طرز تهیه ماهی سالمون بی نهایت دستورپخت دارد که در بسیاری از آنها شاهد تهیه انواع سس هستیم. حتی نسخه ایرانی‌ای نیز برای ماهی سالمون وجود دارد که سبزی پلو با ماهی است.در این مطلب از پارس نیوز با چند روش متفاوت برای پخت ماهی سالمون آشنا می شوید.

خواص ماهی سالمون

سالمون یکی از مغذی‌ترین و سالم‌ترین انواع ماهی در سرتاسر جهان به‌شمار رفته و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این ماهی سرشار از اسید‌‌های چرب امگا 3، امگا6 و پتاسیم بوده و در کاهش فشار خون موثر خواهد بود. از منبع پروتئین سالمون جهت افزایش حجم عضلات بهره برده و از انواع مختلف ویتامین B این ماهی می‌توان جهت حفاظت در برابر انواع بیمار‌های قلبی کمک گرفت.

پروتئین موجود در سالمون باعث ایجاد حس سیری و ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها شده و این امر به‌همراه اسید چرب امگا3 و 6 در روند کاهش وزن موثر خواهند بود. بیمار‌های خطرناکی مانند: عارضه‌های قلبی، سرطان و دیابت در اثر بروز التهاب به‌وجود آمده و مصرف این غذای دریایی سبب کاهش تورم در نقاط مختلف بدن را در پی خواهد داشت. آلزایمر بیماری از یاد بردن خاطرات در انسان‌ها بوده و در جهت رفع و درمان این بیماری مهلک می‌توان از ماهی سالمون کمک گرفت.

روش‌های پخت سالمون

سالمون به خاطر مواد غذایی مغذی موجود در خود از فواید شگفت انگیزی برخوردار است. مصرف 2 وعده در هفته از این ماهی در برنامه غذایی توصیه شده است. با این میزان مصرف خطر بیماری قلبی و افسردگی را از خود دور کرده و به جنگ چاقی، اضافه وزن و خطرات ناشی از وزن بالا بروید.  این ماهی خاص دریایی در جهت بهره‌وری بیشتر به روش‌های خاصی مورد طبخ قرار خواهد گرفت.

روش پخت سالمون به شکل‌های گریل، کبابی و پختن در فر است. هر شخص متناسب با ذائقه و علاقه خود یکی از این شیوه‌ها را انتخاب کرده و به‌عنوان وعده خاص و سالم غذایی بهره ببرد. در ادامه درباره روش‌های پخت این ماده غذایی بیشتر خواهیم گفت.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : ترفندهای تشخیص ماهی تازه

مواد لازم برای طبخ ماهی سالمون

برای انواع دستور پخت سالمون نیازمند تامین مواد اولیه خواهید بود. در ادامه نوع و میزان این مواد برای شما مشخص شده است.

مواد لازم
ماهی سالمون یک عدد
پیاز یک عدد متوسط
سیر سه حبّه
لیموترش یک عدد
کره و زعفران به‌مقدار لازم
روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
نمک، تخم گشنیز و فلفل سیاه به‌مقدار لازم
عشق و علاقه آشپزی به‌‌مقدار کافی

آماده سازی مواد اولیه سالمون

پیش از شروع پخت ماهی سالمون به یکی از روش‌های انتخابی خود، باید مواد اولیه را مورد آماده‌سازی قرار دهید.

  • ماهی را به اندازه دلخواه خرد کرده و به خوبی مورد شست‌وشو قرار دهید.
  • تا خشکی آب ماهی صبر کنید. در صورتی که زمان کافی برای پخت سالمون در اختیار ندارید؛ امکان استفاده از پارچه تمیز جهت خشک کردن گوشت ماهی را دارید.
  • پیاز را به شکل خلالی و سیر را حلقه حلقه خرد کنید.
  • لیمو ترش را به دو قسمت تقسیم و آب آن را بگیرید.
  • در ظرفی مناسب و درب‌دار ماهی، سیر، پیاز، نمک، فلفل سیاه، تخم گشنیز، روغن زیتون، آبلیمو و البته کمی زعفران را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  • 30 دقیقه مواد فرآوری شده را در یخچال گذاشته تا مواد به خورد گوشت سالمون رود. جهت جلوگیری از پخش بوی ماهی در فضای یخچال از ظرف درب‌دار کمک بگیرید.

