طرز تهیه روغن زیتون آن هم در خانه شاید برای شما هم باور نکردنی باشد اما قابل انجام است.در این مطلب از پارس نیوز شما با روشی عالی برای روغن گیری زیتون در خانه آشنا خواهید شد.

افزایش استفاده از روغن های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون از طرفی امکان پذیر بودن روغن کشی از زیتون باعث شده است که افراد به فکر روغن گیری زیتون در خانه بیفتند. همچنین از سوی دیگر برخی از افراد متقلب در زمینه تولید روغن باعث شده اند که دیگر کسی اعتماد کامل به فروشنده های روغن زیتون نداشته باشد و ترجیح بدهد که تجهیزات و امکانات مربوط به روغن گیری زیتون در خانه را مهیا سازد تا به این صورت روغن زیتون مورد استفاده خود و اطرافیانش را فراهم کند.

صد البته با در نظر گرفتن نکات فنی در مورد دستگاه روغن کشی زیتون، خریداری زیتون مورد نیاز و سایر مراحل مربوط به روغن گیری از زیتون شما می توانید میزان تولیدات خود را بالا ببرید و حتی در زمینه تولید روغن زیتون با کیفیت و طبیعی فعالیت داشته باشید. در ادامه این مطلب از سایت بکردانه ما قصد داریم که در مورد روغن گیری زیتون در خانه با شما صحبت کنیم و نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم که می تواند در این مسیر برای شما مفید باشد. برای روغن گیری در خانه میتوانید از دستگاه روغن گیری خانگی ارزان، دستگاه روغن کشی خانگی دیجیتال و یا یک دستگاه روغن کشی خانگی کوچک استفاده کنید.

روغن گیری زیتون به روش سنتی

روغن‌گیری از زیتون از گذشته‌های خیلی دور رایج بوده است و هر فرهنگی روش مخصوص خود را در تولید این روغن داشته است. قدیمی‌ها برای گرفتن روغن زیتون، میوه زیتون را با ضربه زدن به درخت زیتون روی یک پارچه جمع می‌کردند، سپس آن‌ها را آسیاب کرده و حرارت می‌دادند تا روغن پس دهد. شکل سنتی آن در حال حاضر به صنعتی تبدیل شده است و روغن‌گیری از زیتون توسط دستگاه‌های طراحی شده به این منظور انجام می‌شود؛ اما آن‌هایی که دوست دارند در خانه روغن زیتون تهیه کنند می‌توانند از شیوه‌ی سنتی استفاده کنند که در اینجا شرح می‌دهیم.

چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم ؟

زیتون تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته آن، زیتون‌ها را خرد یا آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می‌دهد). زیتون‌های آسیاب شده را در ظرفی حرارت داده تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را جدا نمایید. ریختن تفاله در پارچه‌ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است؛ چون راحت‌تر می‌توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولاً با کمک اهرم‌هایی صورت می‌گیرد که در گذشته ۲ سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن می‌نمود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : روغن سویا چیست و چه خواص و مضراتی برای بدن دارد ؟

آماده سازی زیتون برای طرز تهیه روغن زیتون

زیتون رسیده یا نارس را انتخاب کنید.

می‌توانید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده برای شروع کار استفاده کنید، اما در هر صورت، استفاده از زیتون تازه برداشت شده به جای کنسروی و فرآوری شده بهتر است. روغن تهیه شده با زیتون رسیده نسبت به روغن زیتون نارس خیلی بهتر است، زیتون‌های نارس روغن سبز رنگ و زیتون‌های رسیده روغن طلایی تولید می‌کنند.

زیتون‌ها را خوب بشویید.

زیتون‌ها را در یک آبکش بریزید و با آب خنک بشویید. با کمک انگشتان خود هر گونه آلودگی را به آرامی تمیز کنید. همچنین برگ‌ها، شاخه‌ها، سنگ‌ها یا سایر چیزهایی که همراه زیتون هستند را جدا کنید. زیرا این روغن را در مرحله برای تولید خراب می‌کنند. پس از آبکشی زیتون‌ها، اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود و با دستمال کاغذی تمیز زیتون‌ها را خشک کنید. زیتون‌ها نیازی به خشک شدن کامل ندارند.

زودتر زیتون را آسیاب کنید.

بهتر است در عرض چند روز از زیتون‌ها استفاده کنید. در حالت ایده آل، شما باید همان روزی که زیتون‌ها را تمیز کردید، آن‌ها را آسیاب کنید. اگر فرصت ندارید تا دو یا سه روز صبر کنید، اما بیش از این زمان طعم و کیفیت روغن تولیدی شما را کاهش می‌دهد. اگر لازم است چند روز صبر کنید، زیتون ها را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای باز منتقل کنید و در صورت نیاز در یخچال بگذارید. زیتون‌های ذخیره شده را قبل از استفاده چک کنید و زیتون هایی را که پوسیده، چروکیده یا به طور غیرعادی نرم به نظر می‌رسند دور بریزید.

آسیاب کردن زیتون برای طرز تهیه روغن زیتون

باتوجه به تجهیزات‌تان زیتون‌ها را آسیاب کنید.

اگر میزان زیتون‌های شما زیاد است و اندازه آسیاب شما گنجایش همه آنها را ندارد این کار را در صورت نیاز در چند مرحله انجام دهید.

زیتون ها را در یک کاسه بریزید.

زیتون‌های تمیز را در یک کاسه بزرگ با کناره‌های نسبتا کم عمق قرار دهید.

زیتون‌ها را خرد و له کنید.

با استفاده از یک پتک تمیز یا گوشتکوب، زیتون‌ها را به طور مکرر بکوبید و آنها را به صورت خمیر غلیظ و درشتی له کنید. بهتر است از گوشتکوب فلزی و پلاستیکی استفاده کنید، زیرا پتک یا گوشتکوب چوبی ممکن است مقداری از مایع را جذب کنند. بهتر است هسته‌های زیتون را هم جدا کنید. بعد از کوبیدن روغن موجود در زیتون آزاد می‌شود.

زیتون کوبیده را به پارچ یا یک ظرف استوانه‌ای منتقل کنید.

خمیر زیتون را به یک ظرف بلند و استوانه‌ای منتقل کنید. استفاده از ظرف استوانه‌ای بلندتر باعث می‌شود از به هم ریختگی و پاشیدن زیتون در مرحله بعدی کار جلوگیری شود.

به زیتون کوبیده شده آب داغ اضافه کنید.

خمیر را با آب ترکیب کنید. به ازای هر ۱ فنجان زیتون، حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب داغ داخل در ظرف بریزید. به سرعت محتویات ظرف را هم بزنید تا آب به طور یکنواخت پخش شود و اجازه دهید تا ته لیوان فرو برود. حواستان باشد در اضافه کردن آب زیاده روی نکنید، زیرا آب را فقط برای تسهیل فرآیند مخلوط کردن نیاز داریم. آن قدر آب اضافه نکنید که روی زیتون‌ها را کاملا بپوشاند. آب باید داغ باشد، اما جوشانده نباشد. بهتر است از آب معدنی استفاده کنید، زیرا استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده ممکن است ناخالصی‌هایی را به محصول نهایی وارد کند.

مخلوط کن را روشن کنید.

با استفاده از مخلوط کن خمیر زیتون را بیشتر آسیاب کنید تا دانه‌های روغن شروع به جدا شدن کنند. این روند را حداقل ۵ دقیقه ادامه دهید تا روغن بیشتری را از زیتون آزاد کنید، اگر در حین له کردن خمیر، دانه‌های زیتون را جدا نکرده باشید، حتما باید از مخلوط کن نسبتاً پرقدرتی استفاده کنید. در غیر این صورت، تکه‌های دانه می‌تواند به تیغه‌های مخلوط کن شما آسیب برساند.

طرز تهیه روغن زیتون خانگی

مرحله ۱ طرز تهیه روغن زیتون : آماده‌سازی زیتون‌ها 

برای اینکه ۱ لیتر روغن داشته باشید، باید از ۶ الی ۷ کیلوگرم زیتون تازه استفاده کنید. این میزان با توجه به نوع زیتون می‌تواند متفاوت باشد. زیتون کنسرو شده برای تهیه روغن مناسب نیست. برای این کار می‌توانید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده استفاده کنید. روغن حاصل از زیتون رسیده در مقایسه با روغنی که از زیتون نارس تهیه شده، فواید و مواد مغذی بیشتری دارد؛ اما طعم آن‌ها با هم تفاوت زیادی ندارد. رنگ روغن به دست آمده از زیتون نارس، سبز و رنگ روغن حاصل از زیتون رسیده، سبز طلایی است.

