نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد بیماران کرونایی در مقایسه با مبتلایان به آنفلوانزا با کمبود سلول ایمنی T در بدنشان مواجه هستند.

در ایمنی سلولی لنفوسیت‌های T شرکت می‌کنند و نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌های ویروسی دارند.

یک تیم محقق از موسسه دوهرتی استرالیا ۲۲ بیمار کرونایی که در سه درجه ضعیف، متوسط و شدت یافته بیماری تقسیم می‌شدند را مورد بررسی قرار دادند. این محققان با تمرکز بر روی لنفوسیت T به ویژه T کشنده متوجه شدند که لنفوسیت‌های کشنده T یکی از موثرترین و مهم‌ترین سلول‌ها برای مقابله با آنفلوانزا هستند.

در این مطالعه مشخص شد که در بیماران کرونایی سلول‌های اصلی ایمنی به اندازه کافی تحریک نمی‌شوند تا لنفوسیت T را به میزان مورد نیاز تولید کنند. این تیم همچنین در کنار کشف کمبود تعداد سلول‌های T در بیماران کرونایی دریافتند که اغلب این سلول‌های تولید شده غیرفعال باقی مانده اند به طوری که گویا به هیچ وجه در معرض ویروس قرار نگرفته اند.

کاترین کدزیرسکا، محقق برجسته ایمونولوژی آنفلوانزا در جهان، گفت: یافته‌های پیرامون سلول‌های T از آنجا که اطلاعات حیاتی برای تولید واکسن را نیز فراهم می‌کنند، از اهمیت دو چندانی برخوردار هستند.

او در ادامه بیان کرد: شناخت مشخصه‌ای از لنفوسیت T مقابله کننده با کرونا و نوع پروتیین آن کمک زیادی به ساختن واکسن موثر این بیماری می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد به طور بالقوه اگر واکسنی بتواند سیستم ایمنی سلول‌های T کشنده را ترمیم کند و پس از مدت کوتاهی آن‌ها را تقویت کند، احتمالاً پاسخ ایمنی بسیار قوی‌تری ایجاد می‌کند و می‌تواند به عنوان واکسن کرونا عرضه شود.