روش صحیح آفتاب گرفتن شما را از صدمات ناشی از آفتاب سوختگی مصون می دارد. تابستان بهترین فرصت برای آفتاب گرفتن و خوش رنگ شدن است. اما دانستن روش صحیح این کار و لوازم ضروری برای آفتاب گرفتن از واجبات است. ما چک لیست لوازم ضروری آفتاب گرفتن و بهترین روش آن برای جلوگیری از سوختگی و آسیب به پوست را به شما یاد می دهیم.

آفتاب گرفتن کودکان - روش صحیح آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن و پوست شما

آفتاب سوختگی یک روند کاملا طبیعی است. پوست شما رنگدانه‌های قهوه‌ای به نام ملانین تولید می‌کند تا از خود در برابر مضرات اشعه U.V محافظت کند.

این به آن معنی است که حتی کوچکترین علائم برنزگی نشان دهنده آسیب دیدگی پوست در برابر آفتاب است.هرچند همانطور که گفته شد برنزگی روند طبیعی محافظت پوستتان از خودش در برابر آفتاب است اگر روند ترمیم طبیعی پوستتان دچار مشکل شود، می‌تواند برایتان دردسر ساز بوده و حتی سلول‌های سرطانی ایجاد شود.

پس مخصوصا در بهار که علائم آفتاب سوختگی و برنزگی هم روی پوست مشاهده نمی شود و پوست رنگ پریده و آسیب پذیر‌تر است احتیاج به وسواس و مراقبت بیشتری است. آفتاب سوختگی (برنزه شدن) از عوامی اصلی ایجاد سرطان پوست محسوب می‌شود و تعداد افراد مبتلا در چند دهه اخیر به دو برابر افزایش یافته است.

وسایل لازم برای روش صحیح آفتاب گرفتن

توجه داشته باشید که آفتاب گرفتن به همین آسانی‌ها نیست. اگر شما برای انجام این کار لوازم مورد نیاز را به همراه نداشته باشید ممکن است که پوست‌تان دچار آفتاب سوختگی شود و یا مشکلات دیگری نیز برای پوست‌تان رخ دهد. شما برای انجام این کار باید همراه خود وسایل زیر را داشته باشید:

ژل لایه بردار و شستشوی بدن

  • ژل ضد آفتاب
  • اسپری روغن آفتاب
  • بالم ضد آفتاب لب
  • عینک آفتابی
  • اسپری پس از آفتاب
  • کلاه
  • لوسیون بدن
  • حوله

بهترین توصیف برای خودتان را انتخاب کنید

(تصور کنید در بهار و بدون کرم ضد آفتاب برای اولین بار مشغول آفتاب گرفتن هستید):

پوست نوع ۱

پوست من همیشه می‌سوزد! برای همین آفتاب نمی گیرم.

پوست نوع ۲

 اگر برای ۱ ساعت زیر آفتاب بمانم روز بعد کمی احساس سوختگی می‌کنم و بعد از ۱ هفته برنزگی کمی دارم. 

پوست نوع ۳

اگر برای ۱ ساعت زیر آفتاب بمانم روز بعد کمی احساس سوختگی می‌کنم و بعد از ۱ هفته تقریبا برنزه ام.

پوست نوع ۴

 من هیچ وقت با ۱ ساعت ماندن زیر آفتاب احساس سوختگی نمی کنم و بعد از ۱ هفته کاملا برنزه ام. 

پوست نوع ۱ دارید؟

آفتاب نگیرید.  در تابستان وقتی در مقابل آفتاب قرار می‌گیرید حتما دست‌ها و پاهایتان را با لباس بلند بپوشانید. 

پوست سالم و سفید دیرتر از پوست‌هایی که در معرض آفتاب و برنزگی بوده‌اند چروک می‌شوند.

آفتاب گرفتن - روش صحیح آفتاب گرفتن

پوست نوع ۲ دارید؟

سعی کنید آفتاب نگیرید. یا حساسیت بیشتری در مراقبت از پوستتان زیر نور افتاب به خرج دهید. از ضد آفتاب‌هایی با SPF بالای ۳۰ مصرف کنید.

ضد آفتاب با SPF کمتر از ۱۵ مناسب شما نیست.

