به گزارش پارس نیوز، 

آیا هنوز می توانید پیاز و سیر جوانه زده را بخورید؟

اگر در پیاز و سیر جوانه زده، جوانه ها و ریشه ها کوچک هستند احتمالا برای استفاده خوب هستند. فقط آنها را جدا کنید پیاز یا سیر میخکی را نصف کنید و باقیمانده ی جوانه ها را جدا کنید. البته شما باید حواستان به کپک زدگی و پوسیدگی آنها باشد، مخصوصا اگر بیشتر از یک هفته در جای سرد و تاریک باشند. اگر فقط بخش کوچکی از آنها پوسیده شده، آن را جدا کنید و مابقی را استفاده کنید. اگر پیاز یا سیر میخکی سیاه یا لهیده به نظر می رسد؛ آن را بیرون بیاندازید.

آیا می توانید پیاز و سیر جوانه زده را بکارید

تقریبا جواب بله است. تنها استثنا این است که سیر یا پیاز نباید به طرز جدی کپک زده یا پوسیده شده باشد.

نکته: اگر در پیاز و سیر جوانه زده خرابی کم باشد به راحتی می توانید بخش خراب را جدا کنید.

حالا شاید بخواهید بدانید که اگر پیاز یا سیر میخکی شده را بکاریم؛ سیر یا پیاز بیشتری به دست خواهیم آورد؟ برای پیازها باید بگویم که متاسفانه نه اما برای سیر شاید. هم در سیر و هم در پیاز شما پیازچه های زیادی به دست می آورید که به نظر من خیلی خوشمزه است؛ که باعث می شود کاشت پیاز یا سیر میخکی ارزش این کارها را داشته باشد.

طرز کاشت پیاز جوانه زده

پیازهای جوانه زده سالم را در ظرف های 8-12 اینچی بکارید؛ هرکدام در ظرف های جداگانه. مطمئن شوید که قسمت های کپک زده و پوسیده و خراب را قبل از کاشتن جدا کردید و مراقب ریشه و مرکز رویش آنها باشید.

پیازهای جوانه زده سالم را در ظرف های 8-12 اینچی بکارید

طرز کاشت صحیح :

*هر ظرف را با خاک گلدان پر کنید و لبه ی هرکدام را چند اینچ خالی بگذارید.

*در مرکز هر ظرف یا گلدانی که میکارید ،یک چاله به طول یک پیاز و عمق یک پیاز به علاوه ریشه هایش بکنید.

*با دقت هر پیاز را درون یک گلدان قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید، تا جایی که پایه ی جوانه ها به سطح خاک برسد.

*خاک را محکم و با دقت فشار دهید تا هوا از آن خارج شود.

*آن را مملو از آب کنید تا آنجا که آب از سوراخ های ته گلدان بیرون بریزد.

*پیاز را برای چند هفته درون گلدان در سایه قرار دهید. به آنها اجازه دهید تا کنترل شده کمی نور به آنها برسد اما آنها را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. ریشه های آنها نیاز به زمان برای رشد دارند.

*بعد از چند هفته شما می توانید نور بیشتری به آنها بدهید؛ در ابتدا در سایه و سپس در آفتاب کامل.

*اگر نیاز دارید می توانید پیازچه ها را برداشت کنید؛ این امر باعث می شود تا رشد بیشتری اتفاق بیفتد؛ شما می توانید از پیازچه ها به عنوان پیاز استفاده کنید؛ آنها همچنین تزئین خوب و فوق العاده ای هستند.

*اگر پیازچه ها گل در آوردند، می توانید صبر کنید تا گل ها دانه بدهند و آنها را نگه دارید تا فصل بعدی آنها را بکارید (برخلاف پیاز مادر، این دانه ها اگر کاشته شوند پیازهای بیشتری را تولید می کنند)

طرز کاشت سیر میخکی جوانه زده

برخلاف پیاز؛ سیرها اگر به درستی کنترل شوند می توانند سیر بیشتری تولید کنند. بنابراین من این آموزش را به دو بخش تقسیم کردم: قسمت اول برای آنهایی که فقط می خواهند پیازچه کشت کنند و بخش دوم برای آنهاییست که می خواهند سیر بیشتری کشت کنند.

اگر فقط پیازچه سیر می خواهید:

هر گل سیر را در گلدان های 8-12 اینچی بکارید؛ هر کدام در یک گلدان؛ شما حتی می توانید آنها را در گلدان های 4 اینچی بکارید و وقتی بزرگتر شدند آنها را انتقال دهید.

هر گل سیر را در گلدان های 8-12 اینچی بکارید

روش کاشت صحیح :

*هر گلدان را با خاک گلدان پر کنید؛ لبه ی گلدان را چند اینچ خالی بگذارید.

*یک چاله کوچک به طول یک سیر و عرض یک سیر به علاوه ریشه هایش و کمی فضای بیشتر بکنید.

*گل سیر را بکارید طوری که سیر و ریشه هایش کامل پوشانده شوند و پایه ی جوانه هایش کمی پوشیده شوند (تقریبا 1.4-1.8 اینچ) وقتی کاشت تمام شد، خاک را محکم و با دقت فشار دهید تا هوا خارج شود.

*به آن آب دهید تا آب از گلدان بیرون بریزد.

*گیاه سیر را در چندین هفته اول در گلدان در سایه قرار دهید؛ آنها باید فقط در محیطی با نور کم باشند نه نور کامل. این بخاطر این است که ریشه های آنها انقدر بزرگ نیستند که آب کافی را جذب کنند تا بتوانند نور زیاد را کنترل کنند.

*بعد از چند هفته شما می توانید نور بیشتری را به آنها بدهید؛ کم کم نور را زیاد کنید تا در نهابت در نور کامل قرار گیرند.

*وقتی نیاز داشتید پیازچه ها را برداشت کنید؛ این کار باعث می شود تا رشد بیشتری اتفاق بیفتد. پیازچه های سیر طعم سیر جالبی دارد و همچنین برای تزیین عالی هستند.

*اگر آنها گل در آوردند می توانید صبر کنید تا دانه دهند و دانه ها را نگه دارید. شما می توانید دانه ها را فصل بعدی بکارید.

اگر بخواهید سیر بیشتری بدست آورید:

برای بدست آوردن سیر بیشترشما می توانید هم از میخک جوانه زده استفاده کنید هم میخک جوانه نزده؛ فقط مطمین بشوید  میخک های جوانه نزده را سروته تقریبا 1.2 اینج زیر سطح  خاک بکارید.

پنج مرحله تولید بالا را پیش بروید؛ اما بدانید که اگر سیر بیشتری می خواهید باید به گیاهتان اجازه دهید که ورود به زمستان را متوجه شود. شما می توانید با کاشت آنها قبل از اولین سرما سیر بیشتری به صورت طبیعی بدست بیاورید یا می توانید به صورت مصنوعی آنها را چند هفته در فریزر قرار دهید.

وقتی آنها را در سرما قرار دادید، آنها را بیرون در آفتاب قرار دهید تا گرم شوند.

خاک را در پروسه باروری نمناک نگه دارید اما آن را در آب غوطه ور نکنید ؛ این پروسه تقریبا 8 ماه برای سیر طول میکشد تا بالغ شوند.

شما می توانید در این مدت از پیازچه ها استفاده کنید اما فقط تعداد کمی چون باعث می شود جلوی رشد سیر گرفته شود.

 هر گلی که در می آید را هرس کنید.

اگر سیر از قبل در گلدان های 8 یا 12 اینچی قرار ندارند؛ به محض اینکه علایم رشد را از خود نشان دادند، آنها را منتقل کنید.