به گزارش پارس نیوز، 

برطرف کردن گرفتگی گردن با استفاده از این راه ها

 درمان گرفتگی عضلات گردن و شانه بهتر است از روش هایی انجام شود که تایید شده هستند و عوارضی ندارند تا منجر به شدت گرفتگی و یا ایجاد مشکلات دیگر نشوند.sunless tanning lotion

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که با احساس درد شدید گرفتگی عضلات گردن از خواب بیدار شده اید که برای رفع این مشکل بسته به علت گرفتگی می توان از درمان ساده چون گرم کردن موضع و تقویت عضلات با ورزش های مناسب تا دارو درمانی،انجام تمرینات طب فیزیکی، فیزیوتراپی و مصرف مواد معدی ضروری بهره گرفت.

دلیل گرفتگی عضلات گردن چیست؟

گرفتگی و اسپاسم گردن به 3 دلیل رخ می دهد. اول بر اثر استرس، دوم نشستن ها و استفاده نادرست از سیستم عصبی و عضلانی و سوم تروماها و ضربه های که به گردن وارد می شود. جالب است بدانید که حدود 60 درصد از آرتروزهای گردن بر اثر استرس است. 

برخی از مردم در زمستان به حمام می روند و بعد در اتومبیل خود می نشینند و شیشه ماشین را پایین می آورند این موجب می شود تا ماهیچه موضعی گردن گارد بگیرد.

درمان گرفتگی گردن

راههای درمان گرفتگی عضلات گردن

اول از همه باید گفت استفاده از یخ که در قدیم مرسوم بوده اصلاً توصیه نمی شود و به جای آن می توان از گرمای موضعی استفاده کرد. چرا که گرما کار کورتون را انجام می دهد و موجب استراحت تاندون ها و باز شدن رگ های گردن می شود.

 برای مراقبت از گردن باید موقع مطالعه به زاویه سر توجه کنیم. پایین بودن بیش از حد موجب فشار بر مهره های گردن می شود. 

 تقویت عضلات شکم و پشت خود (بدن سازی) یک سینه بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.

کشش آرام عضلات، انعطاف پذیری آنها را زیادتر می کند. همچنین باعث می شود خون بیشتری به سمت عضلات تان جریان پیدا کند.

 حجامت یا بادکش را برای درمان گرفتگی عضلات در چین و ویتنام بسیار پرطرفدار است.در این روش، در پوست سطحی پشت بدن، با وسیله ای خراش داده می شود. این عمل به منظور افزایش جریان خون و همچنین از بین بردن سموم و عناصر ناسالم از آن ناحیه انجام می شود. حجامت توسط جامعه علمی در حال آزمایش است که گاهی اوقات نتایج مثبتی نیز به همراه دارد.

گردن را با روغن نعنا ماساژ دهید چرا که این روغن با داشتن  بوی قوی این گیاه کانال هایی در بدن که علایم درد را از مغز انتقال می دهد، مسدود می کند.

  استفاده از شال گردن برای حفاظت از گردن در برابر سرما است. بنابراین در زمستان باید از شال گردن استفاده کنیم.

تاثیر کمپرس آب بر درمان گرفتگی گردن

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید 

کمپرس سرد

در 72 ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا مقداری آب تقریبا سرد را در کیسه ریخته و سپس پارچه ای بپیچید و حداکثر 20 دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. توجه داشته باشید که منظور ار کمپرسور سرد استفاده از یخ نیست.

باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از 20 دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

 اما برای  کمپرس گرم 

پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها می شود. این کار حتما باید پس از 72 ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

حرکات ورزشی برای رفع گرفتگی عضلات گردن را امتحان کنید:
 
سر خود را به سمت راست بچرخانید و دستان خود را در پشت سر به هم قفل کنید. اجازه دهید وزن دستانتان چانه شما را به قسمت راست سینه نزدیک کند. 15 ثانیه در این حالت بمانید و مجددا به حالت عادی برگردید. این حرکت را در سمت چپ نیز تکرار کنید.

در حالی که ایستاده یا نشسته اید و دستانتان در دو طرف بدن آویزان است، کتف های خود را از پشت به هم نزدیک کنید و 5 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 3 مرتبه در روز و هر بار 10 دفعه تکرار کنید.

 بهتر است برای رفع گرفتگی عضلات گردن انجام ورزش های هوازی سبک - که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی کنند - مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی یا شنا توصیه می شوند. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه ها و وسایل ورزشی مانند دوچرخه های ثابت و ... که در سالن های ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی می توانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.