پوست نوع ۳ دارید؟

 از ضد افتاب با SPF بالاتر از ۲۰ مصرف کنید. حتی برای آفتاب گرفتن با مصرف کرم‌هایی با SPF زیر ۱۵ خطر ابتلا به سرطان را افزایش ندهید.

پوست نوع ۴ دارید؟

هرچند شما در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان نسبت به افراد با نوع پوست ۱ ،۲و ۳ هستید اما بدانید آفتاب توانایی آسیب رساندن به شما را هم دارد. (باعث ایجاد چروک شود) ضد آفتاب با SPF 15 برای شما مناسب است.

کرم ضدآفتاب مناسب از ضروری‌ترین لوازم در چک لیست آفتاب گرفتن

هنگام آفتاب گرفتن به یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده نیاز دارید. ساختار ترکیبی آن باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر هر دو اشعه ماوراء‌بنفش A و B (UVA و UVB) از پوست شما محافظت کند.

باید بدانید که اشعه‌های UVB باعث آفتاب‌سوختگی می‌شوند و به‌طور بالقوه منجر به سرطان‌های پوست، از جمله ملانوم بدخیم می‌شوند. اشعه UVA نیز به عمق پوست شما نفوذ کرده و می‌تواند باعث بروز علائم پیری زودرس مانند چین‌و چروک و لکه‌های تیره شود. پس حضور یک کرم ضدآفتاب مناسب در لوازم آفتاب گرفتن شما ضروری است.

SPF 15 حدود 93 درصد از اشعه‌های UVB را فیلتر می‌کند. SPF 30 97 درصد و SPF 50 98 را حفظ می‌کند. ممکن است این درصدهای محافظتی، تفاوت‌های کوچکی به نظر بیایند، اما این رقم‌های اضافی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر پیری زودرس و خطر سرطان پوست داشته باشند.

راه و روش صحیح آفتاب گرفتن و خوش‌رنگ شدن پوست

ضد آفتاب - روش صحیح آفتاب گرفتن

رعایت روش صحیح استفاده از ضدآفتاب

 برای رسیدن به حداکثر محافظت در برابر آفتاب، حتماً ضدآفتاب خود را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرارگرفتن در معرض خورشید استفاده کنید. همچنین پوست خود را با لایه ضخیم از کرم بپوشانید.

به یاد داشته باشید که ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از شروع برنزه کردن، مجدد از آن استفاده کنید، زیرا انجام این کار باعث کاهش آسیب اشعه ماوراء‌بنفش می‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از استفاده از حوله برای پاک کردن عرق، خارج شدن از آب و هر مورد دیگر مجدد از ضدآفتاب استفاده کنید.

ترجیح با برنزه شدن تدریجی است

در برابر عجله و جذابیت وسوسه‌انگیز برنزه کردن، زیاد مقاومت کنید. با آفتاب گرفتن تدریجی، نه تنها برنزه شدن شما طولانی‌تر می‌شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهید.

این خطرات و مشکلات در افرادی که به‌طور شدید و متناوب در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند بیشتر از افرادی است که بیشتر اوقات در فضای باز هستند. با استفاده از لوازم موجود در چک لیست آفتاب گرفتن و به‌صورت تدریجی و در چند دوره زمانی 15 تا 30 دقیقه آفتاب بگیرید.

روش صحیح آفتاب گرفتن نوشیدن مایعات زیاد است

پوست شما پس از یک روز خشک‌شدن در زیر آفتاب، باید تا حد امکان آبرسانی شود. پوست خشک و کم‌آب می‌تواند هنگام برنزه‌شدن چروک به نظر برسد. برای جلوگیری از این مورد، با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز هیدراته شوید و طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنید.

خوراکی هایی که حاوی لیکوپن هستند مصرف کنید

در طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت نشان داده شده است که خوراکی های همچون هندوانه و گوجه فرنگی می توانند موجب محافظت از پوست در برابر اشعه های uv خورشید شود بنابراین شما بهتر است که در هنگام آفتاب گرفتن آب هندوانه مصرف کنید.

برنزه شدن در سایه

سایه می‌تواند محافظت بیشتری ارائه دهد. شما با درازکشیدن در سایه نیز می‌توانید به رنگ پوست موردعلاقه خود برسید، زیرا اشعه ماوراء‌بنفش خورشید از محیط اطراف و از طریق پوست شما جذب شده و شما را به آنچه که می‌خواهید می‌رساند.

