تمیز کردن مبل یکی از دغدغه هایی است که هنگام شب عید به سراغ ما می آید. تمیز کردن انواع مبلمان با توجه به نوع پارچه و جنس آن مختلف بوده و بهترین کار این است که زیبایی و تمیزی حاصل بهره‌مند گردد.

تمیز کردن مبل

برای تمیز کردن مبل چه کار کنیم؟

پاک کردن مبلمان کار آسان اما حساسی است. خیلی اوقات پیش می آید که با دیدن لکه های زیاد و کثیفی روی مبل، سریعاً به سراغ پارچه تنظیف و مواد شوینده می رویم و سعی می کنیم لکه ها را پاک کنیم. اما نتیجه ناامیدکننده و بسیار بد است؛ نه تنها لکه ها پاک نمی شوند بلکه جای مواد شوینده هم روی پارچه مبل باقی می ماند و لکه ها بزرگتر می شوند.

نگاهی کوتاه بر روش‌های تمیز کردن مبلمان در خانه

جارو کردن به طور مرتب، یکی از متداول‌ترین روش‌های تمیز کردن مبلمان در خانه است. مبلمان و سایر اسباب و اثاثیه منزل شما، ساده‌ترین بخش تمیز کردن آن‌ها است. برای تمیز کردن درزها و شکاف‌های لابه لای مبلمان خود، فاصله بین کوسن‌ها و مناطقی که دسته‌های یک مبل با بخش پشتی تماس دارد، تلاش کنید. کوسن‌ها را هم حتماً از جای خود بردارید و طرف همه آن‌ها را خالی کنید. به این ترتیب می‌توانید در مدت زمان مناسب، تمام آن‌ها را تمیز کنید.

تراکم الیاف انواع مبلمان، بخصوص مبلمانی که از پارچه‌های میکروفیبر تهیه شده‌اند، باعث می‌شود که آن‌ها در برابر لکه مقاوم باشند و همین امر موجب می‌گردد گرد و خاک و مواد زائد به راحتی از روی آن‌ها جدا شوند. حتی می‌توانید در این حالت برای تمیز کردن مبلمان در خانه، قبل از جاروبرقی، با برس مخصوص مبلمان، آن را تمیز کنید. قبل از آن حواستان به رفع گرفتگی لوله جاروبرقی باشد تا بتوانید از تمام قدرت آن برای جارو زدن استفاده کنید.

تمیز کردن مبل

تمیز کردن مبلمان در خانه با توجه به برچسب استاندارد مبلمان

برای تمیز کردن مبلمان در خانه، برچسب‌ها را برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر بررسی کنید. این کار به معنای اجرای صحیح تمیزکاری است و از آسیب زدن به مبل‌ها جلوگیری می‌کند. اگر مبلمان شما به یک پاک کننده مبتنی بر حلال نیاز دارند، آن را خریداری و استفاده کنید. اگر مبلمان شما باید صرفاً با آب تمیز شوند، می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. در برخی موارد لازم است یک محلول بسیار رقیق از شوینده‌ها تهیه کنید. اگر توصیه یا برچسبی برای تمیز کردن مبلمان در اختیار ندارید، با یک متخصص مشورت کنید.

علامت W یعنی: از مواد شوینده بر پایه آب استفاده کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله چگونه مضرات استفاده از مواد شوینده را کاهش دهیم را مشاهده نمایید.

علامت S به معنی: با یک شوینده بدون آب مانند یک حلال، تمیز کردن مبلمان در خانه را انجام دهید.

علامت WS به معنی: استفاده از یک پاک کننده مبتنی بر آب یا یک پاک کننده بدون آب است.

علامت X به معنای: تمیز کردن حرفه‌ای مبلمان؛ این مسأله را هنگام خرید مبلمان در ذهن داشته باشید.

چگونه محلول شوینده برای تمیز کردن مبلمان در خانه تهیه کنیم؟

 یک بطری اسپری محلول را با آب پر کنید، سپس چند قطره مواد شوینده را به داخل آن اضافه کنید؛ حتماً باید مایع ظرفشویی باشد و نه پودر جامد.

· محتویات ظرف را خوب تکان دهید.

· مخلوط مواد شوینده را در یک نقطه کوچک روی مبل‌ها آزمایش کنید.

· یک اسفنج را درون مخلوط مواد شوینده فرو کنید و مقداری از آن را روی قسمت پشتی یا زیرین مبلمان یا لوازم داخلی بکشید - جائیکه دیده نشود.

