به گزارش پارس نیوز، 
 
 

 

شهرنشینی در جهان به گسترش خود ادامه می‌دهد و این گسترش محدود به کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در بخش‌های صنعتی و پیشرفته دنیا همانند اروپا نیز شاهد این گسترش هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ساکنین کره زمین در شهرها زندگی می‌کنند و این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

شهرها نیز همانند محل‌‌های پرجمعیت زندگی مشترک بدون ازدواج (هم‌باشی)، از لحاظ اجتماعی و بوم‌شناسی مستعد مشکلات و آسیب‌های فراوانی هستند. کارشناسان معتقدند تا سال ۲۰۵۰ نیاز به فضای شهری دو برابر خواهد شد.

screenshot-by-nimbus (79)

شهرهای آینده شهرهایی پایدار

کلانشهرها مشکلات کلان نیز تولید خواهند کرد: آنها با اشتهایی سیری‌ناپذیر انرژی، مواد و فضا مصرف خواهند کرد، علاوه بر این به تولید مواد آلاینده و فاضلاب پرداخته و کوهی از زباله به جای خواهند گذاشت. سیستم حمل و نقل دچار مشکل زیادی بیش از حد مسافر شده و به شلوغی و ازدحام، فقدان جای پارک خودرو و ترافیک سرسام‌آور منجر خواهد شد. محققان فرانهوفر در حال حاضر در حال مطالعه بر روی ایده شهرهای پایدار، قابل زندگی و آینده‌گرا هستند که در آن افراد می‌توانند با طی مسافتی کوتاه به سر کار روند، زندگی کنند، خرید کنند، غذا بخورند و پیاده‌روی کنند.

 

«مورگنستات» دورنمایی از یک شهر پایدار، قابل زندگی و نوآورانه در دنیای آینده است. فرانهوفر از طریق برنامه ابتکاری مورگنستات در حال کمک به دولت فدرال آلمان در زمینه پیاده‌سازی پروژه نوآورانه «شهر بدون آثار کربن و با آب و هوای سازگار» است. این پروژه یکی از ۱۰ پروژه ذیل «استراتژی های‌تک ۲۰۲۰» دولت آلمان است.