انتخاب بهترین زمان برای آفتاب گرفتن

آیا می‌پرسید بهترین زمان برای آفتاب گرفتن چه زمانی است؟ برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بروز التهاب، بهتر است از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. این امر به‌ویژه درصورتی که پوست روشن‌تری دارید مهم است. غیر از این محدوده زمانی، اشعه‌های خورشید چندان قوی نخواهد بود و به این شکل می‌توانید شانس بیشتری برای برنزه‌شدن به روشی پایدار داشته باشید. اما توجه داشته باشید که در هر صورت باید از لوازم آفتاب گرفتن برای جلوگیری از عوارض نورخورشید استفاده کنید.

در روش صحیح آفتاب گرفتن چه میزان آفتاب بگیریم؟

علاوه بر پرهیز از ساعاتی که خورشید در اوج خود است، مهم است که ساعت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. از یک تایمر استفاده کنید تا وسوسه نشوید که زمان مناسب برای برنزه‌شدن را افزایش دهید. زیرا بدن شما پس از مدت زمان مشخصی تولید ملانین را متوقف می‌کند، و بعد از این زمان ممکن است به جای برنزه‌کردن پوست، به پوست شما آسیب برساند.

چک لیست آفتاب گرفتن را فراموش نکنید

عینک آفتابی، کلاه و… فقط اکسسوری مد نیستند. بلکه در واقع ابزاری مفید برای کمک به شما در ایمن ماندن در هنگام آفتاب گرفتن هستند. عینک آفتابی اغلب برای محافظت از چشمان شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش طراحی شده است که درصورت فراموش کردن استفاده از آن، ممکن است درگیر آسیبی به نام آب مروارید شوید. کلاه آفتابی نیز برای حفظ پوست سر و صورت شما از آفتاب سوختگی ایده‌آل است.

چک لیست آفتاب گرفتن - روش صحیح آفتاب گرفتن

پس با توجه به مطالب بالا

  • از نوع مناسب SPF استفاده کنید.
  • آن را به‌صورت دوره‌ای و مجدد شارژ کنید.
  • به‌صورت تدریجی در معرض آفتاب برای برنزه شدن قرار گیرید. زمان آن را نیز به‌تدریج افزایش دهید.
  • هیدراته بمانید و از مایعات فراووان استفاده کنید.
  • از برنزه شدن در زمان‌هایی که خورشید در قوی‌ترین حالت خود است خودداری کنید.
  • به یاد داشته باشید که از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

مراقبت های بعد از آفتاب گرفتن

در ادامه 4 نکته کاربردی و مفید برای مراقبت بعد از حمام آفتاب را ذکر کرده ایم :

خنک شوید

پس از آفتاب گرفتن زیاد ، بهتر است ابتدا به سایه بروید یا دوش بگیرید . در این مواقع آب ولرم بهترین انتخاب است . آب گرم یا سرد به پوست شوک وارد می کند و می تواند بهبودی را به تاخیر بیندازد . برای جلوگیری از تحریک پوست ، مراقب باشید که پوست را خشک نکنید ، بلکه آن را به آرامی با حوله خشک کنید .

مراقبت از درون

در این شرایط رژیم غذایی مناسب نیز نقش مهمی ایفا می کند . میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین ها و مواد گیاهی ثانویه هستند در بازسازی پوست مفید خواهند بود . به عنوان مثال هویج محتوای بتاکاروتن پوست را متعادل می کند . بنابراین هرچه بیشتر در معرض نور خورشید باشید ، لازم است مایعات بیشتری نیز مصرف کنید ، زیرا بیشتر مایعات از طریق پوست از دست می‌ روند .

رطوبت رسانی به پوست

استفاده از کرم بدن یکی از مهم ترین کارهایی است که باید بعد از حمام آفتاب گرفتن انجام دهید . کرم بدن با آبرسانی شدید پوست را طراوت می بخشد و احساس لطافت و آرامش فوق العاده ای را به پوست باز می گرداند .

برای اینکه بهترین کرم مرطوب کننده و کرم بدن را برای بعد از آفتاب گرفتن انتخاب کنید توصیه می شود به سراغ محصولاتی که حاوی آلوئه ورا هستند بروید .

