داروی رانیتیدین، با نام تجاری زانتاک، برای کاهش ترشح اسید معده، جلوگیری از زخم آن و درمان بیماری رفلاکس استفاده می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است همه اشکال دارویی رانیتیدین به دلیل احتمال آلودگی به ماده سرطان زای NDMA باید از بازار جمع شود.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا در حال حاضر میزان آلودگی در بسیاری از فرآورده‌های رانیتیدین ممکن است پایین باشد، ولی باتوجه به این‌که مشخص نیست این داروها تا چه وقت ممکن است نگهداری شود، تصمیم گرفته شد همه انواع آن جمع‌آوری شود.

به دنبال این ریکال دارویی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده داروی رانیتیدین دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را از ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۹، صادر کرد.

مهرعلیان اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعیه اخیر مراجع علمی نظیر FDA ایالات متحده آمریکا و TGA استرالیا در خصوص ایجاد ناخالصی نیتروزآمین از نوع NDMA در فرآورده‌های دارویی رانیتیدین، لازم است تولید تمام محصولات رانیتیدین از اشکال دارویی قرص و آمپول تزریقی از تاریخ صدور این نامه به طور کامل متوقف و از توزیع محصولات تولید شده موجود در کارخانه به شرکت‌های پخش خودداری شود.

جایگزین های دارویی رانیتیدین

هیچ‌ یک از انواع رانیتیدین موجود در بازار بی‌خطر نیست و به همه بیماران توصیه می‌شود از مصرف این دارو به هر شکل اکیدا خودداری کنند.

در این شرایط بیمارانی که مبتلا به رفلاکس و ترشح اسید معده هستند باید از جایگزین های دارویی رانیتیدین که طبق گفته FDA خطری از نظر NDMA ندارند،‌ استفاده کنند.

فاموتیدین (پپسید) ، سایمتیدین (تاگامت) ، اسومپرازول (Nexium) ، لانسوپرازول (Prevacid) یا امپرازول (Prilosec) جایگیزین های دارویی رانیتیدین هستند.

پیشگیری از سوزش معده بدون مصرف دارو

وعده های غذایی تان را کوچکتر کنید تا کمتر گرفتار ترشح اسید معده زیاد و رفلاکس شوید.

تا دو ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید تا دچار رفلاکس و عوارض ترشح زیاد معده نشوید.

اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کم کنید؛ چرا که این کار در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما موثر است.

هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید تا اسید معده به مری برنگردد و دچار رفلاکس در خواب و بدخوابی نشوید.

لباس های تنگ و چسبان نپوشید؛ چرا که هر گونه فشار زیاد به معده می تواند اسید آن را به داخل مری بازگرداند و دچار رفلاکس شوید.

از مصرف غذاهایی تند و پرادویه،  سیر و پیاز خام، لیمو و پرتقال،‌ غذاهای چرب و سرخ کرده و گوجه فرنگی وسس آن پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها سوزش معده را تشدید می کنند.

از مصرف موادغذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار، شکلات، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار  تا حد امکان پرهیز کنید.