پای سیب زمینی و بادمجان یکی از غذاهای سالم است که برای گیاه خواران بسیار مناسب بوده و جزو غذاهای کم هزینه به حساب می آید.در این مطلب از پارس نیوز ما برای شما چند دستور متفاوت از این غذا را جمع آوری کرده ایم.

طرز تهیه پای سیب زمینی بدون گوشت، چندین نوع رسپی و فرمول دارد که در این و در ادامه سری غذا‌های ساده و ارزان که در لیست غذا بدون گوشت و مرغ قرار داشتند، با آن آشنا می‌شوید. برای پخت این پای سیب زمینی، نیاز به فر داریم.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه خوراک گوشت و بادمجان مجلسی و بسیار خوشمزه

روش اول برای درست کردن پای سیب زمینی و بادمجان

مواد لازم پای سیب زمینی و بادمجان با قارچ :

مواد لازم مقدار
سیب زمینی 1 کیلو
تخم مرغ 2 عدد
پودر سیر و زردچوبه به مقدار لازم
نمک و فلفل  به مقدار لازم

مواد لازم برای رویه : 

مواد لازم مقدار
قارچ 200 گرم
بادمجان متوسط 3 عدد
زرشک به میزان دلخواه
پیاز 1 عدد کوچک
پنیر پیتزا درصورت تمایل
روغن به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه پای پای سیب زمینی و بادمجان با قارچ :

برای تهیه این پای سیب زمینی و بادمجان ، ابتدا  باید یک عد پیاز کوچک را سرخ کنید زمانی که پیاز کمی نرم شد قارچ هایتان را  بشورید و به یک اندازه خرد کنید و در یک تابه آن را هم بزنید تا کاملا سرخ شود. 

سپس بادمجان هایتان را پوست بگیرید و مربع مربع خرد کنید سعی کنید مربع هایتان بزرگ نباشد. در ادامه بادمجان هایتان را نیز به قارچ ها اضافه کنید و تفت دهید تا هر دو کاملا سرخ شوند.

سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا ادویه ها به خورد مواد بروند. بعد از اینکه ادویه ها کاملا به خورد مواد رفت به مقدار دلخواهتان زرشک بشورید و به موادتان اضافه کنید و ترکیب کنید.

مواد میانی پای سیب زمینی و قارچ شما حاضر است، حال به سراغ سیب زمینی ها بروید.

به میزان گفته شده سیب زمینی بشورید و در یک قابلمه پر آب بپزید، پس از اینکه سیب زمینی های شما کاملا پخت آن ها را پوست بگیرید و با کمک یک پوره کن یا قاشق آن ها را  در یک ظرف له کنید.

حالا در این مرحله دو عدد تخم مرغ و ادویه های گفته شده در مواد لازم پای سیب زمینی با بادمجان را به آن اضافه کنید و مجدد له کنید تا کاملا مواد جذب یکدیگر شوند. 

حالا نوبت انتخاب قالب است؛ قالب شما می تواند هم تک نفره باشد و هم بزرگ. ظرفتان را با اسپری روغن چرب کنید سپس مقدار کمی از مایه سیب زمینی درون آن بریزید و با کمک یک قاشق آن را صاف کنید توجه داشته باشید که دیواره های ظرف فقط باید سیب زمینی باشد. 

بدین منظور می توانید ظرف را پر از سیب زمینی کنید و آن را با قاشق صاف کنید سپس وسط آن را مقداری خالی کنید و از مواد میانی تان بریزید سپس روی مواد به مقدار دلخواه پنیر پیتزا بریزید سپس روی مواد را کمی سیب زمینی بریزید و مواد را بپوشانید، می توانید دوباره کمی پنیر پیتزا روی سیب زمینی بریزید.

به همین ترتیب قالب هایتان را پرکنید و در آخر قالب ها را درون فر گرم شده در دمای 180 درجه بگذارید و اجازه دهید پای سیب زمینی ها، حدود 20 دقیقه داخل فر بماند. بعد از 20 دقیقه اجازه دهید کمی خنک شود سپس قالب ها را درون ظرفی که می خواهید سرو کنید برگردانید و با کمک کمی جعفری و گوجه تزئین کنید.

روش روم برای درست کردن پای سیب زمینی و بادمجان

مواد لازم برا تهیه پای سیب زمینی و بادمجان :

سیب زمینی پخته و رنده شده: ۵۰۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

قارچ: ۱۰۰ گرم

بادمجان: ۲ عدد

زرشک: ۱/۲ قاشق سوپ خوری

پیاز سرخ شده: ۱ قاشق سوپ خوری

زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

پودر سیر: ۱/۲ قاشق مربا خوری

طرز تهیه :

سیب زمینی، تخم مرغ، پودر سیر، نمک، فلفل و ۱/۲ قاشق مربا خوری زردچوبه را با هم مخلوط می کنیم.

