شکرگزاری بابت نعت هایی داریم باعث می شود انرژی مثبت و حس های خوب به زندگی ما برگردد. فواید شکرگزاری را در این مطلب از پارس نیوز بخوانید.

شکرگزاری چیست؟

شکرگزاری چیز غریبی نیست. همه می‌دانیم که این کار یعنی تشکر از خدا، کائنات یا هر نیروی دیگری که هر فردی ممکن است بنا به کیش و آئین خودش به آن معتقد باشد. سپاسگزاری حتی می‌تواند به خودمان هم ربط پیدا کند؛ به کارهایی که برای خودمان انجام می‌دهیم یا به روند رو به رشدی که در زندگی خویش طی می‌کنیم. بله! ما حتی می‌توانیم بارها و بارها از خودمان تشکر کنیم بابت فردی که هستیم و آنکه به آن تبدیل شده‌ایم.

شکر گزاری - فواید شکرگزاری

ادیان و مذاهب مختلف هم مباحث بلند و بالایی درباره این عمل و تأثیراتش بر زندگی انسان دارند که در ادامه به برخی نمونه‌های آن اشاره خواهم کرد. اما قبل از رفتن به بخش بعدی، می‌خواهم شما را با یکی از خلاصه‌کتاب‌های بوکاپو آشنا کنم که ارتباط خوبی با این مبحث دارد؛ کتاب باور کنید تا ببینید نوشته وین ‌دایر. در این کتاب درباره راه‌های مختلف ایجاد دگرگونی در خود و زندگیمان صحبت شده است که یکی از این راه‌ها، ایجاد تفکر سپاسگزاری در ذهنمان است.

قدرت شکرگزاری و معجزه شکرگزاری در زندگی

راندا برن در کتاب معجزه شکرگزاری درباره قدرت شکر کردن، به مراتب توضیح داده است. او می‌گوید که وقتی در مقابل چیزهایی که دارید یا به دست می‌آورید سپاسگزار باشید، صرف‌نظر از اندازه و ارزششان، باعث می‌شوید که دریچه‌های ذهنی شما و به دنبال آن، دریچه‌های زندگیتان به روی موهبت‌ها و نعمت‌های بیشتری باز شود.

او معتقد است که وقتی به دنبال نکات منفی در زندگی خود و در روابط شخصی و کاریمان می‌گردیم، به‌مرور، نکات منفی بیشتر و بیشتری پیدا می‌کنیم. مثل این می‌ماند که یک زخم کوچک را دائماً دستکاری و کنکاش کنیم. این کار باعث می‌شود که زخم ما بزرگ‌ و بزرگ‌تر شود و حتی درد بیشتری را برای ما به‌وجود بیاورد.

درواقع، آن‌ها همان‌جا بوده‌اند، فقط ما نمی‌دیدیمشان. دیدن مثبت‌های بیشتر، حس و حال آرام و شاد بیشتری را نصیبمان می‌کند و حس و حال بهتر هم سبب می‌شود که با توان و قدرت بیشتری برای به دست آوردن مثبت‌های بیشتر تلاش کنیم.

مهمترین فواید شکرگزاری

شکرگزاری به تفکر عمیق کمک می‌کند

وقتی شکرگزاری را در خود تقویت می‌کنیم، به صورت مستقیم جزئی نگری مثبت و تفکر در مورد اطراف و درون خود را پرورش می‌دهیم.

با یک تفکر عمیق به راحتی می‌توانیم چیزهایی که قرار است در زندگی از داشتن آنها شکرگزار باشیم را لیست کنیم؛

توجه کنید که این کار را افراد دیگر انجام نمی‌دهند. خانه، ماشین، شغل، فرزندان، پدر و مادر، کانون خانواده و حتی غذایی که سر سفره ماست، می‌تواند چیزهای مهمی برای شکرگزاری باشد.

