فرش یکی از وسایل مهم هر خانه می باشد که با کثیف شدن آن باعث به هم ریختن جلوه خانه می شود. در ادامه قصد صحبت درباره تمیز کردن لکه های فرش را خواهیم داشت.

تمیز کردن لکه های فرش

چه زمانی به لکه گیری فرش در منزل نیاز داریم؟

فرش‌ها در کنار زیبایی و سرزندگی که به خانه می‌بخشند، می‌توانند با کوچک‌ترین چیزی کثیف شده و روی آن‌ها لکه ایجاد شود. نکته‌ای که در زمان لکه بری فرش در منزل باید به یاد داشته باشید این است که بلافاصله بعد از لک شدن فرش، باید آن را پاک کنید و اجازه ندهید، لکه‌ها به تاروپود فرش نفوذ کند؛ در غیر اینصورت از بین بردن لکه فرش سخت و یا حتی غیرممکن می‌شود.

خوشبختانه امروزه انواع مواد خانگی و شوینده های تخصصی برای تمیز کردن لکه فرش در خانه وجود دارد. اگر به هر دلیلی، این مواد نیز نتوانستند به طور کامل لکه فرش را از بین ببرند، شما ناچارید که شستشوی فرش را به یک قالیشویی بسپارید.

بهترین لکه بر فرش در خانه

لک فرش با چی پاک میشه ؟ هیچ نگرانی بابت پاک کردن لکه فرش نداشته باشید! شما می‌توانید بهترین لکه بر فرش را در خانه به آسانی بسازید. برای این کار کافیست تنها سری به آشپزخانه خود بزنید و با استفاده از برخی مواد خانگی، لکه فرش را نابود کنید. همواره هنگام ساختن محلول‌های خانگی با استفاده از مواد غذایی یا شیمیایی که در منزل دارید به میزان موادی که استفاده می‌کنید، بسیار دقت داشته باشید. استفاده بیش از حد از برخی مواد اسیدی به فرش شما آسیب وارد کرده و از ارزش آن می‌‌کاهد. همچنین دمای آب نیز در از بین بردن لکه یا تشدید آن نقش دارد.

جنس فرش شما در استفاده از انواع محلول‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. نحوه بردن لکه از فرش دستباف با فرش ماشینی یکسان نیست. همچنین از دیگر مواردی که باید مدنظر قرار دهید، رنگ فرش است. فرش‌های سفید و کرم بیش از دیگر رنگ‎‌ها در معرض کثیفی هستند و شما هنگام انتخاب لکه‌بر خانگی باید در نظر داشته باشید که به پخش شدن لکه روی فرش کمک نکنید. در ادامه به برخی از مواد ارزان‌ قیمت و در دسترسی که برای بردن لکه به کار شما می‌آیند، اشاره می‌کنیم.

بهترین لکه بر قوی فرش و مبل

همانطور که گفته شد شما می‌توانید از انواع مواد خانگی و مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه های فرش ، موکت، گلیم، مبل و… استفاده کنید. انتخاب بهترین لکه بر فرش و مبل عموما براساس عوامل زیر انتخاب می‌شود:

  • نوع پارچه
  • الیاف
  • نوع باف فرش
  • نوع لکه ها
  • و…

به یاد داشته باشید که تعدادی از مواد تمیز کننده به فرش‌ها و مبل‌ها آسیب وارد می‌کنند. خوشبختانه امروزه انواع شامپو فرش‌ها و مواد شوینده نانو با فرمولاسیون اختصاصی تولید شده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای فرش‌ها، مبل‌ها، موکت‌ها و گلیم‌های خاص استفاده شوند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله نکاتی مهم برای خرید موکت را مشاهده نمایید.

علاوه بر شوینده‌های شیمیایی، محلول‌های خانگی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند لکه‌ها را به بهترین شکل از بین ببرید؛ برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • هیدروژن پراکسید
  • محلول سرکه سفید و آب
  • محلول آب جوش و جوش شیرین
  • محلول آب و نمک
  • محلول آب
  • هیدروژن پراکسید
  • سدیم کربنات
  • محلول آب و آمونیاک

تمیز کردن لکه های فرش

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک لکه بر فرش خانگی است که برای تمیز کردن لکه چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار کافیست، یک قاشق غذاخوری از پراکسید هیدروژن را در یک لیتر آب گرم مخلوط و با استفاده از ترکیب حاصل، لکه‌های چربی را تمیز کنید.

«نکته قابل اهمیت این است که در پاک کردن لکه با این روش باید سرعت عمل داشته باشید و فورا محل لکه را تمیز کنید تا مواد شیمیایی به فرش آسیب نزند. همچنین بهتر است که هنگام انجام این کار از ماسک استفاده کنید تا مواد شیمیایی را استنشاق نکنید.»

آب لیمو و پراکسید هیدروژن از دیگر انواع پاک‌کننده خانگی هستند که مورد استقبال خانم‌های خانه‌دار قرار می‌گیرند. این محلول موثر، نقش یک سفیدکننده قوی را دارد و معمولا در صورت بروز لکه فرش سفید و روشن به کار خواهد آمد. این محلول همچنین ذرات چسبیده به فرش را از بین خواهد برد؛ برای همین اگر به دنبال بهترین پاک کننده فرش هستید، بررسی کنید که آیا پراکسید هیدروژن در منزل دارید یا خیر.

از بین بردن لکه چربی با سرکه

سرکه برای از بین بردن لکه های فرش کمک به‌سزایی خواهد بود. برای این کار، اسفنج یا پارچه را به سرکه آغشته کرده و سپس آن را روی لکه بکشید تا تمیز شود. ممکن است نیاز باشد، پس از استفاده از سرکه با کف صابون نیز محل لکه را تمیز کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله فواید سرکه برای مراقبت از مو را مشاهده نمایید.

«به یاد داشته باشید که خاصیت اسیدی سرکه باعث از بین رفتن بوی نامطبوع و همچنین لکه‌های سمج می‌شود.»

ترکیب مفید دیگر، آمونیاک و سرکه است اما توصیه می‌شود برای پاک کردن لک فرش دستباف از آن استفاده نکنید؛ چرا که موجب تغییر رنگ فرش خواهد شد. سرکه سفید هنگامی که با روغن و نمک ترکیب شود برای از بین بردن لکه شاتوت روی فرش می‌تواند بسیار مفید باشد. از دیگر پاک‌کننده‌های خانگی پودر بوراکس و سرکه است که در حفاظت از محیط زیست نیز نقش خواهد داشت. این محلول به کشتن کک و سوک نیز کمک می‌کند.

از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین

ترکیب یک فنجان جوش شیرین با یک فنجان پودر بوراکس و چند قطره روغن، یک لکه بر قوی فرش برای شما خواهد ساخت. بوراکس تمیزکننده‌ای است که به دلیل خواصی که دارد، مورد استقبال دوستداران محیط زیست قرار گرفته است و لکه‎‌ها را به خوبی از فرش می‌زداید. در عین حال جوش شیرین هم که قابلیت زیادی در جذب بو دارد، طراوت را به فرش‌های شما باز می‌گرداند.

پیش‌تر از خواص سرکه برای لکه‌بری گفته بودیم؛ ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید نیز با ایجاد دی اکسید کربن به همراه کمی مایع ظرفشویی معجزه خواهد کرد. شما با استفاده از این محلول یا ترکیب جوش شیرین و آب گرم می‌توانید یک لکه‌بر خانگی درست کنید. برای این کار تنها کافیست،‌ محلول را در ظرف خالی ریخته و از آن به عنوان اسپری لکه گیری فرش استفاده کنید.

یک ترکیب دیگر جوش شیرین و برگ بو است؛ جوش شیرین به همراه نشاسته ذرت و پودر تالک نیز لکه فرش را به خوبی نابود می‌کند و از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین یکی از بهترین لکه برهاست.

تمیز کردن لکه های فرش

چگونه انواع لکه های فرش را تمیز کنید

آیا می دانید چگونه با لکه های سخت روی فرش تان مقابله کنید؟ برخی از روش ها واقعا می توانند اوضاع را بدتر کنند! این تنها چیزی است که برای تمیز کردن فرش و نحوه پاک کردن انواع مختلف لکه ها نیاز دارید. 

 
در واقع هیچ قانون طلایی برای تمیز کردن فرش ها وجود ندارد . لکه ها و نقاط مختلف به روش ها و تکنیک های مختلفی واکنش نشان می دهند، بنابراین یکی از مهم ترین جنبه های تمیز کردن فرش، تعیین نوع لکه است که با آن سر و کار دارید و راه حل های مناسب برای این مشکل خاص را بدانید.

همچنین به خاطر داشته باشید که فرش های مختلف ممکن است به طور متفاوت با محصولات مختلف واکنش نشان دهند. 

لکه های طبیعی فرش

لکه های طبیعی - مانند گیلاس و توت ها، شیر، یا غذای طبیعی - همه بر پایه آب هستند و برخی از آسان ترین لکه ها برای پاک کردن هستند. به خاطر داشته باشید که با آب و مقدار کمی مواد شوینده مایع (یا سرکه سفید)استفاده کنید (اگر می خواهید طبیعی باشد با آب گرم مخلوط کنید.) 

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش

برای پاک کردن لکه های فرش که ناشی از چسب قطره‌ای و چسب‌های قوی مانند چسب دوقلوست می‌توان ابتدا چند قطره استون بر روی لکه ریخته و سپس به آرامی آن را تمیز کرد. همچنین برای پاک کردن لکه چسب مایع می‌توان یک پارچه نخی را بر روی آن قرار داد و با استفاده از اتو آن را گرم کرد تا چسب به پارچه چسبیده و از فرش کنده شود. در زمان استفاده از استون برای تمیز کردن لکه‌های چسب قطره‌ای ابتدا باید این ماده را در بخشی از فرش که در دید نیست امتحان کنید؛ چرا که ممکن است استون باعث تغییر رنگ بافت و الیاف فرش‌ها شود.

همچنین باید دقت داشته باشید که برای تمیز کردن لکه‌های چسب قطره‌ای باید از قطره چکان برای ریختن استون استفاده کنید؛ چراکه حجم بالای استون ممکن است باعث آسیب دیدن فرش شود. در نهایت برای تمیز کردن کامل آثار لکه می‌توان از محلول سرکه سفید و آب نیز استفاده کرد.

لکه های آبی دیگر فرش

هر چیزی که آب داشته باشد به عنوان جز اصلی می تواند دقیقا به همان شکل مورد استفاده قرار گیرد. این شامل نوشیدنی ها، جوهر خودکار، و حتی ژله می شود.

تمیز کردن لکه های فرش

لکه جوهر معمولی روی فرش

بهترین حلال برای پاک کردن لکه جوهر ماست است به این روش که روی لکه ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش کنید. بعد از این که ماست کاملا با جوهر مخلوط شد، با یک قاشق آن را از روی فرش جمع کنید. این روش را چند بار تکرار کنید تا جوهر به طور کامل جذب ماست شود. 

لکه های سنگین فرش

برخی از لکه ها بیش از پیش اسباب دردسر هستند و اگر به سادگی با آب و مواد شوینده شسته شود لکه بر جای می گذارد . اینها معمولا آیتم های بسیار تیره مثل قهوه و خون هستند. در این مواقع می توانید از ترکیب آب و نوشابه استفاده کنید.

پاک کردن لکه چای روی فرش

اولین قدم برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش، آگاهی از نوع لکه است تا ماده پاک‌کننده متناسب با آن انتخاب شود. یکی از انواع لکه فرش، اثر نسکافه، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار است که به روش‌های مختلفی پاک می‌شوند. برای پاک کردن لکه چای از فرش، بهتر است به محض ریختن چای یا قهوه روی فرش در ابتدا با کمک یک قاشق آن را از سطح فرش جمع کنید. سپس برای پاک کردن اثر لکه می‌توانید از موادی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود مانند سرکه، نمک یا ماست استفاده کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله مضرات مصرف زیاد چای را مشاهده نمایید.

به یاد داشته باشید که در برخی از موارد، استفاده از مواد طبیعی برای پاک کردن لک چای روی فرش نتیجه مطلوبی نداشته باشد و همچنان رد لکه روی فرش باقی بماند. بنابراین کمی شامپوی فرش را در مقداری آب مخلوط کرده و کف حاصل را به کمک یک اسفنج یا پارچه روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود.

لکه های پروتئین فرش

پاک کننده های پروتئین یا آنزیم برای تمیز کردن لکه های سرسخت پروتیینی مثل تخم مرغ ، خون، مدفوع یا استفراغ، کارآمد هستند. این محصولات آنزیمی تا زمانی که روش تولید کننده را دنبال می کنید خوب کار می کنند. به عنوان محلول پاک کننده لکه خون و تخم مرغ می توانید از محلول آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید استفاده کنید.

لکه دوده:نمک بهترین ماده برای پاک و جمع کردن لکه دوده از روی فرش است و برای این کار تنها کافیست روی محل مورد نظر نمک بپاشید. بعد از یک ساعت و نیم با جاروبرقی نمک ها را جمع کنید. 

