بهترین پاک کننده های فرش پاک کننده هایی هستند که شما می توانید آن ها را به راحتی در خانه تهیه کرده و فرش خود را تمیز کنید.در این مطلب از پارس نیوز با این پاک کنتده ها آشنا خواهید شد.

رش در خانه‌های ما ایرانیان همواره جایگاه به خصوصی داشته و بر همین اساس تمیز بودن و درخشندگی آن برای ما بسیار مهم است. امروزه قالیشویی‌های مجهز بسیاری در سطح کشور وجود دارند و برخلاف گذشته نیازی به شستن فرش‌ها در منزل نیست. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند در خانه به شستشو و تمیز کردن فرش های خود بپردازند. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب بایستی از بهترین محلول برای شستن فرش در خانه استفاده شود. بهترین مواد شوینده برای شستن فرش با توجه به الیاف و بافت آن و همچنین لکه‌ها و میزان آلودگی فرش متفاوت است.

استفاده نادرست از محلول‌ها و شوینده‌ها بدون توجه به این امر ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به بافت و رنگ فرش شما وارد کند. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی روش‌های صحیح شستشوی فرش به معرفی بهترین شوینده برای شستن فرش در خانه نیز بپردازیم.

تمیز کردن فرش‌ ها در دوره‌ های متناوب

یکی از سوال ‌های متداول بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌ های خانه ‌دار این است که فرش‌ های خود را هرچند یک وقت یکبار تمیز کرده و یا بشوییم. در پاسخ باید گفت که بهتر است هفته ای یک بار را به جارو کشیدن و نظافت فرش‌ ها اختصاص داد. البته در صورت داشتن فرزند کوچک در منزل و یا نگهداری از حیوانات خانگی مانند خرگوش، گربه، سگ و… این زمان کاهش یافته و نیاز به نظافت بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این در صورت وجود هرگونه آلودگی یا لکه مانند چربی‌های ناشی از ذرات غذا، لکه جوهر و یا مایعات بر روی فرش‌ ها بایستی در اولین فرصت اقدام به تمیز کردن و زدودن لکه‌ها کرد. چرا که لکه‌ ها به مرور زمان بر روی فرش تثبیت شده و از بین بردن آنها سخت‌تر می‌ گردد. همچنین بهتر است هر ۶ ماه با استفاده از بهترین محلول برای شستن فرش اقدام کرده و بدین صورت به تمیزی فرش‌ها و ماندگاری بیشتر آنها کمک کنید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : دلایل زردی فرش بعد از شستشو در خانه و روش های از بین بردن زردی فرش

شامپو فرش از بهترین پاک کننده های فرش

از جمله شوینده‌ های مناسب و رایج برای شستشوی فرش‌ها در منزل می‌توان به شامپو فرش اشاره کرد. در ادامه نحوه نظافت فرش در منزل را با استفاده از این مواد شوینده به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

مرحله اول

در اولین مرحله ابزار شستشو از جمله فرچه یا مسواک کهنه، یک عدد حوله تمیز، آب گرم، جاروبرقی و بطری برای اسپری مواد شوینده آماده کنید. همچنین می‌ توانید به جای شامپو فرش از مایع ظرفشویی به همراه جوش شیرین نیز استفاده کنید.

مرحله دوم

با استفاده از جاروبرقی تمامی سطح فرش را به طور منظم و یک دست جارو کنید و از نبودن گرد و خاک و ذرات زباله بر روی آن مطمئن شوید.

مرحله سوم

مقداری آب داغ را با شامپو فرش مخلوط کرده و آن را داخل بطری اسپری قرار دهید. همانطور که اشاره شد می‌ توانید از مایع ظرفشویی و جوش شیرین نیز به جای این شوینده استفاده کنید.

مرحله چهارم

محلول شوینده را با استفاده از بطری روی تمام سطح فرش اسپری کرده تا به طور کامل مرطوب شود. سپس با یک فرچه نرم یا مسواک کهنه روی سطح فرش بکشید تا کف نماید. پس از تمیز شدن فرش و از بین رفتن لکه‌ های آن، می‌ توانید با حوله تمیزی نم و رطوبت اضافی فرش را بگیرید.