انواع دستور پخت و طرز تهیه ماهی سالمون

این ماهی خوش‌طعم به روش‌های متنوعی بر اساس سلیقه اشخاص مورد پخت قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین شیوها در دستور پخت ماهی سالمون شامل: گریل کردن، کبابی و پخت ماهی در فر است. در ادامه هر کدام از موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طرز تهیه ماهی سالمون آب‌پز

هرگز ماهی سالمون را به‌صورت ساده آب‌پز نکنید. زیرا به‌راحتی می‌توانید آن را ابتدا طعم‌دار کرده و در نهایت، با عطر و مزه خوب میل کنید. در این مورد می‌توانید چاشنی ماهی را مطابق با ذائقه خود تغییر دهید، اما ما به‌شدت توصیه می‌کنیم که لیموترش را برای خوش‌رنگ شدن و خوش‌عطر شدن حتما به کار ببرید:

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله سالمون ۷۰۰ گرم
سیر ۵ حبه
آبلیمو یا سرکه ۲ قاشق غذاخوری
آویشن خشک‌شده ۳ شاخه
کره ۱۰۰ گرم
روغن زیتون، آب، نمک، فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل پخت ماهی سالمون آب‌پز

به‌منظور آب‌پز کردن ماهی سالمون به روشی ساده و سالم، مراحل زیر را مطالعه کنید:

  • مرحله‌ی اول: یک ظرف مناسب برای مرینیت فیله سالمون انتخاب کرده و حبه سیر‌ها را به همراه چند برش از لیموترش تازه درون آن بیندازید.
  • مرحله‌ی دوم: در ادامه، چند شاخه آویشن خشک‌شده و پودر نشده را به همراه روغن زیتون درون ظرف بریزید. این مواد طعم ماهی را به‌کلی عوض کرده و خوشایند می‌کنند.
  • مرحله‌ی سوم: پس از طی زمان تقریبی ۳ الی ۴ ساعت، تابه را روی حرارت گذاشته و ابتدا مایع روغنی مرینیت را درون تابه به مدت ۵ دقیقه گرم کنید. سپس فیله ماهی را به همراه قالب کره درون تابه انداخته و یکبار آن را زیرورو کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: در اوایل پخت ماهی، نمک و فلفل سیاه را نیز روی آن پاشیده و در نهایت، مقداری آب را به تابه اضافه کنید. دقت داشته باشید که حرارت شعله را تمام مدت با کم تنظیم کنید تا ماهی در آب، با ملایمت مغزپخت شده و نرم شود. زمانی که آب تابه تماما بخار شد، آن را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه ماهی سالمون گریل‌شده

شاید فکر کنید گریل کردن ماهی سالمون کار مشکلی بوده و به‌خوبی مغزپخت نمی‌شود، اما باید بگوییم هرچه که باشد گوشت سالمون به‌اندازه گوشت قرمز که محکم و سفت نیست! بنابراین با یک مرینیت ساده و قدری ظرافت، این کار شدنی و اتفاقا راحت است. همچنین در مورد گریل کردن ماهی سالمون، برخی بر این باورند که باید پوست ماهی جدا شود که ما موافق نیستیم. زیرا پوست ماهی گریل‌شده به خوشمزه‌ترین قسمت آن تبدیل خواهد شد.

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله سالمون با پوست ۴ تکه
روغن زیتون یک فنجان
سس سویا ۲ قاشق غذاخوری
آب لیموترش یک قاشق غذاخوری
عسل یک قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
جعفری و شوید به میزان دلخواه
تکه‌های لیمو، نمک و فلفل به میزان لازم

مراحل پخت ماهی سالمون گریل

گریل کردن، یکی از روش‌های جذاب برای طبخ مواد غذایی است که در بخش زیر ماهی سالمون را با این روش طبخ می‌کنیم:

