دمی مراکشی یکی از انواع پلوهای مخلوط و غذاهای بین‌المللی است که از ترکیب مرغ با برنج و سبزیجات تهیه می‌شود و به همین دلیل بسیار مقوی و خوشمزه است.در این مطلب از پارس نیوز شما با طرز تهیه دمی مراکشی آشنا خواهید شد.

پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، لوبیا پلو، مرصع پلو، آلبالو پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. دمی مراکشی یکی از انواع پلو‌های مخلوط است که از ترکیب برنج با سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیازچه، سیر و... تهیه می‌شود.

این پلوی مخلوط به دلیل داشتن سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ همچنین یک غذای مقوی و مناسب برای کودکان و سالمندان محسوب می‌شود. اگر دوست دارید این دمی مراکشی خوشمزه و خاص را در منزل بپزید و از خوردن آن لذت ببرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روشی آسان این غذای خوشمزه را با هم تهیه کنیم.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه فراید رایس یک پلو چینی معروف

مواد لازم برای دمی مراکشی

برنج: ۲ پیمانه

سینه مرغ: ۱ عدد

پیاز درشت: ۱ عدد

سیر: ۳ حبه

فلفل دلمه‌ای رنگی: نصف ۱ عدد

پیازچه: ۳ شاخه

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

دارچین، پودر هل، پودر زیره، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب: ۲ لیوان

طرز تهیه دمی مراکشی

برای درست کردن این دمی مراکشی خوشمزه ابتدا سینه مرغ را به صورت نواری یا مکعبی خرد کنید. مقداری روغن داخل قابلمه یا ماهی تابه گود بریزید و تکه‌های مرغ را داخل روغن بگذارید و هر دو طرف مرغ‌ها را سرخ کنید. حالا مرغ‌های سرخ شده را کنار بزنید و پیاز خرده شده را وسط قابلمه بریزید و با روغن تفت بدهید تا پیاز نرم و سبک شود، سپس سیر رنده شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با پیاز تفت بدهید. در مرحله بعد نمک، فلفل سیاه، پودر هل، پودر زیره و دارچین را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد، برنج را که از قبل شسته و خیس داده‌اید، به مواد اضافه کنید. برنج را حدودا ۱۰ دقیقه همراه با مواد سرخ کنید و هم بزنید تا ته نگیرد، سپس آب را اضافه کنید. فلفل دلمه‌ای و پیازچه خرد شده را هم داخل قابلمه بریزید و اجازه بدهید برنج شروع به جوشیدن کند. در این مرحله درب قابلمه یا ماهی تابه را ببندید و حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و اجازه بدهید آب برنج کشیده شود و برنج دم بکشد. نیم ساعت بعد دمی مراکشی خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم در تهیه دمی مراکشی

۱ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

Brown-Rice-with-Nuts-and-Raisins_ExtraLarge1000_ID-1056025-e1607780975506

۲ ـ فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است.

ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

نکات مهم

  • پیازها: استفاده از پیازهای مختلف می‌تواند طعم غذا را تغییر دهد. پیاز زرد برای پخت و پز، پیاز سفید و قرمز برای خام خوری و سالاد مناسب هستند.
  • فلفل دلمه‌ای: این سبزی پرخاصیت، در رنگ‌های سبز، زرد و قرمز موجود است و برای تقویت سیستم ایمنی و حفاظت از چشم‌ها مفید است. فلفل دلمه‌ای ماده به دلیل طعم شیرین و تخم‌زیادی که دارد، برای خام‌خواری و تهیه سالاد مناسب است، در حالی که فلفل دلمه‌ای نر برای پخت و پز کاربردی‌تر است.