بگذارید یک مثال از تفکر عمیق در حیطه شکرگزاری بزنیم:

دعا کردن - فواید شکرگزاری

وقتی که از خواب بیدار می‌شویم، خداوند نعمت زندگی در روز آتی را به ما می‌دهد.

امروز خورشید نور خود را به ما هدیه می‌دهد و اکسیژن با سخاوت کامل وارد ریه‌های ما شده و نعمت نفس کشیدن دوباره را به ما می‌بخشد.

با نگاهی به اطراف در میابیم که کانون گرم خانواده چقدر ارزشمند است و نفس کشیدن عزیزترین افرادمان در خانه نعمت بزرگی است.

وقتی به گل‌های خانگی خود آب می‌دهیم، لذت بخشیدن روح و جان تازه‌ای به آنها می‌تواند باعث دلگرمی و شادی ما شود.

شادی بیشتر ما از فواید شکرگزاری

مطالعه ای در حد ۵ دقیقه در روز در رابطه با چیزهایی که می توانیم برای آن شکر گزار باشیم، ما را شادتر خواهد کرد. توجه به چیزهایی که در زندگی داریم و شکرگزاری برای آن ها می تواند احساس مثبتی به ما بدهد.

کسانی که به چیزهای مثبت به جای منفی در زندگی خود توجه می کنند، احساس مثبت بیشتری دارند.

باعث می‌شود نعمت‌های کوچک را قدر بدانیم

شخص قدردان با توجه و تفکر عمیق خود به پدیده‌های اطراف خود می‌نگرد و در پس هر چیزی یک معنای بزرگ می‌یابد و آنرا به عنوان نعمت می‌ستاید.

این موضوع در مورد موارد بسیار کوچک هم صادق است؛

برای مثال اگر شخصی یک هدیه خیلی کوچک برایتان خریداری کند، با شکرگزاری می‌توانید ارزش آنرا چندین برابر کنید و شادی بسیاری از دریافت هدیه نصیب‌تان می‌شود.

یکی دیگر از مشخصه‌های افراد سپاسگزار، زمان‌مند بودن آنهاست. آنها زمان را به عنوان یک نعمت دوست دارند و از آن به خوبی استفاده می‌کنند.

قلبی که سپاسگزار است، به پدیده‌های محیط خود آنقدر ارزش می‌دهد که اجازه‌ی تخریب یا آسیب زدن به آنها را از بدنش سلب می‌کند.

شخص تبدیل به یک فرد مهربان با محیط خواهد شد؛ چرا که معنای زیبایی در هر کدام از پدیده‌های محیطی خود پیدا کرده است.

اگر در کودکی قدردانی را به فرزندانمان آموزش دهیم، آنها مهربانی بیشتری با حیوانات، گیاهان، محیط زیست و افراد خواهند داشت.

این یک روش تربیتی مناسب در جهانی است که بدی‌ها در حال نابود سازی ارزش انسان‌ها هستند.

افسردگی - فواید شکرگزاری

روابط عاشقانه خود را بهبود ببخشید

قدر دانی از دیگران باعث بهبود در کیفیت آن رابطه و موفقیت می شود. قدر دانی از عزیزانمان راهی ایده آل برای ایجاد حس خوب و بهبود روابط است.

بهبود سلامت جسمی از فواید شکرگزاری

یک مطالعه بر روی ۱۰۰۰ نفر از بزرگسالان برای دستیابی به رابطه شکرگزاری و سلامت جسمی انجام شد. نتیجه این آزمایش مشخص کرد افراد شکرگزار، دردها و رنج‌های کمتری متحمل می‌شوند؛

از این رو سلامت جسمی و روانی بالایی دارند. آنها بیشتر از سایرین به بدن و روح خود اهمیت می‌دهند و نسبت به دیگران احساس سلامتی بیشتری می‌کنند.

