قهوه کاسنی یکی از جایگزین‌های عالی برای قهوه است. این نوشیدنی بدون کافئین خواص بسیاری دارد.شما قرار است در این مطلب از پارس نیوز با قهوه کاسنی به طور کامل آشنا شوید.

قهوه کاسنی چیست ؟

کاسنی نوعی گیاه گل‌دار از خانواده قاصدک است. این گیاه ساقه سفت و پرزدار، گل‌های بنفش روشن و بر‌گ‌هایی دارد که معمولا در سالاد استفاده می‌شوند.

با بودادن ریشه آسیاب‌‌شده گیاه کاسنی و دم‌کردن آن، قهوه کاسنی تولید می‌شود. طعم این گیاه مانند قهوه و کمی خاکی و آجیلی است. قهوه کاسنی به دو صورت تنها یا همراه با قهوه (برای ایجاد طعم بهتر) مصرف می‌شود.

کاملا مشخص نیست کاسنی از چه زمانی استفاده می‌شده، اما باور بر این است که استفاده از آن به سده ۱۸۰۰ در فرانسه، دوران کمبود قهوه، بازمی‌گردد. در آن زمان مردم از کاسنی به‌جای قهوه یا برای بیشترکردن مقدار قهوه استفاده می‌کردند.

سال‌ها بعد و زمان جنگ داخلی آمریکا، کاسنی توجه مردم نیواورلئان را به خود جلب کرد. در آن زمان هم به‌دلیل اینکه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا راه یکی از بنادر این ایالت را مسدود کرده بود، قهوه کمیاب شده بود.

امروزه قهوه کاسنی که به آن قهوه چیکوری یا چیکوری کافی هم گفته می‌شود، در سراسر دنیا یافت می‌شود و به‌عنوان نوشیدنی بدون کافئین و جایگزین قهوه معمولی استفاده می‌شود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع از روز است ؟

مواد مغذی موجود در قهوه کاسنی

ریشه کاسنی اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده قهوه کاسنی است و برای درست‌کردن این قهوه، ریشه کاسنی خرد و بو داده می‌شود و درنهایت همراه با قهوه دم می‌شود.

در ۶۰ گرم ریشه کاسنی مواد مغذی زیر یافت می‌شود:

ماده مغذی مقدار
کالری ۴۳
پروتئین ۰٫۸ گرم
کربوهیدرات ۱۰٫۵ گرم
چربی ۰٫۱ گرم
فیبر ۱ گرم
ویتامین ب۶ ۹درصد نیاز روزانه
منگنز ۶درصد نیاز روزانه
فولات ۴درصد نیاز روزانه
پتاسیم ۴درصد نیاز روزانه
ویتامین ث ۳درصد نیاز روزانه
فسفر ۳درصد نیاز روزانه

 

ریشه کاسنی منبع عالی نوعی فیبر پری‌بیوتیک به‌نام اینولین است که موجب کاهش وزن و حفظ سلامت روده‌ها می‌شود. منگنز و ویتامین ب۶ موجود در این گیاه هم برای سلامت مغز بسیار مفیدند.

البته یادتان باشد از آنجایی‌ که مقدار کمی از ریشه کاسنی دم می‌شود، مقدار این مواد مغذی هم نسبتا کم است.

فواید قهوه کاسنی

۱. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

قهوه کاسنی منبعی عالی از فیبر است که تأثیر مثبتی روی دستگاه گوارش دارد. مثلا قهوه کاسنی تعداد میکروبیوم‌های روده را که نقش مهمی در سلامت انسان دارند، حفظ می‌کند.

در واقع طبق بررسی‌های متعدد، مکمل‌های فیبر پری‌بیوتیک اینولین جمعیت باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهند. همچنین بنا بر تحقیقات، کاسنی عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و از شدت یبوست می‌کاهد.

در تحقیقی، ۴۴ فرد مبتلا به یبوست به‌مدت ۴ هفته مکمل اینولین یا دارونما مصرف کردند. مدفوع آن گروه از افراد که مکمل اینولین مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که فقط دارونما استفاده کرده بودند، نرم‌تر شده بود و دفعات بیشتری اجابت مزاج داشتند و درنتیجه از شدت یبوستشان کاسته شده بود. در تحقیقی دیگر نیز نوشیدن ۳۰۰ میلی‌لیتر عصاره ریشه کاسنی به‌مدت ۴ هفته فعالیت روده افراد را در مقایسه با گروه کنترل منظم‌تر کرد.

۲. کاهش قند خون

بنا بر آزمایش روی حیوانات و همچنین انسان، فیبر اینولین موجود در ریشه کاسنی مقدار قند خون را تنظیم می‌کند.

در یکی از تحقیقات ۸هفته‌ای، به موش‌های آزمایشگاهی اینولین کاسنی داده شد و مکمل اینولین در تنظیم قند خون موش‌ها مؤثر بود. محققان این مهار و ثبات قند خون را ناشی از تغییر در سوخت‌وساز کربوهیدرات می‌دانستند.

البته در خصوص اثر اینولین روی قند خون بررسی‌های محدودی انجام شده است، اما در همین بررسی‌ها محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کاسنی موجب بهبود وضعیت قند خون و مشکل مقاومت به انسولین می‌شود. انسولین هورمونی است که قند خون را به مولکول و بافت تبدیل و سپس به‌صورت سوخت مصرف می‌کند.

در ضمن مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که مقدار انسولین خون به‌مدت طولانی افزایش یابد و درنتیجه از اثربخشی انسولین کاسته شود. این وضعیت قند خون فرد را افزایش می‌دهد.

تحقیقی کوچک روی ۴۰ فرد مبتلا به پیش‌دیابت انجام شد و به‌مدت ۲ هفته روزی ۳۰ گرم اینولین مصرف کردند. مقاومت به انسولین این افراد در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، تا حد زیادی کاهش یافت.

علاوه‌بر بررسی‌های فوق، تحقیقاتی انجام شده‌اند که بر اساس آنها، اینولین در کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به‌ویژه افراد چاق، نقش بسزایی دارد.

البته تا به امروز بیشتر تحقیقات فقط درباره مکمل اینولین بوده‌اند و برای اینکه بدانیم خود قهوه کاسنی چه تأثیری روی قند خون و انسولین دارد، تحقیقات بیشتری لازم است.

۳. کاهش التهاب

اگرچه التهاب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است، التهاب مزمن موجب بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان می‌شود. خوشبختانه در آزمایش‌های حیوانی مشخص شده است که ریشه کاسنی ویژگی‌های ضدالتهابی دارد.

طبق تحقیقی روی موش‌ها که سال ۲۰۱۴ انجام شد، ریشه کاسنی بر کاهش مقدار فاکتور نکروز توموری آلفا، اینترلوکین۶ و اینترلوکین۱ که همگی نشانگرهای التهاب‌اند اثر مثبت دارد. در تحقیقی دیگر به تعدادی بچه‌خوک ریشه خشک‌شده کاسنی داده شد و پس از مدتی، از مقدار التهاب‌ بدن‌ بچه‌خوک‌ها کاسته شد.

علاوه‌بر بررسی‌های فوق، در تحقیقی مشخص شد عصاره کاسنی مسیرهای خاصی را که موجب التهاب در موش‌های مبتلا به نقرس می‌شوند مسدود می‌کند و از شدت بیماری می‌کاهد.

بااین‌حال بیشتر تحقیقاتی که درحال‌حاضر درباره کاهش و درمان التهاب انجام شده‌اند، محدود به آزمایش‌های حیوانی‌اند و برای اثبات اثربخشی آن بر انسان تحقیقات بیشتری لازم است.

۴. کاهش احتمال ابتلا به ترومبوز

ترومبوز به وضعیتی گفته می‌شود که لخته‌ای در رگ‌های سالم خون ایجاد و مانع جریان خون در رگ‌ها می‌شود. قهوه کاسنی اثری مثبت روی کل خون و ویسکوزیته پلاسما دارد و پلاکت‌های موجود در خون و همین‌طور گلبول‌های قرمز تغییرشکل‌یافته را جمع می‌کند و موجب حرکت بدون نقص جریان خون در بدن می‌شود. جریان خون مطلوب در ریزرگ‌ها انتقال اکسیژن و دی‌اکسید کربن را بهبود می‌دهد. درنتیجه از خطر ابتلا به ترومبوز و عوارض دردناک یا کشنده آن کاسته می‌شود.

۵. جایگزین بدون کافئین قهوه

مصرف قهوه کاسنی روشی عالی برای کاهش مصرف کافئین است. قهوه‌های رایج از دانه‌های قهوه‌ بوداده و آسیاب‌شده تهیه می‌شوند. در یک فنجان قهوه معمولی، حدود ۹۲ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. البته این مقدار بنا بر عواملی چون نوع قهوه، میزان مصرف و روش بودادن قهوه متغیر است.

مصرف بیش از حد کافئین سبب عوارضی چون تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی‌قراری و بی‌خوابی می‌شود. ریشه کاسنی فاقد کافئین است، بنابراین جایگزینی عالی برای قهوه محسوب می‌‌شود.

برخی از افراد برای مصرف نوشیدنی بدون کافئین ریشه کاسنی را در آب جوش می‌ریزند و آن را دم می‌کنند و می‌نوشند، اما عده‌ای هم ریشه کاسنی را با مقدار کمی قهوه معمولی ترکیب و دم می‌کنند تا نوشیدنی‌شان کم‌کافئین شود.

آیا چیکوری کافی، شامل کافئین می باشد ؟

شاید این سوال برای شما کمی تعجب برانگیز باشد که چرا نباید این قهوه کافئین داشته باشد ؟!! 

این موضوع نیز بر میگردد به بحث جدا شدن نوشیدن چیکوری و چیکوری کافی از همدیگر که خیلی از موارد به جای هم استفاده می شوند.

چیکوری به خودی خود فاقد کافئین است ولی وقتی این نوشیدنی را با قهوه ترکیب می کنید قطعا کافئین به آن اضافه می شود البته اگر شما از قهوه دی کاف برای این کار استفاده نکنید ولی باز هم می توان گفت که قهوه شما با اینحال شامل 5 الی 15 گرم کافئین در یک فنجان خواهد بود.

ترکیبات مختلف قهوه کاسنی کدام است ؟

امروزه ترکیبات مختلفی از قهوه کاسنی در بازار جهانی موجود است که تفاوت آنها در میزان درصد ترکیب کاسنی در این قهوه ها می باشد، که این درصد در برندهای تجاری بین 10 تا 30 درصد است.

اما توصیه می شود برای تهیه این قهوه کاسنی را خریداری کرده و با قهوه تازه رست شده خودتان ترکیب و تهیه کنید تا از کیفیت بسیار بالاتر آن لذت ببرید.

کاسنی به عنوان چاشنی باعث می شود که از غلظت قهوه شما کاستی شود و طعم ملایم تری به آن بدهد، که این امر باعث می شود درصد اسیدی قهوه شما کاهش پیدا کند و برای برای معده شما حالت مناسب تری پیدا کند.

استفاده از کاسنی در قهوه شما باعث می شود که سلامت روده شما بهتر شود و باعث رشد باکتری های مفید در روده شما شود، علاوه بر آن کاسنی و ماده موثره اصلی این محصول ترکیب پربیوتیک اینولین است که به لحاظ حفظ فلور میکروبی مفید سیستم گوارش و کنترل پاتوژن ها موجب ارتقاء سیستم ایمنی افراد می شود.

در اروپا بسیاری از نوشندگان قهوه با کاسنی اخت شده‌اند و در بسیاری از قهوه‌فروشی‌های اروپا ریشه‌‌ی کاسنی برشته و ساییده شده هم عرضه می‌شود تا مصرف کنندگان قهوه آن ‌را به مقدار دل‌خواه به قهوه‌ی خود اضافه کنند.

می توانید در تهیه قهوه کاسنی از شکر و شیر به عنوان دو افزودنی بسیار مناسب استفاده کنید که طعم بسیار دلنیشینی برای قهوه شما ایجاد می کند.

ریشه کاسنی را به اندازه 2 و نیم سانتی متر خرد کنید

چون ریشه کاسنی سفت است، از یک چاقوی تیز برای خرد کردن آن به اندازه 2 و نیم سانتی متر استفاده کنید. همه آن‌ها را به یک اندازه برش دهید، تا هنگام خشک کردن‌ به مشکل نخورید.

خشک کردن ریشه کاسنی

برای خشک کردن ریشه های خرد شده کاسنی آن‌ها را روی یک تابه کم عمق یا سینی فر بچینید و در فر قرار دهید. آن‌ها را در دمای 167 درجه سانتی گراد برشته کنید تا رنگ آن‌ها به قهوه‌ای طلایی تغییر کند. زمانی که بوی قهوه را حس کردید، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید.

آسیاب کردن ریشه خشک شده کاسنی

ریشه های کاسنی برشته شده را در آسیاب بریزید و با همان درشتی که دانه های قهوه را آسیاب می‌کنید، آن‌ها را نیز آسیاب کنید. در حالت ایده ‌آل، اگر آن‌ها را در دستگاه اسپرسوساز دم می‌کنید، باید خوب آسیاب کنید اما اگر در فرنچ پرس و غیره دم می‌کنید، باید درشت‌تر آسیاب کنید.

ریشه کاسنی را با قهوه آسیاب شده مخلوط کنید

شما می‌توانید دمنوش کاسنی را به تنهایی بنوشید. اما اگر طعم کاسنی را دوست ندارید، باید آن را با قهوه ترکیب کنید. بستگی به خودتان دارد اگر طعم قهوه را بدون کافئین دوست دارید، می‌توانید با نسبت 1:4 کاسنی را به قهوه اضافه کنید. اما اگر می‌خواهید مصرف کافئین را به تدریج کاهش دهید، از ترکیب 2:3 کاسنی و قهوه استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه کاسنی

برای تهیه این نوشیدنی کافی است قهوه و ریشه کاسنی را باهم مخلوط کنید. سپس با همان ترفندی که قهوه را درست می‌کنید، دم کرده و بنوشید.

اضافه کردن شیر

پس از دم کردن ترکیب قهوه و ریشه کاسنی شیر را به آن اضافه کنید. حالا نوشیدنی شما آماده سرو است.

قهوه کاسنی چه طعمی دارد ؟

اگر ریشه کاسنی تازه باشد، بوی خاصی دارد، قهوه ریشه کاسنی شما باید طعمی مشابه قهوه معمولی داشته باشد. با این حال طعم آن شبیه روبوستا است و عطر شیرین‌تری دارد.

روش تهیه قهوه کاسنی در خانه

آنچه برای تهیه این قهوه نیاز دارید

  • قهوه ساز (فرنچ پرس)
  • گرایندر
  • فنجان یا ماگ
  • ۳ قاشق غذاخوری دانه قهوه
  • ۱ قاشق غذاخوری گرانول کاسنی
  • ۳۰۰ گرم آب

روش تهیه قدم به قدم

  1. قهوه و کاسنی را آماده کنید

دانه های قهوه را با درجه متوسط گرایند کنید. کاسنی و قهوه گرایند شده را مخلوط کنید. قهوه و کاسنی را به میزان ۳ (قهوه) و ۱ (کاسنی) مخلوط کنید. البته این مقدار بستگی به ذائقه شما دارد. مخلوط را در ته فرنچ پرس بریزید.

  1. مقدار کمی آب اضافه کنید

مقدار کمی آب رو مخلوط قهوه و کاسنی بریزید و بگذارید برای ۳۰ ثانیه بماند. با این روش عصاره مخلوط یک دست از آن خارج می‌شود.

  1. بقیه آب جوش را اضافه کنید

به آرامی پیستون را پائین آورده تا با قهوه تماس پیدا کند. بگذارید برای ۳ و نیم دقیقه بماند تا دم بکشد.

  1. پیستون را به سمت پائین فشار دهید
  2. قهوه را سرو کنید

قهوه آماده است و می‌توانید سرو کنید. طعم مطبوع و خاکی آن بستگی به ذائقه شما می‌تواند تغییر کند. با تغییر نسبت قهوه و کاسنی می‌توانید طعم مورد علاقه خود را مشخص کنید. این قهوه را نیز می‌توانید مانند قهوه های دیگر با خامه، شیر یا شکر و دیگر شیرین کننده‌ها میل کنید.

ریشه کاسنی چیست ؟

کاسنی گیاهی شبیه به قاصدک است، با این تفاوت که دارای گلهای آبی روشن و زیبائی‌ست. برای تهیه گرانول کاسنی، تولیدکنندگان، ریشه کاسنی را رست و مانند قهوه گرایند می‌کنند.

هنگامی که این گرانول با قهوه مخلوط شود، طعمی خاکی و قوی پیدا می‌کند. مصرف این قهوه در نیواورلئان بسیار متداول است. اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا نیز نوشیده می‌شود.

هنگام رکود اقتصادی، این قهوه نقش مهمی را در جهان قهوه ایفا کرد. برای صرفه جویی در مصرف قهوه مردم کاسنی را با قهوه مخلوط می‌کردند، تا هم ارزانتر شود و هم در مصرف قهوه صرفه جوئی کرده باشند.

آیا از ریشه تازه کاسنی می‌توان استفاده کرد ؟

این گیاه بصورت وحشی می‌روید و بومی منطقه خاصی نیست. اما شما می‌توانید آن را خانه کاشته و به عمل آورید. اگر ریشه تازه کاسنی دارید، ابتدا آنرا رست کنید. در دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت در فر می‌توان این ریشه را برای یک ساعت رست کرد. هنگامی که رنگ آن طلایی مایل به قهوه‌ای شد، بگذارید سرد شود و سپس آن را مانند قهوه گرایند کنید.

فرقی نمی‌کند از کاسنی گرانول شده و یا کاسنی با رست خانگی برای این نوشیدنی استفاده می‌کنید، طعم و رایحه آن بسیار مطبوع است. علاوه بر این در بسیاری از کشورها مخلوط قهوه و کاسنی در بازار به فروش می‌رسد. اگر چه کنترل طعم در نوع اخیر در اختیار شما نیست، اما بهترین نوع برای استفاده است.

کاسنی چه تأثیری بر سلامتی می‌گذارد ؟

کاسنی به دلیل خواص دارویی‌اش از زمان مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه برای درمان بیماریهای کبد، کیسه صفرا، فشار خون و تپش قلب  استفاده می‌شود.

کاسنی حاوی مقدار زیادی بتا-کاروتین است و موجب افزایش صفرا شده و مانند ملین ضعیف عمل می‌نماید.  اگر مشکل معده دارید در مقدار استفاده از آن دقت کنید، چون می‌تواند موجب نفخ و سندروم روده تحریک پذیر شود.

کاسنی حاوی فیبری به نام اینولین است که در واقع نوعی پروبیوتیک بوده و در موز و سیر نیز یافت می‌شود. این پروبیوتیک برای تهیة ماست و بستنی استفاده می‌شود، چون به راحتی می توان آن را جایگزین چربی کرد.

اگر مشکل معده ندارید و می‌توانید از کاسنی استفاده کنید، باید بدانید که مصرف این فیبر در روده‌ها باکتریهای خوب تولید می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه فیبر ممکن است مشکل گوارش به وجود بیاورد. اگر به برخی از گرده‌ها حساسیت دارید، مصرف کاسنی می‌تواند آن را تشدید کند.

آیا قهوه کاسنی برای هر کسی مفید است ؟

اگرچه این نوشیدنی فواید متعددی دارد، برای همه افراد مناسب نیست. کاسنی در برخی از افراد موجب واکنش‌های حساسیتی می‌شود. علائم این نوع واکنش عبارت‌اند از درد، تورم و سوزن‌سوزن‌شدن دهان. افرادی که به گرده درخت توس و گیاه کهنه‌واش (سرده‌ای از زیرخانواده کاسنی‌واریان) حساسیت دارند، به قهوه کاسنی هم حساسیت خواهند داشت.

اگر پس از مصرف قهوه کاسنی دچار عوارض جانبی آن شدید، فورا مصرف آن را قطع کنید و در صورت برطرف‌نشدن علائم، به مراکز درمانی بروید. در ضمن عوارض جانبی این گیاه برای زنان باردار یا شیرده کاملا بررسی نشده است. بنابراین پیش از مصرف این گیاه، باید با پزشک مشورت کنید تا از بروز علائم نامطلوب پیشگیری شود.

قهوه کاسنی چه فرقی با قهوه معمولی دارد ؟

قهوه معمولی خواص غذایی متفاوتی دارد و از بدن در برابر دیابت، کاهش شناختی و افسردگی محافظت می‌کند. ترکیبات موجود در قهوه از شدت اثر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن و تنش اکسایشی می‌کاهند. درنتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از افزایش سن مثل بیماری قلبی، سکته قلبی، بیماری‌های کبدی و سرطان کاهش می‌یابد. اما قهوه کاسنی فواید دیگری دارد که در این مقاله مطرح شدند. همچنین قهوه کافئین دارد و کاسنی فاقد آن است.