به گزارش پارس نیوز، 

شیر دادن نوزاد با رعایت نکات و مراحلی که به عنوان آمورش استفاده می شود

ایده آل ترین حالت برای شیردادن به نوزاد این است که مادر خود به او شیر دهد. اما شیر دادن به نوزاد هم باید با اصول خود انجام شود تا بهترین سود را برای نوزاد به همراه داشته باشد. تغذیه با شیر مادر طبیعی است.شیر دادن به نوزاد

انتظار می رود که مادران به اطلاعاتی برای شیردهی بعد از تولد نیاز داشته باشند ؛ همراه با کمی مراقبت و راهنمایی, و مقدار زیادی اعتماد درباره این فرآیند و بدن, مهم است که اطلاعات خوبی در چند روز اول شیردهی به مادر داده شود.

آموزش نحوه شیر دادن به نوزاد و اصول آن

این بخش یک مرور کلی از آنچه در طول هفته اول و ماورای شیردهی اتفاق می افتد را ارایه می دهد, اما نکاتی که باید به یاد داشته باشید، عبارتند از:

  • نگه داشتن نوزاد پوست به پوست ( اتصال تن به تن با خودتان)
  • شیردهی و پرستاری هر دو ساعت یکبار نرمال است.
  • برای پیدا کردن نشانه گرسنگی نوزاد می توان انگشت به دهان و لب نوزاد زد.
  • تمیزی پوشک را بررسی کنید:به طور کلی تعویض 3 تا 5 پوشک مدفوعی نوزاد و 5 تا 6 و پوشک ادراری نوزاد در روز، نرمال است.
  • چفت شدن شما نباید دردناک باشد. اگر لازم شد کمک بگیرید.

شیر دادن به نوزاد در هفته اول تولد

آموزش مرحله های مهم شیر دادن به نوزاد در روزهای اول

در اینجا تفکیک هفته اول وجود دارد:چیزی که نرمال است + چیزی که مشکل دارد.

1. شیردهی در چند ساعت اول پس از تولد:

حفظ تماس پوست به پوست ؛ تا زمانی که شما یا نوزادتان دارای مشکلات پزشکی هستید که نیازمند توجه فوری است، مهم است که چند ساعت با نوزادتان تماس پوست به پوست را داشته باشید حتی نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند، می توانند پس از تولد در آغوش مادر قرار گیرند.

چک کردن زود چفت شدن:

بیشتر نوزادان را (به ویژه آن هایی که مادرانشان داروهای دردی نداشتند) به سمت سینه خود بیاورید و آنها را با سینه تان چفت کنید. مطالعات متعددی اهمیت این چند ساعت اول را نشان داده اند. نوزادان بیشتر هوشیار هستند و برای مراقبت در این ساعات پس از زایمان آماده می شوند.

شیر دادن به نوزاد در ساعات اولیه

خواب عمیق نوزاد را به خاطر داشته باشید:

نوزادان پس از چند ساعت اول به خواب عمیق فرو می روند و کم تر قادر به مراقبت شدن هستند. همچنین شواهدی وجود دارد که شیردهی و مراقبت در چند ساعت اول منجر به مدت زمان طولانی مراقبت و شیردهی می شود. نوزادان به محض تولد می آموزند و به آن ها فرصت یادگیری بدهید اگر نمی توانید, یا اگر مشکلی پیش آمد, نگران نباشید - تقریبا تمام نوزادان می توانند با کمک بعدا یاد بگیرند.

نکات مهم در شیر دادن به نوزاد

تمام چیزهایی که باید از شیر دادن به نوزاد بدانید

2. تغذیه با شیر مادر در روز 1-3:

مراقبت و شیردهی مکرر ؛ برای چند روز اول پس از تولد, نوزاد باید زیاد مراقبت و شیردهی شود. هنوز هیچ برنامه دقیقی در این باره وجود ندارد. اگر در بیمارستان هستید, اتاق کودک خود را در کنارتان در اختیار دارید.

تماس پوست به پوست زیادی با نوزادتان داشته باشید. به این ترتیب, هر زمانی که نوزاد شما دنبال سینه بگردد، درست آنجا خواهد بود! ضربه سر، مکیدن محکم یا با دستانی مشت , لرزیدن دهان - اینها همه نشانه هایی هستند که کودکتان آماده شیر خوردن است.

