به گزارش پارس نیوز، 

خوشبختانه برخی ترکیبات طبیعی و ارزان‌قیمت که روی محیط زیست تأثیر منفی ندارند مانند جوش شیرین برای خنثی کردن بوهای نامطبوع تشک‌ها که در نتیجه رطوبت و باکتری‌ها ایجاد می‌شوند مناسب هستند. علاوه بر این، این ترکیبات طبیعی حاوی خواص ضدقارچی و ضدعفونی کنندگی هستند که مایت ها، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های دیگر عامل بوهای نامطبوع را نابود می‌کنند. در نتیجه تشکی تمیز و بدون آلرژی در اختیارتان می‌گذارند و لک‌های بدرنگ که در نتیجه جذب تعریق و سلول‌های مرده ایجاد می‌شوند را نیز از بین می‌برند. اگر اخیراً با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اید این مطلب به کارتان می‌آید. لطفاً با ما همراه باشید.

 

اگر عادت دارید که تختتان را در ساعات اولیه صبح مرتب کنید بهتر است کمی صبور باشید و اجازه دهید هوای تمیز و تازه وارد اتاق شود. در این صورت رطوبت و گرمای تشک‌ها گرفته می‌شوند و این کار باعث پیشگیری از رشد میکروب‌ها می‌شود

 

جوش شیرین برای رفع بوهای نامطبوع تشک‌ها

 

جوش شیرین یا همان بیکربنات سدیم یکی از مواد ارزان‌قیمت و بسیار کارآمدی است که در از بین بدن بوهای نامطبوع نقش مهمی دارد. خواص بوزدایی این ماده بوهای نامطبوعی که از مایعات آزاد شده از بدن (تعریق) حاصل شده است را خنثی می‌کند. جوش شیرین یک ماده تمیزکننده طبیعی و بی‌ضرر است. به همین دلیل به راحتی لک‌ها را از بین می‌برد و در عین حال از بافت پارچه محافظت و عمر آن را طولانی‌تر می‌کند. آب‌اکسیژنه نیز باعث افزایش خاصیت تمیزکنندگی جوش شیرین می‌شود. بنابراین می‌توانید به این دو ترکیب مؤثر اعتماد کنید.

مواد لازم:

جوش شیرین یک‌چهارم لیوان معادل 50 گرم

آب‌اکسیژنه 3 درصد 1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر

مایع صابونی 2 قطره

روش تهیه و استفاده:

جوش شیرین را داخل سطلی ریخته و بلافاصله آب اکسیژنه را به آن اضافه کنید. هم بزنید و مایع صابونی را نیز به آن اضافه کنید. کاملاً مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را در آب‌پاش پلاستیکی بریزید. قبل از مصرف نیز آن را تکان دهید. مواد را روی تشک اسپری کرده و با پارچه تمیز بمالید. سپس اجازه دهید تشک به مدت چند ساعت خشک شود. اگر برایتان امکان دارد تشک‌ها را در معرض جریان هوای آزاد قرار دهید. بعد از خشک شدن ذرات جوش شیرین باقی مانده را با کمک فرچه از روی تشک پاک کنید. این کار را هر ماه یک مرتبه و یا در صورت نیاز انجام دهید.

 

سرکه سفید برای از بین بردن بوهای نامطبوع تشک‌ها

 

بوی سرکه سفید برای خیلی‌ها بوی چندان جالب و دل‌انگیزی نیست. با این حال این ماده یکی از مواد طبیعی کاملاً طبیعی و مؤثری است که در خنثی کردن بوهای نامطبوع نقش مؤثری دارد. سرکه سفید یک ماده ایده آل برای پیشگیری از آلرژی‌ها است چون باعث نابودی مایت ها و باکتری‌ها می‌شود. با این حال نباید در مصرف این سرکه زیاده روی کرد و ترکیب آن با عصاره‌های روغنی به نفع شماست.

مواد لازم:

سرکه سفید نصف لیوان معادل 125 میلی‌لیتر

عصاره روغنی (طبق سلیقه‌تان) 10 قطره

روش تهیه:

سرکه سفید را در آب ولرم حل کنید. سپس عصاره روغنی که در دسترستان هست را به آن اضافه کنید. مواد به دست آمده را در آب‌پاش پلاستیکی کوچک بریزید.

روش استفاده:

ترکیب را روی تشک اسپری کنید و روی تشک را بسابید. اجازه دهید تشک خشک شود. بهتر است تشک در هوای آزاد قرار گیرد. به محض احساس بوی نامطبوع از تشک از این محلول استفاده کنید.

 

جوش شیرین و روغن اسطوخودوس برای دفع بوهای نامطبوع تشک‌ها

 

عصاره روغنی اسطوخودوس یک بوگیر طبیعی فوق‌العاده است که باعث از بین بردن بوهای نامطبوع می‌شود. ترکیب این روغن با جوش شیرین یک ترکیب مؤثر برای رفع رطوبت، ضدعفونی کردن تشک‌ها و نابودی مایت ها به دست می‌دهد.

مواد لازم:

جوش شیرین 1 لیوان معادل 200 گرم

روغن اسطوخودوس 20 قطره

روش تهیه:

جوش شیرین را در یک ظرف گود بریزید و روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید. اگر خمیر به دست آمده مرطوب باشد اجازه دهید کاملاً خشک شود.

روش استفاده:

ترکیب به دست آمده را روی تمام سطح تشک زده و با کمک یک فرچه تمیز بسابید. سپس اجازه دهید 10 دقیقه بماند و در نهایت به کمک جاروبرقی باقی مانده جوش شیرین را از روی تشک جمع کنید. این کار را هر ماه یک‌بار انجام دهید.

 

چند توصیه مهم

 

صبح‌ها قبل از مرتب کردن رختخواب ملافه‌ها و لحاف را کنار بزنید تا تشک‌ها حداقل 2 ساعت نفس بکشند. اگر عادت دارید که تختتان را در ساعات اولیه صبح مرتب کنید بهتر است کمی صبور باشید و اجازه دهید هوای تمیز و تازه وارد اتاق شود. در این صورت رطوبت و گرمای تشک‌ها گرفته می‌شوند و این کار باعث پیشگیری از رشد میکروب‌ها می‌شود.