افراد شکرگزار ورزشکاران خوبی هستند و به دلیل ویژگی‌های مثبت شخصیتی، همیشه شاداب و سرزنده در جامعه ظاهر می‌شوند.

تغییر دیدگاه ما از فواید شکرگزاری

به معنای مثبت، شکرگزاری باعث تغییر دیدگاه ما می‌شود.

اگر پیش از این در شرایط سخت یا لحظه مواجهه با چالش‌ها بسیار غمگین یا عصبانی می‌شدیم، از این پس با شکرگزاری می‌توانیم بهتر و سریع‌تر با شرایط وفق پیدا کنیم.

آموزه‌های دین هم در این زمینه به ما می‌گویند که اگر در شرایط سخت خداوند و کمک‌های او را به یاد بیاوریم، شرایط آسان‌تر خواهد شد.

شکرگزاری یک فرمول نیست؛‌ بلکه روحیه‌ای مقدس است که می‌توانید در خود پرورش دهید.

شکرگزاری به افزایش سطح ایمان کمک می‌کند

افراد شکرگزار مومن‌تر هستند؛ هم به مسیر موفقیت خود و هم به خداوند. آنها از هر نعمتی که دارند تشکر می‌کنند و قدر آنها را می‌دانند.

همین عامل باعث افزایش اعتماد به نفس وخودباوری آنها در مسیر موفقیت می‌شود.

شکرگزاری و قدردانی به این دلیل که فرد را در راستای امیال مثبت درونی‌اش قرار می‌دهد، باعث افزایش ایمان به خود می‌شود.

وقتی یک شخص به خودش ایمان داشته باشد، اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کند و توانایی انجام کارهایی که او را به موفقیت نزدیک می‌کند را دارد.

افزایش اعتماد به نفس از فواید شکرگزاری

یک مطالعه بر روی ۸۱۵ نفر برای دستیابی به تاثیر شکرگزاری بر عزت نفس انجام شد.

نتیجه مطالعه به این صورت است: پس از اجرای چهار آزمایش مختلف، محققان دریافتند که شکرگزاری بر روی سه عامل عزت نفس، افکار خودکشی، افسردگی تاثیر مثبت می‌گذارد.

افرادی که شکرگزاری را در خود تقویت کرده‌اند، شاداب‌تر هستند و با ایمان داشتن به خود، افسردگی و نیاز به خودکشی را دور می‌کنند. آنها عزت نفس بالایی داشته و در روابط اجتماعی‌شان بسیار خوب عمل می‌کنند.

تنهایی - فواید شکرگزاری

با شکرگزاری خوشبین تر شوید!

شکرگزاری نه تنها باعث می شود دیگران احساس مثبت تری به ما پیدا کنند، بلکه باعث مثبت تر فکر کردن ما هم خواهد شد.

طبق تحقیقات،  شکرگزاری باعث خوشبین تر شدن به مقدار ۵ تا ۱۵ درصد می شود. در واقع هر چه بیشتر به آنچه که شکر گزار آن هستیم بیندیشیم، دلایل بیشتری برای  شکرگزاری بیشتر خواهیم یافت!

شکر گزاری به خواب بهتر کمک می‌کند

مطالعه‌ای برای بررسی تاثیر شکرگزاری بر کیفیت خواب انجام شد.

در این مطالعه، افرادی که قدردان‌تر از سایرین زندگی می‌کردند، خواب بهتر و با کیفیت‌تری داشتند. آنها در مقایسه با سایرین، سریع‌تر به خواب رفتند و در طول روز هم احساس خستگی و کسالت کمتری داشتند.

این موضوع به ویژه برای افرادی که اختلال خواب یا مشکلات روانی دارند حائز اهمیت است. آنها می‌توانند با بهبود وضعیت ذهنی‌شان در شکرگزاری و قدردانی، به خواب بهتر و سریع‌تر برسند.