زیرا آلوئه ورا اثر مرطوب کنندگی دارد و از بازسازی سلولی حمایت می کند . اثر خنک کننده و تسکین دهنده پوست این مدل از کرم بدن ، پس از یک روز قرار گرفتن در معرض آفتاب ، پوست را لطیف می کند . 

کره کاکائو نیز از سنتز کلاژن و عملکرد مانع پوست پشتیبانی می کند . سرشار از ویتامین E ، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 ، روغن های گیاهی ارگانیک فشرده سرد (روغن جوجوبا ، روغن نارگیل و روغن کنف) نیز به طور ایده آل از پوست در برابر تأثیرات خارجی محافظت می کند . بهتر است بعد از دوش گرفتن یا حمام روی پوست کمی مرطوب کننده ماساژ داده شود تا رطوبت در پوست حفظ شود.

کمی استراحت کنید

هرگز ایده خوبی نیست که پوست آسیب دیده را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهید . بنابراین ، از پوست خود در برابر قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید محافظت کنید ، زیرا پس از حمام آفتاب ، پوست شما حساس می شود ، حتی برخی از آنها به آفتاب آلرژی می یابند . برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست ، باید از اصلاح یا اپیلاسیون بعد از حمام آفتاب نیز خودداری کنید .

فواید آفتاب گرفتن - روش صحیح آفتاب گرفتن

اثرات نور خورشید روی پوست

هنگامی که پوست بدن در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد تولید ویتامین دی در بدن شروع می‌شود. ویتامین دی که به عنوان ویتامین خورشید نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت بدن است.

این ویتامین از فشار خون بالا و و التهاب پوست جلوگیری کرده و همچنین به عملکرد صحیح مغز، تقویت ماهیچه‌ها و جلوگیری از سرطان نیز کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اگر سطح ویتامین دی بدن شما پایین باشد ممکن است که بسیاری از مشکلات قلبی، جنون و سرطان پروستات بروز یابند.

بهترین راه برای این که پوست بدن همیشه سلامت باشد این است که روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در زیر نور خورشید قرار بگیرید زیرا این امر از بروز افسردگی و اختلالات عاطفی جلوگیری کرده و موجب افزایش کیفیت خواب می‌شود.

داروها و مراقبت‌های مورد نیاز

بعضی از داروها با ایجاد حساسیت بیش از حد در مقابل اشعه آفتاب باعث بروز اگزما روی پوست می‌شوند. هر نوع پوستی که دارید بهتر است در اوج تابش (بین ساعات ۱۱ تا ۱۵) خارج از آفتاب باشید.

 پوست‌های سفید و رنگ پریده، موهای قرمز و کک ومک نشان دهنده مستعدترین نوع پوست در مقابل آفتاب سوختگی است و مضرات و خطرات برنزه شدن برای این افراد مضرات و خطرات طولانی مدت تری دارد. 

برای جلوگیری از تبدیل شدن آسیب‌های آفتاب سوختگی به سرطان‌های پوست در آینده امروز باید مراقب پوستتان در مقابل آفتاب باشید.

روغن مناسب در روش صحیح آفتاب گرفتن

مناسب‌ترین روغن‌ها برای آفتاب گرفتن عبارتند از:

روغن فندق

همانطور که می‌دانید نور خورشید رادیکال‌های آزاد ایجاد کرده و از این طریق به سلول‌های شما آسیب می‌رساند. این شرایط در دراز مدت به پیری پوست و بسیاری عارضه‌های دیگر تبدیل می‌شود. پس اگر قرار است آفتاب بگیرید، باید چاره‌ای برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌های احتمالی آن به‌کار بگیرید. ویتامین E یکی از بهترین عناصر طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این عنصر از طریق خنثی‌سازی منابع رادیکال‌های آزاد و محافظت از غشای سلولی سلامت پوست شما را از آسیب‌های احتمالی نور خورشید حفظ می‌کند.