موم و لکه های آدامس فرش

ترفند استفاده از لکه های آدامس و موم، نقطه مقابل روش پاک کردن لکه های روغنی است. در این مواقع تکه یخی را در پارچه نازکی بپوشانید و آن را روی لکه نگه دارید تا خشک شود. سپس از یک شی مانند قاشق و یا یک چاقوی تیز استفاده کنید تا به آرامی موم یا آدامس را از پارچه جدا کنید.

تمیز کردن لکه های فرش

 لکه گیری فرش از تنباکو

می توان گفت بهترین و موثرترین پاک کننده برای از بین بردن لکه های تنباکو و سیگار، گلیسیرین است. برای استفاده از این ماده برای از بین بردن لکه روی فرش باید محلولی شامل گلیسیرین، مایع ظرفشویی و آب ایجاد کرده و سپس آن‌ها را به خوبی ترکیب کنید. در نهایت نیز مقداری سرکه سفید را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز یک دستمال را به محلول آغشته کرده و لکه تنباکو را با آن تمیز کنید. جوش شیرین نیز به عنوان قویترین لکه بر فرش شناخته می‌شود که می‌توان انواع لکه‌ها را از روی فرش پاک کند. 

در هنگام استفاده از محلول گلیسیرین برای از بین بردن لکه فرش لازم است که به نکات مختلفی توجه داشته باشید:

  • فرش باید در محیطی که تهویه مناسبی دارد خشک شود.
  • در صورت داشتن حساسیت، باید از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • تمیز کردن و شستشوی فرش باید به آرامی انجام شود تا آسیبی به الیاف‌های آن وارد نشود.
  • برای تمیز شدن کامل فرش می‌توانید از آب و سرکه، آب و آمونیاک و همچنین آب و مایع مخصوص لباسشویی استفاده کرده و یا در بهترین حالت از خدمات قالیشویی بهره ببرید.

تمیز کردن لکه قهوه روی فرش

زمانی که لکه قهوه تازه و رطوبت‌دار است، بهترین زمان برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش است. به کمک دستمال خشک، لکه قهوه را فشار دهید. سپس به کمک یک دستمال مرطوب و آب، لکه قهوه را پاک کنید.

روش دوم برای پاک کردن قهوه از روی فرش استفاده از یک فنجان آب و 3 قطره مایع ظرف‌شویی است. محلول را بر روی لکه قهوه فرش بمالید و به کمک اسفنج لکه را پاک کنید.

دیگر روش پاک کردن لکه قهوه از روش فرش لکه گیری فرش با ماست است. مقداری ماست را روی لکه قهوه به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار بدید. سپس ماست را با قاشق از فرش جمع کنید. و در آخر با دستمال مرطوب جای لکه قهوه را پاک کنید و یا محل را شست و شو دهید.

لکه های طبیعی یا آلی فرش

از بین بردن برخی از لکه های محلول در آب مثل قهوه و چای دشوارتر هستند زیرا گرمای مایع به بافت فرش ارتباط دارد. این مواد اغلب بعد از تمیز کردن، لکه بر جای می گذارند. هنگامی که محصولات قابل حل در آب حل شوند، این لکه های طبیعی و آلی با یک عامل اکسید کننده از بین می روند.

به عنوان مثال آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج می تواند این نوع لکه ها را از روی فرش خانه ی شما پاک کند اما اگر لکه ها مجدد باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و کمی آب لکه زدایی را ادامه دهید تا کامل پاک شود و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید. 

سایر لکه های آلی که با عوامل اکسید کننده واکنش نشان می دهند عبارتند از غذاها و نوشیدنی ها، نظیر آب انگور، کچاپ، خردل و بیشتر ادویه جات.

تمیز کردن لکه های خون از روی فرش

در صورتی که لکه خون روی فرش خود مشاهده کردید کافیست مقداری پودر بچه را با آب مخلوط کنید تا به صورت خمیری تبدیل شود سپس خمیر را روی لکه قرار دهید و با یک پارچه روی آن بکشید تا لکه کامل از بین برود.

تمیز کردن لکه های فرش

تمیز کردن لکه های واکس از روی فرش

برای از بین بردن لکه واکس ابتدا واکس را با چاقو از روی فرش تراشید و با یک اسفنج و مایع تمیز کننده روی آن بکشد سپس دو فنجان آب گرم را با یک قاشق آمونیاک و یک قاشق مایع ظزف شویی مخلوط کنید سپس این محلول را مستقیم روی لکه بریزید تا لکه واکس کاملا از بین برود.

