ترک و خشکی پوست دست می تواند بسیار آزاردهنده باشد، این بیماری در فصل سرما و در شهر های خشک بیشتر به سراغ شما می آید. درمان ترک انگشتان دست و پا با روش های فوری و موثر خانگی را به شما یاد می دهیم تا بدون نیاز به مراجعه به پزشک این بیماری را درمان کنید.

خشکی پوست دست - درمان ترک انگشتان دست

علل ترک خوردن نوک انگشتان دست

علت های مختلف پزشکی یا محیطی می تواند باعث ترک نوک انگشتان شما شوند. خشکی پوست (زروسیس)، رایج ترین دلیل ترک نوک انگشت است، که علت های آن عبارتند از:

  • سرما. معمولاً افراد در زمستان، به ترک نوک انگشت مبتلا می شوند. رطوبت کم هوای سرد، باعث خشکی پوست می شود. در زمستان یا بهار، هوا، رطوبت خود را از دست داده، و پوست شما، در معرض خشکی و خطر آسیب دیدگی قرار می گیرد.
  • آب داغ نیز می‌تواند علت زخم شدن نوک انگشتان دست باشد.
  • مواد شیمیایی موجود در شوینده های خانگی، باعث آسیب دیدن و خشکی پوست شما می شوند و از علت زخم شدن نوک انگشتان دست محسوب می شود.
  • داروها: بعضی از داروها، مثل داروهای کلسترول و دیورتیک ها، دارای عوارض جانبی ای مثل خشکی پوست هستند.

سایر عوامل ایجاد ترک انگشتان دست

 

خشکی پوست

AAD می‌نویسد، سرمای خشن زمستان و باد می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. وقتی رطوبت هوا کاهش می‌یابد پوست خشک شده و شروع به ترک خوردن می‌کند.

در هوای سرد یا خشک، بسیاری از افراد دچار خشکی و ترک لب‌ها می‌شوند. لیسیدن، گاز گرفتن، و کندن پوست می‌تواند باعث بدتر شدن ترک لب شود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی راش خارش‌دار و خشکی پوست است که زمانی بروز می‌کند که شخص در تماس با یک ماده خاص قرار می‌گیرد. این اختلال ممکن است بر اثر ابتلاء شخص به آلرژی یا به علت سمی یا تحریک کننده بودن ماده مورد اشاره رخ دهد.

برای مثال، شخص مبتلاء به آلرژی لاتکس ممکن است در زمان پوشیدن دستکش‌های لاتکس دچار درماتیت تماسی شود. در طول فصل آنفولانزا، شستشوی مکرر دست نیز می‌تواند باعث خشکی پوست، خارش، یا ترک پوست گردد. این موضوع در مورد شستشوی دست‌ها در کوران پاندمیک COVID-19 یا کرونا نیز مصداق دارد.

درمان اگزما - درمان ترک انگشتان دست

اگزما

مردم دچار اگزما یا درماتیت اتوپیک، دچار خشکی و خارش پوست هستند. پوست ممکن است قرمز رنگ و ملتهب به نظر برسد. اغلب اوقات خراشیدن یا خاراندن باعث بدتر شدن راش می‌شود.

اگزما زمانی بروز می‌کند که حائل پوست امکان فرار بیش از حد رطوبت را ایجاد می‌کند. فقدان رطوبت به خشکی و گاهی از اوقات ترک پوست منجر می‌شود. علت اگزما همیشه مشخص نیست اما این بیماری می‌تواند در نسل‌های مختلف خانواده ادامه یابد.

پسوریازیس (سوریازیس)

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که به پوست آسیب می‌زند. مردم مبتلاء به پسوریازیس دچار لکه‌های پوستی بیش از حد خشک و معمولاً روی جمجمه، تنه، و اطراف مفاصل می‌شوند. در هر حال، لکه‌ها ممکن است بر هر قسمتی از بدن ظاهر شوند. برخی افراد دچار پسوریازیس در عین حال درد را تجربه می‌کنند.

تاینیا پدیس

پای ورزشکار یا تاینیا پدیس، نوعی عفونت پا بر اثر کرم حلقوی است. کرم حلقوی نوعی قارچ است. علایم پای ورزشکار موارد زیر را شامل می‌شود:

  • خارش
  • راش بین انگشتان پا
  • لایه برداشتن پوست
  • ترک خوردن پوست

مردم در صورتی که زمان درازی را در آب بگذرانند، بسیار عرق کنند، یا کفش‌های فاقد امکان تهویه پوست پا بپوشند با افزایش خطر ابتلاء به پای ورزشکار مواجه خواهند بود.