بهبود در بازیابی از اتفاقات و آسیب های قلبی

طبق مطالعه ای در بیمارستان ماساچوست، بیماران قلبی که عمل  شکرگزاری را انجام می  دهند از استرس و نگرانی دور می شوند و این خود به بهبود هر چه زودتر و بهتر آن ها کمک می کند.

بهبود روابط اجتماعی ازفواید شکرگزاری

هیچ کس از فرد ناسپاس خوشش نمی‌آید؛ این یک واقعیت است. چه در زندگی شخصی و چه در ارتباط با دیگران، شکرگزاری باعث حال خوش و دلگرمی خواهد شد.

در سطح اجتماعی، اگر از افراد به دلیل بودنشان تشکر کنید، حتماً شما را به عنوان یک رفیق واقعی خواهند دید.

این سپاسگزاری نمایشی نیست؛ بلکه از وجود پاک شما سرچشمه می‌گیرد. در روابط عاشقانه، حضور معشوق ستایش می‌شود و همین مورد به تحکیم رابطه کمک بسیاری می‌کند.

افراد می‌توانند با حضور خود، نعمت‌های کوچک اما ارزشمند را به شما هدیه دهند؛ همین موجبات تشکر از آنها را فراهم می‌کند.

ثروت شما بیشتر می‌شود

از جمله مهم‌ترین فواید شکرگزاری بهبود شرایط مالی است. همه ما دوست داریم فراوانی مالی را در زندگی خود تجربه کنیم زیرا برای داشتن زندگی بهتر ناگزیر هستیم که هزینه‌های مختلفی پرداخت کنیم و اگر توان مالی کافی نداشته باشیم، با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شویم. مشکلات مالی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود که گاهی عوارض جبران ناپذیری نیز دارد.

افزایش امید از فواید شکرگزاری

مطالعه ای نشان داده است که  شکرگزاری رابطه مستقیمی با افزایش امید و خوشبینی افراد دارد. هرچه  شکرگزاری شما بیشتر باشد گرایشتان به سمت امید و مثبت بودن بیشتر می شود.

شکرگزاری به کاهش پرخاشگری کمک می‌کند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ مشخص کرد که شخص قدردان، پرخاشگری کمتری نسبت به سایر افراد دارد.

شکرگزاری نه تنها باعث افزایش همدلی و مهربان ما با محیط می‌شود، بلکه باعث کاهش پرخاشگیری و خشم در موقعیت‌های خاص خواهد شد.

این یک مزیت بزرگ برای سپاسگزاری است و تمام افراد می‌توانند از آن برای دستیابی به شخصیتی زیبا استفاده کنند.

افرادی که به سرعت عصبی و پرخاشگر می‌شوند، به راحتی می‌توانند با تقویت شکرگزاری، این مشکل را کنترل کنند.

شکرگزاری باعث افزایش برکت می‌شود

از نظر دینی این یکی از مهمترین فوایدشکرگزاری است که البته از نظر علمی هم با موضوعاتی مثل «قانون جذب» ارتباط دارد.

شکرگزاری از دارایی‌ها به معنای قانع بودن صد درصد به دارایی‌های محدود کنونی و تلاش نکردن نیست؛‌

بلکه باعث شکل گیری نوعی آرامش درونی از داشته‌های فعلی در فرد می‌شود.

این آرامش درونی برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و افزایش برکت زندگی بسیار ضروری است؛ چرا که تاثیرات انگیزشی و پیشران بر روی مغز و اعمال انسان دارد.

دعا کردن - فواید شکرگزاری

کمک به بهبود و بازیابی خود از اعتیاد از فواید شکرگزاری

شکرگزاری با تاثیر بر توسعه توانایی و سایر موارد که افراد برای پیشرفت و جلو رفتن در زندگی به آن نیاز دارند، به بهتر شدن شرایط و رهایی از دام این مسائل کمک خواهد کرد.