لکه های مصنوعی یا پلاستیک فرش

لکه های ایجاد شده توسط انسان، به ویژه آن هایی که از رنگ های قرمز ایجاد شده اند، به عامل کاهش نیاز دارند. انواع لکه ها، همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، بر روی نایلون بیشتر از بافت های دیگر تاثیر می گذارند. 

این عامل را با حوله مرطوب و یا اتو گرم و یا دیگر منابع حرارتی پاک کنید. این فرآیند نیازمند توجه دقیق است تا به رنگ فرش یا بافت آن آسیب نزند. از حوله مرطوب، یک بار مصرف و سفید رنگ بین اتو و فرش استفاده کنید تا فرش را از تاثیر منفی بر بافت حفظ کند.

تمیز کردن لکه های نوشابه از فرش

در صورتی که لکه نوشابه روی فرش تازه است، همان ابتدا رطوبت لکه نوشابه را با حوله‌ای تمیز و خشک بدون فشار یا مالش جذب کنید. سپس آن ناحیه را با آب سرد اسپری کنید. لکه نوشابه چسبندگی زیادی دارد و آب سرد این چسبندگی را از بین می‌برد. بعد از خیس شدن فرش، دوباره از پارچه حوله‌ای استفاده کنید. این مراحل را تا زمان پاک شدن کامل نوشابه از فرشتان ادامه دهید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله چرا نباید نوشابه بخوریم؟ را مشاهده نمایید.

برای پاک کردن لکه قدیمی نوشابه از روی فرش باید از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید. 1 قاشق مایع ظرفشویی و 1 لیوان آب گرم را در یک قوطی بریزید و آن را روی لکه اسپری کنید. در مرحله بعد، یک دستمال روی فرش بگذارید تا رطوبت اضافی را جذب کند. در صورتی که در پاک کردن نوشابه از فرش با مایع ظرف‌شویی موفق نبودید، شامپو فرش استفاده کنید.

نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن لکه فرش 

تمیز کردن لبه های فرش

گرد وخاک لبه‌های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

مایع تمیز کننده فرش

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیایی کمی دارند شوینده‌های خوبی برای فرش هستند ، اگر شامپو فرش در دسترس ندارید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب بزنید تا کف کند سپس کف را با یک تکه تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.

شفاف کردن رنگ فرش

ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

جلوگیری از جمع شدن فرش

فرش‌های ابریشم یا ماشینی زود جمع می‌شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.

ضد عفونی و جلا دادن فرش

بعضی از میهمانان عادت دارند با کفش روی فرش‌های تمیز منزل شما بیایند ؛ بهتر است بعد از جارو زدن فرش دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید ، مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به رنگ فرش آسیب می‌رساند.

تمیز کردن لکه های فرش

نکاتی برای آنکه چگونه بهتر لکه ها را از فرش و قالیچه پاک کنید 

-اگر از نکات بالا پیروی کنید، فرش و قالیچه را سریع و ساده تمیز می کنید اما برخی روش ها وجود دارند که می توانید آن را حتی آسان تر انجام دهید. در اینجا برخی اشارات مفید برای رفع لکه فرش و قالیچه آورده شده است: 

-همیشه بعد از ایجاد لکه، آن را سریع تمیز کنید. اگر لکه ها اجازه خشک شدن روی پارچه را داشته باشند، پاک کردن آن ها بسیار دشوار است. لکه های تازه معمولا مرطوب هستند و با تلاش کمتری پاک می شوند. 

-هرگز لکه را پاک نکنید چون به سادگی به بخش بزرگ تر فرش سرایت می کند و به جای آن لکه را محو کنید و به پارچه دیگر منتقل کنید.

-از دستمال میکروفایر، یک حوله و یا نوع دیگری از پارچه ای که در تماس با آب حل نمی شود، استفاده کنید. دستمال کاغذی ممکن است ایده خوبی به نظر برسد اما وقتی شروع به پاره شدن کرد، تکه های کوچکی ازآن در بافت فرش می روند. 

-به طور مرتب جارو بکنید تا مطمئن شوید که فرش ها و قالیچه تا جایی که ممکن است، گرد و غبار ندارند هر چه گرد و خاک بیشتر روی فرش باقی بماند، لکه بیشتر باید به آن بچسبد. 

-همیشه هر محصول جدید یا مواد شوینده را بر روی یک ناحیه کوچک و نامحسوس از فرش امتحان کنید.