به گزارش پارس نیوز، 

 شاید بد نباشد پیش از بررسی روند ثبت شرکت، آگاهیمان را در باره خود شرکت مرور کنیم.امروزه امری طبیعیست که افراد حقیقی و حقوقی مجموعه ای از توانایی های خود مانند سرمایه و دارایی، تخصص و دانش، ارتباطات و روابطشان را در جهت کسب سود و منفعت در کنار هم قرار دهند و دست به ثبت شرکت بزنند.

شرکت ها نوع خاصی از قرارداد میان این افراد با هم و یا با افراد حقیقی و حقوقی خارج از تشکیلات است چرا که این توانایی ها و دارایی ها باید در قالب قراردادی بین افراد شرکت کننده تعریف شود.

در بسیاری موارد اولین گام برای شروع کسب و کاری جدید، ثبت شرکت است.

شرکت ها را می توان در یک تقسیم کلی به دو دسته شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم کرد که البته هر کدام به زیر دسته هایی تقسیم می شوند.

ثبت شرکت فوری، هزینه و مراحل استعلام

شرکت های تجاری:

ثبت شرکت های تجاری تحت سیطره قوانین تجارت شکل می گیرند و هدف از تشکیل و ثبت شرکت های تجاری، جلب سود و منفعت و در نهایت تقسیم سود حاصله بین اعضاست. شرکت های تجاری را می توان به 7 طریق ثبت نمود:

1. ثبت شرکت سهامی
2. ثبت شرکت با مسئولیت محدود
3. ثبت شرکت تضامنی
4. ثبت شرکت مختلط سهامی
5. ثبت شرکت مختلط غیر سهامی
6. ثبت شرکت نسبی
7. ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت های مدنی:

عمده تفاوت این دسته از شرکت ها با شرکت های تجاری این است که یک شرکت مدنی از اجتماع مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه تشکیل می گردد و مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت منتقل نمی شود. در این نوع از شرکت ها هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه خویش است و اداره امور پس از ثبت شرکت به صورت مشارکتی انجام می شود.

ثبت شرکت چه فایده ای دارد؟

شاید ثبت شرکت یک پروسه سرسام آور و سرشار از بوروکراسی اداری به نظر بیاید. اما در نظر داشته باشید که ثبت شرکت منافع بسیاری برای تشکیلات شما دارد. برخی از منافع ثبت شرکت را با هم مرور می کنیم:

• رسمی شدن کسب و کار و حمایت قانون
• اخذ و اعطای نمایندگی رسمی
• جلب اعتماد بیشتر مشتریان و شرکتها جهت تعامل
• دریافت جوازها
• امتیازات اعتبارات وام تسهیلات
• امکان حضور در مناقصه ها و مزایده های دولتی و خصوصی
• بهره مندی از معافیت های مالیاتی

لازم به ذکر است که میزان این معافیت مالیاتی به نوع فعالیت شرکت و رای سازمان مالیات بستگی دارد که پس از ثبت شرکت به تشکیلات تعلق می گیرد.

دقت داشته باشید تمام این امتیازها تنها پس از ثبت شرکت به طور رسمی قابل درخواست است.

نیاز به گفتن نیست که برای ثبت شرکت مورد نظرتان پیش از هر کار نیاز به یک نام مناسب و قابل قبول دارید.

طبق قوانین نام یک شرکت در ایران باید از یک مجموعه شرایط پیروی کند تا روند ثبت شرکت با موفقیت انجام شود. برخی از این شرایط را با هم مرور می کنیم:

دارای ریشه فارسی باشد: به عنوان مثال شما نمی توانید یک نام لاتین برای ثبت شرکتتان انتخاب کنید. پس بهتر است پس از انتخاب نام و پیش از اقدام برای ثبت شرکت، بررسی کنید تا نام انتخابیتان در فرهنگ لغات دهخدا و یا معین وجود داشته باشد.

تکراری نباشد: نام انتخابی شما برای ثبت شرکت نباید قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده باشد.

از اسامی خاص نباشد: دقت کنید که نمی توانید حتی در صورت ارتباط با موضوع کاری شرکتتان، از اسامی افراد مشهور(شعرا، دانش مندان، علما و ...) به عنوان نام برای ثبت شرکت استفاده کنید.

پیروی از شئونات و اخلاق: در صورتی که نام انتخابی شما برای ثبت شرکت از شئونات اسلامی، نظم عمومی و اخلاق پیروی نکرده باشد، اقدام شما برای ثبت شرکت به نتیجه نخواهد رسید.

باعث فریب نشود: انتخاب نام باید صادقانه باشد. توجه داشته باشید که نمی توانید با انتخاب اسامی فریبنده و دهان پر کن در پروسه ثبت شرکت، افکار عمومی را فریب دهید.

دقت کنید که پس از نهایی شدن نام و ثبت شرکت، نام منتخب حتی با سند رسمی قابل انتقال به غیر نمی باشد.

ثبت شرکت فوری، هزینه و مراحل استعلام

مراحل ثبت شرکت :

شما برای ثبت شرکت خود در ابتدا نیاز به همراه داشتن این مدارک دارید:
/ شناسنامه و کارت ملی
/ گواهی سوء پیشینه که می توانید از دفاتر پلیس +10 تهیه کنید.
2. در گام دوم به سایت اداره کل ثبت شرکت ها مراجعه و در سامانه ( www.irsherkat.ssaa.ir )ثبت نام نمائید. فرم های موجود در سامانه را به دقت و با اطلاعات صحیح پر کنید.
3. گام بعدی ثبت شرکت، اقدام برای ثبت نام انتخابی است. در این مرحله 5 نام که با مشورت شرکا انتخاب کرده اید را به ترتیب اولویت وارد نمائید تا پس از بررسی، یک نام برای ثبت شرکت انتخاب شود.
4. در این مرحله اطلاعات مربوط به تاریخچه شرکت (مدت و موضوع فعالیت) و همچنین نشانی شرکتتان را وارد کنید.
5. پس از ثبت نشانی، سمت و نام شرکا و سهام هر یک از آنها را درج کنید. همچنین اگر شرکت شعبه ای دارد باید مشخصات آن معرفی گردد.
6. در صورت تایید تمام اطلاعات داده شده در مراحل قبل، باید اساسنامه و شرکتنامه را در سایت بارگذاری کنید.
7. پیش فرضهای اساس نامه و شرکت نامه را کامل کرده و سپس تصویر برابر اصل شده آنها را در سایت بارگذاری نمائید .
8. بعد از انجام این مراحل اندکی صبر می کنید تا اداره ثبت شرکت ها پس از بررسی اطلاعات، از شما بخواهد مدارک را برای آنها ارسال کنید.
9. اگر تمام این 8 مرحله را به درستی انجام داده باشید و شماره ثبت شرکت را دریافت کرده اید، اکنون به آخرین قدم برای ثبت شرکت خود رسیده اید. پس از دریافت شماره ثبت شرکت، شما باید یک آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ نمائید. . توجه کنید که آگهی چاپ شده باید حاوی اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع و مدت زمان فعالیت باشد.


لازم است بدانید که در ابتدای راه ثبت شرکت، نیازی به مراجعه حضوری ندارید اما در نهایت باید مدارک و اسناد لازم برای ثبت شرکت خود را به دفتر اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. این دفتر در خیابان میرداماد، تقاطع خیابان مدرس واقع شده است. در نهایت لازم است برای درج آگهی، به طور حضوری به دفتر روزنامه رسمی در خیابان بهشت مراجعه کنید و توجه داشته باشید که فرآیند ثبت شرکت، حدود 20 روز زمان می برد.

در آخرین بخش این مقاله، برخی از قوانین ثبت شرکت در ایران را مرور می کنیم:

1. قوانین مربوط به رضایت شرکا

قابل توجه است که بر طبق قوانین ثبت شرکت در ایران و با توجه به موضوع " قصد همکاری مشترک"، در قرار داد شرکت شرکا دارای منافع مشترک هستند. به دلیل همین ویژگی، قانون گذار رقابت تجارتی یکی از شرکا با شرکت و یا ورود شریک در شرکت های دیگر را ممنوع کرده است.

رضای شریک نباید از نوع رضای معیوب باشد و هرگاه یکی از شرکا در انعقاد قرارداد دچار اشتباه شده باشد، قرارداد شرکت لغو خواهد شد.

2. قوانین مربوط به اهلیت شرکا

منظور از اهلیت مطابق ماده 211 قانون مدنی این است که شریک عاقل، بالغ و رشید باشد( توجه داشته باشید که اهلیت تجاری تعریف دیگری دارد و برای ثبت شرکت نیاز نیست).

ثبت شرکت فوری، هزینه و مراحل استعلام

3. موضوع شرکت

موضوع شرکت را به دو صورت می توان تفسیر کرد. از نظر حقوق قراردادها، مجموعه اموالی که سرمایه شرکت را تشکیل می دهد، موضوع شرکت است اما از نظر حقوق شرکت های تجاری، موضوع شرکت آن فعالیتیست که شرکت برای انجام آن تشکیل شده است.

قابل توجه است که موضوع شرکت باید هم در اساس نامه و هم در شرکت نامه آورده شود.

تا زمانی که شرکت باقیست، مطالبه قروض شرکت از خود شرکت به عمل می آید. همچنین شرکا حق تقسیم سرمایه شرکت را قبل از پرداخت طلب طلب کاران شرکت ندارند.

اگر قصد دارید در شرکت علاوه بر انجام فعالیت اصلی به اموری که در حواشی فعالیت اصلی شرکت است هم بپردازید بهتر است فعالیت شرکت به طور دقیق در اساس نامه و شرکت نامه ثبت نشود و به آوردن عباراتی مانند " صادرات و واردات" یا " تولید و فروش محصولات مصرفی" اکتفا کنید.

امیدوارم پس از مطالعه این مقاله، اطلاعات شما در زمینه ثبت شرکت افزایش یافته باشد. همچنین امیدوارم در صورت داشتن قصد ثبت شرکت، هم در پروسه ثبت شرکت مورد نظرتان و هم دربازار کسب و کار موفق و سر بلند باشید.

منابع:

www.Sabtelotus.com
www.Nokhostinsabt.com