شکر گزاری ارسال انرژی مثبت به کائنات

همانطور که در مقاله قانون جذب و شکرگزاری توضیح دادیم شکرگزاری باعث قدرت جذب خواسته ها میشود و همچنین فرستادن ارتعاش مثبت به کائنات است تشکر کردن از آنها بابت نعمت ها و خوشبختی هایی که به ما داده اند.

این تعریف کلی و اصلی شکر گزاری بود، ولی این مبحث بسیار عمیق‌تر از این است که در چند جمله ساده بتوان توصیف کرد.

شکر کردن واقعی روش های مخصوصی دارد که باید برای شکر واقعی آنها را رعایت کنیم. برای اینکه این جمله را بهتر به شما توضیح دهم یک مثال میزنم.

شما حتما کسانی را دیدید که به زبان خدا را شکر میکنند و فکر میکنند که خدا باید برای همان شکر زبانی به آنها پاداش دهد.

شکر گزاری به زبان یعنی اینکه از صمیم قلب برای چیزی که دارید خوشحال و خوشنود نیستید. باید بگویم که آن فرد با کسی که اعتقادی به خدا ندارد و از وجود خدا بی خبر است هیچ فرقی ندارد.

چون آن ستایش از ته قلبش نیامده و در واقع حتی می توان گفت دروغین است.

کاهش فشار خون از فواید شکرگزاری

بیماران دارای فشار خون که حداقل در هفته یکبار  شکرگزاری می کنند، کاهش قابل توجهی در میزان فشار خون خود داشته اند. اگر قلبی سالم می خواهید  شکرگزاری کنید!

فواید شکر گزاری از صمیم قلب

حال شما بعد از دانستن فواید برایتان سؤال پیش می آید که چطور باید به صورت واقعی شکر کنم و نعمت های بیشتری از کائنات و خدا بگیرم؟

همانطور که در جملات بالا به آن اشاره کردم  شکرگزاری که از دهان شما خارج میشود باید خالص و از صمیم قلب شما باشد.

شما تنها در صورتی میتوانید خدا را شکر کنید که اول بدانید دارید برای چه این کار را انجام میدهید و انجام این کار چه سود زیادی برایتان خواهد داشت.

بعد از دانستن این ها شما میتوانید شکر واقعی کنید و وقتی چیزی را شکر میکنید واقعا از وجود آن چیز خوشحال میشوید.

حال شما فکر کنید که در حال شکر واقعی هستید و واقعا از وجود آن چیز در زندگی خود خوشحال هستید،

ولی یک دفعه به صورت ناگهانی افکار منفی به ذهن شما می آیند که آن افکار در اصل از ناخودآگاه شما می آیند، یعنی باورهای مخرب و دلیل آن مقاومت مغز برای تغییر است.

چگونه مغز خود را به شکر گزاری عادت دهیم؟

بعد از انجام دادن مرحله های قبل شما حتما به این نیاز پیدا میکنید تا مغز خود را به این عمل عادت دهید تا این عمل یک دستور اصلی برای مغز شما باشد و بتوانید هر موقع از آن استفاده کنید.

اگر کمی با الگوهای ذهن یا ضمیرناخودآگاه آشنا باشید متوجه میشوید که تنها راه اصلی برای تاثیر گذاشتن بر روی ضمیرناخود آگاه، تکرار و تمرین هست.

در نتیجه باید برای تاثیر گذاشتن یک چیزی را تکرار کنید تا مغز هم آن را فراموش نکند و با انجام دادن آن عمل مخالفت نکند.

مطالعه - فواید شکرگزاری

نکات مهم هنگام شکرگزاری از خدا

در این قسمت می خواهم نکات بسیار مهم و کلیدی را به شما بگویم که بتوانید از شکرگزاری نتایج فوق‌العاده بگیرید.  فقط و فقط از شما می خواهم که تمام نکاتی را که در این بخش به شما خواهم گفت را مو به مو انجام بدهید تا به مرور زمان نتایج وارد زندگی تان بشود.