  • مرحله‌ی اول: در ابتدای کار می‌بایست فیله‌ها را قبل از گریل کردن، مرینیت کنید. بدین منظور جعفری و شوید خردشده را به همراه روغن زیتون در ظرفی بریزید.
  • مرحله‌ی دوم: اکنون پوست سیر‌ها را کنده و آن‌ها را رنده ریز بزنید و به همراه سس سویا به ظرف مرینیت منتقل کنید.
  • مرحله‌ی سوم: در ادامه عسل بدون موم را نیز به مواد اضافه کنید. لیموی تازه را برش زده و آب آن‌ها را به‌صورت تازه و بدون هسته به مابقی مواد اضافه کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: حال بایستی مواد را با هم زدن یکدست کرده و فیله‌ها را درون ظرف قرار دهید. برای تکمیل مراحل مرینیت، چند برش نیم‌دایره‌ای از لیمو را نیز روی فیله‌ها قرار داده و ظرف مرینیت را با سلفون بپوشانید.
  • مرحله‌ی پنجم: پس از طی زمان لازم، ماهی سالمون را با تابه مخصوص گریل کردن یا زغال چوب و توری، گریل کنید. در این مدت یادتان باشد که با براش آشپزی، مایه مرینیت را روی ماهی برس‌کشی کنید.

طرز تهیه ماهی سالمون به روش سرخ کردن

درحالی‌که سرخ کردن ماهی ممکن است ساده‌ترین روش پخت آن به نظر برسد، اما باید تمام مدت مراقب باشید که ماهی بیش از حد برشته و حتی سوخته نشود. چه شعله گاز را کم قرار می‌دهید یا زیاد، درهرصورت وقتی از تابه استفاده می‌کنید، مرتبا به فرایند پخت‌وپز توجه کنید، زیرا در غیر این صورت با یک فیله ماهی خشک و سفت مواجه خواهید شد.

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله نازک سالمون ۴ تکه
روغن زیتون یک پیمانه
لیموترش ۳ عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طبخ ماهی سالمون سرخ‌شده

برای طبخ ماهی سالمون به روش سرخ کردن در تابه، مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  • مرحله‌ی اول: جالب است بدانید که برای سرخ کردن ماهی سالمون در تابه نیازی به مرینیت هم می‌تواند نباشد. به این صورت که ابتدا یک تابه بزرگ را روی حرارت متوسط قرار داده و تقریبا مقدار زیادی در آن روغن بریزید.
  • مرحله‌ی دوم: در این مدت، فیله‌ها را با قدری روغن زیتون ماساژ داده و سپس آن‌ها را در تابه قرار دهید. اکنون دما را روی حرارت بالا تنظیم کنید و یک طرف ماهی را بپزید. بالابردن دمای تابه باعث می‌شود که سطح بیرونی ماهی ترد شود و درعین‌حال، داخل ماهی را به طرز ظریفی نرم نگه می‌دارد.
  • مرحله‌ی سوم: درحالی‌که ماهی در حال پختن است، روی آن نمک و فلفل بپاشید. سپس فیله را برگردانید و فرصت دهید تا طرف دیگر آن نیز بپزد. در نهایت پس از پخت، ماهی را از تابه خارج کرده و با یک لیموترش تازه سرو کنید.

طرز تهیه ماهی سالمون در فر

اینکه تصمیم دارید از فر برای پخت ماهی استفاده کنید، می‌تواند یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای طبخ آن باشد. در ادامه، دقت داشته باشید که می‌توانید سبزیجات دیگر را نیز همراه با ماهی درون فر بپزید که ما از ذکر آن‌ها در جدول مواد اولیه خودداری کرده‌ایم.

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله سالمون ۴ تکه
عسل ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
سس سویا ۲ قاشق غذاخوری
کلم بروکلی به مقدار دلخواه
روغن، نمک، فلفل به میزان لازم

مراحل طبخ ماهی سالمون در فر

برای پخت ماهی سالمون در فر مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  • مرحله‌ی اول: ابتدا فیله‌ها را با عسل، سیر و سس سویا ماساژ دهید. سپس برای اینکه مواد به‌خوبی به خورد ماهی سالمون بروند، ظرف مرینیت را برای مدت یک شب درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله‌ی دوم: ماهی سالمون را با پوست به سمت پایین روی یک ورقه پخت نچسب قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید پوست ماهی را جدا کنید، حتما قبل از پخت این کار را انجام دهید.
  • مرحله‌ی سوم: حال بایستی فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید و ماهی سالمون را حدود ۱۵ دقیقه در آن بپزید. (یادتان باشد ماهی وقتی کاملا پخته شد باید نارنجی‌رنگ به نظر برسد.)
  • مرحله‌ی چهارم: درحالی‌که ماهی در حال پختن است، پیشنهاد می‌کنیم برنج خود را بپزید و کلم بروکلی را نیز بخارپز کنید. در نهایت، خواهید دید که یک وعده‌غذای غنی از پروتئین و کم کربوهیدرات برای سرو کردن دارید.

