به گزارش پارس نیوز، 

مهدهای کودک از بهترین محل‌ها برای ارتباط کودکان با همسالان خود به شمار می‌آید اما شنیده‌ها حاکی از آزار کودکان در برخی از این مراکز است.

 روزنامه جوان نوشت: طبق ماده ۲۶ قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع صدور مجوز مهدکودک، سازمان بهزیستی کشور است و فعالیت هر یک از مراکز نگهداری از کودکان منوط به دریافت مجوز اولیه از سازمان بهزیستی کشور است. تعیین مبلغ شهریه و نحوه عملکرد هم از جمله مواردی است که درسازمان بهزیستی کشور انجام می‌شود.

 

این در حالی است که معاون امور اجتماعی بهزیستی تهران در رابطه با فعالیت غیرمجاز ۹۰ درصد از مهدهای کودک تهران گفت: آمار کل جمعیت زیر شش سال را در نظر گرفته‌ایم و این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم که چه تعداد از این کودکان در مهدهای کودک حضور دارند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد تنها ۴۵ هزار و ۷۱۳ کودک زیر شش سال در مهدهای کودک مجاز بهزیستی حضور دارند که این تعداد تنها شامل ۱۰ درصد از کودکان هستند!

 

احمد خاکی تأکید کرد که مهدهای کودک مجوزدار دوربین مداربسته دارند و تمامی محتواهای آموزشی آنها تحت نظارت کارشناسان است و اگر کوچک‌ترین مشکلی ایجاد شود به دلیل نظارت سختگیرانه بهزیستی با آنها برخورد می‌شود. در90 درصد مهدهای کودک که فاقد مجوز هستند هر اتفاقی که رخ دهد کسی خبردار نمی‌شود، مگر اینکه اولیا شاکی شوند که آ‌ن هم به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت آنها قابل پیگیری نیست.

 

خاکی تعداد مهدهای کودک مجوزدار در استان تهران را ۸۰۳ مهدکودک و روستا مهد اعلام کرد و تصریح کرد: حتی اگر فرزندی دارای والدین کم‌درآمد باشد، بهزیستی تا حدودی شهریه را تأمین می‌کند، حتی برای مهدهای حاشیه‌نشین یک وعده غذای گرم به بچه‌ها تعلق می‌گیرد. مشاهده شده که برخی از این مهدهای کودک غیرمجاز ۴۰ تا ۵۰ کودک را در یک زیرزمین بدون نور نگهداری می‌کنند که آشپزخانه و سرویس بهداشتی جدا ندارد و با توجه به اینکه بهترین سن آموزش در این مقطع است، این کودکان ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

 

تمامی مهدهای کودک مجوزدار مکلف هستند پروانه فعالیت و میزان دریافت شهریه را در ورودی در مهدهای کودک نصب کنند. همچنین در زمان مراجعه والدین باید تفاهمنامه‌ای بین پدر و مادر و مدیر مهدکودک امضا شود. در واقع والدین با یک نگاه متوجه می‌شوند که مهدکودک استاندارد یا غیراستاندارد است. متأسفانه بسیاری از مهدهای کودک مجوزدار ورشکسته شده‌اند، چون تعداد کودکان در این مراکز کم است و برای آنها ادامه فعالیت به صرفه نیست.خبرگزاری «ایرنا» هم اخیراً از خوراندن داروهای آرامبخش و شربت‌های خواب‌آور توسط برخی از مهدهای کودک خبر داده بود.

 

متأسفانه هر روز راه‌اندازی این مهدهای کودک غیر‌مجاز به شکل قارچ‌گونه در حال افزایش است و تحت عنوان مهدکودک مجاز فعالیت می‌کنند، در حالی که بدترین فجایع ممکن است در این اماکن رخ دهد.

 

نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان، مهدهایی که زیر‌نظر وزارت جوانان است، فرهنگسراها و خانه‌های مشارکت وابسته به شهرداری، مؤسسات زبان و برخی مدارسی که طبق قانون مجاز به نگهداری کودکان چهارتا شش سال نیستند، از جمله این مراکز هستند. به نظر می‌آید ارگان‌های متولی مانند سازمان‌بهزیستی به محض بروز مشکل خود به‌عنوان شاکی در صحنه حاضر می‌شوند؛ در حالی که عدم شناسایی مهدهای کودک بدون‌مجوز نقطه ضعف این سازمان است. معیارهای فعالیت مهدهای کودک نیز به نگهداری کودکان ختم می‌شود و در رشد و پرورش کودکان هیچ‌معیاری ندارند. بنابراین هرکس می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد.