برق انداختن ظروف آلومینیومی به ظاهر کار سخت و دشواری می آید.اما شما میتوانید با استفاده از چند ترفتد ساده اسن کار را به راحتی انجام دهید.در این مطلب از پارس نیوز ما ترفند های برق انداختن ظروف آلومینیومی را به شما آموزش می دهیم.

ظروف آلومینیومی به خصوص قابلمه ها و ماهیتابه ها، روزهای اول بعد از خرید، سفید و براق به نظر می سند اما جنس خاص ظروف آلومینیومی موجب می شود که مواد غذایی به آنها بچسبد و به راحتی نیز تمیز نشود. برای اینکه بتوانید قابلمه های آلومینیومی را تمیز کنید و مواد غذایی که به آنها چسبیده را پاک کنید باید از ترفند های براق کردن که به شما یاد میدهیم؛ استفاده کنید. در صورتی که مواد غذایی آنقدر به قابلمه و ماهی تابه آلومینیومی شما چسبیده است که بعد از چند بار پخت و پز و آشپزی چند قابلمه و ماهی تابه سوخته روی دستتان باقی مانده که نمی توانید آنها را تمیز کنید؛این مطلب مناسب شماست و نباید از دست بدهید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : ظروف سوخته را چگونه تمیز کنیم ؟

برق انداختن ظروف آلومینیومی با سرکه

سرکه دم دست ترین و راحت ترین روش برای براق کردن ظروف آلومینیومی است. برای تمیز کردن و براق کردن ظروف فقط کافیست چند قاشق سرکه را روی اجاق گاز داغ کنید و داخل قابلمه یا ماهیتابه خود بریزید. سپس با ابر یا اسکاچ تمام سطح ظروف خود را به سرکه داغ آغشته کنید. به این ترتیب تمام غذاهای باقی مانده از ظروف جدا شده و در صورتیکه قابلمه آلومینیومی سوخته داشته باشید نیز به طور کامل براق و سفید می شود.

برق انداختن ظروف آلومینیومی با زغال

ذغال از دیگر موادی است که می‌توانید برای براق کردن ظروف به کار ببرید. همان ذغالی که برای تهیه و کباب کردن انواع غذاها در پیک نیک مورد استفاده قرار می دهید؛ برای براق کردن قابلمه و ماهیتابه های آلومینیومی مناسب است. البته اول باید زغال را به خوبی داغ کنید و به صورت پودر در بیاورید. بعد از اینکه پودر زغال سرد شد؛ قسمتهای داخلی قابلمه یا ماهیتابه را به طور کامل به ذغال آغشته کنید. حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا زغالها را از روی ظرف آلومینیومی پاک کنید. به این ترتیب قابلمه شما کاملاً براق شده و آثار مواد غذایی یا سوختگی از روی آن پاک میشود.

برق انداختن ظروف آلومینیومی با لیمو

لیمو حاوی نوعی اسید است که برای براق کردن ظروف به خوبی جواب می دهد. البته ترفند براق کردن ظروف با لیمو باید به درستی انجام گیرد. لیمو را نباید مستقیما روی ظروف آلومینیومی بمالید چون اسید آن ممکن است به ظرف آسیب وارد کند. ابتدا باید قابلمه یا ماهیتابه آلومینیومی را پر از آب کنید و حدود نصف لیوان آب لیمو یا لیموی تازه به آن اضافه کنید. سپس ظرف آلومینیومی را روی گاز بگذارید و اجازه دهید آنقدر داغ شود تا آب به طور کامل به جوش آید. زمانی که قابلمه و ماهیتابه آلومینیومی را چند دقیقه در حالت جوش قرار دادید؛ محتویات آب و لیموی آن را خالی کنید سپس با یک شستشوی ساده، ظروف آلومینیومی شما دوباره سفید و براق خواهند شد.

استفاده از سیب برای برق انداختن ظروف آلومینیومی

بهترین محلول تمیز کننده آلومینیوم استفاده‌ی از پوست سیب است، در این روش مقداری پوست سیب را درون ظرف آلومینیومی کدرشده‌ بریزید و درون آن را پر از آب کنید و روی شعله بگذارید. اجازه دهید مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به جوش آید. در نهایت مایع ظرف را خالی و با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

برق انداختن ظروف آلومینیومی با جوش شیرین

همانطور که گفتیم برای سلامتی شما مهم است که با قابلمه های تمیز طبخ کنید. علاوه بر این، با یک قابلمه سوخته به زودی طعم ناخوشایندی به غذا اضافه خواهید کرد و مطمئناً چیزی نیست که شما بخواهید. از راه حل های زیر برای دریافت تابه های جدید خود استفاده کنید:

تمیز کردن قابلمه با جوش شیرین و سرکه:

ابتدا جوش شیرین را روی قابلمه بپاشید.

سپس آب یا سرکه را اضافه کنید، اگر یک تابه آلومینیومی است بهتر است از آب معمولی استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته سپس بگذارید حدود ۱۰ دقیقه به صورت ثابت باقی بماند.

اکنون می توانید با اسفنج یا اسکاج آن ها را پاک کنید.

خواهید دید که لایه های سوخته یا چربی به راحتی از قابلمه یا تابه جدا می شوند و قابلمه شما دوباره مانند روز اولش می درخشد! علاوه بر این، این نکته بسیار مفید است، همچنین بسیار ارزان است زیرا نیازی به محصولات تمیز کننده گران ندارید. حتما این نکته را با دوستان خود در میان بگذارید

برق انداختن ظروف آلومینیومی با صابون 

اگر سوختگی های سر سختی در قابلمه های روی یا آلومینیومی شما وجود دارد. یک قالب صابون تمیز و استفاده نشده بردارید و با سیم ظرفشویی روی آن بکشید و با همان سیم قابلمه هایتان را بسایید. و بعد از ساییدن آن را زیر آب بگیرید که لک نشود و بعد با اسکاج و مایع ظرفشویی آن را بشویید و آب بکشیدن قابلمه های شما بسیار تمیز و براق می شوند.

برق انداختن ظروف آلومینیومی با پیاز

تمیز کردن و برق انداختن ظروف آلومینیومی ساده ترین و لذت بخش ترین کار نیست ، به خصوص اگر کثیفی طروف از مدت ها قبل باقی مانده و حسابی سخت شده باشد . امروزه به دلایلی ، کمتر کسی به خاطر می آورد که یک ترفند و روش بسیار مؤثر و چند دهه تمیز کردن چنین ظروفی که مادران و مادربزرگهای ما از آن استفاده می کردند وجود دارد. بعد از استفاده از این ترفند ، حتی یک قابلمه قدیمی نیز درخشان خواهد شد!

بنابراین ، برای تمیز کردن ظروف به روش مادربزرگ ، مقداری آب به اندازه ای که ظرف کثیف کاملا در داخل ظرف در حال جوشیدن غوطه ور شود ،  پوست ۱۰ عددسیب ، ۱۰ قاشق غذاخوری نمک ، ۱۰ عدد پیاز تهیه کنید. سیب و پیاز نیازی به تازه بودن ندارند. حتی اگر از میوه و سبزیجات کمی خراب شده استفاده شود ، هیچ اتفاق بدی رخ نخواهد داد. حتی می توانید پوست سیب را در چند روز بعد از خوردن سیب ها جمع کنید.

تمام موارد فوق در یک قابلمه بزرگ بریزید. پیاز و پوست سیب را ریز کنید .  محصولات مخلوط شده را با آب ریخته و نمک مخلوط کنید ، پس از آن تمام ظروف آلومینیومی که نیاز به تمیز کاری دارند را درون قابلمه بگذارید. شایان ذکر است که این روش با پیاز و سیب تا حدودی گران است و بنابراین فقط باید در مواردی که وسایل فلزی کثیف زیادی جمع شده اند ، مورد استفاده قرار گیرد.

گاز  را روشن کنید و  صبر کنید تا آب جوش ، دمای زیاد، سیب،پیاز و نمک کار خودشان را انجام می دهند. بعد از گذشت حدود ۱ تا ۵ ساعت ، تمام ظروف آلومینیومی  باید کاملاً تمیز شده باشند.

برخلاف موارد استفاده از مواد شیمیایی خانگی و دستور العمل های موجود با سرکه ، این روش خوب است زیرا برای انسان کاملاً بی ضرر است. پس از عمل تمیز کردن و برق انداختن  ، فقط ظرف ها را یشورید.

پودر تارتار

۲ قاشق غذاخوری پودر تارتار (پودر تارتار پودری است که در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) را به ۱/۲ فنجان سرکه اضافه کنید. یک لیتر آب به قابلمه‌ آلومینیومی اضافه کنید و بگذارید بجوشد و  ۱۰ دقیقه در حالت جوش بماند و سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید قابلمه خنک شود؛ سپس آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

بوراکس

یکی از رازهایی که ظروف آلومینویمی درون رستوران‌ها براقیت خود را حفظ کرده‌اند، استفاده از پودر بوراکس است. پودر بوراکس  را با مقدار کمی آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را روی لکه یا ناحیه‌ی تغییر رنگ بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه یا حداکثر یک ساعت بماند.

اگر لکه مقاوم باشد، خمیر بوراکس را مجدداً بمالید و از مسواک قدیمی یا برس نایلونی کوچک برای سابیدن خمیر بوراکس روی سطح ظرف آلومینیومی استفاده کنید. پس از برداشتن بوراکس، سطح قابلمه‌ آلومینیومی یا ظروف پخت را تا سطح درخشانی برق بیندازید. لازم به ذکر است که استفاده از بوراکس علاوه بر درخشان شدن ظروف، برای ضد عفونی کردن ظرف آلومینیومی نیز استفاده می‌شود؛ اما باید بعد از استفاده از خمیر بوراکس، ظروف را قبل از استفاده مجدد به خوبی بشویید.

نحوه تمیز کردن و برق انداختن ظروف آلومینیومی

آلومینیوم معمولا در محصولات مختلفی از چرخ ماشین گرفته تا ظروف و چهارچوب و در پنجره ها استفاده می شود. اما با گذشت زمان، این قطعات آلومینیومی تیره می شوند و درخشندگی خود را از دست می دهند. در این مطلب مراحل ساده ای وجود دارد که می توانید لوازم و قطعات آلومینیومی خود را به براقیت و درخشش اولیه آنها بازگردانید.

لوازمی که برای تمیز کردن ظروف آلومینیومی نیاز خواهید داشت:

  • مایع ظرف شویی معمولی
  • کرم تارتار
  • جلا دهنده آلومینیومی
  • آب
  • پارچه های نرم
  • مسواک قدیمی

مراحل تمیز کردن و برق انداختن ظروف آلومینیومی :

  • کار را با شستن قطعه آلومینیومی با آب و مایع ظرفشویی معمولی شروع کنید. از یک پارچه نرم برای پاک کردن تجمع کثیفی که ممکن است در طول زمان ایجاد شده باشد استفاده کنید. با آب تمیز آنها را بشویید.
  • بعد کرم تارتار را با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
  • برای قرار دادن خمیر روی سطح آلومینیوم از پارچه نرم استفاده کنید. از حرکات دایره ای کوچک برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
  • از یک مسواک قدیمی می توان برای تمیز کردن طرح ها یا گوشه های قطعه استفاده کرد.
  • با آب تمیز قطعه را بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید

سپس با یک پارچه نرم، جلا دهنده آلومینیومی را روی سطح بمالید. جلا دهنده را فقط روی قطعات آلومینیومی که برای غذا استفاده نمی کنید بمالید، زیرا مصرف آن بی خطر است. می توان آن را برای قسمت بیرونی تابه ها و قابلمه ها استفاده کرد، اما آن را در مناطقی که با شعله یا آتش در تماس هستند قرار ندهید. با استفاده از حرکات دایره جلا دهنده را روی قطعه بریزید و آن را مالش دهید. با یک پارچه تمیز نرم آنها را بردارید و آنها را براق کنید.