نوروپاتی دیابتی

مردم مبتلاء به دیابت ممکن است با مشکلاتی در پاهای خود مواجه شوند. این مشکلات خشکی یا ترک پوست را شامل می‌شود. بر اثر تغییرات سیستم عصبی پاهای بیماران دیابتی کمتر عرق می‌کند. در حالی که رطوبت زیاد یک ریسک فاکتور پای ورزشکار است کمبود تعریق می‌تواند به خشکی و ترک خوردن پوست منجر گردد.

از آنجا که مردم در شرایط عادی کف پاهای خود را نمی‌بینند برای بررسی وضعیت این قسمت پاها باید به شریک زندگی یا پزشک اتکاء کنند. احتمال آن هست که ترک پوست پا تا زمانی ایجاد عفونت یا زخم دردناک پوستی نادیده گرفته شود.

علائم پوستی

مهم ترین مشخصات و نشانه های پوستی عبارتند از:

  • خشکی شدید پوست.
  • پوسته پوسته شدن سر انگشتان.
  • ایجاد رنگ صورتی و ترک خوردگی (شقاق) در نوک انگشتان.

در زیر پوسته ها، پوست حساس و قرمز رنگی نمایان می شود. نوک انگشتان بسیار خشک، نرم، قرمز و شکننده هستند. این بیماری التهابی تمایل به مزمن شدن دارد. معمولا وزیکول ها تشکیل نمی شوند.

فرآیند تغییرات پوستی معمولا قبل از رسیدن به مفصل اینترفالانژیال (بین بندانگشتی) دیستال (انتهایی) متوقف می شود.

این بیماری بیشتر در فصل زمستان ایجاد می شود و می تواند هر سال عود کند. البته کاملا محدود به فصل زمستان نیست و در تمام طول سال ممکن است رخ دهد. این بیماری در کودکان شایع نیست و معمولا در بزرگسالان دیده می شود.

پیشگیری از خشکی پوست - درمان ترک انگشتان دست

نحوه پیشگیری از ترک خوردن نوک انگشتان دست

بهترین راه درمان ترک نوک انگشت، پیشگیری از آن است:

پوست دست یکی از قسمت‌های بدن می‌باشد که معمولاً در معرض آسیب‌های فراوانی قرار داد. کسانی که می‌خواهند بدانند ترک دست نشانه چیست باید به سبک زندگی خود و رفتاری که با دستان خود دارند توجه داشته باشند. افرادی که برای انجام کار‌های روزانه مانند ظرف شستن و یا کار کردن با مواد شوینده از دستکش استفاده نمی‌کنند از جمله کسانی‌اند که بیش از همه در معرض ترک خوردن انگشتان دست هستند. وقتی ترک دست پیش می‌آید، به این نشانه است که فرد با پوست دست خود به خوبی رفتار نکرده و آسیب‌های زیادی به آن وارد آورده است. 

سیر و پیش آگهی بیماری

این بیماری ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد و می تواند نسبت به درمان بسیار مقاوم باشد. اغلب نمی توان به سادگی یا به صورت مداوم از عوامل ایجاد کننده ی بیماری اجتناب نمود. التهاب ممکن است در نوک انگشتان شروع شود ولی می تواند به آرامی پیشرفت کند و انگشت ها و کف دست ها را نیز درگیر نماید.

 
 

درمان ترک انگشتان دست

اجتناب از عامل زمینه ساز

در ابتدا باید عامل زمینه ساز ایجاد کننده ی بیماری را از بین برد. از بیماری درخواست می شود که از چرخه های مکرر رطوبت و خشکی، پاک کننده ها یا حلال های تحریک کننده، حرارت و سایش نوک انگشتان دوری کند.

درمان دارویی و پماد

درمان اگزمای سر انگشتان مثل یک اگزمای تحت حاد یا مزمن است. همانطور که گفته شد باید از مواد محرک اجتناب کرد و در نواحی مبتلا باید مکرر از مواد چرب کننده استفاده نمود.

یک ملین ملایم مثل وازلین را باید مرتب مورد استفاده قرار داد. استفاده از یک کرم اسید لاکتیک (کرم ۱۲درصد Amlactin یا Lac – Hydrin ) می تواند مفید باشد.

استروئیدهای موضعی (پماد کورتون) با توان متوسط، با یا بدون پانسمان بسته، بهبود موقتی ایجاد می کنند. پوشیدن دستکش های پنبه ای و استفاده از مرطوب کننده های قوی در طول شب می تواند به کنترل این شکل بسیار مقاوم اگزما کمک کند.

