به گزارش پارس نیوز، 

دکتر حمید رمضانی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری های کشنده میان دام و انسان است، افزود: این بیماری در دام ها بدون هیچ نشانه است و از طریق گزش کنه از دام بیمار به انسان منتقل می شود.

به گفته وی در فصول گرم سال با توجه به فعالیت بیشتر کنه ها امکان انتقال این بیماری نیز بیشتر می شود

رمضانی ادامه داد: با کشتار دام در محل کشتارگاه ها، گوشت های استحصالی به مدت حداقل 24 ساعت مراحل پیش سرد را گذرانده در نتیجه عوامل بیماری زا از بین رفته اند و مردم می توانند با اطمینان خاطر گوشت مورد نظر را مصرف کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روستاها و افرادی که دسترسی به کشتارگاه ندارند به منظور پیشگیری از بروز این بیماری از توان و پتانسیل پست های دامپزشکی استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه دامدار، سلاخ، قصاب، دامپزشک از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، گفت: به این افراد توصیه می شود تا به هنگام تماس با دام مراقیبت و پوشش های لازم را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: دامداران برای از بین رفتن کنه ها به خصوص در فصل گرم سال، جایگاه های دامی را سم پاشی کنند و امر بهسازی دامداری ها برای جلوگیری از تخم گذاری کنه ها را در دستور کار قرار دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: عدم خرید دام از مناطق آلوده از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه دامداران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روستاییان از له کردن کنه ها خودداری کنند و از سوی دیگر نسبت به خارج کردن فضولات و کودهای دامی از داخل دامداری ها توجه ویژه داشته باشند.


انتهای پیام