رضا فریدی روانشناس بالینی و مشاور درباره بیماری‌های روانی که افراد کرونایی پس از درمان به آن مبتلا می شوند، اظهار کرد: از اوایل سال جاری، همه‌گیری کرونا باعث شد تا کشور‌های مختلف راهکار‌هایی را برای جلوگیری از انتشار ویروس بیماری‌زا به کار گیرند.

این روانشناس اضافه کرد: اگرچه این راه‌حل‌ها طیف وسیعی را در برمی‌گرفت، اما نقطه مشترک آن‌ها رعایت فاصله گیری اجتماعی بود. پرهیز از تماس و فقدان روابط اجتماعی، افراد زیادی را از حلقه حمایتی‌شان دور کرد. محیط کار، رفت‌وآمد‌های دوستانه و معاشرت‌های خانوادگی، از افراد تا حد زیادی دریغ شد.

وی گفت: کرونا ویروسی است که عوارض سخت و طاقت فرسایی دارد و در صورت درمان قطعی نیز به جهت اضطراب و تنش ناشی از ترس و وحشت عدم معالجه، انگ جامعه و... برای برخی از افراد آسیب‌های روحی همچون افسردگی دارد.

فریدی ادامه داد: مطالعات جدید علمی نشان داده بیش از نیمی از بهبودیافتگان ویروس جدید کرونا یک ماه بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به اختلال‌های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و استرس پس از سانحه دچار می‌شوند. پس خیلی مهم است که بعد از درمان جسمی افراد مبتلا به ویروس کرونا، به موضوع درمان و ریکاوری روحی_روانی آن‌ها هم پرداخت و درمان را فقط منوط به حل مشکلات جسمانی نکرد.

این روانشناس با اشاره به اینکه نباید اجازه داد که افراد بعد از شکست کرونا و با وجود بهبودی کامل، دچار «خودباختگی» و «افسردگی» شوند، افزود: این باعث ایجاد بیماری‌های روحی_روانی و حتی جسمانی دیگر در آن‌ها شود.

وی تصریح کرد: پیامد‌های روانی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند هم در اثر واکنش سیستم ایمنی به خود ویروس ایجاد شود هم عوامل استرس‌زای روانی مانند ننگ و بدنامی، انزوای اجتماعی و نگرانی در خصوص آلوده کردن دیگران در شکل‌گیری عوارض یاد شده دخیل باشند. مهم و ضروری است که با تشخیص و درمان به موقع شرایط روانی فرد از بروز اختلال‌ها و ناتوانی‌های بیشتر جلوگیری کرد.

فریدی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی دچار افسردگی ناشی از این بیماری شود با احساس ناراحتی مداوم و تغییر خلق و خو روی توانایی بدن برای استراحت تاثیر می‌گذارد و دچار بی خوابی و تغییر الگوی خواب می‌شود. بخواب رفتن یا بیدار ماندن در طول روز برای فرد دشوار می‌شود. کمبود خواب روی توانایی بدن برای تولید انرژی طبیعی اثر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد افسرده احساس خستگی کند و همین نشانه‌ها و اختلالات مجددا فرد را به سمت بیماری‌های جسمی دیگری سوق دهد.

این روانشناس با بیان اینکه بهبودیافتگان بیماری‌های خاص (نظیر کرونا ویروس) بعد از گذران دوره درمان به مشاور و روانشناس مراجعه و از پیگیری مداوم اخبار و اطلاعات در خصوص بیماری خودداری کنند، گفت: همچنین اقوام و دوستان نیز در بازگشت بهبودیافتگان به روزمرگی‌ها و زندگی عادی نقش موثری می‌توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که بعد از مهار و کنترل این بیماری (در جهان پساکرونا) آسیب‌های روانی ناشی از گذر از این بحران تجلی می‌یابد، خاطرنشان کرد: آسیب روانی بهبودیافتگان بیماری کرونا بی‌شک نیازمند تحقیق و پژوهش است.