شستن زیتون‌ها، یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه روغن زیتون است. زیتون‌ها را در آبکش ریخته و با آب سرد بشویید. با انگشت به آرامی برگ‌ها، شاخه‌ها، سنگ‌ها و سایر آلودگی‌ها را از زیتون‌ها جدا کنید. این عناصر هم روی کیفیت روغن زیتون تاثیر دارند و هم وسایل مورد استفاده برای تهیه آن را خراب می‌کنند.

بعد از شست‌وشو، اجازه دهید که آب اضافی از آبکش تخلیه شود؛ سپس زیتون‌ها را خشک کنید. نیازی به خشک کردن کامل زیتون‌ها نیست؛ چون در نهایت آب و روغن از هم جدا می‌شوند؛ با این حال، سعی کنید تا حد امکان زیتون‌ها را خشک کنید، به خصوص اگر نمی‌خواهید بلافاصله برای روغن‌گیری از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از شست‌و شو، طی چند روز روغن‌گیری را انجام دهید. بهتر است در همان روزی که زیتون‌ها را می‌شویید، از آن‌ها برای تهیه روغن استفاده کنید. در صورت لزوم می‌توانید ۳-۲ روز صبر کنید؛ اما اگر مدت طولانی‌تری منتظر بمانید، طعم و کیفیت روغن زیتون کاهش پیدا می‌کند. اگر بین شست‌وشو و روغن‌گیری چند روز فاصله وجود دارد، زیتون‌ها را داخل یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای بدون درب ریخته و داخل یخچال بگذارید.

مرحله ۲ طرز تهیه روغن زیتون : هسته‌گیری و خرد کردن زیتون‌ها

هسته زیتون‌ها را خارج کرده و یک لایه از آن را داخل ظرف بزرگی بریزید. با استفاده از گوشتکوب، روی آن‌ها ضربه بزنید تا خرد و خمیری شکل شوند. بهتر است به جای استفاده از گوشتکوب چوبی از گوشتکوب فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید؛ چون گوشتکوب چوبی ممکن است مقداری از مایع حاصل از خرد شدن زیتون‌ها را جذب کند. زیتون‌ها باید کاملا له شده و روی سطح آن‌ها لایه براقی دیده شود. این درخشندگی از روغن ناشی می‌شود. خرد کردن زیتون باعث آزاد شدن روغن موجود در سلول‌های آن می‌شود.

زیتون‌ها را داخل یک ظرف مناسب بریزید. میزان زیتون باید به حدی باشد که بیش از یک سوم ظرف را پر نکند. به ازای هر ۱ لیوان زیتون حدود ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ الی ۴۵ میلی‌لیتر) آب داغ به آن اضافه کنید.

آب فرآیند پوره شدن زیتون‌ها را تسهیل می‌کند. نیاز نیست میزان آب به حدی باشد که روی زیتون‌ها را بپوشاند. آب باید داغ باشد، اما در حال جوشیدن نباشد. گرمای آب به خروج روغن از زیتون‌ها کمک می‌کند. بهتر است آب قبل از استفاده فیلتر یا تقطیر شود؛ چون ممکن است آب لوله‌کشی ناخالصی‌هایی را وارد روغن کند. آبی که به زیتون‌ها اضافه می‌کنید، بعدا از روغن جدا می‌شود.

به مدت ۵ دقیقه با استفاده از گوشتکوب برقی زیتون‌ها را کاملا له کنید. انجام این کار برای مدت زمان طولانی‌تر باعث خروج بیشتر روغن می‌شود؛ اما به علت افزایش اکسیداسیون ممکن است ماندگاری روغن را کاهش دهد.