طرز تهیه ماهی سالمون درون کاغذ یا پاپیلوت

روش درون پاپیلوت یا درون کاغذ، یک روش ساده و ظریف فرانسوی برای پخت مواد پروتئینی مانند ماهی با پوست است. در این روش مبتکرانه، غذا توسط بخار محبوس شده در داخل کاغذ پخته می‌شود. ازآنجایی‌که بیشتر انواع ماهی، از جمله ماهی آزاد و سالمون، به پخت بیش از حد، حساس هستند، این روش به شما امکان می‌دهد تا ماهی را باظرافت و بخار ملایم بپزید.

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله سالمون ۴ تکه
لیموترش تازه ۳ عدد
زنجبیل یک‌تکه متوسط
سیر ۳ حبه
روغن، نمک، فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل پخت ماهی سالمون با پاپیلوت

یکی از روش‌های محبوب پخت ماهی و گوشت، درون کاغذ مخصوص پخت است که در بخش زیر توضیح داده‌ایم:

  • مرحله‌ی اول: ابتدا کاغذ را پهن کرده و ماهی تمیز شده را در یک طرف آن قرار دهید. سپس برش‌های لیمو، زنجبیل رنده شده، حبه‌های سیر، روغن و ادویه‌های موردنظر مانند نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. علاوه‌برآن یادتان باشد که در انتخاب دیگر چاشنی‌ها و سبزیجات، مانند کلم و گوجه‌فرنگی کاملا مختار هستید.
  • مرحله‌ی دوم: کاغذ را تاکرده و ماهی را به‌خوبی بپوشانید. در ادامه، با استفاده از نوک انگشتان، لبه‌های آن را محکم تا کنید تا به‌خوبی مهروموم شود.
  • مرحله‌ی سوم: کیسه کاغذی را روی ورقه پخت یا سینی فر قرار داده و به فر منتقل کنید. خواهید دید که با این روش ظرف مدت کمی، ماهی سالمون پخته شده و به‌راحتی گوشت آن با چنگال قابل ریش‌ریش‌شدن است.

طرز تهیه ماهی سالمون با هوا پز یا ایرفرایر

پختن مواد غذایی با ایرفرایر یا هوا پزها مزیت‌های متعددی دارد. برای مثال مقدار کالری و چربی غذا‌ها را کاهش داده و شیوه‌ای سالم‌تر به‌جای سرخ کردن در روغن فراوان است. بااین‌حال، ماهی‌های سرخ‌شده با این ابزار به طور خاص میزان محصولات اکسیداسیون کلسترول یا COP را که با بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا مرتبط هستند، افزایش می‌دهند و از طرفی، اسید‌های چرب امگا ۳ سالم را در ماهی کاهش می‌دهند. البته نگران نباشید چراکه می‌توانید در رسپی موردنظر از افزودن جعفری یا پیازچه تازه برای کاهش مقدار COP استفاده کنید:

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله ماهی ۴ تکه
روغن زیتون نصف پیمانه
شکر قهوه‌ای یک قاشق غذاخوری
نمک کوشر ۲ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه یک قاشق مرباخوری
جعفری به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه ماهی سالمون با هوا پز یا ایرفرایر

برای تهیه ماهی سالمون به این شیوه، مراحل ساده زیر را پیگیری کنید:

  • مرحله‌ی اول: قبل از هر کاری، دستگاه ایرفرایر را روشن کرده و آن را با دمای ۴۰۰ درجه از قبل گرم کنید. با این کار، فرایند پخت‌وپز تسریع شده و همچنین از پخت یکنواخت فیله سالمون اطمینان حاصل می‌شود.
  • مرحله‌ی دوم: اکنون ماهی سالمون را قبل از قراردادن درون دستگاه با ترکیب روغن، شکر، نمک و فلفل رومال کرده و سپس درون دستگاه قرار دهید.
  • مرحله‌ی سوم: ماهی را به‌گونه‌ای که پوست آن به سمت پایین باشد در دستگاه قرار داده و در دمای ۴۰۰ درجه به مدت ۷ تا ۹ دقیقه (تا زمانی که داخل آن صورتی کم‌رنگ شود) بپزید. در نهایت، می‌توانید ماهی پخته را با جعفری خردشده سرو کنید.

