به گزارش پارس نیوز، 

مشکلات پیش روی زنان کارآفرین

 هر ساله زنان بیشتری تمایل خود را برای تبدیل شدن به یک مدیر شرکتی که خودشان موسس آن باشند, ابراز و وارد میدان میشوند. در ادامه به چندین مورد از بزرگترین مشکلات پیش روی زنان کارآفرین اشاره خواهیم کرد.

1. متاسفانه زنان کارآفرین فکر می کنند باید مثل مردان رفتار کنند :

اکثر خانم های صاحب کار که در مراسم نتورکینگ شرکت می کنند را می توان مصداق بارزی از این سناریو دانست.

شما به یک سمینار شلوغ پا می گذارید و تعداد خانم ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

حال تصور کنید یک کارآفرین زن مجبور باشد با چند تن از مدیران که اصولا مرد هم هستند, در مورد بیزینس خود صحبت کند, این مسئله تا حدودی می تواند برای وی هراس انگیز باشد.

• هیلاری گینگا, موسس و مدیر عامل یک شرکت لباس شنای زنانه به اسم Turnbuketts می گوید :

شما هنگامی که صاحب یک بیزینس هستید, دائما در حال سر و کله زدن با افراد مختلف خواهید بود.

و بسیاری از اوقات مردان تصورشان بر این است که می توانند با خانم ها صادق نباشند یا به نوعی قرارداد دست پایینی را به آن ها به خاطر زن بودنشان پیشنهاد بدهند, کاری که احتمالا با یک مرد دیگر انجام نخواهند داد.

خانم ها به خاطر ممانعت از چنین رفتارهایی و مواظبت از خودشان, احساس می کنند تا بایستی به صورت کلیشه با نگرش یک مرد به بیزینس بنگرند. رقابت طلب, سلطه جو و بعضی اوقات بیش از حد خشن.

ولی گینگا می گوید اتخاذ کردن چنین روشی نادرست است.

او توصیه کرد : خودتان باشید و به خودتان اعتماد داشته باشید.

سعی نکنید که یک مرد باشید.

شما تا به الآن با سخت کوشی و پشتکار به آن جایی که الآن هستید رسیدید, ولی از همه مهم تر این است که شما به آن جا رسیده اید.

خودتان را با ایده مردان در مورد نحوه رهبری کردن تطبیق ندهید.

2. دقت داشته باشید که احساسات و مهارت های پرورشی می تواند بیزینس زنان را تحت تاثیر قرار دهد :

با وجود این که تقلید رفتاری از مردان برای زنان کارساز نیست و تضمینی برای موفقیت آن ها به شمار نمی رود, هیچ ضرورتی هم نیست که خانم ها ویژگی های فمینیستی خود را برای به انجام رساندن کارهایشان به کار گیرند.

به صورت طبیعی, خانم ها احساسی تر هستند ؛ که گاهی می تواند مانعی برای راه اندازی بیزینس شان باشد.

• دلیا پاسی که مدیر عامل womencertified در Women’s Choice Award است, می گوید :

برای مردان نتیجه یک بیزینس بیشترین اهمیت را دارد, ولی برای زنان چیزی بیش تر از این هاست.

برای مردان نتیجه یک بیزینس بیشترین اهمیت را دارد, ولی برای زنان چیزی بیش تر از این هاست.

ما از لحاظ احساسی به کار پیوند می خوریم و این می تواند مانعی برای گرفتن تصمیمات سرسختانه توسط ما شود.

اعضای مرد هیئت مدیره و سرمایه گذاران از این که ما نمی توانیم برای ایجاد تغییرات چشمگیر در بیزینس مان کسی را خیلی سریع اخراج کنیم احساس ناامیدی می کنند.

ما زنان با این نگرانی که ممکن است این کار بر روی زندگی آن کارمند تاثیر بگذارد, کلنجار می رویم.

پاسی این نکته را هم متذکر شد که خانم ها علاقه مندند تا در بیزینس خود رابطه محور عمل کنند, که باعث می شود اولویت بالایی را برای رابطه سازی هایشان در نظر بگیرند ؛ چون امیدوارند با این روال به صورت طبیعی, فروش خود را نیز داشته باشند.

روابط بسیار بسیار در موفقیت اهمیت دارند و پرورش روابط حرفه ای قوی می تواند کاملا موثر واقع شود.

پاسی خاطر نشان کرد زنان کارآفرین برای رسیدن به اهداف کاری شان بایستی رو به جلو و متمرکز عمل کنند.