بادمجان را به صورت مکعب های ریز خرد کرده، کمی به آن نمک زده و اجازه می دهیم حدود نیم ساعت بماند. سپس بادمجان ها را با دست فشار داده تا آب اضافه آن خارج شود. بعد آن را با مقداری روغن تفت می دهیم.

قارچ ها را پلانج می کنیم. به این صورت که مقداری آب را به همراه کمی نمک و آبلیمو می گذاریم تا بجوشد، سپس قارچ را به آن اضافه کرده و می گذاریم حدود ۳-۲ دقیقه بجوشد، بعد آن را در صافی ریخته و روی آن آب سرد گرفته و سپس می گذاریم آب اضافه آن خارج شود.

قارچ، بادمجان، پیاز داغ، زرشک، نمک و فلفل را با هم مخلوط می کنیم.

از مواد سیب زمینی داخل قالب تارت چرب شده قرار داده و از مواد میانی روی آن می ریزیم.

 می توان از مواد سیب زمینی درون قالب مافین ریخت، سپس از مواد میانی ریخته و دوباره روی آن را با مواد سیب زمینی پرکرد.

در مواد میانی پای سیب رمینی و بادمجان می توانیم از پنیر پیتزا استفاده کنیم در این صورت پیاز داغ حذف می شود.

قالب ها را در فری که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده باشد قرار می دهیم. برای قالب کوچک به مدت ۲۵ دقیقه و برای قالب بزرگ به مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار می دهیم.

روش سوم برای درست کردن پای سیب زمینی و بادمجان

مواد لازم :

سیب زمینی یک کیلو زرشک یک قاشق سوپخوری
تخم مرغ دو عدد پیازداغ به میزان لازم

پودر سیر ، زردچوبه ، نمک ، فلفل سیاه به مقدار لازم

پنیر پیتزا در صورت تمایل به میزان لازم
قارچ دویست گرم سس کچاب یا سس فرانسوی یا سس دلخواه جهت سرو به میزان لازم
بادمجان متوسط سه عدد  

طرز تهیه :

مرحله اول:

برای تهیه رویه مواد ؛ ابتدا قارچ را برش داده و با یک قاشق سوپخوری آبلیمو تفت میدیم .بادمجان را مکعب های یک سانتی برش داده و با کمی روغن تفت میدیم .

مرحله دوم:

ادویه و پیاز داغ را اضافه می کنیم. قارچ تفت داده شده و زرشک رو اضافه می کنیم . سیب زمینی را پخته و کاملا له می کنیم . تخم مرغ و ادویه را اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم .

مرحله سوم:

بعد با یک قاشق از مواد برداشته و در قالب مورد نظر ریخته و صاف می کنیم قالب استفاده شده کف جداشو هست و برای این نوع پای ها بسیار مناسب است . پس حتما سعی کنید قالب را چرب کنید و از قالب های کف جداشو استفاده کنید .

مرحله چهارم:

درصورتیکه این قالب را دارید مقدار مواد رو نصف کنید چون تعداد زیادی پای سیب زمینی به شما خواهد داد . از مواد قارچ و بادمجان روی سیب زمینی میریزیم .

* نکته : درصورت تمایل می توانید کمی هم پنیر پیتزا بر روی مواد بریزید .

* سپس قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه به مدت تقریبی بیست دقیقه قرار میدیم .

* ولی ممکنه بعضی از دوستان این قالب را نداشته باشند . پس برای این مورد می توانید این مواد را دقیقا به کیک سیب زمینی تبدیل کرده و از قالب کمربندی استفاده نمایید.

* برای این منظور نصف مواد سیب زمینی را در قالب بریزید و با پشت قاشق صاف کنید .

* نکته : حتما قالب را خوب چرب کنید .

* بعد مواد قارچ و بادمجان را بریزید و با پشت قاشق صاف کنید .

* بعد بقیه مواد سیب زمینی را روش بریزید و با پشت قاشق خوب صاف کنید .

* سپس قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت تقریبی چهل و پنج دقیقه قرار میدیم .

* بعد از پخت ، قالب را بر میگردونیم و با پوره سیب زمینی و ماسوره ، شکوفه میزنیم .

* نکته : اگه نگران برگشت مواد از قالب هستید ، می تونید از کف قالب کمربندی برای سرو استفاده کنید .

* درصورتیکه فر ندارید و می خواهید این غذای خوشمزه را درست کنید ، مواد سیب زمینی را نصف کرده و در ماهیتابه ای که کمی روغن ریخته اید ، بریزید . روی آن ، مواد قارچ و بادمجان و بعد دوباره مواد سیب زمینی بریزید . بهتره در ماهیتابه دو طرفه درست کنید که بتونید براحتی برگردونید . حتی میشود برش های کوچک بزنید و بعد برگردونید . با سس دلخواه سرو و میل کنید.

پیشنهاد می گردد از کمی گوشت چرخ کرده هم که با ادویه ، رب گوجه و فلفل دلمه ای ، تفت داده می شود به همراه قارچ تفت داده شده ، استفاده کنید .