دکتر زهرا شامرادی در برنامه تلویزیونی پزشک شما از شبکه آفتاب، افزود: تشخیص افسردگی کار بسیار سختی است و باید فرد به مدت ۶ ماه افت عملکرد، عدم تمایل به کار و زندگی، عدم لذت، اختلال در خورد و خوراک و خواب داشته باشد و در ارتباطات خود با سایرین دچار مشکل باشد که در این حالت فرد معمولاً مبتلا به افسردگی بوده و باید توسط روانپزشکان یا روان درمانگران معالجه شود.

وی اظهار داشت: علائم افسردگی خاص بوده و با علایم اضطراب و استرس متفاوت است؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا خیلی از افراد این روزها مضطرب بوده و حتی در اثر این اضطراب، دچار خشکی دهان، تپش قلب و گزگز در بدن‌ می شوند و حتی گاهی اوقات علائمی شبیه بیماری کرونا در خود احساس می کنند، اما باید بدانیم که اضطراب و استرس طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی شود.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: ممکن است بر اثر حوادث و یا تغییر در روال عادی زندگی افراد نرمال و طبیعی تا حدی دچار افسردگی و اضطراب شوند، اما این افسردگی و اضطراب اگر از حد نرمال بالاتر رود و عملکرد شخص را مختل نماید و ادامه دار باشد فرد مبتلا به افسردگی می باشد که نیاز به مداخله پزشکی دارد.

وی با توجه به اینکه یکی از علائم افسردگی، نا امیدی می باشد، تصریح کرد: افراد ناامید معمولاً تمایلی به انجام فعالیت و کار نداشته، بنابراین مخصوصاً در این دوران قرنطینه ضروری است که سایر اعضای خانواده و معمولاً کسانی که می توانند ارتباط خود با سایر اعضا داشته باشند، این افراد را حمایت نمایند و با آنها درد و دل نمایند، مشکلات شان را به آنها بگویند و با هم اندیشی راه حل ارائه دهند و برنامه ریزی مدونی برای انجام کارهای دسته جمعی، مثل  فیلم دیدن، کتاب‌ خواندن، ورزش کردن در منزل، انجام کارهای هنری، خواب و استراحت داشته باشند تا این افراد بتوانند بر ناامیدی و استرس خود غلبه نمایند.

دکتر شامرادی در ادامه تکمیل کرد: خواب و استراحت کافی و به موقع و تغذیه مناسب و شامل تغذیه متعادل و دربرگیرنده تمامی گروه های غذایی که منجر به چاقی نشود، می تواند بسیار موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: یادمان باشد افراد افسرده نیاز به کمک سایرین دارند تا بتوانند به زندگی قبلی خود بازگردند، چرا که یکی از علائم افسردگی عدم تمایل و شوق برای انجام کار و فعالیت های روزمره می باشد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مهمترین راهکارها معنویت درمانی است که افراد می‌توانند در حال حاضر با توجه به شرایط قرنطینه به صورت مجازی کارهای معنوی را مثل قرآن خواندن و تبادل اطلاعات را با یکدیگر انجام دهند و این قدرت والای خداوند باعث می‌شود که انسانها به آرامش برسند، معنویت درمانی در کنار سایر درمان ها می تواند بسیار اثرگذار باشد.