طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی به ساده ترین و خوشمزه ترین روش را یاد بگیرید. این سوپ بی نظیر به دلیل وجود مواد مغذی در آن برای بهبود وضعیت بیماران بسیار مفید است. نکات تهیه این سوپ بی نظیر را در پارس نیوز بخوانید.

سوپ رشته

سوپ ورمیشل که با نام سوپ رشته فرنگی هم شناخته می شود یکی از سوپ های مقوی و خوشمزه است که بیشتر برای درمان سرماخوردگی تهیه می شود. هر چند این سوپ خوشمزه در خیلی از مواقع به عنوان پیش غذا هم سرو می شود. نام این سوپ از رشته های ورمیشل گرفته شده است. رشته های ورمیشل از ترکیب آرد به همراه نمک و آب تهیه می شود.

سوپ رشته بدون مرغ - طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

یکی از دلایلی که سوپ ورمیشل لعاب زیادی دارد به این دلیل است که رشته های آن از آرد تهیه شده است امروزه مدل های مختلف از ورمیشل در بازار موجود است شما به دلخواه می توانید تهیه کنید این سوپ برای مجالس و مهمانی و ایام ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است.

طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

مواد لازم در طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

ورمیشل 1 بسته
سینه مرغ 1 عدد
پیاز 3 عدد متوسط
سیب زمینی 2 عدد متوسط
هویچ 2 عدد
جعفری ساطوری شده 4 قاشق غذاخوری
پیاز 3 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

 

مرحله اول

برای تهیه سوپ رشته یا همون سوپ رشته نیاز به آب مرغ داریم برای این کار سینه مرغ را به همراه آب کافی ، یک عدد پیاز از وسط نصف شده و کمی زردچوبه در یک قابلمه روی حرارت می گذاریم تا بپزد. بعد از اینکه گوشت مرغ پخت آب آن را به وسیله یک صافی جدا می کنیم و گوشت مرغ پخته پخته شده را با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. (بجای سینه مرغ می توانید از ران و بال مرغ هم استفاده کنید)

مرحله دوم

در این مرحله پیاز ، هویج و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد می کنیم و کنار می گذاریم. سپس پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در قابلمه ای که برای سوپ رشته در نظر گرفتیم تفت می دهیم. لازم نیست سرخ کنید همین که تفت دهید کافی است. بعد از تفت دادن پیاز ، هویچ خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم با این کار بافت هویج باز نمی شود و تا آخر شکل خودش را حفظ می کند.

سوپ ورمیشل - طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

مرحله سوم

بعد از تفت دادن هویج ، نصف قاشق چایخوری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم و به همراه پیاز و هویج تفت می دهیم. حرارت را کم کنید و مواظب باشید رب گوجه نسوزد. سپس آب مرغ را به همراه سیب زمینی اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله چهارم

بعد از جوش آمدن سوپ حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا مواد داخل سوپ با حرارت ملایم بپزند. سپس گوشت مرغ ریش ریش شده را اضافه می کنیم و به مدت 20 دقیقه دیگر صبر می کنیم تا گوشت مرغ هم بپزد. بعد از اینکه سیب زمینی و هویج سوپ را تست کردیم و از پختن شان مطمئن شدیم 4 قاشق غذاخوری جعغری خرد شده اضافه می کنیم. اگر جعفری را زودتر از این مرحله اضافه کنید هم طعمش داخل غذا گم می شود و هم اینکه رنگ جالبی نمی گیرد.

مرحله پنجم

بعد از اضافه کردن جعفری رشته یا همون ورمیشل را با فشار دست دو تیکه می کنیم و به مواد داخل سوپ اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن ورمیشل کمی آب لیموی تازه به سوپ اضافه می کنیم. توجه کنید ورمیشل آب سوپ را به خود جذب می کند و باید در این مرحله آب صد در صد جوش به اندازه نیاز اضافه کنید. در انتها نمک و فلفل اضافه می کنیم و منتظر می مانیم تا سوپ با حرارت ملایم بپزپد و به غلظت مورد دلخواه برسد. امیدوارم از خوردن این سوپ خوشمز ه و لذیذ لذت ببرید.

سوپ رشته بدون مرغ

در صورتی که قصد درست کردن سوپ رشته بدون مرغ دارید می توانید مرحله پخت گوشت مرغ را حذف کنید و به جایش از آب مرغ استفاده کنید. همچنین می توانید به جای آب مرغ ، از بسته های قرص عصاره مرغ آماده استفاده کنید در این صورت باید در مرحله افزودن آب مرغ ، از آب معمولی استفاده کنید.

جلوگیری از سفت شدن سوپ ورمیشل

سوپ ورمیشل به دلیل استفاده از رشته ورمیشل دراای لعاب بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل باید چند نکته را رعایت کنیم تا سوپ هنگام سرو سفت نشود. اولین نکته این است که مراقب باشیم بیش از حد رشته به سوپ اضافه نکنیم.

