کاشت سبزه هسته نارنج برای سبزه عید نوروز بسیار راحت و آسان است و شما می توانید به سادگی این هسته را در خانه کاشته و در زمان کوتاهی آن را سبز کنید.در این مطلب از پارس نیوز با روش کاشت هسته نارنج آشنا می شوید.

خلاقیت یکی از بهترین داشته‌های ما است که می‌توانیم از آن برای درست کردن انواع سبزه عید استفاده کنیم. از آنجایی که دانه‌های مرکبات دارای هسته هستند، می‌توانیم از آنها برای آماده کردن سبزه عید استفاده کنیم. یکی از محبوب‌ترین و البته جدیدترین روش‌های تهیه سبزه عید، استفاده از دانه یا هسته نارنج است که نتیجه استفاده از آن، سبزه‌ای زیبا خواهد شد که می‌توانید حتی آن را پس از نوروز داشته باشید و در نهایت در گلدانی بزرگ‌تر بکارید تا تبدیل به نهال نارنج شود.

در این مقاله قرار است در مورد نحوه کاشت هسته نارنج برای عید توضیحاتی ارائه دهیم و حتی در مورد بهترین زمان کاشت آن بگوییم.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : برای هفت سین گندم بکاریم یا نه ؟

مراحل کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

هسته نارنج را می‌توان به سه روش کاشت که در یکی از روش‌ها، آن را خیس می‌کنید تا پوسته آن جدا شود؛ در روش بعدی، هسته نارنج را با پوست در خاک می‌کارید و در روش آخر، هسته را در آب قرار می‌دهید. در ادامه در مورد هر سه روش توضیح خواهیم داد. در زیر به مراحل کاشت هسته نارنج بدون پوست اشاره خواهیم کرد:

جمع‌آوری، تمیز کردن و آماده کردن دانه‌ها

اولین مرحله برای کاشت سبزه‌ی نارنجی جدا کردن دانه‌های مناسب از میوه‌ی نارنج و آماده‌سازی آن‌ها است.

دانه‌ها را جمع کنید

یک نارنج را از وسط نصف کرده و دانه‌هایش را جدا کنید. برای جدا کردن دانه‌ها می‌توانید از نوک چاقو یا یک قاشق چای‌خوری استفاده کنید. اگر تصمیم دارید از نارنج سبز شده مراقبت کنید و آن را به یک درختچه یا درخت نارنج تبدیل کنید باید بدانید که میوه‌هایی که از آن می‌روید شبیه به میوه‌ای است که دانه‌ها را از آن گرفته‌اید. پس دانه‌ها را از نارنجی بگیرید که شکل ظاهری، عطر و طعم آن را دوست دارید.

دانه‌های سالم را انتخاب و تمیز کنید

از بین دانه‌هایی که جدا کرده‌اید دانه‌های سالم، بدون لکه و شکستگی، بدون تغییر رنگ و درشت را جدا کنید. دانه‌ها را در یک کاسه بریزید و ظرف را با آب تمیز پر کنید. سپس با یک پارچه‌ی تمیز باقیمانده‌ی نارنج را از روی دانه‌ها پاک کنید. تمیز کردن دانه‌ها علاوه بر تمیز کردن ظاهرشان، مانع از ایجاد قارچ و کپک روی آن‌ها شده و از جمع شدن مگس میوه هم جلوگیری می‌کند. اگر نمی‌خواهید دانه‌ها را قبل از کاشت جدا کنید می‌توانید همه‌ی آن‌ها را تمیز کرده و پس از جوانه زدن درشت‌ترین جوانه‌ها را انتخاب کرده و بکارید.

خیس کردن دانه‌های نارنج برای کاشت سبزه هسته نارنج

به‌عنوان اولین کار برای تهیه سبزه عید با هسته نارنج، باید هسته‌های سالم را از دیگر هسته‌ها جدا کنید و آنها را برای مدت حداقل ۲۴ و حداکثر ۴۸ ساعت درون آب قرار دهید تا خیس بخورند.

جدا کردن پوست هسته نارنج برای کاشت سبزه هسته نارنج

پس از گذشت ۴۸ ساعت، زمان آن رسیده که پوست روی هسته‌ی نارنج‌ها را جدا کنید. برای جدا کردن پوست روی هسته‌ها به‌هیچ عنوان عجله نکنید و این کار را به آرامی انجام دهید تا هسته‌ها آسیب نبینند. پس از جدا کردن پوست هسته‌ها، آنها را مجددا درون ظرف آبی قرار دهید تا خشک نشوند.

کاشت هسته نارنج در خاک

برای کاشت هسته‌ها در خاک باید گلدان مناسب این کار را انتخاب کنید که این گلدان باید دارای سوراخ‌هایی در قسمت انتهایی باشد. برای کاشت هسته‌ها، ابتدا داخل گلدان را خاک بریزید، سپس هسته‌ها را با فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم بکارید و به اندازه‌ی دو سانتی‌متر روی آن را دوباره خاک بریزید.