مرحله ۳ طرز تهیه روغن زیتون : استخراج روغن

زیتون‌های خمیری شکل و پوره شده را با استفاده از قاشق برای چند دقیقه با قدرت و به صورت دورانی هم بزنید. روی ظرف را با یک حوله کاغذی پوشانده و ۵ تا ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. در پایان این مرحله می‌توانید به راحتی دانه‌های روغن را روی سطح زیتون‌ها مشاهده کنید.

یک پارچه توری را داخل یک صافی گذاشته و صافی را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید. حفره‌های توری باید کوچک باشند تا امکان عبور ذرات جامد زیتون از آن‌ها وجود نداشته باشد.

با استفاده از قاشق، زیتون‌ها را با تمام مایعات همراه آن‌ها روی پارچه توری بریزید. دو طرف پارچه را روی زیتون‌ها کشیده و گره بزنید. پارچه توری باید به طور کامل روی زیتون‌ها را بپوشاند. اگر اندازه پارچه کوچک است، باید زیتون‌ها را به چند قسمت تقسیم کنید.

یک جسم سنگین را روی زیتون‌ها قرار دهید. این جسم باید به قدری سنگین باشد که روی زیتون‌ها فشار وارد کند. می‌توانید به جای استفاده از وزنه، یک کاسه کوچکتر را با مواد سنگین مثل حبوبات پر کرده و روی زیتون‌ها قرار دهید.

۳۰ دقیقه صبر کنید تا آب و روغن از تفاله زیتون‌ها خارج شده و داخل کاسه زیر صافی بریزد. هر ۱۰-۵ دقیقه یکبار با دست روی زیتون‌ها فشار وارد کنید تا به خروج روغن کمک کرده باشید. بعد از خروج آب و روغن، تفاله زیتون که نسبتا خشک است، در داخل پارچه باقی می‌ماند.

مخلوط آب و روغن را به یک ظرف بلند شیشه‌ای منتقل کرده و چند ساعت صبر کنید. به دلیل تفاوت چگالی، روغن و آب از هم جدا شده و روغن روی سطح آب قرار می‌گیرد. با استفاده از قاشق یا سرنگ تمیز روغن جمع شده در سطح ظرف را بردارید.

مرحله ۴ طرز تهیه روغن زیتون : ذخیره‌سازی روغن

اکنون که با طرز تهیه روغن زیتون آشنا شدید، باید ظرف و محل مناسبی برای نگهداری آن انتخاب کنید. با استفاده از قیف، روغن را داخل یک بطری شیشه‌ای ریخته و درب آن را کاملا ببندید. بهتر است برای این کار از بطری‌های رنگی استفاده کنید؛ چون این نوع بطری‌ها از روغن در برابر نور محافظت می‌کنند. در صورت لزوم، می‌توانید از بطری پلاستیکی هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید قبل از ریختن روغن در داخل بطری، آن را با آب گرم و مواد شوینده شسته و خشک کنید.

روغن زیتون را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. ماندگاری روغن زیتون خانگی با روغن زیتون تجاری متفاوت است. برای اینکه روغن زیتون خانگی بهترین کیفیت را داشته باشد، باید آن را طی ۴-۲ ماه مصرف کنید.

نگه داری روغن زیتون خانگی

روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید.

یک قیف را در دهانه یک بطری شیشه‌ای تمیز قرار دهید، سپس روغن جمع آوری شده را از داخل قیف داخل همان بطری بریزید. بطری‌های شیشه‌ای برای این کار مناسب هستند. حتی بطری‌های رنگی بهتر هم هستند، زیرا رنگ باید به محافظت از روغن در برابر اثرات مضر نور کمک می‌کند. توجه داشته باشید که هر بطری که استفاده می‌کنید باید با آب داغ و مایع ظرفشویی کاملاً تمیز، خوب آبکشی و قبل از ریختن روغن داخل آن خشک شود.

در بطری را با چوب پنبه ببندید.

در طول این مرحله نیز با احتیاط هرگونه روغن را از دهانه و کناره‌های بطری پاک کنید. این کار را با یک حوله کاغذی خشک انجام دهید.