نکات آموزشی از شیر دادن به نوزاد

 شیر دادن به نوزاد را چگونه بیاموزیم؟

همه شیر آغوز:

در طول سه روز اول, شما نوعی شیر به نام آغوز تولید می کنید. مقدار کمی است اما غنی از ویتامین ها, پروتئین ها, آنتی بادی و عوامل ضد ویروسی می باشد. این اولین واکسن کودکتان است. هم چنین به عنوان ملین عمل می کند و به نوزادتان کمک می کند که اولین مدفوع خود را دفع کند.

مراقب کاهش وزن نوزادتان باشید:

طبیعی است که طی شیردهی در سه روز اول زندگی اش, کمی وزن کم کند. پنج تا هفت درصد نرمال است. بخشی از این حالت, دفع و عبور ماده اول و مایعات دیگر از بدو تولد است.

کاهش وزن با شیر دادن به نوزاد

 شیر دادن به نوزاد بعد از زایمان

لازم نیست که مکمل به کودک خود بدهید:

در واقع معده کودک شما در حال حاضر به اندازه یک تیله است, بنابراین تغذیه کردن چند اونس با بطری به احتمال زیاد باعث ایجاد ناراحتی می شود. آغوزی که بدن شما تولید می کند مقدار کمی دارد - اما مقدار مناسبی برای شکم کودکتان است.

آیا با چفت شدن مشکل دارید؟

اگر نوزادتان برای شیر خوردن با سینه شما چفت نشد، چه باید کرد؟

در حالی که این اتفاق نادر است, اما غیر ممکن نیست که برخی نوزادان در چند روز اول زندگیشان دچار این مشکل شوند. اگر این اتفاق افتاد، از یک مشاور شیردهی یا راهنمای شخصب مورد اعتماد کمک بگیرید.

در عین حال، تماس پوست به پوست با نوزاد خود را نگه دارید، شیر آغوزتان در این چند روز اول قبل از آمدن شیر معمولیتان با مالش دستتان بیرون بکشید و با قاشقی کوچک یا قطره چکان به او بدهید.

نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

3. شیر دادن به نوزاد در روزهای 3-5:

بعضی اوقات بین روزهای سوم تا پنجم پس از تولد، شیر شما بیشتر می شود ، این اتفاق ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد، اما گاهی به صورت تدریجی تری رخ می دهد.

برخی از زنان احساس پری بیشتری دارند و ممکن است متوجه شوند که نوزادشان شیر بیشتری را قورت می دهد (برخی مادران می توانند صدای یک کودک را بشنوند و این به معنی شیر خوردن نوزاد است!). نوزاد برخی زنان دیگر در زمان شیردهی بسیار حریصانه شیر می خورند، که می تواند خود این یک چالش برایشان باشد.

بررسی چگونگی شیر دادن به نوزاد

 شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده

حس زیاد پر بودن سینه از شیر امکان پذیر است:

نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که نوزادتان کامل بر روی سینه قرار می گیرد و شیردهی اغلب برای خالی کردن سینه ها و جلوگیری از پر شدن آن ها استفاده می شود.

از دستتان برای خالی کردن شیرتان استفاده کنید:

اگر سینه شما آنقدر پر است که نوک سینه صاف شده است، نوزادتان ممکن است در بخش چفت شدن مشکل داشته باشد. با مالش دستتان کمی از شیرتان را خالی کنید یا می توانید با مالش، به آرامی نوک سینه تان را انعطاف پذیرتر کرده و آغوش گرفتن را آسان تر کنید.

آموزش مراحل شیر دادن به نوزاد 

آنچه مادران باید درباره شیر دادن به نوزاد بدانند

به آرامی ماساژ دهید:

در صورت نیاز از این تکنیک ها کمک بگیرید. اگر آنقدر عصبانی هستید که شیرتان نمی آید، ماساژی آرام می تواند به شما کمک کند. 

کمپرس سرد یا تکه ای یخ و اعمال لن بر روی سینه، برای شیردهی نیز می تواند مفید باشد.

چک کردن پوشک:

کمی بعد از اینکه شیر شما وارد می شود، مدفوع نوزادتان به رنگ سبز متمایل به قهوه ای تبدیل خواهد شد و خیلی زود بعد از آن به رنگ زرد خردلی خواهد رفت.پوشک خیس نیز به وفور دیده خواهد شد.

بعد از شیر دادن به نوزاد چه کنیم؟

4. شیر دادن به نوزاد در روزهای 5 تا 7 ام:

پس از چند روز ممکن است شروع به عادت با شیردهی خود پیدا کنید. نوزادتان به طور مرتب در حدود 10 بار در 24 ساعت شیر می خواهد.برخی دیگر کشش کمی دارند (البته نه همیشه در شب!)، اما بیشتر آن ها باید هر دو ساعت یا بیشتر شیر بخورند.