بعد از کاشت هسته‌ها، می‌توانید مقداری سنگ‌ریزه روی هسته‌ها بریزید تا کامل سطح خاک را پوشش دهند. این کار را در صورتی می‌توانید انجام دهید که گلدان انتخاب شما همان گلدانی باشد که قرار است سر سفره هفت‌سین قرار دهید.

قرار دادن گلدان سبزه نارنج در محل مناسب

پس از تکمیل شدن مرحله قبل یعنی کاشت کامل دانه‌ها در خاک، زمان آن رسیده که گلدان را در محلی پرنور و ترجیحا پشت پنجره جنوبی یا شرقی قرار دهید. ترجیحا مکانی را برای قرار دادن گلدان انتخاب کنید که به دور از نور مستقیم خورشید است و قبل از قرار دادن گلدان در آن محل، کمی آب به دانه‌ها بدهید.

بهتر است که در ۱۰ روز اول کاشت هسته نارنج، روی گلدان پلاستیک بکشید و همزمان هر روز مقدار آب با اسپری روی خاک گلدان بپاشید. هسته‌های نارنج تقریبا ۱۴ تا ۳۰ روز بعد جوانه می‌زنند و این در شرایطی رخ می‌دهد که نور گلدان کافی باشد و هر روز دانه‌ها را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.

چرا هسته نارنج بکاریم ؟

به طور معمول برای درست کردن سبزه عید از گندم و برخی از انواع غلات و حبوبات استفاده می‌شود که بعد از ۱۳ روز عید شروع به پوسیدگی و خراب شدن می‌کند. از طرفی ریختن این سبزه‌های پوسیده موجب زشت شدن محیط اطراف ما و از بین بردن مقدار زیادی منبع غذایی می‌شود.

از همین رو در چند سال اخیر پیشنهاد شده است که به جای استفاده از این نوع سبزه‌ها از هسته نارنج و مرکبات استفاده شود. ماندگاری این سبزه‌ها بسیار زیاد است و امکان انتقال آن‌ها به داخل خاک و کاشت یک نهال پرتقال و نارنج نیز به راحتی وجود دارد.

به علاوه با این روش شما می‌توانید در روز سیزده به در به جای دور ریختن سبزه‌های پوسیده عید، یک نهال زیبا و سبز به طبیعت هدیه دهید و با این کار به محیط زیست نیز کمک کنید.

بهترین زمان کاشت سبزه هسته نارنج

به طور معمول جوانه زدن نارنج بین ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد و این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما وابسته است. معمولاً بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج حدود ۳۰ روز قبل از تحویل سال است؛ یعنی برای کاشت سبزه نارنج از اواخر ماه بهمن باید اقدام کنید.

اگر برای کاشت سبزه هسته نارنج حداقل ۱ ماه زودتر اقدام کنید، قطعاً تا شب عید و لحظه تحویل سال سبزه‌های زیباتر و پرتری خواهید داشت. بد نیست بدانید جوانه‌های نارنج کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید.

آموزش کاشت سبزه نارنج با پوست

جدا کردن پوست هسته نارنج موجب می‌شود تا سبزه شما زودتر رشد کند و بزرگ شود. اما اگر چند ماه زودتر در فکر درست کردن سبزه نارنج افتاده‌اید، بهتر است که هسته‌های نارنج را بدون جدا کردن پوست دور آن سبز کنید. برای این کار باید ۳ تا ۴ روز هسته های نارنج را در آب بخیسانید.

سپس آن‌ها را داخل دستمال نخی و نم داری قرار دهید و در مکانی گرم و نورگیر بگذارید. اجازه دهید ۲ تا ۳ هفته هسته‌ها داخل آب بمانند و در این مدت هر روز آن‌ها را با اسپری خیس کنید. بعد از جوانه زدن هسته‌های نارنج می‌توانید آن‌ها را داخل خاک بکارید.

روش سبز کردن سبزه نارنج در آب

برای درست کردن سبزه نارنج در آب باید برای ۲ روز دانه‌های نارنج را در آب بریزید و بعد پوست آن‌ها را جدا کنید. حالا یک ظرف شیشه‌ای را پر از آب کنید. کف یک ظرف پلاستیکی چند سوراخ ایجاد کنید و آن را روی ظرف شیشه‌ای قرار دهید.

حالا ظرف پلاستیکی سوراخ دار را رو ظرف شیشه‌ای پر از آب قرار دهید. دانه‌های نارنج را داخل ظرف سوراخ‌دار بریزید. سپس یک پارچه نخی روی دانه‌ها قرار دهید و آن را هر روز اسپری کنید. بعد از این که دانه‌ها رشد کردند و ریشه دادند، ریشه‌ها از داخل سوراخ وارد آب می‌شوند.