· محلی که با شوینده تمیز کردید را با پارچه خشک کنید و سپس بگذارید با هوا کاملاً خشک شود.

· لکه‌ها را با یک اسفنج، مرطوب کنید.

· همیشه با ملایم‌ترین محلول تمیز کننده شروع کنید؛ سپس در صورت باقی ماندن خاک یا لکه روی مبل‌ها از پاک کننده قوی‌تر استفاده کنید. اگر محلول‌های ملایم به خوبی عمل نمی‌کند، می‌توانید از سرکه بیشتری در محلول استفاده کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله فواید سرکه برای مراقبت از مو را مشاهده نمایید.

· اجازه دهید مواد شوینده چند دقیقه روی لکه یا لکه‌های سخت بنشیند تا نفوذ کند.

تمیز کردن مبل

تمیز کردن مبلمان در خانه؛ مبلمان چوبی

تمیز کردن مبلمان چوبی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که بافت حساس‌تری داشته و باید طبق اصول و روش‌های خاصی، تمیز کردن مبلمان در خانه را انجام داد. بهترین روش برای این کار، استفاده از یک محلول پاک کننده ملایم در آغاز کار است. در غیر این صورت باید به تدریج از روش‌های قوی‌تر استفاده کنید، اما با ملاحظه‌های بیشتر و با دقت بالاتر.

**به عنوان یک قاعده کلی برای تمیز کردن مبلمان چوبی این نکته را همواره به یاد داشته باشید:

از آب زیادی استفاده نکنید و وقتی کارتان را انجام دهید، مدت طولانی آن را رها نکنید. مبلمان چوبی باید به سرعت خشک شوند. آب می‌تواند باعث پیچ و خم شدن چوب‌ها گردد.

برای تمیز کردن مبلمان در خانه، گرد و غبار را از چوب‌ها پاک کنید. از پارچه‌ای تمیز استفاده کنید. این کار را باید برای مبلمان حصیری با دقت بیشتری انجام دهید. خاک و لکه‌ها را با استفاده از صابون و آب ملایم از بین ببرید.

اگرچه محلول شوینده صابون یا شوینده به همراه آب برای اکثر مبلمان چوبی بی‌خطر است، اما بهتر است ناحیه‌ای مخفی مانند قسمت زیرین یا پایه صندلی را اول آزمایش کنید تا مطمئن شوید مبلمان شما نسبت به تمیز کننده واکنشی نشان نمی‌دهد.

در مورد مبلمان چوبی، برای تمیز کردن مبلمان در خانه، می‌توانید از روغن جلای مخصوص مبل‌های چوبی یا واکس‌ها استفاده کنید. به این ترتیب، از خشک شدن و ترک خوردگی در چوب جلوگیری خواهید کرد.

تمیز کردن مبلمان در خانه؛ مبلمان حصیری

انواع مبلمان حصیری معمولاً از چوب‌های مرغوب و با دوام نظیر چوب خیزران یا بامبو باشد ساخته می‌شوند، بنابراین شیوه تمیز کردن آن‌ها با یکدیگر، تفاوت جزئی خواهند داشت. اگر از این نوع مبلمان در خانه خود استفاده می‌کنید، به مطالب و راهکارهای این بخش، توجه داشته باشید.

· کوسن‌های روی مبلمان حصیری را بردارید. این‌ها را باید به طور جداگانه از مبلمان تمیز کنید.

· اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به کوچک‌ترین بخش از سطح مبلمان دسترسی داشته باشید.

· از قلم موی جاروبرقی برای تمیز کردن مبلمان‌های حصیری خود استفاده کنید.

· برای تمیز کردن مبلمان در خانه - مبلمان حصیری - با وسایل جاروبرقی باید دقت کرد.

· برای پاک کردن گرد و غبار زیاد از روی مبلمان، سعی کنید از یک برس نرم استفاده کنید.

· مبلمان حصیری را با آب صابون و آمونیاک خیس کنید. یک قسمت آمونیاک را با دو قسمت آب در یک سطل مخلوط کنید؛ سپس یک مایع ظرفشویی ساده را به آن اضافه کنید. یک برس نرم یا پارچه برای تمیز کردن مبلمان در خانه ایده‌آل است.

· قبل از مخلوط کردن این مواد شیمیایی مطمئن شوید که تهویه مطبوع محل بسیار مناسب باشد. در هنگام استفاده از آمونیاک از دستکش استفاده کنید.

تمیز کردن مبل

· دقت داشته باشید برای این قسمت از تمیز کردن مبلمان در خانه، هرگز از محلول‌های سفید کننده استفاده نکنید! آمونیاک و سفید کننده با هم بخارات فوق‌العاده سمی تولید می‌کنند. اگر در حین مخلوط کردن پاک کننده‌ها احساس سرگیجه یا حالت تهوع کردید، فوراً به هوای تازه بروید.

· تمیز کردن مبلمان در خانه برای مبلمان حصیری همیشه باید با ظرافت انجام شود. برس‌های سفت و سخت و هر چیز ساینده می‌تواند آسیب زیادی به مبلمان شما وارد کنند. مبلمان حصیری فقط یک یا دو بار در سال به این نظافت کامل نیاز دارند.

· مبلمان را در بیرون در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. ممکن است چندین روز طول بکشد تا کاملاً خشک شوند، اما خشک کردن مبلمان حصیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

· مبلمان حصیری همیشه باید کاملاً خشک شود و باید مراقب باشید تا هنگام تمیز کردن، از اشباع کردن آن با آب خودداری شود. هرگز روی مبلمان حصیری که خشک نشده است، نباید بنشینید.

· هنگام تمیز کردن مبلمان در خانه برای مبلمان حصیری، آن‌ها را از مناطق مرطوب نگه دارید. رطوبت باعث افزایش رشد قارچ‌ها و تغییر شکل در مبلمان حصیری می‌شود.

مراحل تمیز کردن مبل پارچه‌‌ ای

در این قسمت به صورت گام به گام مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای برای شما شرح داده‌ایم، تا به راحتی بتوانید پارچه مبل خانه یا محل کار خود را تمیز نمایید. تمیز کردن مبل، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست؛ بلکه صرفا با دانستن چند نکته اصلی می‌توانید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

مرحله اول: جارو و برس کشیدن

مرحله اول تمیز کردن مبل پارچه‌ای با استفاده از لکه بر مبل، شامپو فرش، بخارشوی و جاروبرقی و یا برس‌های غلتکی است. برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، ابتدا باید همه کوسن‌ها و قطعات جدا شدنی را بردارید تا بتوانید هر چیزی را که بین مبل‌ها افتاده تمیز کنید. خودکارها، سکه‌ها، دستگاه‌های کنترل از راه دور، چیزی نیست که شما نتوانید بین مبل‌ها پیدا کنید! حالا جاروبرقی را راه بیندازید تا گرد و غبار و آشغال‌های ریز سطحی روی مبل را پاک کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای، در شرایط ایده‌آل که می‌خواهید سنگ تمام بگذارید، با یک برس نرم روی آن بکشید تا سطح مبل تمیز‌تر شود. در حین تمیز کردن مبل، برای جمع کردن موها، جارو برقی‌ها معمولا قطعات مخصوصی دارند و در غیر این صورت، از برس‌های غلتکی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

تمیز کردن مبل

مرحله دوم: توجه به راهنمای شستشوی مبل

دومین مرحله تمیز کردن مبل پارچه‌ای توجه به دفترچه راهنمای مبلمان است. بسیاری از سازندگان مبل یک برچسب یا دفترچه راهنما همراه با مبل عرضه می‌کنند و روش تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و یا روش‌های دیگر را در آن توضیح می‌دهند.

این دستورالعمل‌ها را کامل بخوانید؛ چون توصیه‌های خوبی در مورد بهترین مواد شوینده مبل برای پارچه مبلمان شما و روش استفاده آن، توضیح داده شده است. مثلا طرز شستن مبل با شامپو فرش، سرکه یا آب اکسیژنه نیز ممکن است در متن آمده باشد.

مرحله سوم: لکه زدایی

سومین اقدامی که برای تمیز کردن مبل پارچه ای باید انجام داد، تمیز کردن لکه‌ها است. اگر مشکل فقط لکه‌ها هستند، لازم نیست کل مبل پارچه ای را بشویید. کافی است فقط لکه‌ها را از بین بیرید. در مواردی هم که لازم است کل مبل تمیز شود، بهتر است اول لکه زدایی شود.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهتر است لکه زدایی قبل از شستشو انجام شود. لکه زدایی از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن مبل است؛ زیرا لکه‌ها با فرآیند معمولی شستشو، به خوبی تمیز نخواهند شد و نیاز به صرف تلاش بیشتری در قیاس با تمیز کردن مبل در نواحی دیگر دارند.

مرحله چهارم: پاک کردن کل مبل

چهارمین مرحله برای تمیز کردن مبل پارچه ای، شستن مبلمان است. برای تمیز کردن مبل، اگر رویه مبل شما جدا می‌شود، می‌توانید آن را جدا کنید و در ماشین لباسشویی یا خشکشویی بشویید. اگر رویه‌های مبل جدا نمی‌شوند، به نکات زیر برای شستشو و خشکشویی مبل در منزل توجه کنید:

  • هنگام استفاده از شوینده (یا حتی تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و سرکه)‌، در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید، و در صورت امکان تهویه را روشن نمایید.
  • برای انتخاب بهترین مواد شوینده مبل، مطابق دستورالعمل‌های برچسب یا دفترچه شرکت سازنده عمل نمایید. سازندگان مبل‌های پارچه‌ای معمولا جنس پارچه و ماده شوینده مناسب آن را در برچسب یا دفترچه راهنما می‌نویسند. در غیر این صورت از فروشنده سوال کنید تا در تمیز کردن انواع مبل پارچه ای ساتن، مخمل و ... با چند ترفند ساده، دچار مشکل نشوید. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش، در صورتی که توسط شوینده مناسبی انجام نشود، به پارچه مبل آسیب می‌زند.
  • قبل از استفاده تمیز کننده روی کل مبل، شوینده را روی قسمتی از مبل که در دید نیست، امتحان نمایید. برای این کار، دستمال تمیزی را به مواد شوینده آغشته و آن قسمت را تمیز کنید. پس از چند دقیقه ببینید که رنگ پارچه مبل تغییری نکرده باشد. سپس یک دستمال کاغذی را تا کرده روی آن قسمت فشار دهید؛ اگر دستمال رنگی نشد، می‌توانید با خیال راحت از آن ماده شوینده برای تمیز کردن مبل استفاده نماید.

    در این مرحله از تمیز کردن مبل پارچه ای، باید برای انتخاب شوینده‌ برای تمیز کردن مبل اهمیت زیادی قائل شد.

    • برای شستن مبل با شامپو فرش و تهیه محلول، می‌توانید علاوه بر شامپو، از شوینده‌های دیگر نیز استفاده کنید. شوینده و آب را باید با نسبت‌های مساوی ترکیب و به خوبی مخلوط کنید. اگر قصد دارید تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه را امتحان کنید، حتما آن را پیش از استفاده رقیق کنید.
    • تمیز کردن مبل پارچه ای با شوینده‌ی خشک هم امکان‌پذیر است. برای استفاده از آن‌ها لازم نیست آب به کار ببرید. دستورالعمل روی شوینده را بخوانید و بر اساس آن عمل کنید. هیچ شوینده‌ای را مستقیما روی مبل نریزید؛ مخصوصا برای تمیز کردن مبل مخمل. همیشه ابتدا مواد شوینده مبل را روی یک دستمال تمیز بریزید، و سپس آن را روی سطح مبل پخش کنید. در صورت تماس مستقیم شوینده در حین تمیز کردن مبل، ممکن است به رنگ و بافت پارچه آسیب برسد.

      تمیز کردن مبل

از چه شوینده ای برای مبل پارچه ای استفاده کنیم؟

در این مرحله می‌خواهیم چند ترفند ساده را به شما توضیح دهیم که با استفاده از آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، به تمیز کردن مبل بپردازید و بتوانید شستشوی مبلمان خود را به بهترین شکل در منزل انجام دهید. طرز شستن مبل با شامپو فرش، از جمله روش‌هایی است که در این بخش توضیح داده خواهد شد.

ترفند اول: تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه + آب اکسیژنه

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و آب اکسیژنه یک ترفند خانگی و کم‌هزینه است. البته قبل از استفاده از آب اکسیژنه برای تمیز کردن مبل، باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این ماده به پارچه‌های رنگ تیره آسیب وارد کند و رنگ آن‌ها را روشن‌تر کند. بنابراین برای تمیز کردن مبل مخمل یا شستشوی مبل پارچه ساتن با رنگ پارچه تیره از آب اکسیژنه استفاده نکنید. در این صورت شستن مبل با سرکه، نتیجه بهتری به همراه دارد.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و آب اکسیژنه، ابتدا می‌بایست 4 قاشق غذا خوری آب اکسیژنه را به 50٪ سرکه رقیق شده در آب اضافه کنید. سپس محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را تکان دهید. حال محلول را روی لکه‌‌های مبل اسپری نمایید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول اثر خود را بگذارد. قبل از اینکه محلول خشک شود، سطح مرطوب را با حوله کاغذی قسمت آغشته به محلول را تمیز کنید. این کار را تا زمانی که همه لکه‌ها از بین بروند ادامه دهید. همچنین می‌توانید برای اینکه تمام سطح مبل خود را به طور کامل تمیز کنید، تنها از سرکه استفاده و با بخارشوی مبل خود را تمیز کنید.

تمیز کردن مبل

ترفند دوم: استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن مبل پارچه ای

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جوش شیرین، ترفند دیگری است که این روز‌ها به شدت رایج شده است. این ترفند برای مبلمان‌هایی که خیلی کثیف نیستند و تنها کمی گردوغبار دارند، بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای است. برای اینکار می‌بایست مقداری جوش شیرین را روی سطح مبل بریزید و بعد از گذشت یک ساعت، با جاروبرقی جوش شیرین را از روی سطح مبل خود تمیز کنید. به همین سادگی.

تمیز کردن مبل با جوش شیرین باعث می‌شود که مبلمان شما بوی تازگی پیدا کند. اگر قصد شستشوی کامل و تمیز کردن مبل را ندارید و تنها می‌خواهید مبلمان را کمی تروتازه کنید، روی آن پودر جوش شیرین بپاشید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا بوهای نامطلوب را جذب کند. در صورتی که می‌خواهید از این کار نتیجه بهتری بگیرید، بگذارید جوش شیرین، یک شب روی مبل بماند تا بوی نامطبوع پارچه مبل و کوسن‌ها را برطرف کند (البته برای شستن کوسن مبل می توانید از ماشین لباسشویی هم استفاده کنید). سپس با جاروبرقی سطح مبلمان را تمیز نمایید. اکنون مبل شما تمیز شده‌است و مثل روز اول به نظر می‌‌رسد.

ترفند سوم: طرز شستن مبل با شامپو فرش

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش، بهترین و ساده‌ترین روش برای تمیز کردن مبل (هر مبلی) است. کافی است در یک ظرف مقداری شامپو فرش بریزید، و با یک پارچه نرم ولی مقاوم، مبلمان را شستشو دهید. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش باعث از بین رفتن هرگونه آلودگی و کثیفی از سطح مبل می‌شود. از آنجا که مبل پس از شامپو فرش کشیدن، آب کشی نمی‌شود و شامپو فرش در آن باقی می‌ماند، ذرات آلودگی در سطح مبل پخش می‌شود. پس بهتر است بعد از تمیز کردن مبل با شامپو فرش، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را از بین ببرید.

طرز شستن مبل با شامپو فرش، پیچیدگی چندانی ندارد؛ صرفا باید آب و شامپو را با نسبتی که روی بسته شامپو ذکر شده است به خوبی مخلوط کنید تا شوینده رقیق شود. بهتر است این آب ولرم باشد. مخلوط کردن را باید تا جایی ادامه دهید که شامپو به خوبی کف کند. حالا می‌توانید به تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش بپردازید. با استفاده از پارچه، فوم یا ابر نرم، شامپو را روی سطح مبل بکشید تا مبل تمیز شود. پس از طی شدن زمان لازم، برای تکمیل فرایند طرز شستن مبل با شامپو فرش، کف باقی‌مانده را با یک پارچه تمیز از روی پارچه بردارید.

تمیز کردن مبل

پاک کردن انواع لکه ها از روی مبل:

لکه های روی مبل همیشه باعث بد شکل شدن مبلمان خانه می شود؛ پس بهتر است آن ها را هرچه زودتر پاک کنید.

پس یادتان بماند اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز کنید، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

* اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می توانید با یک حبه قند از بین ببرید.

قند را روی لکه زردی بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

* اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

* لکه جوهر روی مبل را هم می توان از بین برد.

برای از بین بردن لکه جوهر از روی مبل ابتدا آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست و شو دهید. مواظب باشید برای پاک کردن لکه جوهر از روی مبل یا پارچه هرگز دستمال را نکشید زیرا به اطراف آن پخش می شود.

تمیز کردن مبل

* برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.

اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

و نکته آخر این که لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه ها وجود دارد که با خریدن آن ها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.

برای استفاده از این لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید.