دکتر محسن شتی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی سالمند ضمن تبریک این روز گفت: برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. در حوزه درمان در حال تدوین گایدلاین‌های خاص مانند تشخیص و درمان دمانس و آلزایمر هستیم همچنین پروتکل‌هایی برای اورژانس ۱۱۵ و خدمات فوریت پزشکی در حال تدوین است که مخصوص سالمندان باشد.

وی افزود: طراحی ارائه خدمات مراقبتی در منزل برای سالمندان هدف مهمی است که در دیگر کشورها اجرا می‌شود اما در کشور ما هنوز نهایی نشده است همچنین کار روی مراقبت بهداشتی درمانی در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

شتی با تاکید بر لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص طب سالمندی اظهارکرد: این موضوع چند سال متوقف شده بود اما مجددا از سر گرفته شد تا با توجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم. آموزش‌های دانشحویان این رشته حین تحصیل مورد بازنگری قرار می‌گیرد. همکاران ما در حوزه آموزش وزارتخانه در حال بازنگری کوریکولوم‌های درسی هستند تا دغدغه مهارت آموزی نداشته باشیم و زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شود، مهارت کافی داشته باشد. برنامه دوم نیز در خصوص فارغ‌التحصیلان است که دوره‌های حین خدمت بگذرانند. در این زمینه سازمان ملی مهارت‌ها اعلام آمادگی کرده است تا دوره‌های کوتاه مدتی برای فارغ‌التحصیلان در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه شاخص‌های مرتبط با سالمندان نیازمند اطلاعات دقیق هستیم، گفت: این شاخص‌ها کمک می‌کند تا با شواهد و مستندات تصمیم‌گیری کنیم. در حوزه آموزش سالمندان از آنجایی که شاید متخصص کافی به اندازه جمعیت سالمندان در سال‌های آتی نداسته باشیم، اقدام به تهیه محتواهای آموزشی متناسب با سالمند کرده‌ایم تا در قالب‌های مختلف بتواند به آگاهی از خود مراقبتی توسط سالمند کمک کند.

شتی افزود: سایر کشورها پروژه‌ای تحت عنوان «دانشکده سالمندی» دارند که سالمند می‌تواند بنابر علاقه خود مباحثی را بیاموزد. این طرح با همکاری شهرداری تهران و وزارت علوم قرار است در دانشگاه علوم پزشکی تهران به شکل پایلوت اجرایی شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان تاکید کرد: در حوزه آینده پژوهی سالمندان  نیز فعال هستیم تا بدانیم در آینده با شرایطی که داریم وضعیت سالمندان چگونه خواهد شد؟ آیا توان مدیریت شرایط را خواهیم داشت؟ آیا هر دستگاه به اندازه سهم خود در حوزه سالمندان تلاش می‌کند؟ موضوع سالمندان تنها وابسته به وزارت بهداشت یا یک نهاد دیگر نیست بلکه موضوعی است که تمام نهادها باید به آن ورود کنند.