مرحله پنجم

تا خشک شدن کامل فرش صبر نمایید‌. بعد از آن با استفاده از جاروبرقی مجدداً تمام سطح فرش را جارو کنید. خالی بودن کیسه جاروبرقی باعث می‌ شود تا ذرات باقیمانده از مواد شوینده به طور کامل جذب شده و فرش کاملا تمیز گردد.

شستشوی سنتی فرش در منزل

برای اینکه بهترین نتیجه را از شستشوی سنتی فرش در منزل بگیرید بایستی حتماً از بهترین محلول برای شستن فرش استفاده کنید. در این بخش از مطالب به شما خواهیم گفت که روش های تمیز کردن و شستشوی سنتی فرش در خانه به چه صورت انجام می‌ گیرد.

تمیز کردن گرد و خاک

نخست کلیه گرد و خاک‌ها و ذرات اضافی نفوذ یافته درون فرش را تمیز نمایید. برای این امر از جاروبرقی همراه با مکندگی بالا استفاده کنید. البته قبل از آن مبلمان و لوازم قرار گرفته بر روی فرش را جابجا کرده و تمامی قسمت‌ ها را به طور کامل جارو و تمیز نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر و مکش بیشتر گرد و غبار حتماً به فاصله و ارتفاع جارو نسبت به سطح فرش توجه کنید.

همچنین در طول هر ماه می‌توانید با پاشیدن مقداری جوش شیرین بر روی سطح فرش‌ها، جلوه‌ای درخشنده و تمیز به آنها بدهید. بعد از ریختن جوش شیرین به مدت چند ساعت صبر کرده تا بو و لکه‌های روغنی داخل بافت فرش جذب آن شده و سپس اقدام به جارو کردن نمایید.

از بین بردن لکه‌ های فرش

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای از بین بردن لکه‌های فرش این است که بلافاصله نسبت به تمیز کردن و شستن آنها اقدام نمایید. چنانچه لکه به دلیل ریختن مایعات به وجود آمده، می‌توانید با استفاده از یک پارچه سفید یا دستمال کاغذی آن را تمیز کنید‌ ‌

برای برطرف کردن لکه‌های دارای جرم مانند پارافین شمع می‌توانید از کاردک یا لبه چاقو استفاده کرده و به آرامی آن را از سطح فرش جدا نمایید. توصیه می‌شود از مالش دادن و یا فشار اضافه لکه خودداری کنید چرا که باعث نفوذ بیشتر آن به داخل فرش شده و ممکن است لکه تثبیت شود.

شستشو و نظافت کلی فرش

در طول سال حداقل دو مرتبه نیاز به شستشوی اساسی و نظافت کلی فرش‌ها است. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه با استفاده از بهترین محلول برای شستن فرش اقدام کنید. همچنین می توانید با اجاره بخارشوهای سنگین و بکارگیری آن در روند شستشو، درخشندگی و جلوه بیشتری به فرش‌های خود ببخشید.

  • با استفاده از شلنگ آب تمام سطح فرش را به طور کامل خیس نمایید.
  • محلولی از ترکیب کلر، پودر دستی و شامپو را تهیه کرده و روی سطح فرش پخش نمایید.
  • به وسیله فرچه مناسبی تمام قسمت‌های فرش را کشیده تا به خوبی کف کرده و تمام آلودگی‌ها از داخل فرش بیرون آمده و تمیز شود.
  • در ادامه فرش را با استفاده از شلنگ آب آبکشی کرده و کف‌های باقی مانده را کاملا تمیز نمایید.
  • برای اینکه آب اضافی فرش گرفته شود می‌توانید از یک پارو کمک گرفته و در سمت خواب فرش آن را بکشید.
  • فرش را لوله کنید، البته در هر لایه بهتر است مجدداً آبکشی را انجام داده و در انتها فرش را روی سطح شیبداری گذاشته تا آب اضافی آن خارج شود.
  • در آخرین مرحله بایستی فرش را در معرض هوای آزاد و زیر نور خورشید پهن کنید تا به طور کامل خشک گردد. در شستشوی سنتی فرش هوای آزاد بهترین راه برای خشک شدن آن است. توجه نمایید که تا زمان وجود رطوبت داخل بافت فرش از پهن کردن و قدم زدن بر روی آن خودداری کنید.