اگر سایر اقدامات بی نتیجه باشند می توان کرم های حاوی قطران مثل Fototar یا ۲۱۷ MG را ۲ بار در هر روز استفاده کرد.

درمان های خانگی ترک انگشتان دست

به روشی معقول  و درست دست‌های‌تان را بشویید

شستن مکرر و مدام دست‌ها باعث حساس شدن، خشکی و ترک پوست می‌شود. اما، شستن دست‌ها به روشی معقول برای دور نگه‌ داشتن ویروس ‌ها، باکتری‌ ها، و میکروب‌ ها از آن‌ ها امری ضروری است . اگر دست‌های‌تان کثیف باشند، آنفولانزا، سرما‌خوردگی‌ها و بسیاری از بیماری‌های آلوده کننده می‌توانند بر سلامتی شما تاثیر بگذارند.

حفظ پاکیزگی دست‌ها حتی اگر خشک باشند بسیار مهم است. روش موثر برای پیشگیری از خشکی دست‌ها شستن ملایم دست‌ها است. وقتی دست‌های‌تان را می‌شویید، باید مطمئن شوید که آب به اندازه‌ی کافی گرم باشد.

هرگز از آب داغ برای شستن دست‌های‌تان استفاده نکنید چون چربی‌های طبیعی را که لایه‌ای محافظتی برای دست‌ها محسوب می‌شوند از بین می‌برد. هر گز از آب سرد هم استفاده نکنید چون ممکن است باعث خشکی بیشتر دست‌ ها بشود. اگر دست‌های‌تان خشک و ترک خورده است، فقط کافی است مطابق نظر بعضی از متخصصان پوست، کف دست‌های‌تان را تمیز کنید.

یک شوینده‌ی ملایم انتخاب کنید

بسیاری از آدم‌ها در انتخاب صابون دست مرتکب اشتباه می‌شوند. به منظور نرم و مرطوب نگه داشتن دست‌ها، باید از استفاده‌ی صابون‌های دئودورانت، پر رایحه و کفی خودداری کنید. این صابون‌ها حاوی مواد افزودنی هستند که چربی‌های پوست را از بین می‌برند. این چربی‌ها در حفظ آب مورد نیاز در دست‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اگر این چربی‌ها از بین بروند، احتمال خشک و ترک شدن دست‌ها بیشتر می‌شود. مناسب‌ترین و بهترین صابون‌ها و تمیز کننده‌ها برای شما کدامند؟ توصیه می‌شود صابون ‌های مرطوب کننده یا شوینده‌های بدون صابون را برای شستشوی دست‌های‌تان استفاده کنید. به علاوه، وقتی به دنبال محصولات مراقبتی دست‌ها هستید، بهتر است از انتخاب مواد تند و خشن، تونر‌های حاوی الکل و محصولات دارای اسیدهای هیدروکسی آلفا (بسیاری از کرم‌های ضد پیری حاوی این ماده هستند) اجتناب کنید چون می‌توانند باعث حساسیت، ترک و خشکی پوست بشوند.

داشتن یک برنامه‌ی منظم مرطوب‌سازی برای دست‌ها

مرطوب‌سازی همیشه راهی موثر برای پیشگیری از درد، خشکی و ترک پوست است. این یک ایده‌ی بسیار معقول به حساب می‌آید که بعد از هر بار شستن دست‌های‌تان یا زمانی که احساس می‌کنید دست‌های‌تان خشک شده یا می‌خوارد برنامه‌ی منظم مرطوب‌سازی داشته باشید. اما همه‌ی مرطوب‌کننده‌ها موثر عمل نمی‌کنند و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک نمی‌کنند.

مرطوب کننده‌های گران‌قیمت به معنی آن نیست که محصولاتی خوب هستند. بنابراین، به جای تمرکز بر قیمت محصولات مرطوب کننده، باید به مواد تشکیل دهنده و کیفیت مرطوب کننده‌ها توجه داشته باشید. مرطوب‌کننده‌هایی که روغن‌محور هستند برای خشکی و ترک دست‌ها گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند. محصولات موثر مناسب باید حاوی حداقل یک یا چند مورد از این مواد تشکیل دهنده باشند مانند وازلین، گلیسیرین،  پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان، اسید لاکتیک و اسید هیالورونیک.

