فریز کردن هویج و سبزیجات به شما این اجازه را می‌دهد تا برای زمان بیشتری آن‌ها را ترد و تازه نگه دارید و هر زمان که نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده کنید.در این مطلب از پارس نیوز ما روش فریز کردن هویج را به شما آموزش می دهیم.

شیوه فریز کردن هویج

انجماد هویج یک راه عالی برای حفظ تازگی و ارزش غذایی آنها برای استفاده بعدی است. اگر مقدار زیادی هویج داشته باشید فریز کردن آنها یک فرآیند ساده است که می تواند ماندگاری آنها را برای ماه ها افزایش دهد.

فواید فریز کردن هویج

انجماد هویج یک راه عالی برای افزایش عمر مفید و حفظ ارزش غذایی آن است. دمای سرد سرعت پوسیدگی را کاهش می دهد، به این معنی که هویج برای مدت طولانی تری تازه می ماند. علاوه بر این، انجماد هویج بر ارزش غذایی آنها تأثیر نمی گذارد. هویج منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است و انجماد آن به میزان قابل توجهی محتوای مغذی آن را تغییر نمی دهد. این بدان معنی است که شما می توانید از تمام فواید سلامتی هویج تازه حتی اگر منجمد شده باشد لذت ببرید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید: 4 روش فریز کردن قارچ بدون سیاه شدن و پلاسیدگی

آماده سازی هویج برای فریز کردن

قبل از فریز کردن هویج، مهم است که آنها را به درستی آماده کنید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

برای فریز کردن هویج ها را بشویید

با شستن کامل هویج ها زیر آب روان شروع کنید. از یک برس سبزیجات برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا زباله ای که ممکن است به سطح چسبیده است استفاده کنید. هنگامی که هویج ها تمیز شدند، آنها را با یک حوله آشپزخانه تمیز خشک کنید. 

برای فریز کردن هویج ها را پوست بگیرید

اگر ترجیح می دهید هویج های پوست کنده را فریز کنید، از پوست کن سبزیجات برای جدا کردن لایه بیرونی آن استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید پوست را روی پوست بگذارید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

برای فریز کردن هویج را خرد کنید

هویج ها را به شکل و اندازه دلخواه برش دهید. می توانید آن ها را تکه تکه کنید، تکه تکه کنید یا کامل بگذارید. به خاطر داشته باشید که قطعات کوچکتر سریعتر یخ می زنند و ممکن است بعداً راحت تر از آنها استفاده کنید.

برای فریز کردن هویج را بلانچ کنید

بلانچ کردن مرحله مهمی در فرآیند انجماد است زیرا به حفظ کیفیت و بافت هویج کمک می کند. برای سفید کردن هویج، آنها را به یک قابلمه آب در حال جوش اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه تفت دهید. سپس آن ها را از آب در حال جوش خارج کرده و بلافاصله به یک کاسه آب یخ منتقل کنید تا فرآیند پخت متوقف شود.

برای فریز کردن هویج ها را آبکش کنید و خشک کنید

وقتی هویج ها سفید شدند، آن ها را خوب آبکش کنید و با یک دستمال تمیز آشپزخانه خشک کنید. رطوبت بیش از حد می تواند باعث ایجاد کریستال های یخ در هنگام انجماد شود که می تواند بر کیفیت هویج تأثیر بگذارد.

چگونه هویج را فریز کنیم ؟

حالا که هویج ها را برای انجماد آماده کرده اید، وقت آن است که واقعاً آنها را فریز کنید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

هویج ها را بچینید

هویج های آماده را به صورت یک لایه روی یک سینی فر بچینید. این به آنها کمک می کند سریعتر یخ بزنند و از چسبیدن آنها به هم جلوگیری می کند.

هویج ها را فریز کنید

سینی فر را در فریزر بگذارید و اجازه دهید هویج ها 1 تا 2 ساعت منجمد شوند.

انتقال به کیسه فریزر 

وقتی هویج ها یخ زدند، آنها را به کیسه فریزر منتقل کنید. تاریخ و محتویات کیف را حتماً برچسب بزنید تا بعداً بتوانید به راحتی آنها را شناسایی کنید.

نگهداری در فریزر

کیسه فریزر را در فریزر قرار دهید و هویج را تا 8 ماه نگهداری کنید. اگر کیسه را با خلاء آب بندی کرده اید، هویج می تواند حتی بیشتر از یک سال دوام بیاورد.

استفاده از هویج منجمد

هویج منجمد را می توان در انواع دستور العمل ها از جمله سوپ، خورش، کاسرول و سیب زمینی سرخ کرده استفاده کرد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده از آنها وجود دارد:

هویج را آب کنید

قبل از استفاده از هویج منجمد، باید آنها را آب کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که کیسه را از فریزر خارج کنید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. اگر نیاز دارید که هویج را سریعتر استفاده کنید، می توانید آنها را در مایکروویو ذوب کنید.