پس در ادامه همراه ما باشید تا نکات بسیار کلیدی و مهمی را به شما بگویم که بهترین نتایج وارد زندگی تان بشود.

1- عادت کنید

اولین نکته این است که شما باید عادت کنید هر روز بابت تک تک نعمتهایی که خداوند به شما داده است شکر گذار باشید. برای نتیجه گرفتن از این قانون شما باید هر روز سپاسگزار خداوند باشید.  اگر فکر می‌کنید که فقط با یک روز انجام تمرینات می توانید نتایج بزرگی بگیرید سخت در اشتباهید.  شما باید هر روز سپاسگزار خداوند باشید و حس و حالتان را خوب نگه دارید تا نتایج وارد زندگیتان شود.

پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که سپاسگزاری از خداوند را به یک عادت تبدیل کنید و هر روز روز این عادت را تکرار کنید.

2- مشخص کردن اهداف و خواسته ها

دومین کاری که باید انجام دهید این است که یک لیست کامل و جامع از اهداف و خواسته هایی که می خواهید داشته باشید آماده کنید. شما از خدا سپاسگزاری می کنید تا شما را در مسیر خواسته ها و اهدافی که می خواهید به آنها برسید قرار بدهد.  پس اول از همه باید مشخص کنید که دقیقاً چه چیزهایی را می‌خواهید. برای همین شما باید یک لیست کامل از تمام آرزوها و خواسته هایی که دارید را مشخص کنید.

فقط حواستان باشد که وقتی اهداف تان را مشخص می کنید باید تمام جزئیات دقیق و کامل آن هدفتان را مشخص کنید.

3- داشتن حس و حال خوب

و آخرین نکته این است که شما هنگام شکرگزاری از خداوند باید حس و حال خوبی داشته باشید. مهمترین دلیلی که باعث میشود شما از سپاسگزاری از خدا بهترین نتایج را بگیرید همین حس و حال خوب است.  شما در کل شکرگزاری می کنید تا حس و حالتان خوب شود.

پس وقتی در حال سپاسگزاری از خداوند هستید باید به حس و حالتان کامل توجه کنید.  یکی  هاز بزرگترین دلایلی که خیلی از افراد از شکرگزاری نتیجه نمی‌گیرند این است که هنگام سپاسگزاری از خدا احساساتشان را خوب نمی کنند.  پس شما هم به این نکته توجه کنید که وقتی سپاسگزار خداوند هستید باید احساس خوب داشته باشید.

فواید شکرگزاری در قرآن

قبل از هرچیز به شکرگزاری در دین اسلام و کتاب قرآن بپردازیم که شناخت و آشنایی بیشتری نسبت به آن داریم. اسلام و قرآن تأکید بسیار زیادی بر شکر و ثنا دارند. اسلام می‌خواهد که انسان در هر شرایطی به توانایی سپاسگزاری دست پیدا کند و مهم‌ترین چیزی که بر آن اصرار دارد این است که اتفاقا در شرایط سخت، این روحیه را داشته باشیم.

بزرگان این دین معتقدند که شکر در زمانی که اتفاقات خوبی برای ما رقم خورده، کار ساده‌ای است؛ اما اگر بتوانیم در شرایط ناهموار و ناراحت‌کننده هم شکر به‌جا بیاوریم، این معنا را می‌دهد که به خدای عالم، ایمان مطلق داریم و به این باور رسیده‌ایم که این واقعه حتما به خیر و صلاح من است و به رشد من یا اطرافیانم کمک خواهد کرد.

از دید دین اسلام، بُعد مثبت دیگر سپاسگزاری در شرایط بد این است که از خدا به این دلیل تشکر می‌کنیم که جلوی بلاهای مختلف و بدتری که می‌توانست بر سر ما بیاید گرفته و نگذاشته که بیش از این دچار سختی و فشار شویم.

