تمیز کردن کابینت آشپزخانه یکی از مشکلاتی است که افراد معمولا با نزدیک شدن به عید نوروز به فکر آن فرو می روند. در ادامه قصد معرفی ترفندهایی برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه را به شما خواهیم داشت.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

اهمیت تمیز کردن کابینت آشپزخانه

درست است که خانه را به عنوان محل استراحت می‌شناسیم اما نمی‌توانیم اتاق کاری را که در هر خانه‌ای وجود دارد، نادیده بگیریم. وجود این اتاق کار دائمی حتی در کوچک‌ترین خانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. این اتاق کار یعنی آشپزخانه، محیطی است که به عنوان پراستفاده‌ترین بخش هرخانه، بسیار در معرض آلودگی است. این درحالی است که حساسیت بهداشتی این بخش به عنوان محل نگهداری مواد غذایی و تهیه غذا به مراتب بالاتر از سایر نقاط است. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله کابینت آشپزخانه کلاسیک و انواع آن را مشاهده نمایید.

ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با این نکات مفید آسان است! کابینت ها نقطه کانونی تقریباً هر آشپزخانه ای هستند، بنابراین وقتی کثیف می شوند، مردم متوجه آن می شوند. اثر انگشت روزانه، پاشیدن غذا و علائم آب معمولاً مقصر اصلی هستند، اما با گذشت زمان لکه های سفت تر ایجاد می شوند.

خوشبختانه، چند ترفند ساده برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه می تواند به شما در حل انواع مسائل، از جمله لکه های چربی و کابینت های چسبنده کمک کند. برای تمیز نگه داشتن کابینت خود، از برنامه نظافت صرفه جویی در وقت خود استفاده کنید که بین تمیز کردن نقطه ای و پاک کننده عمیق متناوب است. وقتی زمان نظافت فرا می رسد، از نکات ما برای بهترین روش برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه متناسب با سبک کابینت جداگانه استفاده کنید. به هر حال، آنچه روی کابینت رنگ شده کار می کند ممکن است روی کابینت شیشه ای کار نکند.

برای صرفه جویی در وقت و انرژی، روش تمیز کردن کابینت دو قسمتی را توصیه می کنیم که شامل نظافت های هفتگی و فصلی است.

ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه به صورت هفتگی: به جای پاک کردن مکرر کابینت ها، بهترین روش برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه، درمان موضعی هفتگی است. فقط کافی است پاک کننده چند منظوره را روی یک پارچه میکروفیبر اسپری کنید و اثر انگشت، لکه ها و دیگر علائم را پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که سخت افزار را نیز ضد عفونی کنید.

ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه به صورت فصلی: سه یا چهار بار در سال به کابینت های خود نظافت عمیق بدهید. برای انجام این کار، کابینت ها را از همه محتویات خالی کنید. سپس یک پارچه میکروفیبر را با یک پاک کننده ملایم آغشته کرده و قفسه ها، داخل در و بیرون در را پاک کنید. برای درمان گوشه ها و سایر شکاف های کوچک از یک مسواک تمیز استفاده کنید. بگذارید قبل از ذخیره سازی مجدد کاملاً خشک شود.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

نحوه پاک کردن و تمیز کردن لکه های روی کابینت آشپزخانه

کابینت های شما دارای طیف وسیعی از اقلام و مواد اولیه است، به علاوه استفاده روزانه از آن دوام می آورد. در اینجا برخی از رایج ترین لکه های کابینت آشپزخانه و نحوه از بین بردن آن ها آورده شده است.

  1. ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از اثر انگشت: باقی مانده روغنی روی انگشتان می تواند آثار ناخوشایندی را روی درها و سخت افزار کابینت پشت سر بگذارد. تمیز کردن کابینت آشپزخانه با سرکه به راحتی اثر انگشت را از بین می برد. یک پارچه را در محلول ۵۰-۵۰ آب و سرکه مرطوب کنید، روی کاغذها بمالید و با یک پارچه صیقل تمیز کنید.
  2. ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از گریس: کابینت هایی که مستقیماً بالاتر از محدوده هستند بیشتر مستعد لکه های چربی هستند. اما تمیز کردن چربی کابینت آشپزخانه کار سختی نیست. درست مانند اثر انگشت های روغنی، می توانید کابینت آشپزخانه چرب را با سرکه رقیق شده تمیز کنید. از آنجا که این لکه ها به احتمال زیاد بزرگتر از اثر انگشت هستند، ممکن است لازم باشد چندین بار این عمل را تکرار کنید تا چربی روی کابینت ها کاملاً از بین برود. 
  3. ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از پاشیدن غذا: شاید یک جوشانده سس گوجه فرنگی در نقطه اشتباهی فرود بیاید یا یک نشت روی میز به کابینت های پایه سرازیر شود. سناریو هرچه باشد، قبل از تمیز کردن کابینت آشپزخانه با جوش شیرین ، مواد غذایی را هرچه سریعتر پاک کنید. به خصوص اگر با یک ماده متخلخل مانند چوب کار می کنید، نمی خواهید به لکه فرصت دهید تا جا بیفتد. به محض توجه به آن ، تا آنجا که می توانید باقی مانده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. به سپس، خمیر جوش شیرین و آب را به محل مورد نظر بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند ، سپس پاک کنید. محل را با یک پارچه تمیز صیقل دهید.
  4. ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از لکه های آب: اگر آب سخت دارید، لکه های آب روی کابینت ها می تواند یک مشکل رایج هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه باشد. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه های آبی این است که هر زمان کابینت خود را تمیز می کنید ، آب لوله کشی را با آب مقطر عوض کنید.
    • برای تمیز کردن آسان و مقرون به صرفه، فقط یک قسمت آب را با دو قسمت جوش شیرین مخلوط کنید. خمیر را روی لکه بمالید ، بگذارید چند دقیقه بماند و پاک کنید. باقی مانده را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
    • برای تمیز کردن چربی کابینت آشپزخانه، از پارچه ای آغشته به آمونیاک رقیق استفاده کنید. کابینت را به آرامی پاک کنید تا لکه از بین برود یا کمتر به چشم بیاید.
    • پس از چندین سال سایش، یا هنگامی که رنگ شروع به تراشه شدن کرد، رنگ آمیزی کابینت ها را در نظر بگیرید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