استفاده در دستور العمل ها

هنگامی که هویج ها ذوب شدند، می توانید از آنها در هر دستوری که نیاز به هویج پخته شده دارد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هویج منجمد ممکن است نرمتر از هویج تازه باشد، بنابراین ممکن است شکل خود را حفظ نکند. با این حال، آنها همچنان طعم عالی دارند و تمام فواید سلامتی هویج تازه را ارائه می دهند.

در نتیجه، منجمد کردن هویج یک راه عالی برای حفظ تازگی و ارزش غذایی آنها برای استفاده بعدی است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله، می توانید به راحتی هویج را برای استفاده در انواع دستور غذاها آماده و فریز کنید. چه هویج مازاد داشته باشید و چه فقط می خواهید این سبزی مغذی را ذخیره کنید، فریز کردن آنها یک راه حل عملی و آسان است. پس ادامه دهید و آن را امتحان کنید - از اینکه چقدر راحت است که هر زمان که به هویج منجمد نیاز داشتید در دسترستان باشد، شگفت زده خواهید شد!

ذخیره سازی کوتاه مدت هویج

نحوه نگهداری هویج:

خنک نگهداشتن در آب

می توانید هویج را به مدت1-2 هفته در آب و در یخچال نگهداری کنید، اگر مقداری که نیاز داشتید را برای پخت و پز استفاده کردید و میخواهید باقی مانده آن را برای یک میان وعده سالم استفاده کنید.

این روش آسان ترین راه برای نگهداری کوتاه مدت هویج است، آب به هویج کمک می کند تا رطوبت و بافت ترد خود را حفظ کند، شما فقط باید آب آن را بطور مرتب تعویض کنید، زیرا رها کردن هویج در همان آب باعث لزج شدن، فاسد شدن و یا رشد کپک می شود. 

چیزهایی که شما نیاز دارید:

هویج پوست کنده، مخزنی محفوظ از هوا و آب مقطر.

روش:

هویج های پوست کنده را در ظرفی قرار دهید،به آن آب اضافه کنید و ظرف را در یخچال قرار دهید، هویج را کاملا شسته و پوست آن را بتراشید، هویج ها را در ظرفی محفوظ از هوا قرار دهید، ظرف را باآب مقطر پر کنید، هویج ها را در آب غوطه ور کنید، درب ظرف را گذاشته و در یخچال نگهداری کنید.

نکته:ترجیحا از آب مقطر استفاده کنید، زیرا آب معمولی دارای ناخالصی است که ممکن است باعث فاسد شدن شود.

درصورتی که آب ظرف را هر 4-5 روز عوض کنید، هویج ها به مدت 1-2 هفته سالم باقی می مانند.

راه های نگهداری هویج در یخچال

نحوه نگهداری هویج در یخچال:

خنک نگه داشتن در دستمال کاغذی

راه دیگر برای نگهداری هویج تازه این است که آنها را در دستمال کاغذی مرطوب بپیچانید و در کیسه زیپ کیپ خنک نگهداری کنید، مرطوب بودن دستمال کاغذی به حفظ طعم و بافت هویج به مدت 1-2 هفته کمک میکند.

چیزهایی که شما نیاز دارید:

هویج،کیسه زیپ کیپ، دستمال کاغذی و یک بطری اسپری آب.

روش:

هویج ها را در یک دستمال کاغذی بپیچانید و با مرطوب کردن دستمال آن را خنک کنید، بخش های برگی هویج را جداکنید، لازم نیست پوست آن را بکنید، مطمئن شوید که هویج ها کاملا خشک باشند، هر 3-4 هویج را در یک دستمال بپیچانید.

(اگر هویج بیشتری دارید به چندین دسته بسته بندی تقسیم کنید)

یک الی دو قطره آب به دستمال اسپری کنید، نه اینکه آن را خیس کنید، این کار را برای تمامی دسته ها انجام دهید، سپس هریک از دسته ها را در کیسه زیپ کیپ قرار داده و هوای آن را خارج کنید و محکم آن را مهروموم کنید، کیسه را در یخچال قرار دهید و تا زمانی که نیاز دارید، به خوبی نگهداری کنید.

نگهداری طولانی مدت هویج

نحوه نگهداری طولانی مدت هویج:

رنگ زدایی

اگر مقدار زیادی هویج در باغچه و یا آشپزخانه دارید و دراین فکر هستید که با آنها چکار کنید، می توانید آنها را تا یک سال با استفاده از تکنیک رنگ زدایی نگهداری کنید، رنگ زدایی به کشتن آنزیم های مسئول ازبین برنده سبزیجات کمک می کند، هویح تازه و جوان برای رنگ زدایی بهترین است زیرا هویج های بالغ و مانده چوبی و خشک می شوند.

چیزهایی که شما نیاز دارید:

هویج تکه تکه شده، آب، تکه های یخ.

روش:

هویج های تکه شده را در آب جوش بریزید، ظرف بزرگی را از آب تصفیه شده پرکنید، آب را به نقطه جوش برسانید، تکه های هویج را به آب جوش اضافه کنید، به مدت 3 دقیقه آن ها را نیم پز کنید و سپس حرارت را کم کنید، تا زمانی که فضای یخ را آماده کنید، هویج ها در آب گرم بمانند، برای درست کردن فضا یا حمام یخ، تعدادی قالب یخ را در ظرفی بریزید، آب سرد به آن اضافه کنید، آب به قدری باشد که هویج ها درآن غوطه ور باشند.