خدایا شکرت - فواید شکرگزاری

وقتی عمیق‌تر به این نکات فکر کنیم می‌بینیم که اگر آن‌قدر توانمند و پذیرا شویم که حتی در سخت‌ترین شرایط هم سپاسگزار باشیم، قطعاً به عمق بیشتری در شخصیتمان دست پیدا می‌کنیم. قطعاً صبر و استقامت بیشتری در مواجهه با تمام ابعاد زندگی پیدا می‌کنیم و… .

زندگی ما نمی‌تواند خالی از اتفاقات بد باشد؛ این اجتناب‌ناپذیر است. اما ما می‌توانیم روحیه‌ای را در خودمان تقویت کنیم که برای هر اتفاق بدی آماده باشیم و به مرحله‌ای از آرامش برسیم که حتی در بدترین وضعیت‌ها بهترین تصمیمات را بگیریم.

در ادامه، به چند آیه از قرآن اشاره می‌کنم که مستقیماً به آثار شکر و ثنا اشاره کرده‌اند:

«و ما به لقمان حکمت دادیم که شکر خدا را به جاى آور و هرکس شکر کند، همانا براى خودش شکر کرده.»

«مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس‌ گویید و ناسپاس نباشید.»

«اى کسانى که ایمان آورده‌‌اید! از نعمت‌هاى پاکیزه‌‌اى که روزى شما ساخته‌‌ایم، بخورید و سپاس خدا را بگزارید؛ اگر تنها او را مى‌‌پرستید.»

فواید شکرگزاری از خدا

یک‌بار دیگر به راندا برن برگردیم و به کتاب معجزه شکرگزاری. او در این کتاب، تمرین‌هایی ارائه داده است که کمکتان می‌کند قدرت شکرگزاری را در خود پرورش بدهید و آن را تقویت کنید. تمرینی که برن در نظر گرفته، یک تمرین ۲۸ روزه است. خلاصه این تمرین این است که هر روز، لیستی از موهبت‌هایی که در هر زمینه‌ای دارید برای خود یادداشت کنید.

سپس در برابر هر کدام از این موهبت‌ها بنویسید که چرا به دلیل داشتنشان از خدا سپاسگزارید. سپس از اول به لیستتان نگاهی بیندازید و برای هر موهبت، کلمه سپاسگزارم را سه بار با خودتان تکرار کنید. این کار را در ۲۸ روز تکرار کنید.

برن به شما ثابت می‌کند که این روش باعث می‌شود که آرام آرام به ذهنیت مثبتی دست پیدا کنید و در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان با امید و آرامش بیشتری قدم بردارید. در پایان این بخش هم خوب است که یکی دیگر از خلاصه کتاب‌ های بوکاپو را به شما معرفی کنم؛ کتاب قدیس رئیس و موج سوار نوشته رابین شارما.

این کتاب، حاوی درس‌هایی خارق‌العاده از عشق و معنویت است. اگر به دنبال راه‌هایی برای کمک کردن به خودتان هستید، به دنبال معنای جدیدی از عشق و زندگی می‌گردید و کیفیت زندگیتان برایتان اهمیت دارد، خواندن این کتاب می‌تواند بسیار لذت‌بخش و کمک‌کننده باشد.

تمرینات شکرگزاری

من به شما پیشنهاد می کنم که تمرینات زیر را به مدت 30 روز انجام دهید و ببینید و از فواید شکرگزاری در زندگی خود بهره‌مند شوید:

هر روز سه مورد را بنویسید که از آنها سپاسگذار هستید. اینها باید خاص باشد، نه عمومی. به عنوان مثال، “من بابت روشی که کودک نوپایم دوست دارد مرا بغل کند سپاسگزارم”. (به جای اینکه، “من بابت بچه هایم سپاسگزارم” … یا شغل من یا خانه ام و غیره)