روش دیگر برق انداختن ظروف آلومینیومی

تمیز کردن ظروف آلومینیومی

1 – تمیز کردن روغن . بوسیله آب داغ و مایع ظرفشویی تا جایی که امکان دارد ظرف را تمیز کنید . در صورت داشتن کاردک میتوانید از آن برای کندن غذای سوخته یا قسمت های اکسید شده استفاده کنید . اگر کاردک ندارید ظرف را با آب جوش پر کرده و بگذارید بماند سپس آن را با اسکاچ بشورید .

2 – تمیز کردن و جرم گیری با مواد اسیدی . هر لیتر آب را با 2 قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو مخلوط کنید . این ترکیب باعث کاهش رنگ پریدگی ناشی از اکسید شدن آلومینیوم میشود .

3 – مخلوط را داخل ظرف ریخته و بگذارید تا جوش بیاید . بگذارید 10 تا 15 دقیقه بجوشد . گاز را خاموش کرده و بگذارید خنک شود سپس محلول را خالی کنید .

4 – با مایع ظرفشویی ظرف را تمیز کنید . خشک کردن ظرف با پارچه نیز فراموش نشود .

ترفندها و ایده های بیشتر

  • از جوش شیرین یا سایر پاک کننده های قلیایی بروی آلومینیوم استفاده نکنید زیرا می تواند باعث تغییر رنگ آنها شود.
  • آلومینیوم به راحتی خراشیده می شود، بنابراین هنگام تمیز کردن و صیقل دادن از پاک کننده های ساینده و اسکرابر خودداری کنید. هر زمان که می خواهید از یک محصول تمیز کننده جدید روی قطعه آلومینیومی خود استفاده کنید، توصیه می شود ابتدا روی یک منطقه کوچک و پنهان آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هیچ لک ناخواسته ای روی سطح آن ایجاد نمی شود.

تمیز کردن ظروف آلومینیومی کدر

برای براق کردن و شست و شوی ظروف آلومینیومی کدر، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

آب و نمک: یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب گرم حل کرده و روی سطح ظرف بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا نمک کار خود را انجام دهد، سپس آن را با یک اسفنج نرم و آب گرم بشویید.

آب و سس گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی را در یک لیتر آب گرم حل کرده و روی سطح ظرف بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا سس گوجه فرنگی کار خود را انجام دهد، سپس آن را با یک اسفنج نرم و آب گرم بشویید.

آب و پودر تارتار: یک قاشق غذاخوری پودر تارتار را در یک لیتر آب گرم حل کرده و روی سطح ظرف بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا کرم پودر تارتار کار خود را انجام دهد، سپس آن را با یک اسفنج نرم و آب گرم بشویید.

نکات شست و شوی ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی را بلافاصله بعد از استفاده بشویید. اگر غذا روی سطح ظرف بماند، ممکن است باعث ایجاد لکه یا خوردگی شود.

از استفاده از مواد شوینده قوی یا ساینده برای شستشو و تمیز کردن ظروف آلومینیومی خودداری کنید. این مواد ممکن است باعث خراشیدگی یا کدر شدن سطح ظروف شوند.

ظروف آلومینیومی را در ماشین ظرفشویی نشویید. آب داغ و مواد شوینده ماشین ظرفشویی ممکن است باعث خوردگی سطح ظروف شوند.

ظروف آلومینیومی را در معرض نور خورشید یا نور مستقیم قرار ندهید. این کار باعث کدر شدن سطح ظروف می شود.

با رعایت این نکات ساده می توانید ظروف آلومینیومی خود را تمیز و براق نگه دارید و از زیبایی و دوام آنها لذت ببرید.