اهورا کاوسی روانشناس بالینی درباره موضوع اخلاق و سلامت روان اظهارداشت: هر فردی به طور کلی ۵ نیاز اصلی دارد و هر رفتاری که از خودش نشان می‌‌دهد، برای برطرف کردن این نیازهاست که گاهی سازنده و گاهی هم نامؤثر و غیر سازنده است.

وی‌ با بیان اینکه این نیازها به ترتیب بقا، عشق و احساس تعلق، قدرت، آزادی و تفریح و سرگرمی است، گفت: معمولا برای برطرف کردن این نیازها ۳ مدل رفتار از جمله سازمان یافته، نیمه سازمان یافته و خلاقانه توسط افراد صورت می‌گیرد.

 این روانشناس بالینی ادامه داد: افراد از زمانی که یاد می‌گیرند برای برطرف کردن نیازهای اساسی راه‌های اخلاقی بکارگیرند، خواسته‌های آنها به شکل قانون مدارتر و اساسی پیش می‌رود. در واقع گذشتگان هم این موضوع را آموختند و تمدن از همان زمان شروع به شکل گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه دین نقش بسیار پررنگ و موثری در معقوله ایجاد اخلاق داشته است، افزود شعر و فلسفه نیز افراد را به سمت و سوی اخلاق مداری سوق می‌دهد و با تقویت خردمندی می‌توان در افراد ارزش‌های انسانی و اخلاقی را تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه با بهره مندی از موضوع اخلاق می‌توانیم نقش موثری در تربیت بهتر فرزندان ایفا کنیم گفت: آموزش مباحث اخلاقی از طریق گنجینه اطلاعاتی اصیل مانند کتاب و کلاس های روانشناختی، والدین را توانمند می‌کند و باعث می‌شود که از دوران کودکی، این موضوع را در فرزند خود نهادینه کنند و نقش مؤثری در بهبود کیفیت زندگی کودک داشته باشند.

کاوسی با تأکید بر نقش اخلاق والدین بر سلامت روان کودکان گفت: والدین خوش خلق و اهل مطالعه در این عصر اطلاعات و محرک‌های آموزشی کاذب فرزندان بسیار سالم‌تری به لحاظ روحی دارند و نباید از نقش اخلاق در جامعه غافل ماند چرا که با استفاده از این موضوع می‌توان سلامت روان کودکان را تضمین کرد.