روغن حیوانی (کرمانشاهی) برای درمان ترک انگشتان دست

اگر از ما درباره‌ی درمان‌های خانگی برای ترک دست بپرسید، روغن حیوانی را به شما توصیه و معرفی می‌کنیم. روغن حیوانی که به آن روغن کرمانشاهی نیز می‌گویند، مملو از اسیدهای چرب و مرطوب کننده‌های طبیعی است که می‌توانند به حفظ چربی ‌های ضروری و آب از بین رفته‌ی دستان‌تان کمک کنند. روغن حیوانی نه تنها یکی از درمان‌های خانگی برای ترک دست است بلکه درمانی شفابخش برای زخم‌ ها و بریدگی‌های کوچک نیز به شمار می‌رود.

پوسته دادن نوک انگشتان - درمان ترک انگشتان دست

روغن زیتون

استفاده‌ی موضعی از روغن زیتون می‌تواند به دران بسیاری از مشکلات پوستی من جمله خشکی پوست دست‌ها کمک کند. بنابراین، اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ّها، انگشتان، و پاها هستید، بهتر است از روغن زیتون غفلت نکنید.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند و اسیدهای چرب سالم است که برای پوست مفید هستند. استفاده از روغن زیتون می‌تواند خارش و خشکی دست‌ها را با آبرسانی و مرطوب ‌سازی پوست از طریق تغذیه با رطوبت و چربی‌های مفید تسکین بدهد. دستورالعمل:

شیر برای درمان ترک انگشتان دست

خواص تسکین دهنده و ضد التهابی شیر آن را به یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ترک دست‌ ها تبدیل می‌کند. این ماده لبنی مشکلات پوستی مانند خشکی، حساسیت، و خارش را بر طرف می‌کند. شیر همچنین حاوی اسید لاکتیک است که برای حفظ رطوبت پوست و رهایی از سلول‌های مرده‌ی پوست مفید است. شیر نه تنها پوست ترک خورده را هیدراته می‌کند بلکه رنگ پوست را نیز روشن‌تر می‌کند.

گلاب، شیر، و آب لیمو

اگر دستان‌تان ترک خورده است، می‌توانید ترکیبی از گلاب، شیر، و آب لیمو برای بهبود وضعیت پوست‌تان درست کنید. در حالی که شیر سفید حاوی خواص ضد التهابی است، هر دو آب لیمو و گلاب در حفظ رطوبت از دست رفته‌ی پوست موثر هستند. توصیه می‌شود این درمان را منظم انجام دهید تا از مشکل ترک دست‌ها خلاص شوید.

آرد نخودچی و خامه برای درمان ترک انگشتان دست

اسید لاکتیک موجود در شیر می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را به طور طبیعی و موثری از بردارد، و مشکل ترک پوست را بهبود ببخشد. آرد نخودچی سرشار از فایده‌هایی برای سلامتی و زیبایی است. آرد نخودچی به عنوان یکی از پاک کننده‌ها و لایه‌بردارهای طبیعی پوست به حساب می‌آید. به علاوه، شیر موجود در خامه حاوی خواص تسکین دهنده و مرطوب کننده نیز هست که می‌تواند سطح pH پوست را متعادل کند.

عسل فراوری نشده، موم، و روغن زیتون

عسل به خاطر خواص روان کننده، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی معروف است. استفاده از عسل می‌تواند پوست‌تان را مرطوب کند. این مرطوب کننده‌ی طبیعی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای رفع خارش، خشکی و ترک پوست به حساب می‌آید. استفاده‌ی منظم از آن می‌تواند باعث شود پوست‌تان نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر برسد. به علاوه عسل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که برای پوست مفید هستند. روغن زیتون مملو از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند رطوبت از بین رفته‌ی پوست دست را به آن باز گردانند.

روغن نارگیل موثر در درمان ترک انگشتان دست

از روغن نارگیل در آشپزخانه‌ها به منظور آشپزی استفاده می‌شود. به علاوه، به خاطر داشتن فوایدی برای زیبایی نیز معروف است. روغن نارگیل حاوی خواص مرطوب کنندگی است. به همین دلیل است که این روغن اغلب در برنامه‌های روتین مراقبت از پوست و زیبایی لحاظ می‌شود. برای درمان ترک دست‌ها، این روش نیز توصیه می‌شود. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چربی است که برای حفظ رطوبت و چربی‌های ضروری پوست مفید هستند. اگر به طور منظم از این درمان استفاده کنید، می‌تواند باعث درخشندگی و لطافت پوست دست‌تان شود.