در این شرایط دیگر نیازی به آبیاری سبزه نیست و سبزه شما از آب ظرف زیری سیراب می‌شود. برای کاشت سبزه نارنج در تنگ ماهی نیز باید درست به همین روش عمل کنید.

نکات در مورد کاشت سبزه هسته نارنج و مرکبات

*جدا کردن پوست هسته نارنج موجب می‌شود تا جوانه‌های نارنج زودتر رشد کنند.

*بعد از کاشت نارنج حواستان باشید که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد و با اسپری خاک را مرطوب کنید.

*سبزه نارنج در آب به خوبی رشد نمی‌کند و برای بزرگ شدن باید آن را در خاک بریزید.

*در طرز تهیه سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج بهتر است از خاک معمولی سبک و خاک برگ استفاده کنید. به منظور سالم‌تر ماندن خاک بهتر است کمی زغال نیز به خاک برگ اضافه کنید. بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج استفاده از ترکیب ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس با ۳۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی برای زیر گلدان است.

*بعد از بزرگ شدن جوانه‌ها می‌توانید تا ۲ سال آن را در گلدان نگه دارید و سپس به باغچه منتقل کنید.

*تا زمان جوانه زدن هسته نارنج گیاه برای رشد به نور و دمای مناسبی نیاز دارد، اما بعد از سبز شدن دانه‌های گیاه شما دیگر به نور مستقیم نیازی ندارد.

*برای کاشت سبزه هسته نارنج سعی کنید از دانه‌های سالم و بزرگ‌تر استفاده کنید.

*برای کاشت سبزه نارنج در خاک حتماً از گلدانی استفاده کنید که انتهای آن سوراخ است. این کار از پوسیدگی و فساد هسته نارنج جلوگیری می‌کند.

*به عنوان آموزش کاشت دانه نارنج برای سبزه نوروز باید بدانید که سبزه نارنج با پوست نیز رشد می‌کند، اما مدت زمان رشد و جوانه زدن آن طولانی‌تر خواهد بود.

*برای افزایش و حفظ رطوبت بهتر است از پلاستیک روی گلدان سبزه نارنج استفاده کنید. رطوبت موجب می‌شود تا هسته نارنج سریع‌تر جوانه بزند.

مزایای استفاده از سبزه نارنج برای سفره هفت سین

سبز کردن دانه گیاهان و قرار دادن آن در سفره هفت سین در ایام عید نوروز از سنت های دیرین ما ایرانیان است. سبزه گیاهان نماد روزی و برکت در سال جدید بوده و جایگاهی ویژه در باور های مردم این سرزمین دارد. برای این منظور اغلب از دانه های گندم، عدس، ماش، ریحان، جو، مرکبات و … استفاده می شود.

عدس، گندم، ماش و … همگی از دانه های خوراکی برای زنجیره غذایی انسان ها هستند که با زحمت و صرف منابع آبی و انرژی تولید می شوند. برای رویاندن یک سبزه عدس زیبا حداقل به ۱ پیمانه از این دانه نیاز است. این دانه ها پس از سبز شدن دیگر استفاده ای نداشته و از بین می روند.

این در حالی است که در سبزه نارنج و یا هسته دیگر مرکبات، تنها از هسته های غیر قابل استفاده میوه ها استفاده می شود. ریشه های این سبزه مانند گندم نمی گندد. در صورتی که به خوبی نگهداری شود، برگ هایش زرد نمی شود. در نتیجه، پسماند جدیدی را روانه محیط زیست نخواهد کرد.

علاوه بر این، پس از چند ماه نگهداری دوباره می توان آن ها را به چرخه طبیعت باز گرداند. این کار سبب می شود سبزه ها به نهال های زیبا و سپس به درخت های میوه تبدیل شوند.

به همین دلیل، امروزه سبزه نارنج، لیمو، پرتقال و مرکبات دیگر مخصوصا طرفداران زیادی دارند. این سبزه ها با داشتن برگ های سبز و چرمی مانند خود، جلوه ای خاص به سفره های هفت سین می بخشند.

روش تبدیل سبزه نارنج به نهال نارنج

پس از گذشت ۲ سال از تهیه ی سبزه نارنج، اکنون زمان انتقال نهال های نارنج کوچک به باغچه و یا گلدان های بزرگ است. در صورت نگهداری از درخت نارنج در خانه باید آن را در مکانی پر نور قرار داد. بهتر است مکانی انتخاب شود که از حرارت های زیاد دور باشد.

در تابستان گلدان را به بیرون انتقال دهید تا بتواند از آفتاب صبحگاهی تابستان برخوردار شود. ساعاتی از روز که گرما بسیار زیاد است آن را به سایه منتقل کنید.

