محققان توانستند طی سه ماه موش‌های مبتلا به‌نوعی بیماری ریوی انسانی را درمان کنند. این روش مسیر درمانی با رویکرد طولانی‌مدت را هموار خواهد کرد و انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی طی دو سال آغاز شود.

دکتر لورن ربر، محقق این تحقیق از موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و درمانی فرانسه اظهار کرد: این استراتژی مقرون‌به‌صرفه است.

وی می‌گوید: «این دارو به‌صورت تزریق عضلانی شبیه بیشتر واکسن‌ها انجام می‌شود. داده‌های پیش بالینی ما بسیار امیدوارکننده است زیرا نشان می‌دهد، واکسن می‌تواند باعث محافظت طولانی‌مدت در برابر بیماری آسم شود.»

بر اساس آمار بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، از هر ۱۳ نفر یک نفر به آسم مبتلا می‌شود و این تعداد شامل ۸ درصد بزرگسالان و ۷ درصد کودکان است. در حال حاضر، مبتلایان برای کمک به باز شدن مجاری تنفسی مجبور به استنشاق یا مصرف قرص هستند.

وی ادامه داد: آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن ریوی است و حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. حداقل سالانه ۲۵۰ هزار مرگ به دلیل ابتلا به این بیماری ثبت می‌شود. تخمین زده شده است  علی‌رغم استفاده از درمان دارویی با دوز بالا به دلیل علائم مداوم، کاهش عملکرد ریه و حملات عودکننده مکرر، ۲۰ درصد بیماران از آسم کنترل نشده، متوسط ‌تا شدید رنج می‌برند.

این گروه فرانسوی دو ترکیب ایجاد کرد که پروتئین‌های ایجادکننده التهاب IL-۴ و IL-۱۳ را مسدود می‌کند (اینترلوکین ۴ و ۱۳). آنها مولکول‌هایی هستند که سلول‌های مبارزه کننده با عفونت را هدایت می‌کنند و تولید بیش از حد آنها خطرناک است و حتی می‌تواند کشنده باشد.

تزریق کوکتل موجب محافظت از موش‌ها شد و سطح آنتی‌بادی مرتبط با آسم به نام IgE  همراه با تولید مخاط کاهش یافت و منافع طولانی‌مدت با حداکثر ۱۵ هفته سرکوبی بدون عوارض جانبی مشاهده شد. علاوه بر این، حداقل در مدت ۱۱ هفته نسخه انسانی IL-۴ و IL-۱۳ در موش‌های مهندسی‌شده ژنتیکی کاهش یافت.

آنتی‌بادی‌هایی که IgE، IL-۴ و IL-۱۳ را مورد هدف قرار می‌دهند توانایی کاهش علائم را دارند، هزینه زیادی در برندارند اما به تزریق مجدد و مادام‌العمر نیاز دارند.

ربر گفت: نتایج ما حاکی از واکسیناسیون دوگانه IL-۴ / IL-۱۳ است که می‌تواند یک استراتژی درمانی طولانی‌مدت و مقرون‌به‌صرفه برای درمان آسم آلرژیک باشد. به‌خوبی تحمل شده و در برابر آسم مزمن نیز محافظت ایجاد می‌شود. به‌طورکلی، نتایج ما نشان می‌دهد که خنثی‌سازی طولانی‌مدت هم برای موش و هم انسان با  IL-۴ و IL-۱۳ از طریق واکسیناسیون حاصل می‌شود.

آسم در اثر پاسخ نامناسب سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. هنگامی‌که مبتلایان در معرض عوامل تحریک‌کننده یا حساسیت‌زا قرار می‌گیرند، بدن حملاتی را به نام Th۲ برای مبارزه با مهاجمان آغاز می‌کند و سیتوکین‌ها پیام‌رسان‌هایی هستند که آنها را هماهنگ می‌کنند. در بیماران مبتلا به آسم باعث التهاب و تولید بیش از حد مخاط شده و تنفس را دشوار و گاهی اوقات غیرممکن می‌کند.

این روش درمانی دریچه‌ای برای تحولات درمان گروهی از بیماری‌های دیگر باز می‌کند.

ربر افزود: این نتایج زمینه را برای توسعه بالینی واکسن کارآمد طولانی‌مدت علیه آسم و سایر بیماری‌های آلرژیک با واسطه IL-۴- و IL-۱۳ فراهم می‌کند. آنها برای آلرژی غذایی و اگزما، کهیر مزمن، بثورات خارش‌دار ناشی از واکنش به گرده، گزش حشرات و مواد شیمیایی کاربردی خواهند بود.

محققان در حال طراحی اولین آزمایش بالینی با شرکت دارویی فرانسوی NEOVACS برای آزمایش واکسن در بیماران مبتلا به آسم است.

ربر تاکید کرد: این کار باید طی دو سال آغاز شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشرشده است.