روغن نارگیل موثر، مقرون به صرفه است و استفاده از آن آسان است. فقط کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم تهیه و بعد مراحل زیر را دنبال کنید:

بادام زمینی، عسل، و شیر

عسل و شیر حاوی خواص مغذی هستند که آن‌ها را برای درمان ترک، خارش، و خشکی پوست دست به درمانی موثر و مفید تبدیل می‌کند. با وجود این، در صورت بحث درباره‌ی درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها به خاطر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، افزایش سن، کمبود مواد مغذی، یا دهیدراته شدن، توصیه می‌شود از بادام زمینی غافل نشوید.

بادام زمینی منبع بی نظیر روغن طبیعی است. پوست برای اطمینان از این که رطوبت کافی به آن می‌رسد و می‌تواند شرایط خوبی داشته باشد به روغن طبیعی نیاز دارد. آیا به ترکیب این سه ماده برای بهره‌وری و استفاده‌ی بیشتر فکر کرده‌اید؟ پس بهتر است آن را امتحان کنید. بسیاری از آدم‌ها بعد از استفاده‌ از این درمان به مدتی مشخص، شاهد بهبود خارق‌العاده‌ی خشکی و ترک پوست دست‌های‌شان خواهند بود.

بلغور جو دو سر آسیاب شده و عسل

آیا تا به حال به ترکیب کردن بلغور جو دو سر و عسل که یکی از درمان‌های خانگی ترک دست فکر کرده‌اید؟ نمی‌توان خواص مرطوب کنندگی عسل را انکار کرد. اثر مرطوب کنندگی بلغور جو دو سر آسیاب شده به خوبی تاثیر عسل نیست. اما، بلغور جو دو سر آسیاب شده حاوی پروتیئن‌های بسیار زیادی است که در پیشگیری از هدر رفتن آب و حفظ رطوبت دست‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. به علاوه، بلغور جو دو سر آسیاب شده به عنوان یکی از پاک‌کننده‌ها و لایه بردارهای طبیعی به حساب می‌آید که برای تمام انواع پوست‌ها مفید است.

پاپایا - درمان ترک انگشتان دست

پاپایای کوبیده شده و ماست

درمان ترک انگشتان دست با ماست که حاوی اثرات آبرسانی قدرتمندی است. به علاوه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌تواند به رهایی از مشکل خارش و خشکی پوست کمک کند. ماست نیز حاوی اسید لاکتیک است که برای از بین بردن میکروب ها و باکتری‌هایی که باعث ترک خوردن دست‌ها می‌شوند مفید است. برای حصول بهترین نتایج ماست را با پاپایای کوبیده شده مخلوط می‌کنیم. آنزیم‌های موجود در پاپایا می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند و باعث نرم‌تر و لطیف‌تر شدن پوست بشوند. پاپایا در بهبود رنگ پوست نیز موثر عمل می‌کند.

آووکادو و عسل برای درمان ترک انگشتان دست

آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی حیاتی، ویتامین‌های ضروری و اسیدهای چرب سالم است که برای سلامتی شما خوب هستند. با وجود این، آیا می‌دانستید آووکادو نیز برای پوست مفید است و یکی از درمان‌های خانگی ترک پوست به شمار می‌رود؟ آیا می‌دانستید که آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب، و مواد مغذی خوب موجود در آووکادو نه تنها سلامتی شما را در وضعیتی خوب حفظ می‌کنند بلکه ترک دست را نیز برطرف می‌کنند و باعث می‌شوند پوست نرم و لطیف به نظر برسد؟ بله، آووکادو می تواند به نحو موثری ترک دست را برطرف کند. به علاوه، اگر آووکادو را با عسل مخلوط کنید، ممکن است نتایج بهتر و قابل توجه‌تری به دست بدهد. عسل حاوی خواص مرطوب کنندگی قوی است.

روغن بادام و شیر

روغن بادام و شیر نیز از جمله درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها محسوب می‌شوند که مایلیم در این مقاله آن را به شما معرفی کنیم. روغن بادام سرشار از ویتامین E است. ویتامین E می‌تواند به عنوان یک نرم کننده و روان کننده‌ی پوست عمل کند. خواص آنتی اکسیدانی روغن بادام می‌تواند پوست شما را در شرایط مطلوبی حفظ کند.

خیار و ماست

خیار در فهرست درمان‌های خانگی طبیعی مشهور موثر برای درمان ترک انگشتان دست قرار می‌گیرد چون حاوی خواص مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی است. استفاده از خیار همچنین رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر، ماست حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است که برای درمان ترک دست‌ها خوب است.

