لواشک گوجه سبز از محبوب‌ترین لواشک‌ ها است و درست کردن این لواشک در خانه بسیار راحت است.در ادامه این مطلب از پارس نیوز شما با طرز تهیه این لواشک در خانه آشنا خواهید شد.

maxresdefault

طرز تهیه لواشک گوجه سبز

گوجه سبز یا همان آلوچه ۳ کیلوگرم
آب ۱ لیوان
سرکه ۴ قاشق غذاخوری
نمک ۵ قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم

توجه کنید که اگر دوست دارید مقدار کمتر یا بیشتری از لواشک تهیه کنید، تنها لازم است که مواد اولیه را به نسبت مساوی، کمتر و یا بیشتر کنید. با این کار، طرز تهیه لواشک گوجه سبز، بر هم نخواهد ریخت.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت و مرغ

210619619_121720283457658_1343563801338010865_n

طرز تهیه 

طرز تهیه این لواشک خوشمزه، بسیار آسان است و اصلاً هم نیازی به فوت کوزه‌گری مادرانه ندارد! هر زمان که بخواهید می‌توانید طرز تهیه لواشک گوجه سبز را مطالعه کنید و آن را در خانه درست کنید. بعد از آن هم می‌توانید حتی در انواع سالاد میوه تابستانی نیز از آن استفاده کنید!

مرحله اول

ابتدا باید گوجه‌سبزها یا همان آلوچه را بشویید و تمام گرد و خاکشان را پاک کنید. سپس در آبکش بریزید و اجازه دهید که نم آن‌ها کاملاً گرفته و خشک شود. بعد از آن، آلوچه را همراه با آب و نمک داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید که آب جوش بیاید، بعد از آن، شعله را کمتر کنید. در قابلمه را نیز رویش قرار دهید.

مرحله دوم

حدود ۱۵ دقیقه بعد از جوشیدن مواد داخل قابلمه، در آن بردارید. سرکه و روغن را نیز به‌اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. مجدداً در قابلمه را ببندید و اجازه دهید که به مدت ۲ الی ۳ ساعت بجوشد. آن‌قدر که گوجه سبز حسابی لِه شود و به‌راحتی از هسته‌اش جدا شود. بهتر است آن‌قدر بجوشد که آب داخل قابلمه نیز کاملاً تبخیر شود.

مرحله سوم

بعدازاین مدت‌زمان، یک قابلمه دیگر بیاورید و روی آن یک آبکش قرار دهید. آلوچه پخته شده را داخل آبکش خالی کنید. حال به کمک یک کفگیر، تمام گوجه‌سبزها را لِه کنید از آبکش رد کنید؛ طوری که فقط هسته‌ها در آبکش باقی بمانند. بعد آلوچه‌های له شده را حسابی هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله چهارم

حال چند سینی مناسب انتخاب کنید؛ کف آن‌ها را نایلون بیندازید و با مقداری روغن چرب کنید و مواد لواشک را رویش بریزید.  اکنون سینی‌ها در فضای باز در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. بعد از اینکه مقداری خودشان را گرفتند، می‌توانید برای جلوگیری نشستن گردوخاک یا حشرات، رویشان توری بگذارید. حدوداً ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد که لواشک شما خشک شود.

210548740_180292440648350_1368185632997659673_n

طرز تهیه لواشک گوجه سبز با پنکه

برای طرز تهیه لواشک گوجه سبز با پنکه می‌توانید مایه لواشک را به همان روشی که پیش‌تر گفته شد آماده کنید. سپس سینی لواشک‌ها را به جای این که زیر نور آفتاب بگذارید، در مقابل پنکه قرار دهید تا خشک شود. این روش برای افرادی که به هر دلیلی به آفتاب دسترسی ندارند و آپارتمان‌نشین‌ها، روش مناسبی است.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر

اگر عجله دارید و می‌خواهید که مدت‌زمان آماده‌سازی را در طرز تهیه لواشک گوجه سبز کاهش دهید، می‌توانید از فر نیز استفاده کنید. گاهی پیش می‌آید که بخواهید لواشک را به‌عنوان انواع دسرهای مجلسی در مجالس خود سرو کنید و به همین دلیل، وقت کافی برای تهیه آن ندارید. در این مواقع، به‌راحتی می‌توانید از فر کمک بگیرید.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر بسیار آسان است. کافی است که مراحل را درست مطابق بخش قبلی پیش بروید. مایه لواشک را در سینی بریزید و این بار به‌جای قراردادن در هوای آزاد، آن را در فر قرار دهید. برای این کار، فر را از حدود ۲۰ دقیقه قبل، روی کمترین درجه قرار دهید تا گرم شود. سپس سینی لواشک را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار دهید. در این مدت باید مدام آن را چک کنید که نسوزد.

بعدازاین مدت، باید آن را از فر بیرون آورده، حدود ۱ ساعت در هوای آزاد قرار دهید. بعد از اینکه لواشک خشک شد، می‌توانید آن را لول کنید و در محیط تاریک و داخل کابینت قرار دهید تا تازگی خود را حفظ کند. به همین راحتی! نوش جان.

157151763

طرز تهیه لواشک گوجه سبز رسیده

لواشک گوجه سبز یا همان آلوچه را می‌توان با انواع مختلفی درست کرد. برخی از افراد، لواشک ترش دوست دارند؛ به همین دلیل به سراغ گوجه سبز ترش و کال می‌روند. اما خب در مقابل، خیلی از افراد به گوجه سبز رسیده علاقه دارند و دوست دارند که لواشک آن‌ها، ملس و یا تا حدودی شیرین باشد. طرز تهیه لواشک گوجه سبز در این نوع هم بسیار ساده است.

شما می‌توانید گوجه‌سبزهای رسیده را به طور مستقیم از بازار خریداری کنید. راه دوم این است که گوجه سبز معمولی را خریده، آن در هوای آزاد و زیر نور آفتاب قرار دهید تا برسند و پخته شوند. البته توصیه ما همان راه اول است؛ زیرا ممکن است گوجه رسیده در نور آفتاب، کیفیت لازم برای طرز تهیه لواشک گوجه سبز را نداشته باشد. طرز تهیه لواشک گوجه سبز رسیده، هیچ فرقی با آنچه که در بخش‌های قبلی گفتیم ندارد. می‌توانید آن را طبق مراحل گفته شده آماده کنید و در نور آفتاب یا فر، خشک نمایید.

5f0952a469892

طرز تهیه لواشک گوجه سبز شیرین

اگر می‌خواهید لواشک گوجه سبز ملس داشته باشید، می‌توانید از گوجه سبز رسیده، همراه با مقدار کمی نمک استفاده کنید. (یا اینکه لواشک گوجه سبز معمولی را بدون سرکه و نمک خیلی کم درست کنید.) از طرف دیگر، اگر می‌خواهید که لواشک گوجه سبز شیرین تهیه کنید، می‌توانید در کنار استفاده از آلوچه رسیده، مقدار کمی شکر نیز استفاده کنید. بسته به ذائقه خود، می‌توانید از مقداری رب انار شیرین نیز استفاده کنید!

157151762

طرز تهیه لواشک آلوچه و سیب

نوع دیگر از طرز تهیه لواشک گوجه سبز وجود دارد که در آن از سیب نیز استفاده می‌شود. این لواشک، یک لواشک ترکیبی ملس و خوشمزه است و حسابی طرف‌دار دارد. درست مثل انواع قبلی، تهیه کردن این نوع نیز بسیار ساده است. فقط حواستان باشد که در طرز تهیه این لواشک، خبری از سرکه و نمک نیست.

در طرز تهیه لواشک گوجه و سبز و سیب، ابتدا گوجه سبز و سیب را شسته، خرد کنید و همراه با آلوچه و آب، در قابلمه ریخته و بگذارید آن‌قدر بپزند تا لِه شوند. بعد از اینکه پخت، آن را از صافی رد کنید، سپس هم بزنید تا یکدست شود. آن را در سینی موردنظر ریخته، در معرض نور آفتاب یا داخل فر قرار دهید تا خشک شود.

4880vk6oc

طرز تهیه لواشک گوجه سبز با رب انار

اگر دوست دارید لواشک گوجه سبز شما ترش‌تر شود و رنگ تیره‌تری داشته باشد، می‌توانید بعد از آماده شدن مایه لواشک، مقداری رب انار خانگی به آن اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب نمایید. سپس می‌توانید لواشک‌ها را داخل سینی بریزید و به ترتیبی که در بالا گفته شد آماده کنید.

طرز تهیه لواشک آلوچه خشک

طرز تهیه لواشک آلوچه خشک نیز درست همانند گوجه سبز تازه است. برای این کار باید آلوچه خشک‌ها را در آب بجوشانید و زمانی که کاملاً نرم و پخته شد از صافی رد کنید. سپس می‌توانید مایه لواشک را داخل سینی بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

1779556_169

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک گوجه سبز یا آلوچه

  • در طرز تهیه لواشک گوجه سبز می‌توانید به جای نمک از مقداری شکر استفاده کنید تا طعم لواشک شما کمی ملس و شیرین شود.
  • برای تهیه لواشک آلوچه خانگی نباید ضخامت مایه لواشک شما زیاد باشد. زیاد بودن ضخامت لواشک موجب می‌شود تا لواشک به راحتی خشک نشود و کپک بزند.
  • برای تهیه لواشک آلوچه خانگی در آفتاب باید سینی لواشک را در مکانی دور از رطوبت قرار دهید تا لواشک به خوبی خشک شود.
  • در صورتی که دوست دارید دور لواشک شما پلاستیک داشته باشد، می‌توانید یک پلاستیک روی سینی بگذارید و بعد مایه لواشک را روی پلاستیک داخل سینی بریزید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری سرکه به مایه لواشک گوجه سبز اضافه کنید تا طعم لواشک شما ترش‌تر شود.
  • اگر مایه لواشک شما کامل له نشده، می‌توانید آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب له کنید و بعد لواشک درست کنید.
  • در طرز تهیه لواشک در فر به هیچ عنوان حرارت فر را زیاد نکنید، این کار موجب سوختن لواشک می‌شود.
  • معمولا سرو گوجه سبز با نعنا و گلپر یا دلال (نمک سبز)، ترشی گوجه سبز و کمپوت گوجه سبز مرسوم است اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما لواشک گوجه سبز را هم امتحان کنید.
  • درست کردن لواشک در آفتاب معمولاً حدود ۳ روز طول می‌کشد.
  • هر چقدر ضخامت لواشک گوجه سبز شما بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.
  • در صورت تمایل برای خوش طعم شدن لواشک گوجه سبز می‌توانید مقداری زرشک به مایه لواشک اضافه کنید.
  • در طرز تهیه لواشک گوجه سبز مدام مایه لواشک را هم بزنید و مراقب باشید تا ته نگیرد.
  • در طرز تهیه لواشک گوجه سبز باید غلظت مایه لواشک درست مثل ماست همزده غلیظ باشد.
  • توجه داشته باشید که اگر ضخامت لواشک شما زیاد باشد و به خوبی در سراسر ظرف پهن نشود، ممکن است کپک بزند.
  • اگر برای تهیه لواشک گوجه سبز به آفتاب دسترسی ندارید، بهتر است لواشک را در فر درست کنید یا جلوی پنکه قرار دهید تا خراب نشود.
  • برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار و دسترسی حشرات به لواشک می‌توانید یک لایه پارچه نازک روی آن قرار دهید.
  • برای خوش‌طعم شدن مزه آن می‌توانید آن را در ترکیب با میوه‌های دیگر نیز درست کنید.
  • اضافه کردن گلپر به لواشک عطر بی‌نظیری به لواشک می‌بخشد و طبع آن را متعادل می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری پودر گلپر به مایه لواشک استفاده کنید.