خدادادیان با اشاره به وجود عوامل بیماری‌زای بسیار از جمله سالمونلا در فضله ماهی‌قرمز، گفت: والدین به طور جدی از نزدیک‌شدن کودکان به تنگ‌ماهی و دست‌زدن به آب آن خودداری کنند . از آنجا که وجود ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین از سنت‌های دیرینه ماست، مخالف خرید این ماهی‌ها نیستیم، اما افراد حتما باید نکات‌بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند .

وی افزود: توصیه می‌شود ماهی قرمز در آب و هوای خشک و سرد نگهداری شود؛ چراکه این ماهی‌ها به شدت به تغییرات دمایی حساسند و باید از آب خنک برای تعویض آب تنگ آنها استفاده شود .

خدادادیان با اشاره به حساسیت این ماهی‌ها نسبت به کُلر آب اظهار کرد: کُلر آب بعد از 12 تا 24 ساعت بطور کامل از آب حذف می‌شود و توصیه ما این است که از آبی که قبلا کنار گذاشته جهت تعویض آب تنگ ماهی‌ها استفاده شود .

این کارشناس بهداشت‌محیط در خصوص نزدیک‌شدن بچه‌ها به تنگ ماهی و دست زدن آنها به آب تنگ هشدار داد و اظهار کرد: در فضله آبزیان بویژه ماهی‌ها عامل بیماری‌زایی به نام "سالمونلا" وجود دارد . این عامل بیماری‌زا با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش بویژه در کودکان می‌شود . از آنجایی که بچه‌ها به دنبال دست‌زدن به ماهی‌ها هستند، ممکن است دچار اسهال و استفراغ شده و تب کنند و قطعا والدین در اینگونه موارد اصلا متوجه نمی‌شوند که عامل این عوارض ماهی است .

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی والدین ماهی را به عنوان وسیله بازی برای کودکان خود می‌خرند، اظهار کرد: بازی و دست‌زدن بچه‌ها به ماهی گلی می‌تواند آنها را در معرض بیماری قرار دهد و از همین رو توصیه می‌شود والدین کودکان خود را به طور جد از تنگ‌ماهی دور نگه دارند . والدین خود نیز هنگام تعویض آب‌تنگ باید از دستکش استفاده کرده، در غیراین‌صورت باید بلافاصله پس از تعویض آب‌تنگ دست‌های خود را با آب و صابون بشویند .

خدادادیان افزود: بچه‌لاک‌پشت‌ها نیز در فضله خود عوامل بیماری‌زای فراوانی دارند که توصیه می‌شود والدین بطور جد از خرید این موجودات برای کودکان خود اجتناب کنند.