گلناز وحیدی خاطرنشان کرد: استرس حالتی است که در تعارض با شرایط محیطی به وجود می آید و داشتن سطحی از استرس نیز همیشه هم نامطلوب نیست.

وحیدی با بیان این که برای عملکرد بهتر به سطح مطلوبی از استرس نیاز داریم، افزود: استرس زمانی مساله ساز می شود که عملکرد افراد را مختل می کند و به مانعی برای عملکرد بهتر تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: تعریق، تپش قلب، از دست دادن قدرت تمرکز، احساس فشارروانی و ... از علایم و نشانه های استرس به شمار می رود که آگاهی از مهارت ها و مدیریت استرس برای هر فرد لازم وضروری به نظر می رسد.

وحیدی از دو نوع مهارت مدیریت استرس خبر داد و عنوان کرد: از مهارت هیجان مدار زمانی استفاده می کنیم که در مقابل مساله ای که با آن مواجه هستیم و نمی توانیم اقدام خاصی انجام دهیم و باید آن را بپذیریم.

وی به راهبردهای مهارت هیجان مدار اشاره و خاطرنشان کرد: ورزش، ریلکسیشن، انجام تفریحات مورد علاقه، نوشتن خاطرات و افکار، تصویرسازی مثبت و ...از راهبردهای مهارت هیجان مدار است که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وحیدی توضیح داد: فرد باید در خصوص مهارت مساله مدار  راه حل هایی را که در ذهن دارد، نوشته و سپس آن ها را طبقه بندی کند و بر اساس مفیدتر و عملی بودن خلاصه کرده و در نهایت به آن ها نمره دهد و برای مساله خود انتخاب و استفاده کند.

وی اظهار داشت: سبک زندگی که در آن ورزش، مطالعه، تفریح، تفکرو اختصاص زمانی برای مسائل روزمره فرد وجود داشته باشد، می تواند در مقابل استرس های روزمره بسیار کمک کننده و تاثیرگزار باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی راهبردهای هیجانی نظیر پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف مواد جزو راهبردهای مخرب محسوب می شوند که فقط در کوتاه مدت فرد را از مساله و مشکل دور نگه می دارد و پیامدهای مخربی به همراه دارد.