روغن فندق حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتایمن E است و یک روغن عالی برای آفتاب گرفتن محسوب می‌شود. در ضمن روغن فندق مناسب با پوست‌های حساس است. این محصول احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک را نیز در پوست به حداقل می‌رساند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از جمله محصولاتی است که از شما در مقابله با آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کند. در واقع عناصر موجود در روغن نارگیل خطر اشعه‌های UV خورشید را برای پوست به حداقل می‌رسانند. این محصول همچنین دارای اسیدهای چربی است که از عوارض نور خورشید مانند سوختگی و خشکی در پوست پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی عناصر آنتی‌اکسیدان است که به خوبی از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید جلوگیری می‌کند. این روغن می‌تواند علاوه بر پیش از آفتاب گرفتن، پس از این کار نیز مفید باشد. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب موجود در این محصول به مبارزه با قرمزی پوست، آفتاب‌سوختگی، خشکی و سایر علائم تحریک پوست کمک می‌کند.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که استفاده از روغن زیتون پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از آسیب‌های رادیکال آزاد که منجر به سرطان پوست می‌شود، جلوگیری می‌کند. در این تحقیقات جالب، محققان روغن زیتون را بر روی پوست موش‌ها و البته پس از تابش اشعه های UV اعمال کردند. موش‌ها با روغن زیتون بر روی پوست خود به طور قابل توجهی کمتر دچار رشد تومور می‌شدند.

روغن بچه - روش صحیح آفتاب گرفتن

روغن بچه از لوازم آفتاب گرفتن و برنزه شدن

روغن بچه برای کمک به جلوگیری از رشد باکتری روی پوست نوزادان استفاده می‌شود. این روغن برای پوست بسیار ملایم است و معمولاً فقط دارای چند ماده مانند روغن معدنی، ویتامین E و گاهی آلوئه‌ورا است.

از آنجایی که این روغن برای نوزادان درنظر گرفته شده است، مواد تشکیل‌دهنده آن تحریک‌کننده نیستند، بنابراین می‌توان آن را حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها نیز اعمال کرد. بسیاری از افراد در کیف لوازم آفتاب گرفتن خود یک روغن بچه نیز به‌همراه دارند. اما این سوال مطرح است که استفاده از آن برای برنزه‌کردن مناسب است یا خیر؟

آیا روغن بچه به برنزه شدن شما کمک می‌کند؟

بله، روغن بچه می‌تواند به برنزه‌شدن شما کمک کند. این به‌این دلیل است که اشعه‌های خورشید را به سرعت جذب می‌کند و پوست شما را نیز در مدت زمان کوتاهی برنزه می‌کند. با انجام این کار، نه تنها در مقایسه با سایر روش‌های برنزه شدن سریعتر برنزه می‌شوید، بلکه رنگ بسیار عمیق‌تری را با ماندگاری بیشتر، به شما می‌دهد.

روش برنزه‌کردن با روغن بچه

برنزه کردن با روغن بچه بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن بچه را به قسمت‌هایی از بدن که می‌خواهید برنزه کنید بمالید. پس از انجام این کار، در هر جلسه برنزه‌کردن، چند دقیقه زیر نور خورشید بنشینید. اگر تصمیم دارید از روغن بچه در لوازم آفتاب گرفتن خود داشته باشید، اغلب توصیه می‌شود که در کنار آن، حداقل هر 2 ساعت یک بار از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید.

معایب استفاده از روغن بچه برای برنزه‌کردن

در حالی که روغن بچه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع برنزه شوید، اما برخی از عوارض جانبی نیز دارد که باید در نظر داشته باشید. از آنجایی که روغن بچه اشعه UV زیادی را جذب می‌کند، می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و آسیب شدید پوست شما شود. توصیه می‌شود که در استفاده از آن احتیاط کنید.

اگر از روغن بچه برای برنزه‌کردن استفاده می‌کنید و آن را در لوازم آفتاب گرفتن خود جای داده‌اید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که روغن بچه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوما را افزایش دهد. به‌همین دلیل، هنگام برنزه‌کردن با روغن بچه احتیاط کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب و سایر ابزارهای محافظ پوست استفاده کنید.

فواید آفتاب گرفتن

جلوگیری از کمبود ویتامین D بدن

یکی از فواید مهمی که نور خورشید برای سلامت بدن دارد جذب ویتامین d از طریق پوست است. به این صورت که پرتو فرابنفش خورشید موجب تولید ویتامین d در بدن می‌شود.