استفاده از بخارشوی برای شستشوی فرش

بخارشوی علاوه بر اینکه سطوح صاف و یک دست مانند کاشی و سرامیک را تمیز می‌نماید برای شستشو و از بین بردن لکه‌های فرش نیز مناسب است. برای استفاده از این وسیله بایستی همانند روش‌های قبل ابتدا تمامی سطح فرش را از هرگونه گرد و غبار و ذرات اضافی با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. در مرحله بعد می توانید از  بهترین محلول برای شستن فرش جهت برطرف کردن قسمت‌های لکه‌ دار فرش نیز کمک بگیرید. سپس مخلوطی از نمک به همراه جوش شیرین را روی تمام سطح فرش پخش نمایید.

حال زمان به کارگیری بخارشوی است که می‌توانید از بخار آب دستگاه جهت مرطوب کردن مخلوط فوق استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید از چسب فرش یا سری میکروفایبر بهره بگیرید. چنانچه بخارشو جهت لباس استفاده می‌شود آن را در فاصله مناسبی از فرش قرار دهید تا دستگاه امکان ایجاد رطوبت کامل را در تمام سطح فرش داشته باشد. بعد از آن می‌توانید روی فرش را با استفاده از برس اسکراب کشیده و تمیز نمایید. در آخرین مرحله و برای تمیز کردن هرگونه ذرات اضافی و گرد و غبار باقیمانده روی فرش می‌توانید از دستمال میکروفیبر استفاده کنید. بعد از خشک شدن کامل فرش مجدداً آن را جاروبرقی بکشید.

بهترین پاک کننده های فرش خانگی

۱. ماءالشعیر از بهترین پاک کننده های فرش

پاک کردن لکه چای یا قهوه از روی فرش به نظر غیر ممکن می‌آید، اما شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه آن را از طریق ریختن کمی ماء الشعیر روی فرش پاک کنید. ماء الشعیر را به آرامی درون مواد فرش بمالید و لکه باید ناپدید شود. ممکن است مجبور شوید این فرایند را چندین بار تکرار کنید تا تمام لکه از بین برود.

۲. آمونیاک از بهترین پاک کننده های فرش

لکه‌ها را از فرش و رومیزی با محلولی که از یک پیمانه آمونیاک در ۲ لیتر آب گرم درست می‌شود، پاک کنید. اگر به طور کامل پاک نشد، دوباره محلول را استفاده کنید.

۳. سرکه از بهترین پاک کننده های فرش

سرکه قهرمان لکه بری است (و تمیز کنندگی در اصل). سعی کنید این فرمولهای متفاوت را برای یک پاک کننده فرش خانگی استفاده کنید تا چندین لکه معمول فرش را پاک کنید.

  • لکه‌های رنگ روشن را با مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری نمک حل شده در ۱/۲ پیمانه سرکه سفید بسایید. اجازه دهید تا محلول خشک شود، سپس روی آن را جاروبرقی بکشید.
  • برای لکه‌های بزرگتر یا تیره‌تر، ۲ قاشق غذاخوری بوراکس به مخلوط اضافه کنید و به همان روش قبلی از آن استفاده کنید.
  • برای هر چیز دیگری از جمله خاک و لکه‌های دیگر، خمیری با یک قاشق غذاخوری سرکه و ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت تهیه کنید و با استفاده از یک پارچه خشک آن را به لکه بمالید. اجازه دهید برای ۲ روز روی لکه بماند، سپس با جاروبرقی آن را پاک کنید.
  • برای رنگی که روی فرش پخش شده، از محلول ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری سرکه، ۱ و ۱/۲ پودر ماشین لباسشویی و دو پیمانه آب اسفنج کنید. اسفنج را در این محلول زده و روی لکه رنگ بزنید، سپس اسفنج را با آب سرد بشویید.
  • برای لکه‌های میوه و آب میوه، ۱ قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی را با ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط کرده و با دو پیمانه آب ترکیب کنید. محلول را به لکه و بخش لکدار بمالید.
  • برای لکه‌های قهوه و چای به میزان مساوی از سرکه و اب را با هم ترکیب و روی لکه بمالید.