طرز تهیه ماهی سالمون کبابی

روش کباب کردن همیشه برای درست‌کردن غذا‌ها جذاب بوده، ازاین‌رو تصمیم داریم تهیه ماهی سالمون کبابی را برایتان شرح دهیم:

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله ماهی ۵۰۰ گرم
روغن زیتون نصف فنجان
شکر قهوه‌ای یک قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
سس سویا ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز، آبلیمو به میزان لازم

مراحل درست‌کردن ماهی سالمون کبابی

برای طبخ ماهی سالمون به‌صورت کبابی و روی زغال، مراحل زیر را پیگیری کنید:

  • مرحله‌ی اول: در ابتدای کار به سراغ برش زدن فیله‌ها رفته و آن‌ها را به صورتی که برای سیخ زدن مناسب باشند، برش بزنید.
  • مرحله‌ی دوم: کاسه‌ای بزرگ را انتخاب کرده و روغن زیتون را به همراه نمک، فلفل‌ها، شکر قهوه‌ای و سس سویا ترکیب کنید.
  • مرحله‌ی سوم: در ادامه سیر‌ها را اسلایس کرده و به همراه آبلیمو درون ظرف بریزید. حال بایستی تکه‌های فیله را به ظرف اضافه کرده و پس از خوب آغشته کردن آن‌ها با مواد مرینیت، درب ظرف را گذاشته یا از سلفون برای پوشاندن دهانه ظرف استفاده کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: پس از طی ۳ الی ۴ ساعت، فیله‌ها را به سیخ کشیده و آن‌ها را روی زغال سرخ، کباب کنید. پیشنهاد می‌کنیم در لابه‌لای فیله‌ها از سبزیجاتی چون فلفل‌دلمه‌ای رنگی و پیاز نیز استفاده کنید.

نحوه پختن ماهی سالمون همراه با پوست

این روش پخت بدون خطا از بخار برای پختن فیله‌های خوش طعم ماهی سالمون در داخل یک کاغذ روغنی یا پاکت فویل استفاده می‌کند.

فر را با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. یک تکه کاغذ روغنی را از وسط تا کنید، آن را باز کنید و یک طرف پوست فیله ماهی سالمون را به سمت پایین در یک طرف کاغذ قرار دهید. سالمون را با نمک، فلفل، برش‌های لیمو و شاخه‌های شوید تازه مزه دار کرده و با روغن زیتون چرب کنید.

کاغذ روغنی را روی ماهی سالمون تا کنید و سپس لبه‌های آن را چند بار به سمت داخل تا کنید تا بسته روغنی بسته شود. بسته ماهی سالمون را روی یک قالب قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر بپزید.

طرز تهیه ماهی سالمون سوخاری

اصولا همه ما انواع سوخاری‌ها را دوست داریم و دراین‌بین، طبخ ماهی سالمون به‌صورت برشته و سوخاری نیز طرف‌داران مخصوص به خود را دارد. ازاین‌رو همراه ما باشید تا با مواد اولیه تهیه سالمون سوخاری آشنا شوید.

مواد لازم مقدار موردنیاز
فیله ماهی ۵۰۰ گرم
آرد سوخاری ۲ پیمانه
روغن زیتون ۴ پیمانه
پودر سیر یک قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۲ عدد
آرد سفید یک پیمانه
پودر آویشن، نمک، فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه ماهی سالمون سوخاری

برای طبخ ماهی سالمون به‌صورت سوخاری با آرد و تخم‌مرغ، مراحل زیر را پیگیری کنید:

  • مرحله‌ی اول: در ابتدای کار فیله‌های ماهی را پس از شستن، به قطعات دلخواه برش بزنید. سپس ظرفی را برای درست‌کردن مواد مرینیت مهیا کنید. تکه‌های ماهی را در ظرف قرار داده و با ترکیب روغن زیتون، پودر سیر، پودر پیاز و ادویه‌هایی چون نمک، فلفل و پودر آویشن، ماهی را مزه‌دار کنید.
  • مرحله‌ی دوم: پس از طی زمان لازم، فیله‌ها را درون ظرف آرد سفید که دست‌کم یکبار الک شده است قرار داده و سپس به ظرف تخم‌مرغ منتقل کنید.
  • مرحله‌ی سوم: پس از اینکه فیله‌ها با تخم‌مرغ رومال شدند، آن‌ها را در ظرف آرد سوخاری انداخته و با آرد سوخاری دورتادور آن‌ها را خوب کاور کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: اکنون بایستی تابه‌ای تقریبا گود یا یک قابلمه را مهیا کنید و به میزان زیادی در آن روغن بریزید. حرارت را در ابتدا زیاد قرار دهید تا روغن داغ داغ شود. در ادامه فیله‌ها را درون آن با روغن داغ مغزپخت کنید. در انتها پیشنهاد می‌شود ماهی سالمون سوخاری را با سس میل کنید.

طرز تهیه ماهی سالمون با سس سیر و سبزیجات

یکی از مهم‌ترین نکات برای درست کردن طعم‌های خارق‌العاده این است که از موادی استفاده کنید که باعث به‌وجود آمدن طعم‌های جدید می‌شوند و عطر غذا را بهتر می‌کنند. در این سس مخصوص ماهی سالمون، این مواد طعم‌دهنده عبارت‌اند از: پارمزان و آب گوشت یا آب.

  • ۴ عدد فیله ماهی سالمون، بدون پوست (هر کدام ۱۸۰ گرم)
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱۵ گرم یا ۱ قاشق غذاخوری کره، بدون نمک
  • ۲ حبه سیر، ریز خردشده
  • ۱/۲ فنجان آب مرغ یا آب سبزیجاتِ کم‌نمک
  • ۱ فنجان خامه غلیظ
  • ۲/۱ فنجان پنیر پارمزان، ریز رنده‌شده
  • ۲ قاشق چای‌خوری برگ ترخون، ریز خردشده
  • ۲ قاشق چای‌خوری کرفس، ریز خردشده
  • ۲ قاشق چای‌خوری جعفری، ریز خرد شده، به اضافه مقداری بیشتر برای تزئین

طرز تهیه ماهی سالمون با سس مخصوص

زمان درست کردن این غذا ۱۵ دقیقه است که شامل زمان آماده کردن مواد برای درست کردن غذا نیز می‌شود! یعنی به همین سرعت می‌توانید یکی از لذیذترین غذاها را برای سرو داشته باشید.

برای شروع باید ماهی‌ها را داخل تابه و روی حرارت قرار دهید. سپس در حین پختن ماهی‌ها، می‌توانید مواد دیگر را برای سس ماهی سالمون اندازه‌گیری و آماده کنید. اینجاست که در این آشپزی، کمترین استرس را با بازدهی بالا تجربه خواهید کرد!

برای پخت ماهی سالمون با سس مخصوص این کارها را انجام دهید:

  1. ماهی سالمون را در ماهیتابه نچسب با کمی روغن تفت دهید تا گوشت ماهی به اندازه‌ی دلخواه‌تان پخته شود. به‌عنوان مثال اگر کمی دوست دارید تا ماهی آبدار شود، بهتر است ۳ دقیقه برای طرف اول ماهی و ۲ دقیقه برای طرف دیگر یک فیله‌ی ضخیم ۲.۵ سانتی‌متری زمان اختصاص دهید. (سرخ کردن ماهی‌ها را حتما از سمت پوست آن شروع کنید)
  2. درست قبل از اینکه فیله‌های ماهی سرخ و یا پخته شوند، کمی کره داخل تابه بیندازید. دلیل اضافه نکردن کره در همان ابتدای مرحله، این است که کره خیلی سریع می‌سوزد.
  3. سپس با قاشق کره آب شده را روی ماهی‌های سالمون بریزید تا با این کار، کره به تمام نقاط ماهی‌ها نفوذ کند و ماهی‌های سالمون مزه‌ی کره بگیرند.
  4. ماهی سالمون را بردارید و آن را در جایی قرار دهید که گرم بماند، که برای این کار می‌توانید از فویل استفاده کنید. فقط دقت کنید که نباید فویل‌ها را محکم ببندید، چرا که سفت بستن فویل‌ها باعث می‌شود که ماهی‌ها عرق کنند و در نهایت ترد بودن ماهی‌های سالمون از بین برود.
  5. در همان ماهیتابه در باقی مانده کره، سیر را تفت دهید تا طلایی شود.
  6. خامه و آب مرغ را اضافه کنید، سپس بگذارید ۳ دقیقه این مواد بجوشند تا سس کمی غلیظ شود.
  7. پارمزان را به مواد اضافه کنید. این کار باعث غلیظ شدن سس و همچنین نمکی‌تر شدن آن می‌شود. اگر دیدید که سس خیلی غلیظ نشده است، اجازه دهید تا مدت زمان بیشتری روی گاز بماند تا به غلظت دلخواه برسد.
  8. در آخر، سبزیجات را با هم ریز خرد کرده و آنها را به مواد داخل تابه اضافه کنید. در این مرحله، قرار نیست سبزیجات را آنقدر بپزید تا نرم شوند و قرار است طعم و تازگی آنها در سس حفظ شود.

