طرز تهیه حلوای پسته که یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر است و معمولا به عنوان شیرینی عید نوروز، شیرینی پذیرایی در مهمانی و مراسم‌ مذهبی و شیرینی ماه رمضان سرو می‌شود بسیار ساده است و در این مطلب از پارس نیوز با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد لازم حلوای پسته
آرد سه صفر ۳ لیوان
روغن جامد ¾ لیوان
پودر قند ۱ لیوان
کره ۲۵ گرم
شکلات سکه ای شیری ۲۰۰ گرم
پودر پسته ½ لیوان
پودر هل ۱ قاشق چایخوری

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه حلوا ایرمیک کاکائویی خوشمزه به روش ترکیه ای

طرز تهیه حلوای پسته

مرحله اول

برای تهیه حلوای پسته مجلسی در ابتدای کار آرد را درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه آرد را درون تابه می ریزیم و تابه را روی حرارت ملایم قرار داده، سپس به مدت ۴۵ دقیقه تفت می دهیم تا بدون تغییر رنگ بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان تابه را از روی حرارت بر می داریم و آرد را درون الک می ریزیم، سپس مجددا الک کرده و درون تابه بر می گردانیم. حالا تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن جامد را به همراه کره به آن می افزاییم.

مرحله سوم

حالا روغن جامد را به همراه کره با آرد مخلوط کرده، سپس به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم تا آرد کمی سرخ شود. پس از گذشت این زمان تابه را از روی حرارت کنار گذاشته و اجازه می دهیم کمی از دمای حلوا کاسته شود.

مرحله چهارم

زمانی که حلوا ولرم شد، پودر قند را به همراه پودر هل درون الک ریخته، سپس درون تابه الک می کنیم. در ادامه مواد درون کاسه را با هم مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. می توانید برای رنگ بهتر مقداری رنگ خوراکی بیفزایید.

مرحله پنجم

حالا شکلات های سکه ای را روی حرارت بخار کتری بنماری می کنیم تا کاملا ذوب شوند، سپس مقداری از شکلات ذوب شده را درون قالب های سیلیکونی میان تهی می ریزیم و قالب را به مدت ۱۰ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این مدت، زمانی که شکلات کاملا سفت شده بود، خمیر حلوا را درون قالب ریخته و با دست فشار می دهیم تا کاملا منجسم شود. در ادامه مجددا قالب را به مدت ۱۵ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در نهایت قالب را از فریزر خارج کرده، سپس حلوا را از آن جدا می کنیم. در ادامه حلواها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس به دلخواه میان آنها را با پودر پسته پر کرده و به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.

روش تهیه حلوای پسته ارومیه بدون قالب

برای تهیه حلوای پسته ارومیه بدون قالب باید یک لایه پلاستیک فریزری را چرب کنید و روی سینی قرار دهید. حالا مایه حلوا را روی پلاستیک بریزید و یک پلاستیک فریزری دیگر را هم چرب کنید و روی آن قرار دهید. با وردنه حلوا را صاف کنید تا به ضخامت دلخواه برسد. حالا باید حلوا را برای ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

در ادامه می‌توانید حلوا پسته را به با کمک چاقو به اندازه دلخواه برش دهید. برای این که ظاهر حلوای شما جذاب‌تر شود می‌توانید از مقداری شکلات آب شده یا پودر پسته برای تزیین روی آن نیز استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه حلوای پسته ارومیه

  • برای خوشرنگ شدن حلوای پسته ارومیه می‌توانید مقداری رنگ سبز خوراکی به حلوا اضافه کنید. در اکثر قنادی‌ها از رنگ خوراکی برای خوشرنگ شدن این حلوا استفاده می‌شود.
  • در طرز تهیه حلوای پسته‌ای تنها باید از آرد قنادی یا سه صفر استفاده کنید.
  • الک کردن مواد برای تهیه این حلوا اهمیت زیادی دارد و موجب نرم و لطیف شدن بافت حلوا می‌شود.
  • برای تهیه حلوای پسته ارومیه به هیچ عنوان نباید آرد را بیش از حد تفت دهید که تغییر رنگ دهد. تفت دادن آرد تنها برای از بین رفتن بوی خامی آرد است.
  • زمان اضافه کردن پودر پسته به حلوای پسته نباید مایه حلوای شما سرد شده باشد و باید تنها از داغی افتاده باشد. در صورتی که مایه حلوا در این مرحله سرد شده بود، می‌توانید ۱ دقیقه دیگر آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود.
  • برای انسجام بیشتر حلوای پسته ارومیه معمولا در شیرینی فروشی‌ها از ۲ قاشق شیر عسلی استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه حلوای پسته ارومیه می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از شکلات تلخ یا شکلات شیری استفاده کنید.
  • در طرز تهیه حلوای سنتی ارومیه باید از پسته پودر شده استفاده کنید تا بافت حلوای شما لطیف شود.
  • برای تهیه حلوای پسته ارومیه به هیچ عنوان نباید از شکر به جای پودر قند استفاده کنید. اگر به پودر قند دسترسی ندارید، می‌توانید شکر را در آسیاب پودر کنید و بعد آن را الک و برای تهیه این حلوا از آن استفاده کنید.
  • حلوا پسته ارومیه باید به شکل شیرینی‌های کوچک و تک نفره آماده شود، بنابراین اگر به قالب‌های سایر کوچک دسترسی ندارید، آن را روی کیسه فریزر پهن کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید.