به گزارش پارس نیوز، 

یک جامعه‌شناس طرح "حذف اجازه پدر برای ازدواج دختران بالای 28 سال" را محکوم به شکست دانست.

به تازگی طرحی مبنی بر حذف اجازه پدر برای ازدواج دختران بالای 28 سال دارای مدرک فوق لیسانس و پنج سال سابقه بیمه توسط حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین به مجلس ارائه شد که با حواشی زیادی همراه بوده است.هدف از ارائه این طرح تسهیل شرایط سخت ازدواج به ویژه در برخی نواحی کشور است که با تعصب بیش از اندازه مانع از ازدواج دختران خود می‌شوند. شریفی یزدی؛ جامعه‌شناس با تاکیدبر اینکه بر شکست این طرح به خبرنگار ایلنا گفت: هر طرح و قانونی که به ساحت اجتماعی توجه نکند، محکوم به شکست است. اینکه یک خانم 28 ساله در کلان شهر تهران با داشتن مدرک فوق لیسانس به طور معمول بخواهد همسری را برگزیند، طبیعتا خانواده‌اش مخالفتی نخواهند داشت، زیرا اولا به او اجازه داده اند تا فوق لیسانس پیش برود و به لحاظ سنی هم به سن مناسبی رسیده است، اما همین شرایط را به یاسوج، زابل،، چابهار، جاسک و ... ببرید، امکانپذیر نخواهد بود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در این نقاط هیچ فرقی نمی کند که آن دختر 6 دکتری داشته باشد، 28 یا 38 سالش باشد، واقعیت کار، ساحت اجتماعی و فرهنگ آن منطقه به ما می‌گوید؛ والدین در این مورد صاحب نظرند و چه بخواهیم و چه نخواهیم براساس این طرح و حتی غیر از این طرح آنها مخالفت می‌کنند.

وی افزود: ازدواج در ایران تنها بین دو نفر نیست، بلکه بین دو خانواده است با این تفاسیر اگر این طرح عملی شود آن دختر و پسر مقبول خانواده همسر قرار نخواهند گرفت و از پشتیبانی‌های خانواده‌هایشان محروم خواهند شد. من به عنوان جامعه‌شناسی که 27 سال است در این زمینه کار کرده است باید بگویم که حتی اگر زوجین با پشتیبانی خانواده ها رو به رو شوند در آینده نیز با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

شریفی‌یزدی با بیان اینکه کسی که این طرح را داده است؛ فرهنگ ایران را نمی شناسد، گفت: به نظرم آنهایی که این طرح را داده اند، تازه از سفر اروپا بازگشته اند و فرهنگ و بستر جامعه ایرانی را خیلی نمی‌شناند. ما نیاز به قانون جدید نداریم زیرا این قانون در حال حاضر وجود دارد. نه برای دختران دارای 28 سال سن و دارای مدرک فوق لیسانس که برای دختر 18 ساله هم وجود دارد. به عنوان مثال هر دختری که پدرش با ازدواج او مخالف است اگر نزد دادستان و مدعی العموم برود اعتراض خود را بیان کند و مدعی العموم به این نتیجه برسد آن ازدواج موفق خواهد بود و مخالفت پدر نیز غیرمنطقی است می‌تواند به نیابت حکم بدهد واین ازدواج صورت بگیرد.

او ادامه داد: در کشوری که مشکلات اقتصادی، خشونت خانگی علیه زنان و مسائل فردی و اجتماعی به کرات وجود دارد موقعیت مناسبی برای ارائه طرح های فانتزی وجود ندارد.اگر این طرح تصویب هم بشود یقین بدانید شورای نگهبان تایید نمی‌کند و اگر شورای نگهبان هم تایید کند اصلا اجرایی نخواهد شد و شاید از هر دوهزار نفر یک یا دو نفر بتوانند آن را انجام دهند که باز هم من آن را بعید می دانم.

شریفی یزدی در واکنش به اظهارنظر طراح این طرح مبنی بر اینکه تنها شرطی که در این میان در نظر گفته شده، عدم تصمیم‌گیری احساسی است، گفت: گویی ما به آدم های دارای مدرک فوق‌لیسانس یک درک خاصی را تزریق می کنیم که به لیسانسه‌ها تزریق نمی‌کنیم. این‌ طرح‌ها غیرواقعی و فانتزی است تحقیقاتی روی آن صورت نگرفته است، زیرا مساله مربوط به خانواده می‌شود. اگر دوستان می خواهند در این زمینه کار کنند باید با پِژوهشکده خانواده مشورت کنند. قطب رصد و پژوهش در حوزه خانواده در ایران پژوهشکده خانواده است.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: من اعتقادم این است که این طرح تصویب نخواهد شد و شورای نگهبان آن را رد می کند همچنین حتی اگر همه مراحل را طی کند و تبدیل به قانون شود چنین خانواده ای بیش از یک سال دوام نخواهد آورد. تنها شرط ازدواج دختران بالای 28 سال این است که دخترها از روی احساس تصمیم نگیرند، اما چطور می‌توانند ارزیابی کنند که تصمیم آنها از روی احساس بوده است یا منطق؟ اصلا پارامتری که بخواهند این را اندازه گیری کنند وجود ندارد.