این ویتامین علاوه بر افزایش سلامت استخوان‌ها، برای افزایش سیستم ایمنی بدن هم کاربرد دارد. همچنین ویتامین دی به جذب بسیاری از مواد معدنی همچون فسفر و کلسیم کمک بسیاری می‌کند. توجه داشته باشید که اگر کودکان به میزان کافی از این طریق ویتامین d دریافت نکنند ممکن است که در آینده دچار بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) شوند.

ویتامین دی - روش صحیح آفتاب گرفتن

کاهش احتمال بروز بیماری

با توجه به اینکه قرار گرفتن پوست به مدت زمان زیادی در برابر نور خورشید ممکن است که موجب بروز سرطان پوست شود اما بسیاری از افرادی که به میزان کافی نور خورشید به پوست‌شان نمی‌رسد به بسیاری از بیماری‌های سرطانی مانند سرطان روده، سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان پروستات مبتلا شده اند.

باید توجه داشته باشید که اگر نور خورشید به میزان کافی به پوست انسان نتابد ممکن است که بسیاری از بیماری‌های دیگری همچون بیماری ام اس، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی برای افراد رخ دهد.

کاهش علائم افسردگی

نور خورشید باعث می‌شود که مغز هورمون سروتونین آزاد کند. افزایش تولید این هورمون به معنای داشتن خلق‌و‌خوی بهتر و احساس آرامش است. حتی اگر به افسردگی دچار نیستید، گذراندن وقت در آفتاب، حال روحی شما را بهتر می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که نور صبحگاهی خورشید می‌تواند موجب به خواب رفتن فرد در شب شود زیرا چشم فرد برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن نیاز به نور خورشید دارد. البته هر چه سن افزایش پیدا می‌کند اهمیت این امر بالاتر می‌رود زیرا چشم‌ها مانند گذشته قابلیت جذب نور خورشید را ندارند در نتیجه فرد ممکن است که به سختی بتواند بخوابد.

سلامت چشم‌ها

رسیدن نور خورشید به چشم‌ها نیز مهم است. البته این امر در سنین نوجوانی و جوانی بسیار مهم‌تر است زیرا خورشید می‌تواند موجب کاهش احتمال بروز نزدیک‌ بینی شود اما باید توجه داشته باشید که نور بیش از اندازه خورشید می‌تواند سلامت چشم‌ها را به خطر بی‌اندازد و موجب آب مروارید و یا تاری دید شود.

کاهش وزن

طبق نشانه‌هایی که وجود دارند ثابت شده است که نور صبحگاهی خورشید می‌تواند موجب کاهش چربی‌های بدن شود. برای این که شما هم از این امر به بهترین نحو ممکن استفاده کنید باید ۸ صبح تا ۱۲ ظهر به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید.

توجه داشته باشید که اگر این کار را با فاصله بیشتری از ظهر انجام دهید می‌توانید نتیجه مطلوب‌تری بگیرید. طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند احتمال می‌دهند که پرتوهای خورشید قابلیت این را دارند که سلول‌های چربی زیر پوستی را کاهش دهند و موجب کاهش وزن فرد به طور طبیعی شوند.

اگر شما این کار را به همراه حرکات کششی و ورزشی انجام دهید می‌توانید علاوه بر کاهش وزن میزان سلامتی بدن خود را هم افزایش دهید.

سلامت عاطفی

با توجه به اینکه نور خورشید موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود و سروتونین وظیفه افزایش انرژی، مثبت اندیشی، آرامش بیشتر و همچنین متمرکز شدن را بر عهده دارد می‌توان گفت که این امر می‌تواند موجب افزایش سلامت عاطفی فرد شود.

برخی از پزشکان هنگامی که نشانه‌های افسردگی‌ را در افراد مشاهده می‌کنند دلیل آن را سطح پایین سروتونین می‌دانند و به فرد توصیه می‌کنند که در مقابل نور طبیعی یا مصنوعی قرار گیرد.

مضرات آفتاب گرفتن - روش صحیح آفتاب گرفتن

مضرات نور خورشید

نور خورشید علاوه بر فوایدی که دارد دارای مضراتی نیز است. اگر شما به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید عرق سوز می‌شوید که نشانه‌های این امر بروز جوش‌های قرمز، خارش و سوزش است.