روغن زیتون، موز، و عسل

مطمئنا، بسیاری از آدم‌ها می‌دانند که روغن زیتون و عسل حاوی خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند. موز خوب رسیده هم چنین است. استفاده‌ی منظم از مخلوط این مواد بی‌نظیر می‌تواند باعث درخشان به نظر رسیدن، مرطوب سازی، و سلامت پوست‌تان بشود.

زرده‌ی تخم مرغ، ماست، و آووکادو

زرده‌ی تخم مرغ سرشار از آب و چربی هایی است که برای حفظ آب و رطوبت پوست مفید هستند. زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به بهبود وضعیت پوست و خلاص شدن از ترک و پوسته پوسته شدن کمک کند. خواص آبرسانی و مرطوب کنندگی آووکادو می‌تواند باعث نرم و شاداب به نظر رسیدن پوست بشود. کشت‌های زنده‌ی موجود در ماست در از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌هایی که باعث ترک و خشک شدن پوست می‌شوند مفید است. به این دلایل، خمیر زرده‌ی تخم مرغ، ماست، و آووکادو یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ترک دست است.

 

روغن کرچک برای درمان ترک انگشتان دست

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک و ویتامین E است که از پوست در برابر عواملی که موجب ترک برداشتن پوست می‌شوند مانند آب، صابون، آب و هوا، و خشکی محافظت می‌کنند. چون روغن کرچک حاوی خواص قبض کنندگی است، می‌تواند به از بین بردن ناپاکی‌ها و سلول‌های پوستی مرده از سطح پوست کمک کند. روغن کرچک پوست‌تان را تغذیه می‌کند و خشکی یا ترک را از آن دور نگه می‌دارد. فقط باید یک قاشق غذاخوری روغن کرچک برای انجام این درمان تهیه کنید.

گلاب و گلیسیرین

در جستجوی درمان‌ ترک انگشتان دست، نباید مخلوط گلاب و گلیسیرین را نادیده بگیرید. این مخلوط برای پوست‌های پوسته پوسته شده مفید است چون حاوی خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی اعجاب انگیزی است. این مخلوط می‌تواند پوست‌تان را تغذیه و به خلاص شدن‌تان از مشکلات پوستی بسیاری من جمله خشکی و ترک پوست کمک کند. آیا می‌خواهید درباره‌ی این مخلوط بیشتر بدانید؟ دستورالعمل زیر را پیاده کنید.

سرکه‌ی سیب و آب

سرکه‌ی سیب می‌توان pH پوست را کنترل کند. سرکه‌ی سیب می‌تواند مشکل خشکی پوست را بهبود ببخشد و دستان‌تان را با پیشگیری از دهیدراته شدن و آسیب محیطی از مشکل ترک پوستی رها سازد. به علاوه، سرکه‌ی سیب جلوی رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که منجر به ترک پوست یا سایر ناراحتی‌های پوستی می‌شوند می‌گیرد. چون سرکه‌ی سیب را نمی‌توان مستقیما روی پوست مالید، می‌توانید آن را درون مقدار کافی آب رقیق کنید.

روغن کنجد - درمان ترک انگشتان دست

روغن کنجد

به دنبال یافتن درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها اگر هستید، نباید فایده‌های روغن کنجد برای سلامتی را نادیده بگیرید. مانند سایر روغن‌ها من جمله روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک، روغن کنجد نیز حاوی خواص مرطوب کنندگی است. روغن کنجد به عنوان مرطوب کننده و نرم‌کننده‌ی طبیعی پوست به شمار می‌رود. این روغن به طور گسترده برای درمان خشکی و ترک پوست دست استفاده شده است. به علاوه، روغن کنجد سرشار از اسید استریک، ویتامین E، اسید پالمتیک، و اسید لینولئیک است.

کره‌ی بادام زمینی در درمان ترک انگشتان دست

هرچند افراد زیادی وجود ندارند که کره‌ی بادام زمینی را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای ترک دست‌ها بشناسند، اما کره‌ی بادام زمینی می‌تواند واقعا شرایط این ناراحتی را بهبود ببخشد. این به خاطر آن است که کره‌ی بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که می‌توانند به برطرف کردن مشکل ترک و خشکی پوست کمک کنند.

در این درمان با استفاده از کره‌ی بادام زمینی برای ترک دست‌ها و خشکی آن‌ها، فقط کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی فراهم کنید.

جوش شیرین برای درمان ترک انگشتان دست

جوش شیرین، به عنوان درمان ترک انگشتان دست موجود در کابینت تمام آشپزخانه‌ها، برای مو، بدن، و پوست مفید است. جوش شیرین در رهایی بدن از سلول‌های مرده‌ی پوستی و همچنین برطرف کردن خشکی پوست مفید است. بنابراین، اگر ترک دست‌های‌تان به خاطر تماس مداوم با صابون‌های ناملایم و مواد شیمیایی است این ماده می‌تواند اثربخشی چشمگیری داشته باشد.

شما می‌توانید از ترک دست ناشی از استفاده‌ی صابون‌های ناملایم با پاشیدن کمی جوش شیرین روی صابون، جلوگیری کنید.

نشاسته‌ی ذرت

نشاسته‌ی ذرت می‌تواند ترک دست‌های خشک شما را بر طرف کند. این ماده از خشکی پوست جلوگیری و ترک دست را درمان می‌کند. فقط کافی است کمی نشاسته‌ی ذرت را درون وان حمام پر از آب ولرم بپاشید و آرام درون آن دراز بکشید. باید این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید تا به نتایج رضایت‌بخشی دست پیدا کنید.

نمک برای درمان ترک انگشتان دست

آیا می‌دانستید نمک نیز یکی از درمان‌های ترک و خشکی دست‌ها به شمار می‌رود؟ به علاوه، نمک همیشه در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود. نمک به عنوان یک پاک‌کننده‌ی بی‌نظیر عمل می‌کند و نه تنها پوست شما را پاک می‌کند بلکه شما را از دست سلول‌های پوستی مرده نیز خلاص می‌کند. استفاده از نمک می‌تواند باعث نرمی و لطافت پوست‌تان بشود.

روغن ویتامین E برای درمان ترک انگشتان دست

این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی آنتی اکسیدانی عمل می‌کند. به ویژه، در درمان خشکی پوست و پر کردن ترک‌ها و شکاف‌های پوستی مفید و موثر است. برای دستیابی به اثرات مثبت، باید دو عدد کپسول ویتامین E را بردارید و آن‌ها را باز کنید تا روغنش خارج شود. سپس، این روغن را به بخش‌هایی از دست‌تان که دچار مشکل شده است بمالید. این کار باعث رفع ترک‌ها و کمک به جوانسازی پوست خواهد شد.

آووکادو و شکر

آووکادو و شکر نیز یکی دیگر از راه های خانگی درمان ترک انگشتان دست هستند. برای دستیابی به نتایج خوب، شکر دانه ریز (یک قاشق غذاخوری) را آووکادوی کوبیده شده اضافه کنید. بعد این خمیر غلیظ را روی دست‌تان بمالید. سپس، به آرامی آن را اطراف ناحیه‌ی آسیب دیده مالش دهید. روغن‌ها و چربی‌های آووکادو پوست‌تان را ترمیم و تغذیه خواهند کرد در حالی که دانه‌های ریز شکر به عنوان یک اسکراب عمل و پوست‌تان را لایه‌برداری می‌کنند. این محلول را با آب خالی بشویید. از هیچ شوینده یا صابونی استفاده نکنید.

روغن زیتون و روغن رزماری

هر دو این روغن‌ها درمان‌های خانگی مفیدی برای ترک دست‌ها هستند. برای دستیابی به نتایج مد نظرتان، باید روغن زیتون خالص (نصف فنجان) را گرم کنید. بگذارید خنک شود. بعد روغن معطر رزماری (چند قطره) را به آن بیفزایید. سپس، روغن زیتون گرم را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ بدهید. بگذارید حدود نیم ساعت بماند و بعد دست‌تان را با آب گرم بشویید. روغن رزماری حاوی خواص ضد عفونی کننده است که به پیشگیری از عفونت پوست کمک می‌کند و روغن زیتون نیز به نرم کردن دست‌ها کمک خواهد کرد.

خواص لیمو ترش - درمان ترک انگشتان دست

 

آب لیمو ترش درمان ترک انگشتان دست

آب لیمو ترش نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع ترک دست‌ها است. برای دستیابی به نتایج مفید، شکر دانه ریز را با کمی آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید. بعد این مخلوط را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خشکی و ترک پوست بمالید و بگذارید یک دقیقه بماند. حالا دستان‌تان را با آب بشویید. شکر به لایه برداری سطح پوست کمک خواهد کرد و آب لیمو ترش نیز به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست کمک می‌کند.

ژله‌ی پترولیوم (وازلین)

ژله‌ی پترولیوم (وازلین) درمان خانگی معروفی برای معالجه‌ی ترک دست‌ها است. به ویژه، این ماده به درمان و پیشگیری از ترک خوردن پوست‌های خشک می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، باید ژله‌ی پترولیوم را با شکر دانه ریز مخلوط کنید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. بعد این مخلوط را روی دستان‌تان بمالید و مالش دهید. شکر به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. دستان‌تان را با آب ولرم بشویید.