هر روز می توانید برای بهبود زندگی خود یک کار بنویسید. یک کار کوچک، خوب است. به عنوان مثال، “من می خواهم پنجره ها را تمیز کنم تا آنها کاملاً شفاف باشند و بتوانم از منظره بهتر لذت ببرم.” (لازم نیست کارهایی را که یادداشت می کنید انجام دهید)

هفته ای یک بار به مدت 10 دقیقه با جزئیات درباره زندگی ایده آل خود بنویسید. طوری بنویسید که انگار در حال وقوع است و واقعی است، نه فقط آرزو و امید. به عنوان مثال، “من از پیاده روی در امتداد یک ساحل گرمسیری زیبا با شن و ماسه سفید شفاف در یک عصر دلپذیر با درختان نخل که به آرامی در نسیم ملایم تاب می خورند لذت می برم”، نه “کاش می توانستم …”). بعد از 10 دقیقه حتی در صورت ناتمام بودن، آن را کنار بگذارید و هفته بعد آن را ادامه دهید یا در مورد جنبه دیگری از زندگی ایده آل خود بنویسید.

کودک بانمک - فواید شکرگزاری

چگونه به کودکان قدردانی را آموزش دهیم؟

در اینجا چند نکته برای آموزش و مدل سازی دروس مهم شکرگذاری آورده شده است که در نهایت به رسیدن به فواید شکرگزاری در زندگی منجر خواهدشد.

درباره سنت ها، “روزهای خوب گذشته” و دوران کودکی خود صحبت کنید. داستان ها به کودکان درباره زندگی و تاریخ می آموزند. خانواده ها می توانند شگفت انگیز و لذت بخش باشند. روی جنبه های خانواده خود که از آنها سپاسگزار هستید تمرکز کنید. اگرچه گفتن این کار راحتتر از انجام کار است، اما این یک الگوی عالی برای کودکان است زیرا آنها در مورد روابط و خانواده می آموزند.

در مورد شکرگذاری صحبت کنید. با کودکان در مورد اینکه غذا از کجا می آید و طرز تهیه آن صحبت کنید. تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که به خاطر آنها شکرگزار هستید. حین خوردن غذا از هرکسی که سر میز است بخواهید آنچه را که از آن سپاسگزار است بگوید. تابلویی به دیوار آویزان کنید و از همه بخواهید چیزهایی را که در طول روز بابت آنها سپاسگزار هستند بنویسند.

به مرور و با بالاتر رفتن سن کودکان میتوانید شکرگذاری حین خوابیدن را اضافه کنید. می توانید ده چیز که در طول روز داشته اید را لیست کنید و هنگام خواب بابت آنها شکرگذاری کنید.

اگر کودکان یاد بگیرند که نسبت به چیزهایی که دارند قدردان و سپاسگذار باشند، شخصیت قوی تر و شادتری خواهند داشت.

نمونه ای از لیست شکرگزاری

نمونه لیست شکرگزاری روزانه :

۱ ) خدایا برای نعمت سلامتی سپاسگذارم .

۲ ) خدایا برای داشتن پدر و مادر خوبم سپاسگذارم  .

۳ ) خدایا برای سلامتی جسم و روحم سپاسگذارم .

۴ ) خدایا برای نعمت های بیکرانت سپاسگذارم .

۵ ) خدایا برای کار و شغل و در آمد عالی ام سپاسگذارم .

۶ ) خدایا برای زندگی دوباره ام سپاسگذارم  .

۷ ) خدایا برای همسر و فرزندان خوبم شکرگزارم .

۸ ) خدایا برای هوش عالی ام سپاسگذارم .

۹ ) خدایا برای قدرت فکر و تصمیم گیری ام سپاسگذارم  .

۱۰ ) خدایا برای توانایی راه رفتنم سپاسگذارم .

می توانید لیست شکرگزاری خود بنویسید و تکرار نمایید و اینگونه فواید شکرگزاری در زندگی خود بهره‌مند شوید.