نشانه های گرسنگی را یاد بگیرید:

زمانی که شیر شما در حال افزایش است و می دانید که نوزادتان وزن اضافه می کند، می توانید کمی بیشتر ادامه دهید. مراقب نشانه های گرسنگی او باشید. حتی یک بچه که حرکات مکیدن را انجام می دهد نشانه شیر خواستنش است!

زمان مناسب شیر دادن به نوزاد

برنامه شیر دادن به نوزاد تغییر می کند:

برخی از کودکان برنامه تغذیه نامنظمی دارند، مایل به شیر خوردن به مدت هر چند ساعت هستند، و بعد از آن برای چند ساعت را بدون شیر خوردن سپری می کنند. همه اینها طبیعی است.

به چک کردن پوشک ادامه دهید:

نوزادان بطور کلی سه تا پنج پوشک را در هر 24 ساعت کثیف می کنند. مدفوع باید حداقل اندازه یک چهارم، زرد رنگ و برخی اوقات با بافت خوبی باشد. انواع رنگ ها هم طبیعی هستند. برخی از کودکان بعد از هر بار غذا دستشویی خواهند کرد و برخی از آن ها مدفوعی سفت خواهند داشت. کثیف کاری پوشک ها متفاوت است، اما پنج تا شش پوشک خیس در هر روز عادی است.

تغییر رنگ مدفوع نوزاد بعد شیر دادن

اصول درست شیر دادن به نوزاد

وزن نوزاد را بررسی کنید:

پوشک فقط نیمی از داستان شیر مادر را تعریف می کند. قابل اعتمادترین آزمون، بررسی وزن (بدون لباس و یا پوشک) است.

اگر نیاز بود، کمک بگیرید:

این می تواند تا دو هفته طول بکشد تا یک نوزاد به وزن تولدش برگردد، اما در پایان هفته اول، نوزاد باید به جای کم کردن وزن، وزن اضافه کند.اگر نوزادتان وزن زیاد نمی کند، فورا به پزشک مراجعه کنید!

استفاده از مکمل ها در صورت نیاز:

اگر به آن نیاز دارید، شیر خود را پمپ کنید و بعد به نوزادتان بدهید.

درد باید کم شود:

شیردهی باید تا پایان هفته اول بدون درد باشد. برخی حساسیت های ملایم هنگامی که نوزاد شما اولین شیرهایش را می خورد وجود دارد، اما دردی که شدید باشد، بیش از چند ثانیه طول بکشد، بین شیردهی ها بماند، یا با پوست شکسته شده یا ترک خورده همراه باشد، طبیعی نیستند.

یادگیری نحوه شیر دادن به نوزاد

شیر دادن به نوزاد پس از هفته اول:

شما یک کودک دارید و بدنتان باید بعد از زایمان التیام یابد .

نوزادتان می خواهد زیاد شیر بخورد و نزدیک شما باشد. حالا وقت آن است که برنامه خود را پاک کنید و خودتان را وقف او کنید. بسیاری از مادران جدید به این دلیل دچار مشکل شده اند که عادت دارند کارهایشان را انجام دهند و احساس استقلال کنند. اما این اتفاق کوتاه است و شما بعدا برای استراحت و دادن شیرتان به او سپاسگزاری خواهید کرد.

کمک بخواهید:

به خاطر داشته باشید، شما نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. کمک بگیرید! شریک زندگی تان، خانواده تان، همسایگان، همه پیشنهادهای کمکتان را قبول می کنند. بگذارید دیگران خانه تان را نگهداری کنند و به شما غذا دهند تا شما بتوانید استراحت کنید و پرستار خوبی باشید.

درخواست کمک برای شیر دادن به نوزاد

 شیر دادن به نوزاد چه حسی به شما می دهد؟

آیا شیردهی را دوست دارید؟

از آن متنفرید؟

احساس درماندگی می کنید؟

تمام این احساسات طبیعی و عادی است که ناگهان همه آن ها را احساس خواهید کرد. هنگامی که از دوره زایمان و شیردهی بیرون آمدید و بهبود پیدا کردید، به گروه حمایت از شیردهی محلی تان ملحق شوید.

ملاقات و گفتگو با دیگر مادران شیرده به شما کمک می کند احساس طبیعی داشته باشید. علاوه بر این، نگرانی های بیشتری بعد از هفته اول وجود دارد و بسیار عالی است که فکر و حمایت از مادران دیگر را داشته باشید.