پوشیدن دستکش

یکی از راه‌های آسان و ساده برای جلوگیری از ترک خوردن دست‌ها پوشیدن دستکش است. پوشیدن دستکش از دستان شما محافظت خواهد کرد. برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است کرم به دستان‌تان بمالید و بعد دستکش را بپوشید. توصیه می‌شود از دستکش‌های کتان استفاده کنید. بهتر است یادتان بماند که شب‌ها دستکش‌ها را بپوشید.

نوشیدن آب برای درمان ترک انگشتان دست

آب برای سلامتی بسیار مهم است. یکی از علت های رایج ترک پوست کمبود آب است. توصیه می‌شود در طول روز آب فراوانی بنوشید. یا اینکه می‌توانید از آب میوه‌ها و سبزیجات نیز برای افزایش مصرف مایعات بدن‌تان استفاده کنید. آب میوه‌های برای سلامتی‌تان بسیار مفید هستند.

خیساندن در آب ازروش های درمان ترک انگشتان دست

هر روز، دستان ما گرد و غبار و آلودگی زیادی را به خود جذب می‌کند. بنابراین، بهتر است به منظور تمیز نگه داشتن پوست‌تان قبل از خواب دستان‌تان را در آب ولرم بخیسانید. می‌توانید از یک صابون ملایم استفاده کنید یا درون وان دارای نمک حمام کنید.

پیامدهای ترک پوست دست و پا

مردم دچار ترک پوست بیشتر مستعد ابتلاء به عفونت هستند زیرا سد پوستی در این وضعیت شکسته می‌شود. باکتری‌ها و دیگر اجرام می‌توانند وارد پوست شوند و عفونت ایجاد کنند.

افرادی که دچار درد، سرخی، التهاب یا چرک در نقطه دچار ترک می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. امکان خونریزی ترک پوستی نیز وجود دارد. مردم مبتلاء به دیابت با ضعف گردش خون در پاها مواجهند و ممکن است دچار اختلال عملکرد سیستم عصبی باشند. این اختلالات می‌توانند سبب خشکی و ترک پوست شوند که به کندی التیام می‌یابند.

برخی مواقع ترک‌های کف پاها ممکن است به اولسرهای دردناک منجر گردند که این وضعیت می‌تواند ایستادن یا راه رفتن را برای شخص با چالش مواجه کند. بر مبنای یک مطالعه، برخی مردم مبتلاء به دیابت در صورت تشدید اولسرها به قطع عضو نیاز پیدا می‌کنند.

آیا اگزمای دست واگیردار است؟

اگزمای دست مثل بقیه انواع اگزما به هیچ عنوان مسری نیست. البته گاهی در پی ایجاد اگزما روی انگشت‌ ها، خشکی و علائم آن می‎‌توانند به عفونت یا زخم باز تبدیل شوند. اگزاماهای عفونی می‌توانند در تماس پوستی منتقل شده و بقیه افراد را درگیر کنند.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم ؟

اگر مرطوب بودن مکرر و اجتناب از رفتارهای مسبب ترک پوست کمک کننده نباشند، شخص باید به پزشک مراجعه کند. داروساز می‌تواند به شخص در انتخاب کرم یا پمادی که باعث مداوای ترک دست یا پا شود کمک کند.

افراد دچار نشانه‌های عوارض ناشی از ترک پوست نیز باید با پزشک مشورت کنند. این نشانه‌ها در پوست عبارتند از:

  • سرخی
  • التهاب
  • درد
  • گرمی

مردم مبتلاء به دیابت در صورتی که در کف پا دچار ترک پوست شوند باید به پزشک مراجعه کنند. اولسرها می‌توانند راه رفتن را مشکل کنند و نیاز به مراقبت دارویی دارند.

جمع‌بندی

موضوع مهمی که در این متن به آن اشاره کردیم ترک خوردن نوک انگشتان دست بود. فراموش نکنید که حتی اگر یکی از انگشتان دست نیز دچار ترک خوردگی شود، باز هم به فرد این اجازه را نمی‌دهد که یک زندگی نرمال و بدون رنج داشته باشد. اگر می‌خواهید تمامی کار‌هایتان را به راحتی انجام دهید، به توصیه‌هایی که در بالا اشاره کردیم، توجه داشته و تمامی آن‌ها را رعایت کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید ادعا کنید رفتار خوبی با بدن و به خصوص پوست دستان خود دارید.