علاوه بر این موضوع قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی می‌تواند موجب آفتاب سوختگی شود که این امر با تاول در بسیاری از نواحی بدن و حتی لب همراه است.

از دیگر مشکلاتی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید برای پوست به وجود می‌آورند مسمومیت یا آلرژی به نور است که نشانه‌های این بیماری قرمزی و خارش سینه، پا و بازو است.

بهترین زمان آفتاب گرفتن و استفاده از لوازم افتاب گرفتن برای جذب ویتامین d

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در روش صحیح آفتاب گرفتن، بهترین زمان برای آفتاب گرفتن، به‌گونه‌ای که با بیشترین مقدار جذب ویتامین دی همراه باشد، ظهرها و به خصوص در تابستان است.

در ظهر، خورشید در بالاترین نقطه خود قرار دارد و اشعه UVB آن شدید است. این بدان معناست که برای تولید ویتامین D کافی به زمان کمتری برای ماندن در آفتاب نیاز دارید. طبق گفته شورای ویتامین D، این زمان می‌تواند 15 دقیقه برای فردی با پوست روشن باشد و چند ساعت برای فردی با پوست تیره باشد.

همچنین آفتاب صبحگاهی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در خصوص چرایی مفیدبودن آن برای سلامتی باید گفت که، نور صبحگاهی کلاژن را تحریک می‌کند، ترمیم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و زخم‌ها را التیام می‌بخشد. همه این موارد به دلیل وجود درصد بالای نور مادون قرمز در آفتاب صبحگاهی ا‌ست.

زمان آفتاب گرفتن نیز بین ۸ صبح تا ۱۰ صبح ایده آل است. در هر صورت و باتوجه به اینکه آفتاب صبح یا ظهر را برای تامین ویتامین دی بدن خود انتخاب می‌کنید، استفاده از لوازم آفتاب گرفتن را فراموش نکنید. قرار گرفتن در فضای باز بدون محافظت، خطر آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

آفتاب گرفتن یکی از سرگرمی‌های لذت‌بخش برای اکثر بانوان و آقایان است. بسیاری این‌کار را برای رسیدن به سلامت بدن خود انجام می‌دهند و برخی دیگر داشتن یک پوست تیره و یکدست را برای خود بیشتر می‌پسندند. در هر صورت و با هر هدفی، بهتر است با روش‌ها، مخاطرات و لوازم آفتاب گرفتن آشنا باشید و یک روز فوق‌العاده را بدون هیچ آسیبی در زیر نور خورشید بگذرانید.

باور غلط در مورد کرم ضد آفتاب

  • ضد آفتاب محافظت ۱۰۰%‌ای در مقابل آفتاب می‌دهد! حتی ضد آفتاب‌هایی با بالاترین سطح SPF , UVA هم نمی توانند جلوی تمام اشعات مضر را بگیرند. به همین دلیل در ساعات ۱۱:۰۰ تا ۱۵:۰۰ سعی کنید در سایه بمانید.
  •  برنزه شدن نمود کلی آسیب دیدگی پوست شما در مقابل آفتاب است، پس بعد از تغییر رنگ پوستتان مجاز به استفاده از ضد آفتاب با SPF کمتر نخواهید بود. 

۲ نوع SPF داریم: SPD آمریکایی و SPF اروپایی

عدد SPF آمریکایی دوبرابر SPF اروپایی است. به عنوان مثال SPF آمریکایی ۲۰ با SPF اروپایی ۱۰ برابری می‌کند. پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