نکته دیگر اینکه باید رشته را حدودا ۲۰ دقیقه قبل از سرو اضافه کنیم، چون اگر رشته مدت طولانی درون سوپ بماند، آنرا سفت می کند. نکته پایانی هم این است که باید سوپ را به صورت داغ سرو کنیم، چون این سوپ اگر سرد شود، کمی سفت تر می شود.

گرفتن بوی بد مرغ در سوپ

ممکن است بارها با این مشکل مواجه شده باشید که سوپ شما بوی بدی بدهد که حتی باعث شود نتوانید آنرا مصرف کنید. این بوی نامطبوع بوی زهم مرغ است که همانطور که در مرحله اول آشپزی توضیح داده شد با قرار دادن مرغ در آب جوش می توانید آنرا برطرف کنید.

سوپ مرغ - طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

استفاده از قارچ

در دستور پخت اصلی سوپ ورمیشل از قارچ استفاده نمی شود ولی اگر دوست دارید در سوپ خود از قارچ استفاده کنید ، ۲۰۰ گرم قارچ را به صورت نگینی یا ورقه ای خرد کنید سپس در زمان اضافه کردن هویج به قابلمه اضافه کنید.

نکات کلیدی در تهیه سوپ رشته فرنگی بدون مرغ

  1. به دلخواه می توانید از کمی ذرت در تهیه این سوپ استفاده کنید.
  2. اگر فرصت کافی ندارید می توانید از استاک مرغ استفاده کنید.
  3. به دلخواه می توانید کمی جو پرک نیز به این سوپ اضافه کنید ولی دقت کنید رشته بعد از خنک شدن کمی خودش را می گیرد پس زیاد جو پرک نریزید.
  4. جعفری را در انتها بریرید سپس از روی حرارت بردارید نباید جعفری خیلی پخته شود تا تغییر نگ دهد.
  5. آبلیموترش را در انتها اضافه کنید تا رنگ سوپ را کم نکند.
  6. اگر سوپ ورمیشل بیش از اندازه سفت شد اصلا نگران نباشید چند لیوان آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.
  7. به دلیل گونه های مختلف ورمیشل سعی کنید خیلی زیاد نریزید چون در حین پخت پف می کند و باعث سفت شدن سوپ شما می شود.
  8. می توانید فقط از رب یا فقط از گوجه فرنگی استفاده کنید ولی ترکیب این دو طعم خوبی به سوپ می دهد.

درباره علت توصیه به مصرف سوپ بیشتر بدانید

سوپ غذایی سبک و دوست رژیم های لاغری است. یک بشقاب سوپ ۲۵۰ گرمی برحسب ترکیبات آن حاوی ۲۰ تا ۱۵۰ کیلوکالری است. سوپ های سبک و کم کالری حاوی سبزیجات، بدون مواد نشاسته ای و بدون ترکیبات چرب افزوده هستند. اگر سوپ سفید دوست دارید بهتر است میزان خامه ای که به آن اضافه می کنید را کنترل کنید.

چون افزودن کره و خامه باعث افزایش کالری آن می‌شود. برای خوش طعم کردن سوپ تان کافیست کمی سبزیجات معطر یا ادویه های مناسب به آن اضافه کنید. به سوپ تان گوجه فرنگی رنده شده بزنید. نخود فرنگی، هویج و همچنین کمی گشنیز و جعفری طعم سوپ‌تان را فوق‌العاده می‌کند.

سوپ سرماخوردگی - طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی

خواص سوپ رشته

  • سوپ رشته به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی آب، موجب تامین آب مورد نیاز بدن به ویژه در دوران بیماری و نقاهت می گردد.
  • سوپ رشته یکی از غذاهای کم کالری است که به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فیبر برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است.
  • ترکیب گوشت و سبزیجات موجود در سوپ رشته باعث می شود تا این غذای لذیذ و ساده منبعی عالی برای انواع ویتامین و پروتئین باشد.

تاریخچه سوپ

سوپ از غذاهای اولیه ای است که بشر با جوشاندن انواع گوشت آن را ابداع نمود. از آنحا گه مراحل تهیه آن بسیار ساده است و در عین حال غذایی لذیذ است از همان ابتدا در منوی غذایی انسان ها قرار گرفت و افراد مناطق مختلف با افزودن سبزیجات و مواد غذایی مختلفی که در دسترس داشتند، انواع سوپ با طعم ها و ترکیبات مختلف را تهیه و استفاده نمودند.

در قرن شانزدهم میلادی، در یکی از کشورهای اروپایی رستورانی افتتاح شد که فقط سوپ سرو می کرد و افراد مختلف می توانستند با توجه به ذائقه شخصی خود، سوپ دلخواهشان را سفارش و میل نمایند. امروزه سوپ یکی از متنوع ترین غذاهای دنیاست و هر یک از انواع آن طرفداران خاص خود را دارد.

در این میان علاوه بر سوپ هایی که مخصوص ملیت های خاصی هستند، برخی سوپ ها مانند سوپ مرغ، سوپ رشته و سوپ قارچ محبوبیت جهانی داشته و در تمام دنیا طبخ و سرو می شوند.