ترفند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از خراش ها و خط و خش: خراش های ناشی از کفش  میز یا صندلی را با یک پاک کن نرم بردارید. پاک کن را به آرامی در امتداد علامت بمالید، سپس باقی مانده را با یک پارچه تمیز پاک کنید. این ترفند مخصوص نحوه تمیز کردن کابینت های سفید آشپزخانه مفید است.

نحوه تمیز کردن کابینت های رنگ شده

کابینت های رنگ شده از ویژگی های رایج آشپزخانه ها هستند. آنها راهی آسان برای تزریق رنگ و گرمای جدید به فضایی بدون بازسازی کامل هستند. اما مانند هر پروژه رنگ آمیزی دیگر، کابینت های رنگ شده نیاز به مراقبت هایی دارند تا بهترین ظاهر خود را داشته باشند. برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه رنگ آمیزی شده، این نکات را رعایت کنید:

برای تمیز کردن کابینت از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده نمایید

برای تمیز کردن دوده از روی کابینت ام دی اف براق، از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. با یک اسفنج آغشته به ترکیب مایع ظرفشویی و آب که آن را کامل آبگیری نموده اید، سطح کابینت را تمیز کنید و سپس با یک دستمال نخی مرطوب کابینت را تمیز و در آخر با یک دستمال نخی خشک کنید. شما باید سریع کابینت را خشک نمایید تا رد رطوبت باقی نماند.

تمیز کردن کابینت با استفاده از دستمال مرطوب

اگر روی کابینت شما چرب نیست لازم نیست که از ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا دیگر مواد شوینده استفاده نمایید بلکه می توانید گرد و خاک را از روی کابینت ام دی اف با یک دستمال نخی کمی مرطوب تمیز کنید، سپس با یک دستمال نخی و نرم خشک رد رطوبت روی کابینت را پاک کنید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

 نحوه تمیز کردن کابینت های چوبی

تعیین بهترین راه برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی دشوار است زیرا در انواع مختلف با انواع مهر و موم متفاوت وجود دارد. برخی از مهرها بیش از دیگران بخشنده هستند، اما برای ایمن بودن، از پاک کننده های ملایم روی کابینت های روکش چوب استفاده کنید. برای یادگیری نحوه تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی، این نکات را دنبال کنید:

  • از صابون روغنی مانند صابون روغن مورفی پبرای تمیز کردن و درخشش کابینت خود استفاده کنید. این محلول بدون ساینده باعث می شود کابینت های شما بدون هیچ آسیبی به ظاهر جدید تبدیل شوند.
  • هنگام تمیز کردن کابینت های چوبی، همیشه از پارچه های مرطوب و آغشته استفاده کنید. اشباع بیش از حد مایع به چوب آسیب می رساند.
  • برای پارگی و صیقل دادن چوب از یک پارچه خشک میکروفیبر استفاده کنید. همیشه با دانه چوب پاک کنید.
  • کابینت ها را در قسمتهای با رطوبت بالا در آشپزخانه مانند مستقیم بالای اجاق گاز کنترل کنید. اینها کابینت هایی هستند که به طور منظم در معرض بخار و چگالش قرار می گیرند. برای این کابینت ها یک لایه سیلانت اضافی در نظر بگیرید.

نحوه تمیز کردن کابینت لمینت

لمینت جنس بسیار خوبی برای تمیز کردن دارد. این ماده به اکثر پاک کننده ها واکنش خوبی نشان می دهد و نیاز به نگهداری کمی بیشتر از پاک کننده های هفتگی دارد. برای تمیز کردن کابینت لمینت این نکات را رعایت کنید:

  • کابینت ها را با یک دستمال تمیز کننده همه منظوره یا سرکه رقیق شده پاک کنید. با یک پارچه تمیز کاملاً خشک کنید.
  • مانند کابینت های رنگ شده، لکه ها را با خمیری که از جوش شیرین و آب تهیه شده است، پاک کنید. بگذارید مخلوط روی لکه بماند، سپس آن را تمیز کنید.
  • از استفاده از پدهای تمیز کننده ساینده خودداری کنید ، زیرا می توانند سطح کابینت را خراشیده کنند.
  • برای بریدگی روی کابینت های پایین، از پاک کن نرم برای از بین بردن علائم استفاده کنید.