۴. کرم اصلاح از بهترین پاک کننده های فرش

یکی از بچه‌های شما کمی آب میوه روی فرش ریخته است، پس بهتر است که کرم اصلاح را از توی قفسه حمام بردارید. ابتدا روی لکه را یک اسفنج مرطوب بزنید، مقداری کرم اصلاح را روی آن بریزید، سپس با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

کرم اصلاح همچنین روی لکه‌های چرب و روغنی عالی عمل می‌کند: خیلی راحت کرم را روی لکه بزنید، اجازه دهید خشک شود، یک پارچه نرم مرطوب روی آن بسابید و لکه را بردارید.

۵. پاک کردن فرش با نشاسته ذرت

وای نه جوهر روی فرش! در این مورد کمی شیر ممکن است شما را از عزا گرفتن باز دارد. شیر را با نشاسته ذرت مخلوط کنید تا خمیر شود. این خمیر را بر روی لکه جوهر استفاده کنید.

اجازه دهید پاک کننده فرش خانگی چند ساعتی روی فرش بماند و خشک شود، سپس باقی مانده را با مسواک بردارید و روی آن را جارو برقی بکشید تا کاملا برداشته شود. نشاسته ذرت همچنین برای لکه‌های چربی و روغن عالی است. روی لکه‌ها هر چقدر که می‌خواهید نشاسته ذرت بپاشید، اجازه دهید برای چند ساعت بماند و سپس جارو برقی بکشید. پاک کردن لکه جوهر آنقدرها هم سخت نیست.

۶. نمک از بهترین پاک کننده های فرش

از مقداری نمک برای تقویت پاک کننده فرش خانگی‌ که ساخته‌اید استفاده کنید.

  • برای لکه‌های چربی غذا روی فرش، ۱ سهم نمک را با ۴ سهم الکل مالشی ترکیب کنید و آن را محکم روی لکه چربی بمالید. مراقب باشید که در جهت خواب قالی باشد.
  • سس گوجه فرنگی روی فرش ریخته ؟ خیلی سریع عمل کنید چون وقتی خشک شود، پاک کردن آن تقریبا غیر ممکن است. نمک را روی بخش ریخته شده بریزید، اجازه دهید برای چند دقیقه بماند و سپس جاروبرقی بکشید. روی آن را اسفنج بکشید و دوباره نمک بپاشید و جارو برقی بکشید، تا زمانی که لکه به طور کامل برداشته شود این کار را تکرار کنید.

۷. تمیز کننده فرش خانگی با بوراکس

تمام بخشهای لکه را مرطوب کنید، سپس مقداری بوراکس را روی آن بمالید. اجازه دهید ناحیه خشک شود، سپس جاروبرقی بکشید یا با محلولی به طور مساوی از سرکه و آب صابون خیس کنید و اجازه دهید خشک شود. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. فراموش نکنید که برای اولین بار این پاک کننده خانگی را بر روی یک گوشه غیر قابل توجه تست کنید و سپس این کار را روی لکه انجام دهید.

۸. اسپری پاک کننده فرش با روان کننده WD-40

اجازه ندهید لکه مرکب یا لکه‌های دیگر فرش زیبای شما را خراب کند. روی لکه را با WD-40 اسپری کنید، یک یا دو دقیقه منتظر بمانید، سپس از پاک کننده فرش معمولی استفاده کنید یا آن را به آرامی با اسفنج و آب گرم و صابون تمیز کنید. اینکار را ادامه دهید تا زمانی که لکه به طور کامل از بین می‌رود.

۹. هیدروژن پروکساید از بهترین پاک کننده های فرش

نمی‌توانید بگویید آن لکه چیست ؟ هنوز هم می‌خواهید آن لکه را پاک کنید ؟ نگران نباشید، پاک کننده فرش خانگی می‌تواند لکه‌های نامعلوم را نیز پاک کند. سعی کنید با این پاک کننده خانگی آن را پاک کنید به این صورت: یک قاشق چایخوری از پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با کمی کرم تارتار یا کمی خمیر دندان غیر ژله‌ای مخلوط کنید. خمیر را با استفاده از یک پارچه نرم روی لکه بمالید. لکه هر چه که باشد، باید از بین رفته باشد.

۱۰. جوش شیرین از بهترین پاک کننده های فرش

همه آن پاک کننده فرشهای خانگی قبلی یک طرف و جوش شیرین هم طرف دیگر. این ماده بهترین گزینه برای تمیز کردن سریع لکه استفراغ یا ادرار از روی فرش است.