همانطور که در بخش خانه داری نمناک گفته ایم با یک کفگیر هویج های تکه شده را از آب گرم خارج کنید و بلافاصله آن را به آب یخ اضافه کنید، اجازه دهید به مدت 1-2 دقیقه در آب یخ بماند، این عمل فرآیند پخت هویج را متوقف و آن را برای انجماد آماده می کند، سپس هویج ها را در یک مخزن هوادهی شده قرار دهید و در فریزر نگهداری کنید.

شما می توانید این تکه های هویج را مستقیما به سوپ و خورشت اضافه کنید، احتیاج ندارید آن ها را یخ زدایی کنید، زیرا هویج لزج و یا حتی گاهی سفت می شود، هویج ها بااین روش به مدت یک سال باقی می مانند، درواقع شما می توانید با کرفس هم این کار را انجام دهید. 

ترشی انداختن

ترشی کردن یک راه عالی برای ذخیره هویج تا یک سال و یا حتی بیشتر است، ترشی هویج فوق العاده ترد و خوشمزه است و به عنوان چاشنی بی نظیر خواهد بود، ترشی کردن شامل نگهداری سبزیجات در نمک و یک اسیدیته معمولا سرکه می باشد که برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ در زمان طولانی استفاده می شود. 

چیزهایی که شما نیاز دارید:

هویج تکه تکه شده(به قطر دو سانتیمتر) یک فنجان نمک درشت، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک فنجان شکر قهوه ای و دو قاشق غذاخوری فلفل قرمز.

روش: 

هویج های برش داده شده را در ظرفی بریزید، یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و به خوبی با هویج ها مخلوط کنید و به مدت یک ساعت در دمای محیط قرار دهید، نمک باعث از بین رفتن آب هویج می شود.

سپس مخلوط نگهدارنده را آماده کنید، این گونه که یک فنجان سرکه را در قابلمه بریزید، دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای به آن اضافه کنید، یک دوم قاشق چای خوری فلفل قرمز را برای طعم ومزه بیشتر می توانید اضافه کنید.

نگهداری هویج به سبک ترشی

به خوبی هم بزنید و مخلوط را حرارت دهید تا شکر حل شود، قابلمه را از حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای محیط به خوبی خنک شود، بعد مخلوط را به هویج اضافه و در یک دبه بریزید، از دو انبر برای انتقال هویج ها استفاده کنید.

از استریل شدن کوزه برای پیشگیری از کپک زدن مطمئن شوید، آبی که در کاسه جمع شده است را دور بریزید، مخلوط سرکه آماده شده را روی هویج ها بریزید، درب دبه را محکم ببندید و اجازه دهید 1-2 ساعت در دمای محیط بماند.

ترشی هویج را میتوانید در دمای اتاق و یا یخچال نگهداری کنید، با این روش هویج ها به مدت یک سال و یا حتی بیشتر باقی می مانند. اگر متوجه ایجاد لایه ای از کف سفید شدید بلافاصله آن را از بین ببرید.

فریز کردن هویج رنده شده

مواد لازم برای فریز کردن هویج
هویج یک کیلو
آب به مقدار لازم
کیسه فریزر به مقدار لازم

فریز کردن هویج رنده شده

مرحله اول

برای فریز کردن هویج ابتدا هویج های سالم و تازه تهیه کنید سپس آن ها را تمیز بشویید و با پوست کن پوست آن ها را جدا کنید با توجه به این که برای چه غذای می خواهید استفاده کنید می توانید رنده کنید یا اینکه حلقه ای برش دهید.

مرحله دوم

اگر برای مرغ می خواهید استفاده کنید می توانید روی تخته آشپزخانه قرار داده و حلقه ای برش بزنید ولی برای شیرین پلو و سوپ جو می توانید با رنده درشت رنده کنید بعد از این که هویج را به دلخواه برش زدید یک قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت اجاق گاز قرار می دهیم.

مرحله سوم

اجازه دهید آب به جوش بیاید سپس هویج حلقه شده را داخل آن بریزید برای ۷ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید در آب بماند زیرا آب جوش بعد از اضافه کردن هویج ها از جوش می افتد و کمی زمان می برد تا دوباره بجوشد می توانید هویج ها را امتحان کنید نباید زیادی نرم شود فقط نیم پز شود کافی است.

مرحله چهارم

اگر زیادی نرم شود در زمان پخت غذا له می شود و اگر بدون پختن در فریزر بگذارید سفت می شود و اصلا موقع طبخ غذا به خوبی پخته نمی شود و به اصطلاح جر می شود بعد از این زمان آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافه آن برود.

مرحله پنجم

در انتها در کیسه پلاستکی بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید بهتر است تا سه ماه مصرف شود برای هویج های رنده شده لازم به پخت نیست بعد از رنده شدن در کیسه یا ظرف ریخته و فریزر کنید. نوش جان.