شستن پرده یکی از نکات مهم خانه تکانی عید می باشد. در ادامه قصد صحبت درباره ترفندهایی برای شستن پرده مخمل را خواهیم داشت.

شستن پرده مخمل

دلیل محبوبیت پرده مخمل

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، پرده‌های مخمل از محبوبیت بالایی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان پیشینه این پارچه دانست؛ در گذشته، مخمل، پارچه‌ای اشرافی شمرده شده و در کاخ‌ها، عمارت‌ها و سالن‌های مجلل برای پرده و مبلمان از آن استفاده می‌شد. به همین دلیل این باور در نظر مردم شکل گرفته و ترجیح می‌دهند از این جنس برای قسمت‌های مختلف محل موردنظرشان استفاده کنند.

همچنین مخمل را می‌توان با دیگر جنس پرده‌ها و رنگ‌های گوناگون نیز ست کرد. از طرفی دیگر اگر می‌خواهید میزان نور ورودی به منزلتان را کاهش داده و به خصوص در صبح‌ها نور کمتری را وارد اتاق کنید، بهترین انتخاب می‌تواند پرده مخمل باشد؛ این پرده با بافت ضخیم و متراکمی که دارد از نفوذ نور به داخل اتاق جلوگیری می‌کند.

شستن پرده مخمل

چند ترفند ساده برای شستن پرده مخمل!

همانطور که می دانید؛ پرزهای پرده مخمل سایه های زیبایی روی این پرده ایجاد کرده است. از این رو برای حفظ پرزهای زیبای آن باید به چگونگی شستشوی آن دقت کنیم. بنابراین در ادامه مقاله نکاتی را در رابطه با شستشوی پرده مخمل بیان می کنیم. بدین ترتیب برای نگهداری بهتر از پرده مخمل اطلاعات این مقاله را به خاطر بسپارید.

نکات مهم برای شستن پرده مخمل

شستشوی هر نوع پارچه ای نکات خاص خود را دارد که این موارد متناسب با جنس، رنگ و ضخامت پارچه است. در این رابطه باید بدانید که پارچه مخمل نیز از این قاعده مستثنا نیست.

غبار زدایی از سطح پرده مخمل

بعد از آن که پرده را از میله جدا کرده و گیره های آن را باز کردید؛ بهتر است آن را به محیط بزرگی انتقال دهید. سپس در محیط باز پرده را چند تکان محکم داده یا آنکه با وسیله ای به آرامی روی پرده را کوبید. نتیجه ای که مشاهده خواهید کرد؛ خروج گرد و غبارهایی است که در سطح پرده مخمل وجود دارد. این غبار زدایی باعث می شود که شستن پرده مخمل بسیار آسان شود.

نکاتی در رابطه با شستشوی پرده مخمل با روش دستی

مسئله ای که در شستن دستی پارچه مخمل وجود دارد؛ حفظ بیشتر بافت پرده است. برای چنین شستشویی به تشت بزرگی نیاز دارید. بعد از تهیه تشت بزرگ درون آن را از آب سرد پر کنید و سپس محلول انتخابی خود را درون تشت بریزید.

سپس محلول را به طور کامل در آب حل کنید. این موضوع نکته مهمی است. چرا که اگر محلول در آب حل نشود؛ به صورت شوره های سفید روی سطح پرده دیده می شود. بنابراین پرده را درون محلول و آب سرد قرار دهید. حدود ۱ الی ۲ ساعت به پرده مخمل زمان دهید که خیس بخورد.

بعد از آن با دست خود فشارهایی به قسمت های مختلف پرده وارد کنید. توجه داشته باشید که برای شستشوی پارچه مخمل نیازی به چنگ زدن نیست و تنها فشار به آن کثیفی های پرده را از بین می برد. درنتیجه با چنگ زدن به بافت پارچه آسیب نرسانید.

در این شستشو بهتر است که دو الی ۳ بار آب تشت را تعویض کنید و تنها در مرحله اول درون آب محلول تمیز کننده بریزید. بعد از اتمام شستشو تمام کف های دورن پرده را با فشار، چلاندن و تعویض آب تشت از آن خارج کرده و در نهایت تا جایی که امکان دارد؛ آب پرده را با دست از آن خارج کنید.

شستن پرده مخمل

روش شست و شوی پرده های مخمل با استفاده از ماشین لباسشویی در منزل

در این روش، مانند شستشو با دست ابتدا باید گرد و خاک پرده را با کمک جارو برقی با دور کند آن بگیرید و برای اینکه تمامی گرد و خاک موجود در پرده گرفته شود، لازم است تا بعد از قرار دادن پرده در ماشین لباسشویی( که نباید حجم و متراژ آن زیاد هم باشد چون پرده ها خوب تمیز نخواهند شد) ابتدا لباسشویی را بر روی دور ملایم و کند آن قرار دهید و با آب سرد و پایین ترین دما، پرده را بشویید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله نکات مهم نگهداری جاروبرقی را مشاهده نمایید.

سپس از یک شوینده ی ملایم و معمولی کمک بگیرید و لباسشویی را روی دمای کم و ولرم آب قرار دهید و بگذارید تا پرده ها یک دور کامل شسته شود و در آخر شستشو از نرم کننده لباس استفاده کنید تا پرده ها زبر و خشن نباشند و پرزهای پرده به نرمی و لطافت اولیه خود در آیند.

نکاتی در رابطه با شستن پرده های مخمل با لباسشویی

شستشوی پرده مخمل با ماشین لباسشویی کمی سخت خواهدبود. بنابراین در این قسمت نکات مهم در رابطه با این موضوع را ذکر می کنیم:

  1. اولین نکته در رابطه با شستن پرده مخمل با لباسشویی توجه به حجم ماشین لباسشویی و ابعاد و وزن پرده مخمل است. احتمال دارد که ماشین لباسشویی شما تحمل وزن سنگین را نداشته باشد. از این رو به برچسب موجود مربوط به تحمل بار ماشین لباسشویی دقت کنید. به خصوص اگر پرده مخمل شما سنگین است و در هنگام خیسی سنگین تر می شود؛ این موضوع اهمیت بیشتری خواهدداشت.
  2. نکته دوم آن است که دور ماشین لباسشویی را روی دور کم تنظیم کنید. این موضوع برای حفظ بافت پرده اهمیت دارد.
  3. نکته سوم در شستن پرده مخمل با لباسشویی استفاده از محلول مناسب است. توجه داشته باشید که از محلول هایی با غلظت متوسط استفاده کنید. چرا که محلول های غلظت بالا به بافت و رنگ پارچه آسیب می رسانند.
  4. نکته چهارم مهم ترین مسئله در رابطه با شستشوی پرده مخمل است. در این رابطه باید بدانید که اجازه ندهید که لباسشویی پرده را خشک کند. بنابراین بعد از اتمام شستشو خود با دست آب پرده را از آن خارج کنید.

شستن پرده مخمل

لگه گیری پرده مخمل

همانطور که می دانید؛ برای لکه گیری هر نوع پارچه ای تنها کافی است که همان قسمت را تمیز کنیم. از این رو محلول انتخابی مانند سرکه، جوش شیرین، یا محلول های شیمیایی مورد نظر را با پارچه مناسب این کار روی لکه بکشید. به این شکل لگه گیری پرده مخمل به راحتی انجام می شود.

اتوکشی پرده مخمل

پرده مخمل را اتو نکشید. این پرده به دلیل جنس چروک ناپذیر و وزن سنگین خود نیازی به اتوکشی ندارد. بنابراین بهتر است که این جنس پرده را بعد از شستن مجدد به صورت خیس نصب کنید. این کار باعث می شود که اگر چروکی روی پرده وجودداشته باشد؛ به دلیل فشار سنگین باز شود.

بهترین روش برای شستن پرده مخمل

با وجود تمام نکاتی که برای شسشوی پارچه مخمل گفته شد؛ باید بدانید که هیچ یک از آن ها بهترین راه شستن پرده های مخمل نیستند. زیرا بهترین راه شستن پرده مخمل استفاده از خدمات خشکشویی است. چرا که این پرده ها به اندازه کافی بزرگ هستند و ضخامت زیادی دارند.

از این رو خارج کردن کف و آب از آن ها کار آسانی نیست. همچنین حالت مخملی روی این پرده ها آسیب پذیر است. به گونه ای که اگر تحت فشار زیاد یا طولانی قرار بگیرد؛ به اصطلاح ساییده شده یا از بین می رود. بنابراین بهتر است که پرده های مخمل خود را به خشکشویی های معتبری همچون واش لین بسپارید که به بهترین شکل شستشو شود.

شستن پرده مخمل

سخن پایانی

با آنکه شستن پرده مخمل در خانه امکان پذیر است؛ اما کار آسانی نسیت. بدین ترتیب از آنجایی که بسیاری از افراد قصد شستشوی آن در خانه را دارند؛ در این مقاله نکات مهمی را در این رابطه ذکر کردیم. به طوری که گفته شد که بعد از شستشو اطمینان حاصل کنید که تمام کف و آب های اضافی پرده از آن خارج شده است.

همچنین نباید فراموش نکنید که این پرده نیازی به اتوکشی ندارد و تنها کافی است که با رطوبت بعد از شستشو به محل مورد نظر نصب شود. همانطور که متوجه شدید؛ شستن پرده مخمل با دست بهتر از شستن آن لباسشویی است؛ اما بهترین روش نیست.