به گزارش پارس نیوز، 

تخم مرغ یکی از مواد غذایی مفیدی است که فواید بسیاری برای بدن دارد. تشخیص دادن تخم مرغ فاسد شاید کار سختی باشد ولی با این نشانه ها متوجه فساد تخم مرغ می شوید.

امروزه تخم‌ مرغ به صورت شانه ای، بسته ای و فله ای عرضه می شود که اولویت انتخاب با انواعی است که به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و شناسنامه دار است و از درون یخچال به مشتری تحویل داده می‌شود.

لازم است بدانید، تخم مرغ های فله ای و انواعی که پوسته قهوه ای دارند و با عنوان تخم مرغ محلی عرضه می‌شوند، تاریخ مصرف مشخصی ندارند و اغلب از انواع تخم مرغ های مشکل دار و عودت شده از مرغداری های مادر هستند که به این شکل به فروش می رسند.

چگونگی تشخیص فساد تخم‌ مرغ

 وقتی سفیده تخم‌مرغ، صورتی یا رنگین کمان شود و بوی تعفن بدهد، نشانه فساد ناشی از باکتری‌هاست. اغلب تخم مرغ های فاسد، پوست کدر و بدرنگی دارند و مخلوط شدن سفیده و زرده تخم مرغ و رقیق و شفاف شدن سفیده آن، از علائم کهنگی و فسادپذیری آن است.

 بزرگ شدن اتاقک هوایی تخم‌مرغ که در سر آن قرار دارد، علامت از دست دادن رطوبت داخلی و نگهداری طولانی مدت تخم مرغ است.

 برای تشخیص تخم‌مرغ کهنه می‌توان آن را در آب غوطه‌ور کرد. اگر در آب شناور بماند، به مفهوم بزرگ شدن اتاقک هوایی آن و کهنگی‌اش است.

 پوسته تخم مرغ تازه آب پز هنگام پوست کندن از سفیده بسختی جدا می‌شود، در صورتی که پوسته تخم مرغ کهنه به سهولت کنده می‌شود.

 تخم مرغی که دارای اتاقک هوایی کوچک و سفیده آن نسبتا غلیظ و دارای ظاهری ابری و غیرشفاف و قابل تفکیک از زرده باشد و زرده‌اش کاملا گرد، کروی و در مرکز تخم مرغ قرار گیرد، تخم مرغ سالم و تازه خواهد بود.

 تغییر رنگ زرده، ملاک درستی برای تشخیص فساد تخم‌مرغ نیست. رنگ زرده به نوع تغذیه مرغ بستگی دارد. معمولا تخم مرغ های رسمی زرده‌ شان پررنگ تر است.

 سفید یا قهوه ای بودن پوسته تخم مرغ وابسته به نژاد مرغ است و از نظر ارزش تغذیه ای خواص آن یکسان است.

 دو زرده بودن تخم مرغ ویژگی آن محسوب نمی‌شود و صرفا یک خصوصیت ژنتیک است.

 تخم مرغ های محلی یا رسمی به دلیل این که با فضولات مرغ تماس پیدا می‌کنند بدون شک باعث آلوده شدن یخچال و انتقال احتمالی میکروب های بیماری زا می‌شوند، اما تخم‌مرغ های صنعتی بلافاصله پس از تخم‌ گذاشتن مرغ، داخل مسیری قرار می‌گیرند که امکان آلوده شدن مجدد آن با مدفوع مرغ وجود ندارد. بعضی عرضه کنندگان برای محلی نشان دادن تخم مرغ‌ آن را به فضولات آغشته می‌کنند که این کار غیر بهداشتی و دور از انسانیت است.

 اگر در بسته بندی تخم‌مرغ های بهداشتی با تخم مرغ شکسته مواجه شدید آن را نشویید، بلکه بلافاصله پس از رسیدن به منزل، محتویات آن را داخل ظرفی بریزید و حداکثر ظرف مدت دو روز مصرف کنید.

 اگر آلودگی ای بر سطح تخم مرغ دیدید، آن را به وسیله یک دستمال نسبتا زبر پاک کنید.

از خرید تخم مرغ های فله ای در شانه های مقوایی رنگی ـ که اغلب از مواد بازیافتی زباله های غیربهداشتی تهیه و رنگ شده اند ـ جدا اجتناب کنید.