در هر صورت برای داشتن یک درخت نارنج تنومند، بهتر است این نهال های کوچک به باغچه انتقال داده شود. در ادامه به شرایط نگهداری نهال نارنج می پردازیم.

شرایط نگهداری از نهال نارنج در باغچه

آبیاری نهال نارنج

بهتر است آبیاری نهال پس از خشک شدن سطح خاک و به صورت منظم انجام شود. آبیاری بیش از حد و خشکی کشیدن زیاد درخت سبب پژمردگی، ریزش برگ و گل ها، عدم رشد مناسب و میوه های کوچک می شود. بنابراین دقت شود آبیاری نهال های جوان در فواصل منظم صورت گرفته و خاک آن ها همیشه مقدار کمی رطوبت داشته باشد.

نور مناسب

نور یکی از مهمترین گزینه ها برای نگهداری و پرورش یک درخت نارنج تنومند و سالم است. به همین دلیل باید نهال را در مکانی پر نور قرار داد تا در آینده رشد مناسب و میوه دهی بالایی داشته باشد.

بازه دمایی مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی مناسب برای درخت نارنج، دمای بین ۱۶ تا ۳۷ درجه سانتیگراد است. با وجود این که نارنج کمی تحمل سرما را دارد اما، در صورت سرد بودن زیاد هوا و یخبندان دچار سرما زدگی شده و از بین می رود.

این درخت برای به بار نشستن و میوه دهی، به یک دوره هوای گرم در تابستان نیاز دارد. به همین دلیل است که در نواحی گرمسیری، رشدی بهتر همراه با میوه های خوش طعم تر خواهد داشت.

خاک نهال

بهترین خاک برای این درخت، مخلوط کمی خاک برگ با خاک معمولی است. این ترکیب زهکشی بالایی داشته و آب اضافی را از خود عبور می دهد. می توان مقداری ذغال را همراه خاک برگ به خاک اضافه کرد. این کار موجب می شود ریشه گیاه رشد سالم تر و مناسب تری داشته باشد.

ترکیب پیشنهادی دیگر برای داشتن خاک مناسب، مخلوط ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس همراه با ۳۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی سبک برای کف گلدان است.

کوددهی مناسب

مانند سایر درختان، نهال نارنج نیز برای به بار نشستن و رشد بهتر به کوددهی نیاز دارد. این امر با بالا رفتن سن درخت اهمیت بیشتری پیدا می کند. هرچه درخت فرسوده تر باشد به کوددهی بیشتری نیاز دارد.

فسفر، پتاسیم، نیتروژن، مس، منیزیم و منگنز از جمله مواد معدنی مورد نیاز درخت نارنج برای رشد و میوه دهی بیشتر است. در صورتی که این درخت را در خانه نگهداری می کنید، می توانید هر سال بهار به اندازه ی ۵ سانتی متر از تنه آن روی خاک، خاک برگ اضافه کنید. به این ترتیب، نارنج مواد مورد نیاز خود را از آن دریافت می کند.

سوالات متداول

بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج چیست ؟

در طرز تهیه سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج بهتر است از خاک معمولی سبک و خاک برگ استفاده کنید. بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج استفاده از ترکیب ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس با ۳۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی برای زیر گلدان است.

بهترین زمان کاشت سبزه هسته نارنج برای عید کی است ؟

به طور معمول جوانه زدن نارنج بین ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد و این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما وابسته است. معمولاً بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج حدود ۳۰ روز قبل از تحویل سال است.

چرا هسته نارنج بکاریم ؟

با کاشت سبزه نارنج برای سفره هفت سین شما می‌توانید در روز سیزده به در به جای دور ریختن سبزه‌های پوسیده عید، یک نهال زیبا و سبز به طبیعت هدیه دهید و با این کار به محیط زیست نیز کمک کنید.

علت خیساندن هسته نارنج چیست ؟

خیساندن هسته نارنج قبل از سبز کردن موجب می‌شود تا سبزه شما سریع‌تر جوانه بزند.

هسته نارنج از کجا بخریم ؟

می‌توانید هسته نارنج را از گلخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که انواع بذر و دانه گیاهان را می‌فروشند، خریداری کنید.

نکات مهم برای رشد بهتر سبزه نارنج

  • جدا کردن پوست هسته نارنج، روند جوانه زدن آن را سریع‌تر می‌کند.
  • دقت کنید که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد.
  • معمولا بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا هسته‌های نارنج جوانه بزنند.
  • بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج، ۳۰ روز قبل از آغاز عید است.
  • برای خاک سبزه نارنج می‌توانید از ترکیب خاک معمولی و خاک برگ استفاده کرده و برای استحکام و سالم‌تر ماندن ریشه‌ها، کمی ذغال را با خاک برگ مخلوط کنید.