برای درخشان نمودن سطح کابینت از سرکه استفاده کنید

برای درخشان نمودن سطح کابینت ام دی اف البته فقط رنگ سفید از ترکیب ساده آب و سرکه استفاده کنید زیرا سرکه به درخشش کابینت سفید کمک می کند. برای این کار آب و سرکه را با هم ترکیب نمایید سپس یک دستمال نخی را به این ترکیب آغشته نموده و سطح کابینت را با این دستمال تمیز و سپس آن را با یک دستمال تمیز، خشک کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله فواید سرکه برای مراقبت از مو! را مشاهده نمایید.

از بین بردن لکه چربی کابینت با استفاده از جوش شیرین

برای پاک کردن لکه چربی کابینت از جوش شیرین کمک بگیرید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر جوش شیرین حاصل شود. روی لکه کابینت این خمیر را قرار دهید و پس از خشک شدن خمیر آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. سپس رد رطوبت را با یک دستمال تمیز و نخی، خشک کنید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

نحوه تمیز کردن کابینت های شیشه ای

کابینت های شیشه ای اغلب با مواد دیگری مانند چوب یا لمینت مخلوط می شوند تا یک درب شیشه ای ایجاد شود. اگرچه تمیز کردن شیشه ساده است، اما مطمئن شوید که عاملی را انتخاب کرده اید که به مواد کابینت مجاور آسیب نرساند. برای تمیز کردن کابینت های شیشه ای نکات زیر را رعایت کنید:

  • از پاک کننده شیشه و یک پارچه صیقل دهنده برای حذف اثر انگشت و سایر علائم روی شیشه استفاده کنید.
  • درب کابینت را باز کرده و از داخل نیز تمیز کنید. هنوز باید علامت های جداگانه را در جلو حذف کنید ، اما این روش به شما امکان می دهد کل صفحه را با یک ضربه تند وشدید زدن کامل پاک کنید.
  • از پاک کننده های حاوی روغن روی مواد کابینت مجاور خودداری کنید. آنها می توانند بقایای و رگه هایی روی شیشه بگذارند که حذف آن ها مشکل است.

تمیز کردن کابینت از روغن و چربی

۱- اگر روی کابینت‌های شما لایه‌ای چربی گرفته و کابینت براق شما مات شده است، باید تمیز کاری اساسی روی آن انجام دهید. برای تمیزکردن کابینت، یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب گرم مخلوط کنید.

یک دستمال نرم را درون این مخلوط گذاشته و ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید. سپس دستمال را برداشته و برای پاک کردن چربی روی کابینت‌های خود از این دستمال مخصوص استفاده کنید.

۲- بعد از اینکه کابینت‌ها را با دستمال مخصوص پاک کردید، اگر قسمت‌هایی هنوز چرب و کثیف بود سرکه را مستقیم روی آن ریخته و دوباره با دستمال روی آن را پاک کنید. همچنین می‌توانید سرکه را داخل یک بطری اسپری ریخته و روی لکه اسپری کنید.

۳- حالا باید با آب گرم و یک دستمال تمیز کابینت را پاک کنید تا اثری از سرکه روی آن باقی نماند. در انتها کابینت‌ها را با حوله خشک کنید تا مثل روز اول براق و درخشان شوند.

پاک کردن لکه رنگ از روی چوب کابینت

پاک کردن لکه‌ی رنگ از روی کابینت چوبی بستگی به نوع رنگ دارد:

رنگ لاتکس

اگر لکه تازه باشد، تنها مقداری آب کافی است. پارچه‌ای را خیس کنید و به آرامی روی لکه بکشید تا پاک شود. پیش از آن توجه کنید که حتما پارچه را خوب بفشارید تا آب اضافه گرفته شود. اگر مقدار رنگ زیاد است شاید لازم باشد چندنوبت پارچه را بشویید و دوباره استفاده کنید. اگر آب برای پاک کردن کافی نبود، باید از الکل اتلیک استفاده کنید. به همان صورتی که پارچه آغشته به آب را استفاده می‌کردید، این‌بار پارچه را به الکل اتلیک آغشته کنید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

رنگ روغنی

پاک‌کننده‌ی رایج رنگ روغنی تینر است. برای تمیز کردن کابینت پارچه را به تینر آغشته کنید و روی لکه‌های رنگی بکشید. بعد از این‌که رنگ پاک شد، از یک پارچه‌ی خشک برای جذب تینر و بقایای رنگ استفاده کنید.

توجه کنید که استفاده از کاردک می‌تواند به سطح کابینت آسیب برساند و آن را خراش دهد. به هیچ‌عنوان از کاردک برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید.