پختن برنج مجلسی چالشی است که برای برخی افراد بسیار اهمیت دارد، خصوصا اگر این برنج برای مهمان پخته شود. جلوگیری از شفته شدن برنج و راهکار های مناسب برای نجات دادن برنج شفته شده را در پارس نیوز بخوانید.

برنج شفته - جلوگیری از شفته شدن برنج

علت خمیر شدن یا شفته شدن برنج

اگر برنج تازه کشت باشد احتمال شفته شدنش زیاد است اگر هم هنگام جوشیدن ریز قل بخورد شفته میشود و همچنین موقع قل خوردن مدام کفگیر را داخل برنج بزنید مطمئنن شفته میشود.

روش های جلوگیری از شفته شدن برنج

برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در آب نمک خیس کنید

اولین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از شفته شدن برنج و درست کردن یک برنج دانه دانه و خوشمزه این است که برنج را حداقل یک الی دو ساعت در آب نمک خیس دهید. برای این کار باید برنج را بشورید. سپس برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. معمولاً برای برنج آبکش به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می‌شود. برای برنج کته نیز هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک نیاز دارد.

شفته شدن برنج - جلوگیری از شفته شدن برنج

برای خمیر نشدن برنج از قابلمه مناسبی استفاده کنید

موضوع مهمی که باید در مورد پخت برنج بدانید این است که حتماً آن را در قابلمه مناسبی بپزید. اگر قابلمه برنج شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای باز شدن نخواهد داشت و این موضوع موجب شفته شدن برنج می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن و خمیر شدن برنج حتماً ظرف خود را طوری انتخاب کنید که ۲ برابر حجم برنج خام شما باشد.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در زمان مناسبی آبکش کنید

آبکش کردن برنج در زمان مناسب موضوع دیگری است که برای جلوگیری از شفته شدن برنج اهمیت زیادی دارد. زمانی که برنج را دیر آبکش کنید و زیاد از حد نرم شود، برنج شما احتمالاً شفته و چسبناک خواهد شد. برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

یک ترفند طلایی اینکه بدانید چه زمانی باید برنج را آبکش کنید این است که روی دانه برنج دو ترک خورده باشید. سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

ته دیگ بیاندازید

اگر برنج شفته شده حتما ته آن ته دیگ بیاندازید (مثلا از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید) تلاش کنید یک ته دیگ درجه یک درست کنید. به این صورت اگر کسی مقدار کمتری برنج (به خاطر نرم و خمیری بودن آن) خورد می‌تواند کنار غذا از ته دیگ استفاده کند. به علاوه یک ته دیگ طلایی جذاب نظر مهمان‌ها را از نرم شدن برنج کمی پرت می‌کند.

برنج کته - جلوگیری از شفته شدن برنج

برای پخت بهتر و خمیر نشدن برنج، کمی روغن به برنج اضافه کنید

در زمان جوشیدن برنج بهتر است ۲ قاشق روغن به آن اضافه کنید تا بهتر بپزد. قرار دادن یک استکان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب می‌شود برنج خوب قد بکشد.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج آن را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از خانم‌ها انجام می‌دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن آن است. این کار موجب می‌شود برنج شما به اصطلاح شوک شود و دیگر قد نکشد. برای شستن برنج آبکش شده بهتر است از آبی استفاده کنید که خیلی یخ و سرد نیست.

برای جلوگیری از چسبیدن برنج آن را زیاد هم نزنید

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری و شفته پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید.

نجات برنج شفته - جلوگیری از شفته شدن برنج

در قابلمه را باز بگذارید

بله میدانم شما عادت داشتید برای پختن پلو در قابلمه را کیپ کنید یا حتی از دم کنی استفاده کنید تا برنج حسابی بخار بیافتد، اما حالا باید برعکس این کار را انجام دهید. دقت کنید وقتی برنج بخار بیافتد و در قابلمه بسته باشد، بخار آب به صورت قطره‌های آب به داخل پلو شما برمی‌گردد و باعث می‌شود نرم و نرم‌تر شود. پس در قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید تا آبش تا قطره آخر تبخیر شود. نگران پخته شدن برنج نباشید، چون همین حالا هم برنج شما زیادی پخته شده!

برای خمیر و شفته نشدن برنج از روغن استفاده کنید

اضافه کردن روغن به برنج موجب می‌شود تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن کمتری داشته باشد، احتمالاً شفته‌تر به نظر خواهد رسید. از طرف دیگر روغن ظاهر برنج شما را زیباتر می‌کند و طعم بهتری به آن می‌بخشد.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج بیش از حد به آن آب اضافه نکنید

خیلی از افراد بعد از دم کردن برنج و زمانی که برنج را آبکش کردند، چند بار به آن آب اضافه می‌کنند تا بخار کند. اضافه کردن آب بیشتر از حد نیاز می‌تواند موجب شفته شدن برنج قالبی و کته شود. سعی کنید در زمان دم کشیدن برنج درب آن را کمتر باز کنید تا بخار آن از بین نرود. در صورت نیاز نیز می‌توانید یک بار کمی آب به آن اضافه کنید تا برنج به خوبی بپزد.

شعله را بیشتر کنید

بیشتر کردن شعله باعث می‌شود آب اضافی موجود در برنج تبخیر شود و کمی خشک‌تر شود و ظاهر شفته اش بهبود یابد. اما دقت کنید این کار باعث سوختن و جزقاله شدن برنج نشود. اینطوری شما یک برنج شفته با بوی سوختگی خواهید داشت و مشکلتان دو برابر خواهد شد.

پخت برنج - جلوگیری از شفته شدن برنج

برنج را قالبی سرو کنید

همانطور که میدانید برای سرو قالبی برنج لازم است کمی برنج نرم‌تر برداشته شود پس میتوانید به این بهانه که میخواستید برنج را در قالب‌های آماده (قالب‌های گرد، قلب ف گل و …) سرو کنید اجازه داده اید کمی نرم‌تر شود.

نسبت آب به برنج چقدر است؟

در خصوص تعیین دقیق نسبت آب به برنج، دستورالعمل های متفاوتی موجود می باشد. یکی از بهترین و اصولی ترین روش های تعیین نسبت آب برنج، در نظر گرفتن دو پیمانه آب در ازای یک پیمانه برنج است.( پیمانه ها اندازه یکسانی داشته باشند).

علت شکسته شدن برنج

  • به منظور خیساندن برنج پیش از آبکش کردن آن، از آب داغ استفاده نموده و هرگز برنج را با آب سرد خیس نمایید.( این کار ریسک شکسته شدن برنج ها را افزایش داده و منجر به له شدگی آنها پس از دم کشیدن خواهد شد).
  • از چنگ زدن بیش از حد برنج هنگام شستن آن اجتناب نمایید.
  • توصیه می‌شود به منظور خیساندن برنج در آب ولرم متمایل به گرم، از میزان کافی نمک استفاده نمایید. نمک مانع از خرد شدن و شکستن دانه های برنج و کاهش ریسک شفته شدن آن  پس از طبخ خواهد شد.
  • یکی از مهمترین تکنیک های پیشگیری از شفته شدن برنج و یا پلو مربوط به مرحله دم کشیدن و استفاده از یک پارچه مناسب به عنوان دمکنی است. قرار دادن درب قابلمه بدون استفاده از پارچه نخی و یا حوله ای و یا استفاده از دمکنی های نایلونی، ریسک شفته شدن و خمیری بودن برنج پس از دم کشیدن را افزایش خواهد داد. استفاده از پارچه مناسب به عنوان دم کنی،  قطرات بخار آب متصاعد شده از سطح برنج را به خود جذب نموده و مانع از خمیری شدن برنج و یا پلو خواهد شد.

برنج محلی - جلوگیری از شفته شدن برنج

نحوه نجات دادن برنج شفته

  • اگر برنج شما در حال جوشیدن، بیش از حد جوش خورده و بافت آن باز شده و شل به نظر می‌رسد، می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند.
  • در صورتی که آب برنج زیاد است و احساس می‌کنید برنج شما در حال شل شدن است، بهتر است چند دقیقه درب قابلمه را باز بگذارید تا آب اضافی بخار شود. بعد از این که آب برنج به حد نرمال رسید می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید با شعله ملایم دم بکشد.
  • اگر برنج آب زیادی دارد و کمی شل به نظر می‌رسد، برای جلوگیری از چسبیدن برنج کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافی بخار شود. سپس می‌توانید شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.
  • اگر برنج شما کمی نرم شده به هیچ عنوان روی آن دم کنی قرار ندهید. دم کنی موجب می‌شود تا بخار بیشتری داخل قابلمه ایجاد شود و این موضوع سبب شفته شدن برنج می‌شود.
  • در صورتی که برنج شما مقداری شفته شده است، پیشنهاد می‌شود آن را به صورت برنج قالبی سرو کنید تا ظاهر بهتری پیدا کند.
  • برای جلوگیری از شفته شدن برنج از روش گذاشتن نان روی برنج استفاده کنید. برای این کار می‌توانید در زمان دم کشیدن برنج یک یا دو تکه نان خشک، سنگک یا بربری روی برنج قرار دهید و در صورت نیاز بعد از چند دقیقه نان را عوض کنید. سپس کمی برنج را زیر و رو کنید و اجازه دهید به خوبی دم بکشد. در این روش نان آب اضافی برنج را به خودش جذب می‌کند.

شل شدن برنج - جلوگیری از شفته شدن برنج

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

  • اولین و بهترین کاری که می‌توانید با برنج شفته انجام دهید، استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.
  • با برنج شفته ته چین مرغ یا ته چین گوشت درست کنید. برای این کار می‌توانید برنج شفته را با کمی زعفران، ماست و روغن ترکیب کنید و آن را ته قابلمه قرار دهید.
  • شما می‌توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آَش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد استفاده کنید.

 آیا خوردن هر روز برنج برای سلامتی ضرر دارد ؟

برنج یکی از منابع غذایی پر طرفدار سرشار از کربوهیدرات در رژیم غذایی افراد در سنین مختلف است. برنج دارای کمترین میزان کلسترول، سدیم و میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و فیبر نامحلول بوده و یکی از ترکیبات غذایی مهم و موثر در حفظ سلامتی بدن به شمار می آید. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد برنج و یا پلو و استفاده از آن  در تمامی وعده های غذایی، منجر به بروز مشکلات جدی شده و سلامتی شما را به خطر خواهد انداخت.