به گزارش پارس نیوز، 
وقتی که کودکتان به سنی میرسد که به مدرسه میرود، بایستی موارد زیر را بداند:
–         اسامی درست اعضای بدن.
–         عملکرد هر یک از آنها
–         تفاوتهای فیزیکی بین پسرها و دخترها
همچنانکه آگاهی های جنسی کودک رو به افزایش است، ممکن است شروع به آزمایش خود ارضائی کند. خود ارضائی بخشی از تمایلات جنسی دوران کودکی بشمار می رود که والدین در نحوه برخورد با آن دچار مشکل می شوند(البته در این دوره خود ارضائی به معنی بازی کردن کودک با اعضای جنسی بدنش می باشد)
تا سن ۵ یا ۶ سالگی این امری کاملا عادی است نزدیک به ۶ سالگی، وقتی هوشیاری اجتماعی کودکان افزایش می یابد ، از اینکه در محافل همگانی به آنها تعلیم داده شود احساس شرم می کنند.
مطمئن شوید کودک شما درک می کند که خود ارضائی یک فعالیت خصوصی است، نه عمومی. خود ارضائی به صورت خصوصی ممکن است ادامه پیدا کند و این طبیعی است و از راه درست باید درمان شود هر گونه اشتباه یا تند روی در این مورد ممکن است باعث تعارض یا تثبیت در این مرحله شود.
بعضی وقتها، خود ارضائی مکرر می تواند مشکل ساز گردد. چنین وضعیتی می تواند نشانه آن باشد که:
 ۱- کودک تحت استرس زیاد قرار دارد.
۲-  در خانه توجه کافی دریافت به او نمی شود.
 ۳- در موارد کمی نیز می تواند نشانه سوء استفاده جنسی باشد.
برخی از کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند بیش از حد به جنسیتشان علاقمند می شوند. اگر خود ارضائی به صورت یک مشکل بروز کرد با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. برای اغلب کودکان خود ارضائی وجود دارد که با درست عمل کردن در این مورد، این امر صحیح درمان می شود.
پاسخ به سوالات کودکان در مورد اعمال جنسی در سنین مدرسه :
سوالاتی که کودکان مدرسه ای شما در مورد مسائل جنسی می پرسند و پاسخ هایی که شما به آنها می دهید، بستکی به سن کودک شما و توانایی درک و فهم او دارد.
در ادامه برخی از موضوع هائی که کودک مدرسه ای شما ممکن است در مورد آنها سوال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان می شود:
–         دخترها در چند سالگی می توانند بچه دار شوند؟
–         چرا پسرها نشانه جنسی شان با دخترها متفاوت است؟
–         پریود شدن یعنی جه و دلیل آن چیست؟
–         مردم چطوری آمیزش جنسی انجام می دهند؟
–         چرا بعضی از مردها، مردهای دیگر را دوست دارند،
سنین ۵ تا ۷ سالگی:
کودک شما در حال یادگیری چیزهای بیشتری در مورد تعاملات افراد با یگدیگر است ، او در حال یاد گیری اصول ارتباطات انسانی  است . او ممکن است نسبت به روابط جنسی بین افراد بالغ کنجکاوی نشان دهد.
سوالات او پیچیده تر می گردد؟!!! چرا که او بدنبال درک ارتباط بین جنسیت و پیداشی نوزاد می گردد. او ممکن است درگیر توضیحاتی در مورد چگونگی کارکرد بدن و محلی که بچه از آن می آید شود. همچنین ممکن است برای گرفتن پاسخ سوالاتش به دوستان خود نیز مراجعه کند.
این مهم است که به کودکتان کمک کنید تا جنسیت را به طریقه درست و سالمش درک کند. درسها و ارزشهایی که او در این سنین یاد می گیرد تا دوران بلوغ با او خواهد بود. این بعدها روابط معنی دار دوران بلوغ را پرورش میدهد.
سنین ۸ تا ۹ سالگی :
کودک شما شاید در این سنین نسبت به درست و غلط بودن کارها حسی دقیق تر پیدا کرده باشد. او قادر به درک این است که ارتباط جنسی چیزی است که بین دو نفر که عاشق یگدیگر شده اند اتفاق می افتد. او شروع به کنجکاوی در این مورد می کند که مامان و بابا چگونه یگدیگر را پیدا کرده اند و عاشق هم شده اند.
همچنانکه سوالات در مورد افسانه، عشق و ازدواج در ذهن او بالا میگیرد، ممکن است سوالاتی نیز در مورد همجنس گرائی مطرح کند. در این زمان بهتر است طرز تفکر خانوادگی و مذهبی خود را در مورد همجنس گرائی بیان کنید.
توضیح دهید که دوست داشتن یا عشق ورزیدن به کسی ربطی به جنسیت فرد ندارد و  دوست داشتن کسی همیشه به ارتباط جنسی ختم نمی گردد. در این سن، کودک شما دچار تغییر و تحولات جسمی و فکری زیادی می گردد که او را برای سن بلوغ آماده می کند.
همچنانکه او از جنسیتش بیشتر و بیشتر آگاهی پیدا می کند، این مهم است که با او در مورد به تاخیر انداختن آمیزش جنسی تا زمانیکه بزرگتر شود صحبت کنید. همچنین شما باید درباره روشهای جلوگیری از آبستن شدن و بیماریهای مسری جنسی، مخصوصا ایدز و انواع هپاتیت صحبت کنید.
مطمئن شوید که او می فهمد چگونه این بیماری ها می تواند منتشر شود و او چگونه می تواند خود را در مقابل آنها حفظ کند. به کودکتان بیاموزید که از نظر جنسی مسئولیت پذیر بودن، یکی از مهم ترین درسهای زندگی اش است.