چند پیشنهاد برای روش صحیح آفتاب گرفتن

  •  در روزهای ابری هم ۳۰ تا ۵۰ درصد اشعه U.V خورشید به زمین می‌رسد، پس مراقب سوختگی‌های محتمل باشید.
  •   آفتاب گرفتن فشرده کار مضری است. مثلا در یک هفته هر روز آفتاب نگیرید. 
  • در روزهای خیلی گرم از کلاه آفتاب گیر و لباس‌های ازاد برای پوشش در مقابل آفتاب استفاده کنید .
  •  ویتامین D برای ما بسیار مفید است و ۹۰% جذب آن توسط تابش آفتاب به بدن امکان پذیر است . هفته‌ای ۲ الی ۳ بار ماندن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای در آفتاب برای این منظور کافی است.
  • کرم ضد آفتاب را به شکل لایه‌های ضخیم استفاده کنید.
  •  لوسیون‌های آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن زیر آفتاب روی پوست بمالید.
  •   عملکرد ضد آفتاب‌ها ۱ الی ۲ ساعت است، آن را تمدید کنید. 
  •  SPF 50 برتری خاصی نسبت به SPF 30 ندارد از این رو به شکل ۳۰+ ارائه می‌شوند.
  •   شنا کردن و تعریق و کلا خیس شدن پوست ضد آفتاب را تضعیف می‌کند از انواع ضد آب مصرف شود. 
  •  بعضی عطر‌ها و کرم‌ها باعث حساسیت بیش از حد در مقابل آفتاب می‌شوند. برای اطمینان زیر آفتاب فقط از ضد آفتاب استفاده کنید.

چگونه برنزه شویم - روش صحیح آفتاب گرفتن

علائم هشدار دهنده

(اگر زیاد در آفتاب مانده اید)

  • دمای پوستتان بالاست(حتی با آب پایین نمی آید)
  •  سرخی پوست 
  • سوزش

تست قرمزی پوست

  •   با انگشتتان روی پوست فشار دهید. 
  • انگشت را روی پوست بکشید تا رد سفید ایجاد شود.
  • اگر سریعا قرمز شد یعنی بیش از‌اند ازه در آفتاب مانده اید.

اقداماتی جهت التیام آفتاب سوختگی

  • ناحیه سوخته را با آب ولرم بشویید.(نیم الی ۱ ساعت)
  • ژل تسکین دهنده مثل کالامین مصرف کنید.
  •  برای کودکان دقت بیشتری به خرج دهید. 

چند پیشنهاد برای روش صحیح آفتاب گرفتن چیست؟

  1. در روزهای ابری هم ۳۰ تا ۵۰ درصد اشعه U.V خورشید به زمین می‌رسد، پس مراقب سوختگی‌های محتمل باشید.
  2. آفتاب گرفتن فشرده کار مضری است. مثلا در یک هفته هر روز آفتاب نگیرید.
  3. در روزهای خیلی گرم از کلاه آفتاب گیر و لباس‌های ازاد برای پوشش در مقابل آفتاب استفاده کنید .
  4. کرم ضد آفتاب را به شکل لایه‌های ضخیم استفاده کنید.
  5. لوسیون‌های آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن زیر آفتاب روی پوست بمالید.
 

آیا آفتاب گرفتن می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد؟

آفتاب گرفتن در حین بارداری به دلیل تعرق بالا، می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. نشستن در آفتاب به مدت طولانی ممکن است دمای هسته مرکزی بدن را نیز افزایش داده و موجب بالا رفتن درجه حرارت جنین شود.

همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دمای بالای هسته مرکزی بدن می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن بارداری شود. ویتامین دی در دوران بارداری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تحقیقات نشان می‌دهد، دریافت روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی بیشترین فایده را دارد. توصیه می‌شود، برای جلوگیری از مشکلاتی که ذکر شدند، در صورت بارداری با پزشک خود مشورت کنید و مقدار مناسب ویتامین دی را دریافت کنید.

جایگزین‌های آفتاب گرفتن

در روش صحیح آفتاب گرفتن بدن شما می‌تواند از فواید نور خورشید استفاده کند، اما تنها راهکار نیست. اگر نمی‌خواهید برای مدتی در آفتاب دراز بکشید، اما هنوز می‌خواهید از فواید آن برخوردار شوید، می‌توانید:

  • در هوای آزاد ورزش کنید.
  • ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هنگام رانندگی، پنجره‌ی خودرو را باز کنید.
  • خودرو را دورتر از محل کار خود پارک کرده و کمی قدم بزنید.
  • یک وعده غذا در هوای آزاد بخورید.
  • مکمل غذایی ویتامین دی مصرف کنید.
  • از لامپ یو-وی استفاده کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین دی مصرف کنید.

در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید

  • پوستتان به شدت قرمز و دردناک شده است.
  • تاول و یا لک‌های آفتابی زیادی زده اید.
  •  پوستتان ترک خورده و مایع از آن خارج می‌شود. 
  • اگر کودکی دچار آفتاب سوختگی است.