آنها اعلام کردند که حتی با در دسترس بودن واکسن های جدید که احتمالا به زودی در اواخر سال جاری میلادی ارائه می شود، محققان باید از نمونه های ویروسی جمع آوری شده در طول آزمایش برای بررسی گونه های جدید استفاده کنند که ممکن است به فرمولاسیون واکسن، واکنش ندهند.

به گفته نویسندگان این تفسیر که هر دو از دانشگاه ایالتی «پن» بودند، هم اکنون چند گونه ویروس جدید کرونا شناسایی شده است که نشان می دهد این ویروس که از چین سرچشمه گرفته در حال تکامل بوده و ساخت واکسن های جدیدی برای ایجاد ایمنی باید ادامه داشته باشد.

این تفسیر در همان روزی منتشر شد که شرکت داروسازی «فایزر» اعلام کرد، بر اساس داده های اولیه آزمایشات فاز ۳، واکسن دو دوزه کووید-۱۹ این شرکت در پیشگیری از عفونت های جدید ۹۰ درصد موثر است.

«دیوید کندی» که در نوشتن این تفسیر همکاری داشت، به خبرگزاری یونایتدپرس گفت: امیدوارم که اولین واکسن مجوز گرفته، ایمن، موثر و تولید و توزیع آن راحت باشد.

کندی که استادیار زیست شناسی در دانشگاه پن است، گفت: نمونه هایی از مقاومت در برابر انواع مختلف واکسن دیده شده است، بنابراین تصور نمی کنم که بتوانیم در مورد اینکه کدام نوع واکسن یا کدام یک از انواع بیماری های این ویروس، مشکل مقاومت خواهند داشت نسخه از پیش تعیین شده ای ارائه دهیم.

محققان اعلام کردند، تحقیقات نشان می دهد حداقل شش گونه مختلف ویروس کرونا که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود در سطح جهان در حال گردش هستند، با این وجود به نظر می رسد که سرعت تکامل آن کندتر از سرعت گسترش آن است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تقریباً ۲۰۰ واکسن علیه کووید-۱۹ در حال تولید است و بیش از ۴۰ مورد آن هم اکنون در جریان آزمایشات بالینی قرار دارند که برای ارزیابی ایمنی و تاثیر واکسن طراحی شده اند.

آنها خاطر نشان کردند، آنچه کندی و همکارانش پیشنهاد می کنند رویه آزمایش را زیر سوال نمی برد و یا به هیچ وجه آن را به تأخیر نمی اندازد. در عوض، آنچه آنها پیشنهاد می کنند این است که محققان از بحران مقاومت آنتی بیوتیکی که در آن باکتری های عامل عفونت نسبت به آنتی بیوتیک هایی که در حال حاضر موجود هستند، مقاوم شده و منجر به ابتلا به بیماری وخیم و مرگ می شوند، درس بگیرند و بعد از عرضه واکسن در بازار به ردیابی تکامل ویروس های جدید کرونا ادامه دهند.