3زنان اغلب با کمبود حمایت دیگر رهبران تجاری زن همتای خود مواجه می شوند :

مدت ها قبل از این که سارا بریار مدیر عامل Rivet and sway بوتیک اینترنتی عینک زنانه خودش را راه اندازی کند, با دانشجویان محصل مهندسی در موسسه تکنولوژی ماساچوست کار می کرد.

به زعم بریار، این پیشگامان , به خاطر قرار داشتن در اقلیت دخترانی که در ریاضیات و علوم نسبت به بقیه بهتر بودند, احساس امنیت علمی نداشتند.

آن ها انتظار همراهی و حمایت بیشتری را از سوی همتایان جنسی خودشان داشتند.

بریار گفت : مشکلات اصلی پیش روی کارآفرینان دقیقا همان مشکلاتی است که برای دانشجویان دختر مهندسی وجود دارد.

تعدادمان کافی نیست.

زنان زیادی برای الگو قرار دادن, مطابق تجربیات آن ها عمل کردن و بیزینس داشتن با آن ها, برای ما وجود ندارند ؛ به طور خلاصه برای ایجاد موقعیت عادی برای رهبری زنان, زمینه کافی نداریم.

علی رغم افزایش سریع تعداد مدیران اجرایی و صاحب کاران زن، پیدا کردن دوستان زن کارآفرین برای ارتباط سازی, همیشه آسان نیست.

قطعا فرصت هایی برای خانمها هست که به رهبری آن ها نیاز باشد.

رویداد های شبکه سازی مخصوص بانوان مانند CEO Bootcamp شرکت امریکان اکسپرس ( یا مثلا همین استارتاپ ویکند مخصوص بانوان خودمان ) برای شروع کردن خوبند.

و همچنین اند انجمن های آنلاین و گروه های مختص بانوان بیزینس گر.

بریار افزود : قطعا فرصت هایی برای خانمها هست که به رهبری آن ها نیاز باشد, کافیست حمایتمان را از همدیگر ادامه بدهیم و زنان را در مرکز توجه ببریم تا بقیه را نیز برای ملحق شدن به خودمان تشویق کنیم.

4بسیاری از زنان مجبورند تا تعادل خاصی بین رسیدگی به خانواده و کنترل بیزینس خود ایجاد کنند :

تعادل بین شغل و زندگی اغلب یکی از اهداف هر کارآفرین است، ولی مادرانی که صاحب یک شرکت می شوند، مجبورند تا همزمان هم به خانواده شان برسند و هم شرکت خودشان را پیش ببرند.

• گینگا می گوید : پیش بردن بیزینس و در عین حال, مادر بودن, بسیار چالش برانگیز است.

راه هایی برای تعادل وقت وجود دارند, ولی این احساس که اگر بچه ای در کار نبود, راه بردن بیزینس نیز به طرز موثرتری صورت می گرفت نیز همواره سایه می اندازد.

گینگا یاد گرفته است که کمبود های پیش روی خود را خیلی جدی نگیرد و این که خودش را به خاطر چیزهای کوچک سرزنش نکند ؛ مثلا نرفتن به اردوی کلاسی با فرزند خود.

در طرفی دیگر مادران خودکفا نیز وجود دارند.

مادران خودکفا وظایف دوچندانی نسبت به بیزینس و خانواده شان دارند و پیدا کردن راهی برای تخصیص زمان به هر دوی آن ها, کلیدی برای رسیدن به تعادلی هوشمندانه بین کار و زندگی شان است.

5. زنان کارآفرین از شکست واهمه دارند :

ترس از شکست, بزرگترین نگرانی زنانی است که مایلند استارتاپ خود را شروع کنند.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده در سال 2012 در مانیتور جهانی کارآفرینی در دانشگاه بابسون, ترس از شکست, بزرگترین نگرانی زنانی است که مایلند استارتاپ خود را شروع کنند.

شکست یکی از محتمل ترین حقایق هر بیزینس است, ولی پاسی معتقد است که نباید با دید منفی به این قضیه نگاه کرد.

• بریار هم توصیه مشابهی برای زنان کارآفرین داشت و آن ها را به ترک نکردن کار در لحظات شک به خویشتن که هر صاحب کاری با آن مواجه می شود, تشویق می کند.

او همچنین گفت : بر روی این سه مورد سخت کار کنید : نشنیده گرفتن آن صدای درونی که احتمالا شما را از ادامه کار دلسرد می کند, بیش از حد با خود حرف نزدن و خارج نشدن از مرز راحتی تان.

این همان چیزی است که خودم با آن درگیر هستیم, ولی می دانم که اساسا اگر از فرصت های پیش روی برای اثبات خودم استفاده نکنم, در آینده یک CEO نخواهم شد.