طبق گزارش‌های سازمان غدد درون ریز آمریکا، ۲۰ میلیون آمریکایی از نوعی عدم تعادل تیروئید رنج می‌برند، هرچند ۶۰ درصد آن‌ها اصلاً متوجه وجود مشکل نمی‌شوند! این امر باعث می‌شود که تشخیص عدم تعادل در عملکرد غده تیروئید بسیار مهم باشد.

 

در این مقاله ۱۰ علامت که نشان می‌دهد غده تیروئید شما از برخی مشکلات رنج می‌برد را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. پوست خشک، ترک خورده و ضخیم شده

کم کاری تیروئید منجر به کلسیفیه و ضخیم شدن پوست شده و باعث می‌شود بسیار خشک و ترک خورده به نظر برسد.

۲. ریزش مو و نازک شدن موها:

رشد مو به عملکرد صحیح غده پاراتیروئید بستگی دارد، تغییر در تولید هورمون توسط غده منجر به تغییر در رشد مو می‌شود، در حالی که افزایش هورمون منجر به نازک شدن مو می‌شود.

۳. مشکلات روده:

غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم کار روده‌ها دارد، عدم فعالیت غده تیروئید منجر به یبوست می‌شود، در حالی که افزایش فعالیت آن منجر به مشکلات و بی نظمی در فرآیند‌های هضم و دفع می‌شود.

۴. افسردگی و استرس ناگهانی:

اگر اخیراً احساس عصبی و ناراحتی کرده اید، این احتمال وجود دارد که غده تیروئید شما بیش از حد فعال باشد. تولید بیش از حد هورمون تیروئید منجر به تحریک مغز می‌شود که منجر به احساس تحریک پذیری و تنش می‌شود، در حالی که عدم تولید هورمون برعکس تاثیر می‌گذارد و منجر به احساس افسردگی و خستگی می‌شود.

۵. احساس سرما و تعریق بیش از حد نامناسب:

غده تیروئید یک دماسنج در بدن ماست که دمای خون را تنظیم می‌کند، اگر تولید هورمون تیروئید بیش از حد لازم باشد، منجر به افزایش فرآیند‌های متابولیک می‌شود که منجر به احساس گرما و تعریق می‌شود، اما اگر تولید هورمون کاهش یابد، نتیجه معکوس و در نتیجه کاهش دمای بدن و احساس سرما می‌شود.

۶. افزایش/کاهش وزن غیرمعمول:

هورمون تیروئید مسئول تنظیم متابولیسم در بدن است. تولید کمتر از حد طبیعی منجر به کاهش موثر متابولیسم می‌شود که منجر به افزایش وزن می‌شود در حالی که تولید بیش از حد طبیعی منجر به کاهش وزن ناگهانی می‌شود.

۷. قاعدگی نامنظم:

اگر از مشکلات قاعدگی رنج می‌برید، دلیل آن ممکن است غده تیروئید باشد، کمبود تولید هورمون از غده ممکن است منجر به طولانی‌تر یا تکرار بیشتر چرخه از حد طبیعی شود، در حالی که کمبود آن ممکن است منجر به سبک شدن یا کمتر شدن دوره شود.

۸. مشکل در یادآوری - مشکلات تمرکز:

اگر غده تیروئید شما از مشکلاتی رنج می‌برد، این امر بر عملکرد ذهنی شما نیز تأثیر می‌گذارد، غده کم کار منجر به مشکلاتی در به خاطر سپردن می‌شود، در حالی که غده بیش فعال منجر به مشکلاتی در تمرکز می‌شود.

۹. افزایش اندازه گردن:

تولید بیش از حد یا کم هورمون تیروئید منجر به بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود که منجر به افزایش اندازه گردن به طوری که متورم به نظر می‌رسد.

۱۰. تغییر در ضربان قلب:

تولید بیش از حد هورمون تیروئید منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود، در حالی که کمبود آن منجر به کاهش ضربان قلب می‌شود.