با گذشت ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان، دانشمندان هنوز نتوانسته اند راهکاری موثر برای مقابله با آن بیابند. دولت‌ها امیدوارند تا زمان کشف واکسن موثر برای کرونا، بتوانند به طریقی شیوع این ویروس را در جامعه کنترل و مدیریت کنند.

یکی از اقدامات مناسب در این زمینه، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنهاست. از همین رو، دانشمندان به طور پیوسته اقدام به شناسایی علائم کرونا و آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری می‌کنند. تب، مشکلات تنفسی، سرفه‌های مستمر، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و مشکلات گوارشی از رایج‌ترین علائم مربوط به ابتلا به کووید ۱۹ هستند. با این حال، همه علائم کرونا به یک میزان خطرناک نیستند.

بر این اساس، با گذشت ماه‌ها از همه گیری کرونا، ابعاد مختلفی از رفتار این ویروس شناسایی شده است. متخصصان در ابتدا کووید 19 را ویروسی می‌دانستند که تنها دستگاه تنفسی و ریه افراد را درگیر خود می‌کند. با این وجود، شواهد نشان می‌دهد کووید ۱۹ توانایی آن را دارد که به راحتی سایر اندام‌های بدن را درگیر خود کند. همین امر می‌تواند منجر به مرگبارتر شدن این ویروس برای بیماران شود.

آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرد: من نگران یکی از مرگبارترین علائم ابتلا به کرونا در بیماران هستم. ما شاهد علائم بهت آوری از کرونا در برخی از بیماران بوده ایم. برخی از این بیماران کرونایی به طور کامل بهبود یافته اند و هیچ علائم ظاهری از بیماری را نشان نمی‌دهند. با این حال، معاینات دقیق پزشکی و ام آر آی نشان داد ویروس کرونا به قلب این افراد آسیب وارد کرده و تورم در بافت‌های قلبی آن‌ها دیده شده است.

او افزود: آسیب‌های قلبی کووید ۱۹ در بهبود یافتگان می‌تواند در طولانی مدت نیز در بدن این افراد باقی بماند. تورم در قلب این بیماران می‌تواند منجر به زخم شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه قلب) و آریتمی (اختلال ریتم قلبی) در آن‌ها شود. این امر موضوعی است که باید بسیار به آن توجه شود.

بیماری ماهیچه قلب یکی از بیماری‌هایی است که در آن قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را برای اعضای بدن تامین کند و در نتیجه فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود. سه شکل شایع کاردیومیوپاتی شامل "کاردیومیوپاتی گشاد شده" که شایع‌ترین شکل کاردیومیوپاتی است، "کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک" یا رشد دیواره و ضخیم‌شدن عضله قلب و نیز "کاردیومیوپاتی محدودکننده" (Restrictive) (کاهش انعطاف‌پذیری عضلات قلب) می‌شود. این امر می‌تواند باعث تضعیف پمپاژ خون از قلب و ایجاد مشکلات دیگر برای بدن شود.

آریتمی قلب نیز به حالتی اطلاق می‌شود که فرآیند ریتم قلب دچار مشکل و غیرطبیعی می‌شود. چهار نوع اصلی آریتمی وجود دارد: ضربان اضافی، تاکیکاردی فوق بطنی، آریتمی بطنی  و برادی کاردی. به کندی ریتم قلب برادی کاردی و به تندی ریتم قلب تاکی کاردی می‌گویند.

فائوچی بیان کرد: با این حال ما هنوز درباره عوارض این موضوع در بیماران نمی‌توانیم با شفافیت سخن بگوییم. این موضوع می‌تواند در باقی عمر فرد هیچ گونه مشکلی ایجاد نکند. این امر نشان می‌دهد ما باید هنوز روی عوارض و علائم کرونا در بیماران و بهبود یافتگان بیشتر تحقیق کنیم.

تاثیرات مخرب کرونا بر سلامت قلب ورزشکاران

پیش تر دانشمندان ارتباط میان ابتلا به کرونا و بیماری های قلبی را تایید کرده بودند. مطالعات بر روی ورزشکارانی که به ویروس کرونا مبتلا بودند، نشان دهنده التهاب و آسیب به ماهیچه‌های قلب در آن‌ها بوده است. دانشمندان می‌گویند با آنکه این افراد جوان بودند دچار آسیب‌های ریوی نیز شده اند و ماهیچه‌های قلبشان درگیر ویروس شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد کرونا ویروس پس از عبور از بینی و ورود به مجاری تنفسی، اقدام به تکثیر خود می‌کند و در نتیجه ریه‌های فرد درگیر می‌شود. پس از آن ویروس می‌تواند به راحتی به سایر اعضا و اندام‌ها مانند رگ‌های خونی، سیستم گوارشی، مغز و کلیه‌ها آسیب بزند.

در این تحقیقات پزشکان و متخصصان دانشگاه اوهایو تصمیم گرفتند ورزشکارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دهند. هیچکدام از این ورزشکاران به کرونای شدید مبتلا نشده بودند و بیشتر آن‌ها هیچ علائمی از بیماری نداشتند. این ورزشکاران پس از مثبت شدن تست کرونایشان به مدت چند هفته قرنطینه شدند و پس از بهبودی از بیماری به کلینیک مراجعه کرده بودند.

مطالعات بر روی این ورزشکاران نشان داد ۱۵ درصد از آن‌ها به میوکاردیت دچار شده اند. میوکاردیت به معنای التهاب عضلات قلب است. در این حالت عامل بیماری زا (ویروس کرونا) می‌تواند منجر به تخریب عضلات قلب یا مرگ سلول‌های قلبی شود. از علائم شایع ابتلا به میوکاردیت تنگی نفس بخصوص در هنگام ورزش و تحرک است. همچنین تنگی نفس شبانه می‌تواند باعث پریشانی خواب فرد و بیدار شدن وی شود. خستگی مزمن، تپش قلب و فشار در قفسه سینه از دیگر علائم رایج میوکاردیت است. یکی از نشانه رایج میوکاردیت ورم پا است. در برخی موارد میوکاردیت می‌تواند منجر به آسیب دائمی به قلب شود. همچنین در سایر این ورزشکاران نیز درجاتی از آسیب به ماهیچه‌های قلب دیده شد.

دانشمندان تاکید دارند قلب در مقابل ویروس کرونا غیرقابل نفوذ نیست. دانشمندان آلمانی نیز در تحقیقات خود با بررسی ۱۰۰ مرد و زن میانسال که به کرونای خفیف تا شدید مبتلا شده بودند، مشاهده کردند عضلات قلب ۷۸ درصد آن‌ها درگیر کووید ۱۹ شده است. مطالعات نشان داد قلب این افراد دچار التهاب و یا به عضلاتش به میزان بالایی آسیب وارد شده است.

نگرانی‌ها درباره ارتباط میان آسیب‌های قلبی و ویروس کرونا منجر به انتشار بیانیه از سوی مرکز بیماری‌های قلبی – عروقی آمریکا شد. این مرکز به ورزشکاران توصیه کرد در صورت ابتلا به کرونا دستکم به مدت دو هفته استراحت کامل داشته باشند. همچنین در صورت مشاهده درد در قفسه سینه و تنگی نفس (علائم رایج سکته قلبی) سریعاً خود را به یک مرکز درمانی برسانند.

دانشمندان به ورزشکاران توصیه می‌کنند در ایام شیوع ویروس کرونا همانند سایر اقشار جامعه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در مجامع عمومی از ماسک استفاده کنند. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از دیگر راهکار‌ها برای مبارزه با این بیماری است.