روغن را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

اکنون روغن زیتون تمام شده و آماده استفاده است. بطری را در کمد یا مکانی به همان اندازه خنک، تاریک و خشکنگهداری کنید. روغن زیتون خانگی ماندگاری مشابهی با روغن‌های تجاری ندارد، بنابراین باید در عرض ۲ تا ۴ ماه از آن استفاده کنید.

موارد تاثیر گذار بر روی کیفیت روغن زیتون خانگی

با دانستن موارد تاثیر گذار بر روی کیفیت روغن گیری زیتون در خانه شما می توانید محصول نهایی با کیفیت تری تولید کنید. به روغن زیتون های خالص و باکیفیت، روغن زیتون فرابکر گفته می شود. البته توجه داشته باشید که نوع زیتون روغن گیری در کیفیت روغن زیتون شما تاثیر گذار خواهد بود.در ادامه این موارد را خدمت شما توضیح می دهیم:

• نوع زیتون مورد نظر: بی‌شک نوع زیتونی که برای روغن گیری استفاده می کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت نهایی روغن شما خواهد گذاشت.

• بلوغ میوه زیتون: شما باید این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که زیتون انتخاب شده برای روغن گیری باید کاملاً بالغ یا به قول معروف رسیده باشد، در صورتی که زیتون مورد نظر شما در زمان مناسبی برداشت شده باشد کیفیت کلی، طعم و عطر روغن زیتون شما کاملا متفاوت خواهد بود.

• رسیدگی های انجام شده به درخت زیتون: به گفته افرادی که سابقه بیشتری در زمینه روغن گیری زیتون دارند، نگهداری و رسیدگی هایی که از درخت و میوه زیتون می شود علاوه بر آن روش های برداشت، حمل و نقل زیتون و در مرحله آخر روغن گیری؛ تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی کار شما خواهند داشت.

نکات مهم روغن گیری زیتون در خانه

نکات مهم روغن گیری زیتون در خانه که در ادامه این قسمت با شما در میان بگذاریم را با دقت مطالعه کنید تا پاسخ سوالی که برای شما باقی مانده است را پیدا کنید.

• نگهداری روغن زیتون خانگی: برای نگهداری روغن زیتون خانگی که آماده کرده‌اید این مورد را همیشه در نظر داشته باشید که در معرض نور و حرارت بودند باعث آسیب دیدن طعم و ماندگاری محصول به دست آمده شما می باشد، پس بهتر است که آنها را در شیشه های رنگی یا مات بریزید و در جاهای تاریک، خنک و خشک نگهداری کنید.

• مقدار روغن زیتون بر اساس هر کیلو زیتون: اینکه هر کیلوگرم زیتون چقدر روغن زیتون به شما تحویل می دهد بستگی به نوع زیتون مورد نظر شما دارد. نامرغوب ترین زیتون برای روغن گیری ۷ درصد روغن و بهترین زیتون برای روغن گیری ۲۲ درصد روغن زیتون به شما تحویل می دهد. به طور ساده میتوان گفت که اگر شما زیتون خوب و مرغوب در اختیار داشته باشید برای تهیه یک لیتر روغن باید ۵ کیلوگرم از آن زیتون را استفاده کنید.

مناسب‌ترین دستگاه روغن گیری زیتون برای طرز تهیه روغن زیتون

اهمیت استفاده و کاربرد از دستگاه روغن گیری زیتون با آگاهی از میزان کاربرد این دستگاه بیشتر خودش را بیشتر نشان می‌دهد. زیتون از میوه‌هایی محسوب می‌گردد که بسیار قدرتمند و خوشمزه است و می‌تواند برای بدن انسان بسیار مفید قرار بگیرد. بهترین دستگاه روغن‌کشی برای استفاده در خانه، دستگاه روغن ‌کشی مینی پرس و رومیزی است که کاربری ساده‌ای دارد و سبک و قابل حمل است. برای خرید دستگاه روغن‌ گیر خانگی باید ماشین ‌آلاتی را انتخاب کنید که پرس سرد می‌باشند؛ زیرا که امکان تصفیه روغن در خانه وجود ندارد.