آنچه از لکه را که می‌توانید پاک کنید سپس روی ناحیه کثیف جوش شیرین بریزید و روی آن را با حوله کاغذی بمالید خیلی آرام. بگذارید مخلوط خانگی به طور کامل خشک شود سپس آنچه باقی مانده با جارو برقی، جارو کنید.

جوش شیرین لکه را پاک و ضد عفونی کرده و بوی آن را از بین می‌برد. وقتی جوش شیرین را با نمک با اندازه‌های مساوی ترکیب کنید، می‌توانید جوش شیرین را حتی برای لکه‌ چربی نیز بکار برد. مخلوط را روی لکه چربی بپاشید و از یک برس سفت استفاده کنید تا همه بخشهای لکه را در بر بگیرد. اجازه دهید ۴ تا ۵ ساعت روی لکه باقی بماند و سپس آن را با جارو برقی به طور کامل بردارید. شما می‌توانید حتی شیشه‌های خانه را نیز با استفاده از جوش شیرین تمیز کنید.

bloodstain-carpet-e1616158281179

۱۱. پودر ترد کننده گوشت از بهترین پاک کننده های فرش

زانوی شما خراشیده شده و خون روی فرش ریخته ؟ پاک کردن لکه خون از روی فرش چطور انجام می‌شود ؟ خب لکه‌ها را با مقداری مساوی از آب سرد و پودر ترد کننده گوشت بپوشانید و اجازه بدهید که این پاک کننده فرش خانگی برای ۳۰ دقیقه روی لکه بماند. آن را با آب سرد و اسفنج تمیز کنید.

۱۲. آب گازدار از بهترین پاک کننده های فرش

آب گازدار روی لکه ادرار حیوانات و روی لکه‌های دیگر اثر گذار است. خیلی فوری اضافی ادرار را با حوله کاغذی پاک کنید؛ سپس با آب گازدار خیس کنید، بمالید و با شامپو فرش بسایید. آب گازدار لکه قهوه و چای را نیز برمی‌دارد. هر قدر می‌خواهید روی لکه بریزید و تمیز کنید تا خشک شود.

۱۳. دستمال مرطوب بچه از بهترین پاک کننده های فرش

از دستمال مرطوب بچه روی فرش یا گلیم برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. آنها یک تمیز کننده فرش خانگی عالی را درست می‌کنند، آنها هم لکه و هم آب را به خود جذب می‌کنند. از دستمال مرطوب همچنین می‌توانید به عنوان یک پاک کننده خانگی در هنگام ریختن آب و مایعات روی لباس و مایعات استفاده کنید.

۱۴. مسواک

برداشتن لکه می‌تواند یک زجر باشد به خصوص که اگر مایع روی بافتهای نرم فرو رفته باشد. برای برداشتن آن لکه‌های عمیق، سعی کنید از یک مسواک نایلون نرم استفاده کنید، سعی کنید آن را به آرامی همراه با پاک کننده لکه  (سفید کننده یا سرکه برای مثال) به کار ببرید تا زمانی که لکه از بین برود.

۱۵. یخ از بهترین پاک کننده های فرش

آدامس گاهی اوقات روی فرش می‌افتد، چه باید کرد ؟ خب قطعات یخ را می‌توان به عنوان پاک کننده فرش خانگی استفاده کرد. قطعات یخ را در کیسه پلاستیکی بریزید و روی لکه استفاده کنید، سپس با یک چاقوی کره آن را بردارید و با تری کلرو اتیلن که یک مایع پاک کننده خشک است، پاک کنید.

۱۶. مایع پاک کننده خشک از بهترین پاک کننده های فرش

مایع پاک کننده خشک یا همان مایع چند منظوره برای پاک کردن لکه چربی، رژلب، کره و لکه‌های چرب نامعلوم عالی هستند. روغن اضافی را با یک حوله کاغذی بردارید و سپس مایع چند منظوره را روی لکه استفاده کنید. آنها را از لبه‌ها به مرکز حرکت دهید.

۱۷. پاک کننده رنگ از بهترین پاک کننده های فرش

برای پاک کردن لاک ناخن، رنگ یا مرکب با پاک کننده رنگ به آرامی روی لکه را پاک کنید، اگر اینکار انجام نشد، سعی کنید که پاک کردن را با پاک کننده چند منظوره انجام دهید.