برخی افراد تصور می‌کنند که نیازی نیست توجه خاصی به چشم ها داشته باشیم و مدام  مورد چک قرار بگیرند در حالی که سخت در اشتباه هستند زیرا  چشم ها هم مانند دیگر اعضا بدن نیاز به مراقبت های ویژه‌ای دارد .

چشم ها موهبت های الهی هستند که به ما این توانایی را می دهد تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن زیبایی های اطرافمان را مشاهده کرده و لذت ببریم. به همین دلیل افراد می توانند با راحت ترین و ساده ترین روش ها از چشمان خود محافظت کنند. 

یادگیری بیشتر در مورد چشم و اطلاعاتی در مورد پیشگیری از بیماری های چشمی به شما کمک می‌کند تا احساس کنترل بیشتری بر سلامت‌تان داشته باشید.

کارهایی که برای مراقبت از چشم لازم است رعایت کنیم:

- از حوله مشترک استفاده نکنید.

- دوبار در هفته ماهی بخورید.

- تحرک بدنی داشته باشید.

- از هوای خشک، دوری کنید.

- از کلاه برای جلوگیری از تابش نور آفتاب استفاده کنید.

- هنگام شنا و یا جوشکاری از عینک‌های ایمنی استفاده کنید.

- بهتر است همیشه هنگام مطالعه و در محل کار نور محیط را تنظیم کنید تا نور مستقیم به چشمنتان نتابد؛ زیرا نور لامپ فلورسنت به تنهایی تاثیر منفی روی چشم دارد. از تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر و گوشی در تاریکی خودداری کنید.

- فشارخون بالا می‌تواند منجر به آسیب رگ‌های خونی چشم شود، بنابراین افراد با فشار خون بالا، فشار خون خود را چک کنند. 

- محیط زندگیتان را مرطوب نگهدارید.

- هنگام کار با رایانه و یا مطالعه هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید. چشم پزشکان معتقدند که به ازای هر ۴۰ دقیقه نگاه به نزدیک باید چند دقیقه به دور نگاه کرد و یا چند دقیقه چشم‌ها را بست. 

- چشمان نیز مانند سایر قسمت‌های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارند. به همین  منظور افراد از هویج، کلم پیچ، زغال اخته، زردآلو و سایر غذا‌های غنی از بتا کاروتن مصرف کنید، تا موجب تقویت بیناییتان شوند.

برای اینکه چشم‌هایتان همیشه سالم باشند، نیاز است که به طور منظم به چشم‌پزشک مراجعه کنید.