ در یخچال

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، مرغ خام می تواند در یخچال حدود 1 - 2 روز نگه داشته شود. همین امر در مورد بوقلمون خام و سایر مرغ ها نیز صادق است.

در همین حال، مرغ پخته شده می تواند در یخچال حدود 3 - 4 روز بماند.

ذخیره ی مرغ در یخچال باعث کاهش رشد باکتری ها می شود زیرا باکتری ها در دماهای کمتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) آهسته تر رشد می کنند.

علاوه بر این، مرغ خام بهتر است در مخزن مقاوم به نشتی برای جلوگیری از نشت آب مرغ به مواد غذایی نگهداری شود تا مواد غذایی را آلوده نکند. مرغ پخته شده باید در یک ظرف محفوط از هوا در یخچال نگهداری شود

اگر شما نیاز به ذخیره مرغ بیش از چند روز دارید بهتر است آن را در فریزر خود ذخیره کنید.

قطعات مرغ خام را می توان در فریزر تا 9 ماه ذخیره کرد در حالی که یک مرغ کامل را می توان تا یک سال منجمد کرد. مرغ پخته شده را می توان در فریزر برای 2-6 ماه ذخیره کرد.

از کجا بفهمیم مرغ خراب شده است؟

اگر بیش از چند روز مرغ را در یخچال قرار داده اید این احتمال وجود دارد که خراب شده باشد.

در زیر چند راه برای گفتن اینکه مرغ در یخچال شما، خراب شده است آورده می شود.

تاریخ آن گذشته باشد. مرغ - خام و پخته شده - بهتر است تا قبل از تاریخ انقضاء مصرف شود.

مرغ تغییر رنگ داده باشد. مرغ خام و پخته که شروع به تبدیل به رنگ سبز خاکستری کرده، خراب است. لکه های خاکستری تا سبز، کپک رشد باکتری را نشان می دهد.

مرغ بو بدهد. اگر هر دو مرغ خام و پخته یک بوی اسیدی شبیه آمونیاک بدهد نشان دهنده خرابی مرغ است. با این حال، اگر مرغ با سس ها، گیاهان یا ادویه جات معطر شده باشد تشخیص این بو می تواند دشوار باشد.

بافت مرغ را بررسی کنید. مرغی که دارای بافت لزج است خراب شده است. شستشوی مرغ باکتری ها را از بین نمی برد. در عوض، انجام این کار می تواند باکتری ها را از مرغ به دیگر مواد غذایی، ظروف و سطوح انتشار داده و باعث آلودگی متقابل شود.

اگر فکر می کنید که مرغ در یخچال شما خراب شده است آن را از بین ببرید.

خطرات خوردن مرغ خراب شده چیست؟

خوردن مرغ خراب شده می تواند باعث بیماری های غذایی شود همچنین به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می شود.

مرغ خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش می دهد زیرا ممکن است با باکتری ها مانند کمپیلوباکتر، سالمونلا و غیره آلوده شود.

به طور معمول، هنگامی که شما مرغ تازه را کاملاً می پزید این باکتری ها از بین می روند.

با این حال، شما هنوز هم باید از پختن و خوردن مرغ خراب شده اجتناب کنید. گرچه دوباره گرم کردن و یا پختن می تواند باکتری های سطحی را از بین ببرد برخی از سموم تولید شده توسط باکتری را از بین نمی برد که اگر شما آنها را بخورید می تواند مسمومیت غذایی را به شما بدهد.

مسمومیت غذایی می تواند علائم ناراحت کننده و گاهی خطرناکی از جمله تب بالا (بیش از 101.5 درجه فارنهایت یا 38.6 درجه سانتیگراد)، لرز، تهوع، استفراغ، اسهال، مدفوع خونی و کم آبی بدن را شامل شود.

در برخی موارد، مسمومیت شدید مواد غذایی می تواند به بستری شدن منجر شده و حتی منجر به مرگ نیز می شود. 

اگر فکر می کنید که مرغ شما خراب شده است آن را نخورید. همیشه بهترین است که اگر مظنون به خراب شدن مرغ شده اید آن را کنار بگذارید.