کیفیت روغن زیتون کارخانه‌ای بهتر است یا خانگی ؟

همان‌طور که گفتیم روغن گیری زیتون به‌صورت خانگی یا صنعتی انجام می‌شود. کارخانه‌های روغن‌گیری زیتون در شهرهایی که میوه زیتون در آن کشت و برداشت می‌شود وجود داشته و در فصل برداشت زیتون رونق زیادی نیز دارند. امروزه به دلیل سرعت بالای روند زندگی اکثر باغداران زیتون برای روغن گیری، به کارخانه روغن گیری زیتون مراجعه می‌کنند. البته این موضوع سالیان سال است که انجام می‌شود و این به دلیل سختی بسیار زیاد روغن گیری سنتی در حجم بالای زیتون است.

بسیاری از مسافران شمال وقتی از رودبار عبور می‌کنند به دلیل به صرفه بودن یا عدم تشخیص روغن زیتون اصل فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند تا مقداری زیتون خام خریداری کرده و روغن گیری را در منزل انجام دهند. البته روغن گیری زیتون در خانه در مقدارهای کم امکان پذیر است و به راحتی می‌توان به روش‌هایی که در این مقاله گفتیم روغن زیتون خانگی داشته باشید. نباید انتظار مقدار زیادی روغن در این نوع روغن گیری داشته باشید اما کیفیت روغن گرفته شده در خانه با روغن زیتون کارخانه‌ای تفاوتی نداشته بلکه در مواردی بالاتر است.

در طرز تهیه روغن زیتون هر یک کیلو زیتون چقدر روغن می‌دهد ؟

برای فهمیدن اینکه هر کیلو زیتون چقدر روغن می‌دهد شما می‌توانید از تجربیات افرادی که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته‌اند استفاده کنید؛ اما در شرایط مشابه و ثابت می‌توان گفت که پاسخ این سؤال تا حد بسیار زیادی به نوع زیتون مورد نظر شما دارد. انواع زیتون می‌توانند بازده ۷ درصد روغن تا ۲۲ درصد روغن دهی داشته باشند. معمولاً نمونه‌های شنگه استخوانی بین ۷ تا ۱۲ درصد روغن دارند، اما زیتون‌های زرد گاهی می‌توانند تا ۲۲ درصد روغن دهند. البته بعضی از زیتون‌ها نیز در موارد استثنایی ۲۵ درصد روغن دارند که البته باز هم این مورد را باید در نظر داشته باشید که چنین شرایطی کم پیش می‌آید و می‌توان گفت که حالت ایده‌آل برای یک زیتون این است که ۲۲ درصد روغن بدهد.

روش تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل

اگر مطمئن نیستید که آیا مارک خاصی از روغن زیتون واقعا خالص است، چند راه برای تست آن وجود دارد. روش‌هایی برای آزمایش خلوص روغن زیتون وجود دارد که بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

تشخیص روغن زیتون اصل با گذاشتن در یخچال

  1. ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. حتما از یک شیشه بسیار تمیز استفاده می‌کنید، تا مشکلی در تست کردن روغن ایجاد نشود. سپس در شیشه را ببندید.
  2. شیشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. این به روغن زیتون زمان کافی برای جامد شدن می‌دهد.
  3. بررسی کنید که آیا روغن جامد است یا مایع. بعد از گذشت ۲۴ ساعت آن را از یخچال خارج کنید. اگر روغن به جامد تبدیل شود، روغن زیتون خالص است. اگر روغن به صورت مایع باقی مانده باشد، روغن زیتون خالص نیست. به همین راحتی.

تشخیص روغن زیتون خالص با کمک یک فتیله

یک فتیله را داخل روغن زیتون قرار دهید. اگر روغن زیتون واقعاً بکر باشد، باید بتواند فتیله را روشن نگه دارد. روغن زیتون خالص نیز باید بدون دود بسوزد.

  • فتیله را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید. این آزمایش زمانی بهتر و ایمن تر است که در یک ظرف انجام شود نه اینکه فتیله را در دست بگیرید. هرچه ظرف کم عمق تر باشد، بهتر می‌توانید فتیله را روشن کنید.
  • فتیله را روشن کنید. اگر فتیله روی آتش روشن باقی نماند، پس روغن زیتون تقلبی است. اگر فتیله روشن است، اما دود نیز تولید می‌کند، می‌توانید فرض کنید که روغن زیتون تقلبی است.