در کنار ماهی سالمون با سس مخصوص چه چیزی سرو کنیم ؟

اگر دوست دارید تا این غذای خوشمزه‌ی دریایی را با غذایی دیگر همراه و سرو کنید، مواردی که در زیر نام می‌بریم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند:

  • پوره سیب زمینی انتخاب خوبی برای قرار دادن کنار ماهی سالمون است.
  • پوره گل کلم که می‌تواند جایگزین کم کربوهیدراتی برای پوره سیب زمینی باشد.
  • پوره سیب زمینی شیرین یا کدو تنبل که با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید یکی یا هر دو را انتخاب کنید.
  • برنج سفید یا قهوه‌ای که به شما کمک می‌کنند بیشتر احساس سیری کنید.
  • نان که می‌تواند به‌عنوان جایگزین برنج به‌شمار آید.
  • سالاد بیسترو فرانسوی که یک سالاد سبک و خوشمزه برای سرو در کنار غذاهای کامل است.
  • سالاد بهاری که با سبزیجات بهاری مانند مارچوبه، نخود برفی، نخود سبز و کاهو، با سس لیموی تازه درست می‌شود.
  • سالاد لوبیا سبز با گوجه فرنگی خرد شده و پیاز قرمز.
  • سالاد خیار با سس سیر و سبزیجات.
  • یک کاسه بزرگ از سبزیجات برگ‌دار یا هر سبزی‌ای که دارید، با سس دلخواه.

در نهایت، می‌توانید در کنار ماهی سالمون با سس مخصوص، انواع سبزیجات بخارپز را نیز قرار دهید و یک وعده‌ی غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی را آماده کنید.

نکات مهم در طرز پخت سالمون

  • جهت طعم‌دار کردن ماهی می‌توان از سبزی‌های معطر مثل: تره، مرزه و ترخون بهره ببرید.
  • جهت افزایش خوشمزگی به وعده غذایی از سیب زمینی کبابی درکنار ماهی پخته شده در فر استفاده کنید.
  • در زمان خرید ماهی، به تازه بودن آن دقت کنید.
  • جهت دوری از احساس ناخوشایند ایجاد بوی ماهی پس از سرخ کردن، پوست پرتقال یا لیمو را بسوزانید و از بوی بد ماهی در امان باشید.

نحوه نگهداری ماهی سالمون

ماهی سالمون تازه زمانی در بهترین حالت خود است که در همان روزی که آن را خریدید مصرف کنید. اما اگر میخواهید یک یا دو روز باقی بماند، آن را در پلاستیک بسته بندی شده قرار داده و در سردترین قسمت یخچال نگهداری کنید.

می‌توانید ماهی سالمون را تا ۶ ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی، آن را یک شب قبل از مصرف از فریزر به یخچال ببرید. یا اگر زمان کمی دارید، فیله‌ها را در آب خنک غوطه ور کنید. فیله‌های یخ زده باید در حدود یک یا دو ساعت کاملاً ذوب شوند.

هرگز ماهی سالمون را در دمای اتاق ذوب نکنید، زیرا باکتری‌ها می‌توانند در قسمت‌های بیرونی ذوب شده حتی زمانی که مرکز یخ زده باقی می‌ماند تجمع کنند.